image

EFF noemt drones buiten het zicht van piloot serieuze privacydreiging

dinsdag 30 augustus 2022, 11:29 door Redactie, 14 reacties

De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF maakt zich zeer grote zorgen over de privacy van burgers wanneer drones straks buiten het zicht van de piloot mogen worden bediend. Zowel in Nederland als in de Verenigde Staten moeten dronepiloten in veel gevallen zicht hebben op het luchtvaartuig. In Nederland geldt dat voor vluchten in de "open categorie", oftewel vluchten met een laag risico.

Het is de verwachting dat in de toekomst drones steeds vaker buiten het zicht van de piloot vliegen (beyond visual line of sight, BVLOS) of helemaal autonoom opereren. In de VS moet voor het gebruik van een BVLOS-drone een ontheffing bij de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA worden aangevraagd. De industrie heeft de FAA echter gevraagd om regels voor BVLOS-drones op te stellen, zodat die eenvoudiger zijn in te zetten, bijvoorbeeld voor het bezorgen van producten of uitvoeren van inspecties.

Volgens de EFF vormen BVLOS-drones een serieuze dreiging voor de privacy van burgers, aangezien de apparaten via camera's en andere sensoren allerlei data kunnen verzamelen. "Omdat drones over je woning vliegen zijn traditionele barrières om je privacy te beschermen, zoals hekken, niet van toepassing. Drones kunnen in je tuin kijken en hebben een beter zicht op je privéleven", zegt Andres Arrieta van de EFF.

Drones kunnen ook kentekenplaten herkennen en gezichtsherkenning uitvoeren. De EFF stelt dat wanneer bedrijven informatie verzamelen, deze gegevens vaak met de overheid worden gedeeld. Als voorbeeld wordt de Ring-deurbelcamera genoemd, waarbij Amazon beelden zonder toestemming van gebruikers met opsporingsdiensten deelde.

Bij het opstellen van de regels voor het gebruik van BVLOS-drones in de Verenigde Staten waren de EFF en andere burgerrechtenbewegingen betrokken. Deze partijen kunnen zich niet vinden in de definitieve aanbevelingen, aangezien privacy daarin niet goed is beschermd. Zo zijn er geen verplichte privacyregels opgenomen en is er een gebrek aan transparantie, aldus Arrieta.

De EFF en andere burgerrechtenbewegingen stemden dan ook niet in met de aanbevelingen en hopen dat de FAA in de uiteindelijke regels wel rekening met privacy houdt. Onlangs werd er ook in Nederland geëxperimenteerd met BVLOS-drones.

Reacties (14)
30-08-2022, 12:38 door Anoniem
"Omdat drones over je woning vliegen zijn traditionele barrières om je privacy te beschermen, zoals hekken, niet van toepassing. Drones kunnen in je tuin kijken en hebben een beter zicht op je privéleven", zegt Andres Arrieta van de EFF.
Dit kan al jaren via satelliet beelden zoals gebruikt wordt voor Google Maps of Microsoft Bing Maps. Wat is dan het verschil met drones?
30-08-2022, 14:12 door Anoniem
Door Anoniem:
"Omdat drones over je woning vliegen zijn traditionele barrières om je privacy te beschermen, zoals hekken, niet van toepassing. Drones kunnen in je tuin kijken en hebben een beter zicht op je privéleven", zegt Andres Arrieta van de EFF.
Dit kan al jaren via satelliet beelden zoals gebruikt wordt voor Google Maps of Microsoft Bing Maps. Wat is dan het verschil met drones?

Probeer er ites langer over na te denken...
30-08-2022, 14:25 door Anoniem
Door Anoniem:
"Omdat drones over je woning vliegen zijn traditionele barrières om je privacy te beschermen, zoals hekken, niet van toepassing. Drones kunnen in je tuin kijken en hebben een beter zicht op je privéleven", zegt Andres Arrieta van de EFF.
Dit kan al jaren via satelliet beelden zoals gebruikt wordt voor Google Maps of Microsoft Bing Maps. Wat is dan het verschil met drones?

Vroeger waren de camera's van spionage satellieten goed genoeg om te zien of het een fiat panda of een Escalade was..
De kwaliteit die nu beschikbaar is lijkt op die kwaliteit (waarschijnlijk hebben a $$$ betere kwaliteit ter beschikking voor bepaalde klanten) maar dat is nu niet het hoofdpunt, dat is dat nu zo'n beetje elke instantie van trouwerij fotograaf tot dijkbewaking over je huis mag vliegen met een camera die niet alleen ziet dat je een Fiat Panda hebt, maar ook hoeveel moedervlekken op de borsten van je vriendin zitten.
En dat is effe andere koek.
En dat die foto's en films overal op internet en in database komen waar je nooit weet van hebt en waar je alleen maar achter komt als je zonbadende vriendin ineens op pr0nsites te zien is onder de voyeursectie
30-08-2022, 14:25 door Anoniem
Volgens de EFF vormen BVLOS-drones een serieuze dreiging voor de privacy van burgers, aangezien de apparaten via camera's en andere sensoren allerlei data kunnen verzamelen.
Het gaat er niet om of data wordt verzameld, maar naar wie die verzameling toegaat (China bijvoorbeeld).
30-08-2022, 14:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Volgens de EFF vormen BVLOS-drones een serieuze dreiging voor de privacy van burgers, aangezien de apparaten via camera's en andere sensoren allerlei data kunnen verzamelen.
Het gaat er niet om of data wordt verzameld, maar naar wie die verzameling toegaat (China bijvoorbeeld).

