/dev/null - Overig

Apple speelt niet lief met bluetooth van andere merken?

19-08-2022, 11:53 door Anoniem, 6 reacties
Ik zit nogal vaak in luide omgevingen (datacenters, vliegtuigen, fabrieken enz) en gebruik daarvoor een smorgesbord van headsets (in mijn geval een kwestie van uitproberen waar welke het beste werkt en hoe prettig het zit voor hoe lang).

Nu ben ik onlangs weer overgestapt (tijdelijk, totdat ik mijn nieuwe Samsung binnen krijg) op mijn iPhone 12PM.
Daar heb ik de pro buds bij maar die doen pijn na een half uurtje en zijn dan ook wel half leeg al.
Maar in mijn laptop rugzak van 50 liter heb ik genoeg ruimte voor andere headsets.
Het vreemde is echter dat ALLE merken die ik heb problemen hebben met de iPhone 12PM en bluetooth.
Ik heb een Bose, JBL, Sennheiser, Jabra, plantronics, Xiaomi en Huawei buds gebruikt (allemaal met noisecanceling natuurlijk) maar allemaal hebben ze hetzelfde issue.

Bij gebeld worden gaat het geluid niet naar de headset, maar ook niet elders (niet naar foon, niet naar speaker).
Dit kan ik dan weer oplossen door expliciet aan te geven dat geluid naar bluetooth moet (mis ik wel weer de eerste 10 seconden van het gesprek = onhandig) of het altijd naar bluetooth routeren (moet in de config nogal omslachtig en onhandig) per headset, nogmaals onhandig bij het leeglopen van een headset, want de helft kan niet geladen worden tijdens gebruik). ook spontaan stoppen van het afspelen van muziek of het stoppen in een gesprek met functioneren (gewoon in apple music, niet eens in spotify).
Dit heb ik allemaal niet bij de apple pods pro zolang de batterijen het volhouden.

Ik kan me erg moeilijk voorstellen dat zoveel merken 'problemen' hebben met bluetooth verbindingen... Op mijn oude samsung S9, op mijn Xiaomi 11TP en Note 10+ werkt het allemaal als een trein.

Zit Apple express andere merken te zieken om meer omzet te hebben?
Reacties (6)
19-08-2022, 13:39 door Anoniem
Heb je al gebeld met de AppleCare lijn om te vragen of iets bekend is?

Als jouw aanname waar was las je daar bij veel klanten klachten over en in de USA hebben ze dan ook heel snel een aanklacht. Mijn aanname zou dus zijn dat er geen opzet is.
19-08-2022, 14:24 door Anoniem
Gebruik je de apps van de headset fabrikant?

Ik gebruik nu ruim 13 jaar exclusief de Plantronics (POLY) Voyager series Pro, legend, 5200 in combinatie met iOS en ruim 12 uur per dag operating time. Op sporadisch verlies van de connnectie na iets van 4, 6 uur standby tijd geen enkel hardwarematig, software probleem ermee en met 1 keer volume knop indrukken ook weer connected. Callhunting ook geen issue.

Daarbij wel gezegd mijn meest recente Apple hardware is een iPhone SE (2) 2020 maar zover ik weet zit er geen andere chipset in voor bluetooth dan wat iPhone 12 heeft. De enige issue die ik wel eens ondervind maar niet gelimiteerd tot headsets is dat de volume naar max jumped zonder enige interactie. Die bug heb ik al sinds iOS 6 echter geconstateerd.
19-08-2022, 14:40 door Anoniem
Door Anoniem: Heb je al gebeld met de AppleCare lijn om te vragen of iets bekend is?

Als jouw aanname waar was las je daar bij veel klanten klachten over en in de USA hebben ze dan ook heel snel een aanklacht. Mijn aanname zou dus zijn dat er geen opzet is.

Ja, ik heb nog support op dit maar de applecare is echt bagger...

Mijn vorige problemen zijn ook allemaal met een kluitje in het riet 'opgelost'...

#1 mijn iPhone zou dual sim hebben, dat klopt niet, het heeft 1 nano sim en 1 esim, is door verkopers als dual sim verkocht.
Dat is een wezenlijk verschil omdat bij dual sim je verwacht 2 simkaarten te kunnen gebruiken.
Ik maakte dus ook gebruik van 2 fysieke simkaarten omdat beide providers geen esim ondersteunden.

Dat heb ik zelf moeten oplossen door 1 abbo te verhuizen naar T-Mobile die wel esim ondersteunde.

#2 hierna bleek dat bij gebruik van dual sim (kuch, 1nano1esim) 5G banden niet bruikbaar waren. dit resulteerde in de foon 5G verbinding te maken maar geen data meer te sturen, alsof je geen netwerk verbinding had.
Ook hier contact opgenomen met de apple idiots.
Na lang dralen niets mee gebeurd met de melding
na een maand nog een melding, weer niets
na nog een maand een melding, nog steeds niets
weer een maand later kom ik op een engels forum waar anderen dezelfde problemen ondervonden erachter dat er een bug zat in de firmware van de iphone 12 vanwege een andere bug op een andere foon.
7 maanden later is er eindelijk een firmware update waarbij dual (kuch) sim eindelijk werkt, ook met 5G.

#3 toen kocht ik apple airtags....
ik werd 24/7 per dag minstens 1 keer per uur wakker gepiept door mijn airtags... via via kwam ik erachter dat iedereen in mijn omgeving berichten op hun iphone kreeg (chargeer-mode on) "pas op, er is een stalker actief en die heeft misschien een airtag in je kleding of tas gestopt, druk hier om het te laten piepen om te kijken of het bij jou actief is"... (chargeer mode off)...

Lekker dan, maar het was ook echt iedereen met een iphone... mensen die ik in de kantine mee at of in een straal van 20m om me heen zaten, mensen in de trein, mensen in een vergadering, zelfs mensen in de file met me...
Melding van gemaakt en ik kwam er al snel achter dat die apple idiots alleen maar een formulier opzoeken met onderwerp 'airtags' en dan als een ito dat lijstje afwerken..
affijn, daar kwam ik niet verder mee
dag later nog eens gebeld met een andere idiot...
Die wilde mijn foon overnemen en de instellingen aanpassen...
dat heeft ie gedaan maar die ITO heeft alleen de meldingen van MIJN telefoon uitgezet... ik kreeg dus geen meldingen meer van mensen die airtags in mijn tas gestopt hadden (getest met security collega) maar anderen nog steeds wel...
ik zag ook geen manier in de instellingen om andere gebruikers minder te waarschuwen, dus alles wat op mijn foon aangepast zou worden zou zowiezo zinloos zijn.

uiteindelijk maar de airtags aan andere mensen gegeven om van dat kutgepiep de godsganzedag af te zijn.

#4 gebeld met apple idiots voor bluetooth probleem...
idiots lopen door het bluetooth menu en vinden niets spannends, adviseren zoals ik al zelf gedaan had het bluetooth op primary te zetten, wat niet erg handig is als je op een dag 3 keer van headset veranderd en minstens 4 keer per dag in de auto waarvan 2 keer zonder applecarplay wat ook een drama was om aan de praat te krijgen omdat ik siri uit had staan en dan werkt apple car ook niet..

Dus ja, ik heb apple support (ze hebben me nog nooit kunnen helpen, dus support zou ik het niet noemen) gebeld en nee, ze kunnen niet helpen, zoals zo vaak hiervoor...
19-08-2022, 14:55 door Anoniem
Ik heb dat probleem met Teams op mijn zakelijke W11 computer.
Gebruik jij toevallig ook Teams.
19-08-2022, 15:17 door Anoniem
36.000.000 (36 miljoen) hits op "iphone bluetooth headset not connecting", lijkt me dus wel degelijk dat ze in de USA er ook last van hebben... overigens zie ik uitgezonderd de vliegenval websites hier wel regelmatig dezelfde oplossingen voorbij komen. Ook de opmerkingen van apple support "u moet de batterijen vervangen van hun 3rd party headset".. (ja, want hij doet op 14 uur op een android... dan zijn vast de batterijen stuk.)
Dit is echt wel een apple-opzettelijk-de-boel-flessen dingetje.. zoals met hun accu's die ineens inkakken maar net niet onder het niveau van apple-care. Mijn iphone 6s plus (vrij grote foon) ging van 100 naar 99 in maanden, en toen van 99 elke week een procentje eraf, totdat apple care verlopen was, en toen was de accu ineens niet meer peak performance... heel toevallig...

of oude foons die ineens heel traag worden, net wanneer er een nieuw model uit komt...
is net zo verdacht als benzinemaatschappijen die in de lente ineens reclame maken voor hun premium brandstoffen (want in de lente heb je veel minder lang choke nodig, geen kachels, geen spiegelverwarming, geen voorruitverwarming, geen achterruit verwarming, geen stoelverwarming, en dat vreet brandstof, dus wanneer je dan in de lente reclame maakt merken mensen echt een verschil als ze die premium brandstof gebruiken, maar dat komt dus door het weer.
22-08-2022, 10:37 door Anoniem
Ik heb minder problemen om bluetooth headsets te gebruiken met iOS dan met Windows 11.

Vele oudere headset kunnen slechts met 1 computer/telefoon tegelijk een verbinding maken, nieuwere headset kunnen met meerdere computers/telefoons tegelijk een verbinding opzetten. Dat hangt af van de bluetooth versie van de headset.

Ik gebruik headsets van verschillende fabrikanten door elkaar, Apple pods, twee Chinese headset, een Europese waarvan de naam me nu even ontgaat en een externe speaker. Mijn vrouw en 2 kinderen hebben ook iPhones en draadloze headsets. . Bij 1 van de kinderen was de microfoon van de telefoon stuk en die was altijd aangewezen op een bluetooth headset om te bellen. Niemand klaagt hier over verbindingsproblemen met zijn headsets.
Verder gebruik ik nooit de apps van de headset fabrikant, gewoon headset verbinden in het bluetooth menu.

In de auto gebruik ik een draadloze Carplay verbinding, die maakt gebruik van Bluetooth voor het opzetten van de verbinding en schakelt dan over op WIFI voor de eigenlijke verbinding. Vroeger had ik nog geen Carplay en dan gebruikte ik ook bluetooth in de auto, toen moest ik soms manueel switchen tussen de invoerbron op de telefoon, de oorzaak kon daar ook bij de auto liggen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.