Of onze eigen politie die ook graag klimaatactivisten en wappies knuppelt.
30-08-2022, 15:37 door johanw
Door Anoniem:
Het gaat er niet om of data wordt verzameld, maar naar wie die verzameling toegaat (China bijvoorbeeld).

China maakt me niet veel uit, het kan de Chinezen echt niks schelen of ik een film illegaal download of een (Nederlandse) vlag op de kop ophang, of hier een lezing bezoek waar de NL/EU overheden het niet mee eens zijn. Dat soort informatie zie ik liever niet bij de Nederlandse politie terecht komen.
30-08-2022, 15:44 door Anoniem
Door Anoniem: Het gaat er niet om of data wordt verzameld, maar naar wie die verzameling toegaat (China bijvoorbeeld).
Alle digitale data kan overal terecht komen als het systeem waarop het is opgeslagen niet goed genoeg beveiligd is, en heel erg veel systemen zijn niet goed genoeg beveiligd. Daarom maakt het wel degelijk uit dat het wordt verzameld en opgeslagen. De beste maatregel tegen gegevenslekken is om de gegevens om te beginnen niet te hebben.

En waarom zou het in orde zijn als bijvoorbeeld Amazon beelden van hun bezorgdrones gaat analyseren en in verband gaan brengen met wat ze al weten over sommige adressen, voor marketing en voor doorverkoop aan partijen die geïnteresseerd zijn in de conclusies en vermoedens die dat oplevert?

Dat gaat misschien niet naar China (al kan je het ook niet uitsluiten), maar als je dit soort dingen de vrije loop laat kan je opeens meemaken dat de premie van een verzekering stevig omhoog gaat omdat een AI-systeem een patroon heeft herkend in een drone-beeld van je woning. Dat patroon komt relatief vaak voor bij mensen die bepaalde claims doen bij verzekeringen, heeft alweer een AI-systeem gevonden, en dat levert jou een vinkje van riskante klant op.

En weet je wat de pest is? Niemand zal jou uitleggen waarom dat vinkje bij je naam staat. Ze kunnen het niet eens uitleggen omdat niemand snapt waar zo'n AI-systeem dat een patroon herkent eigenlijk op aanslaat, of hoe dat verband met bepaalde verzekeringsclaims eigenlijk verklaard kan worden. Je gaat dan als klant met vragen tegen een keiharde muur aanlopen.

Dat vinkje staat in dit voorbeeld trouwens niet bij Amazon maar bij een verzekeraar die data van Amazon heeft gekocht, direct of indirect. En wie weet wordt het weer doorverkocht aan anderen. Dat vinkje gaat een eigen leven leiden, het zwerft rond bij allerlei bedrijven die er conclusies aan verbinden, jouw mogelijkheden worden beperkt en niemand die je uit zal leggen wat er eigenlijk gaande is, want niemand kan het uitleggen, niemand overziet namelijk wat er is gebeurd.

Is dat het soort wereld waarin je wilt leven? Nee? Dan zou ik wat kritischer zijn op het verzamelen van data. Als het wordt verzameld dan wil iemand er namelijk iets mee. Dat kan consequenties voor je hebben, zelfs als je er nooit achter komt wat de oorzaak van die consequenties eigenlijk is geweest.
30-08-2022, 15:56 door Anoniem
Door johanw:
Door Anoniem:
Het gaat er niet om of data wordt verzameld, maar naar wie die verzameling toegaat (China bijvoorbeeld).

China maakt me niet veel uit, het kan de Chinezen echt niks schelen of ik een film illegaal download of een (Nederlandse) vlag op de kop ophang, of hier een lezing bezoek waar de NL/EU overheden het niet mee eens zijn. Dat soort informatie zie ik liever niet bij de Nederlandse politie terecht komen.

Dat dacht je maar. Ineens ben je voor de Chinezen een target met je op z'n kop vlag. Misschien ben je wel in te lijven als asset. Eenmaal die grens over begin je een person of interest te worden voor de AIVD, daarbij vergeleken is de politie een stelletje padvinders.
30-08-2022, 16:06 door Anoniem
Door johanw:
Door Anoniem:
Het gaat er niet om of data wordt verzameld, maar naar wie die verzameling toegaat (China bijvoorbeeld).

China maakt me niet veel uit, het kan de Chinezen echt niks schelen of ik een film illegaal download of een (Nederlandse) vlag op de kop ophang, of hier een lezing bezoek waar de NL/EU overheden het niet mee eens zijn. Dat soort informatie zie ik liever niet bij de Nederlandse politie terecht komen.
Ik ben er van overtuigt dat de toenemende polarisatie en onvreden in het westen, voor een (behoorlijk) deel door invloed vanuit China komt.

Die hebben veel aan al die informatie van wat dat westerse volk allemaal wel of niet uitspookt.
30-08-2022, 16:27 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
"Omdat drones over je woning vliegen zijn traditionele barrières om je privacy te beschermen, zoals hekken, niet van toepassing. Drones kunnen in je tuin kijken en hebben een beter zicht op je privéleven", zegt Andres Arrieta van de EFF.
Dit kan al jaren via satelliet beelden zoals gebruikt wordt voor Google Maps of Microsoft Bing Maps. Wat is dan het verschil met drones?

Dat een drone op 20 meter hoogte boven je tuintje met ligstoel kan hangen en een low orbit satelliet niet lager kan komen dan 200 km. En of dat nog genoeg verschil is ten voordele van een drone is dat ding ook nog eens volledig wendbaar terwijl een satelliet een nagenoeg vaste baan heeft met als verder nadeel dat het geen opwaartse voortstuwing heeft maar buiten de aantrekkingskracht van de aarde moet blijven om niet instabiel te worden en ongecontroleerd naar beneden te storten.

Retorische vraag: Zou het prijsverschil nog iets uitmaken? 100.000 drones voor de prijs van 1 satelliet? En denk je dat de Ariadne raketten die satellieten in een baan rond de aarde brengen als vrachtauto's van de lopende band rollen in bijv. Eindhoven?

Met alle respect hoor, maar als je een klein beetje had nagedacht was je zelf op die gedachten gekomen.
30-08-2022, 16:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Volgens de EFF vormen BVLOS-drones een serieuze dreiging voor de privacy van burgers, aangezien de apparaten via camera's en andere sensoren allerlei data kunnen verzamelen.
Het gaat er niet om of data wordt verzameld, maar naar wie die verzameling toegaat (China bijvoorbeeld).

Of onze eigen politie die ook graag klimaatactivisten en wappies knuppelt.
Bewijs of is dit weer zo'n onderbuikreactie!
30-08-2022, 19:53 door Anoniem
Dat een drone op 20 meter hoogte boven je tuintje met ligstoel kan hangen en een low orbit satelliet niet lager kan komen dan 200 km.
Al in de jaren 60 van de vorige eeuw konden de Amerikaanse spionagesatellieten (Hexagon = Big Bird) een scheidend vermogen halen van ca. 50 cm als extreem telephotolens was geselecteerd. Met andere woorden: het maakt tegenwoordig niets uit of een drone 20 meter boven je hoofd hangt of een satelliet 200 kilometer boven de aarde rondcirkelt. In beide gevallen kan er met HIRES beelden haarscherpe opnamen worden gemaakt. En dat geldt zeker voor de spionage-satellieten.
31-08-2022, 09:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
"Omdat drones over je woning vliegen zijn traditionele barrières om je privacy te beschermen, zoals hekken, niet van toepassing. Drones kunnen in je tuin kijken en hebben een beter zicht op je privéleven", zegt Andres Arrieta van de EFF.
Dit kan al jaren via satelliet beelden zoals gebruikt wordt voor Google Maps of Microsoft Bing Maps. Wat is dan het verschil met drones?

Probeer er ites langer over na te denken...
:-)
31-08-2022, 09:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Dat een drone op 20 meter hoogte boven je tuintje met ligstoel kan hangen en een low orbit satelliet niet lager kan komen dan 200 km.
Al in de jaren 60 van de vorige eeuw konden de Amerikaanse spionagesatellieten (Hexagon = Big Bird) een scheidend vermogen halen van ca. 50 cm als extreem telephotolens was geselecteerd. Met andere woorden: het maakt tegenwoordig niets uit of een drone 20 meter boven je hoofd hangt of een satelliet 200 kilometer boven de aarde rondcirkelt. In beide gevallen kan er met HIRES beelden haarscherpe opnamen worden gemaakt. En dat geldt zeker voor de spionage-satellieten.
Belangrijk verschil is dat een satelliet eens in de zoveel tijd over jouw huis heen komt, beetje afhankelijk van de satelliet, zo'n beetje één keer per dag. De data van dit soort HiRes spionagebeelden is maar voor een heel beperkte groep personen toegankelijk.
Elke malloot kan een drone aanschafffen, waar en wanneer hij maar wil gaan vliegen. Neem bijvoorbeeld een stalker, die heeft heel veel aan een drone, niets aan een spionage satelliet. Kortom, een wereld van verschil.

De keerzijde is dat drones voor het grootste deel met de beste bedoelingen worden ingezet. Mooie opnames maken, gebouw inspecties, hulpverlening, sport (drone races), etc. De kunst is de balans te vinden in regels die misbruik tegengaan en gebruik met goede bedoelingen niet in de weg zit.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.