image

"Bijna helft Nederlanders vindt uniek wachtwoord voor alles te veel gedoe"

maandag 3 oktober 2022, 15:45 door Redactie, 9 reacties

Bijna de helft van de Nederlanders vindt het gebruik van een uniek wachtwoord voor alle accounts en apparaten te veel gedoe, zo stelt I&O Research op basis van onderzoek onder twaalfhonderd Nederlanders dat in opdracht van het ministerie van Economische Zaken werd uitgevoerd (pdf).

Nederlanders geven zichzelf een 7,0 als het over het veilig omgaan met online risico’s gaat. Een derde van de Nederlanders geeft zichzelf een 8 of hoger, een toename ten opzichte van vorig jaar. Twaalf procent geeft zichzelf een onvoldoende. Verder laat het onderzoek zien dat het installeren van updates, gebruik van antivirus en inloggen via tweefactorauthenticatie (2FA) de meest genomen beveiligingsmaatregelen zijn.

Vijfenveertig procent van de Nederlanders maakt zich weinig zorgen over online veiligheid in de privésituatie. Over het geheel genomen voelt men zich veiliger dan bij het onderzoek in 2021. De voornaamste zorgen gaan over dat internetcriminelen geraffineerder te werk gaan en mogelijke diefstal van financiële gegevens. Naarmate Nederlanders ouder zijn, maken ze zich meer zorgen over hun privé online veiligheid.

Volgens de onderzoekers zijn de voornaamste belemmeringen voor het vertonen van online veilig gedrag dezelfde als in 2021. Net als een jaar geleden wil ruim de helft (55 procent) niet betalen voor een wachtwoordmanager. Daarnaast vindt bijna de helft (46 procent) het te veel gedoe om voor alle apparaten en accounts een ander wachtwoord te hebben. Verder zegt 33 procent van de ondervraagde Nederlanders lange wachtwoorden te gebruiken en een derde van de jongeren schrijft zijn wachtwoorden op.

Image

Reacties (9)
03-10-2022, 16:00 door Anoniem
Hallo,

Mocht je inderdaad worstelen met de kosten van een wachtwoord manager.
Kijk naar keepass o.i.d. deze zijn kosteloos.
03-10-2022, 16:44 door Anoniem
Bitwarden is een hele gebruiksvriendelijke en gratis oplossing.
03-10-2022, 17:06 door Anoniem
Het is al zo ver gekomen dat ik password managers niks toevertrouw. Waarschijnlijk ook vanwege het woord manager. Die kunnen zelf niks behalve in je nek hijgen.

Voor alles een ander wachtwoord? Als ik er eentje moet maken dat is al irritant.

De techniek is eigenlijk als autocratische heerse4s.
03-10-2022, 17:08 door Anoniem
Ik wil niet betalen voor een dienst als een wachtwoordmanager
Ik heb geen vertrouwen in gratis diensten zoals wachtwoordmanagers en virusscanners
Ik word ongemakkelijk van het feit dat ze dit diensten noemen. Software die je op je eigen systeem installeert zou ik geen dienst noemen maar een product. Als ook de software een dienst wordt genoemd dan lijkt het erop dat de onderzoekers al helemaal het perspectief hebben omarmd dat alles in "de cloud" gebeurt, waar het inderdaad een dienst is. Maar dan slaan ze wel een deel van de werkelijkheid over; een deel dat weliswaar niet benadrukt wordt door de marketinginspanningen van allerlei tech-bedrijven maar dat er wel degelijk is. En als je niet naar dat deel van de werkelijkheid vraagt in je onderzoek krijg je er ook geen antwoorden over...
04-10-2022, 08:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik wil niet betalen voor een dienst als een wachtwoordmanager
Ik heb geen vertrouwen in gratis diensten zoals wachtwoordmanagers en virusscanners
Ik word ongemakkelijk van het feit dat ze dit diensten noemen. Software die je op je eigen systeem installeert zou ik geen dienst noemen maar een product. Als ook de software een dienst wordt genoemd dan lijkt het erop dat de onderzoekers al helemaal het perspectief hebben omarmd dat alles in "de cloud" gebeurt, waar het inderdaad een dienst is. Maar dan slaan ze wel een deel van de werkelijkheid over; een deel dat weliswaar niet benadrukt wordt door de marketinginspanningen van allerlei tech-bedrijven maar dat er wel degelijk is. En als je niet naar dat deel van de werkelijkheid vraagt in je onderzoek krijg je er ook geen antwoorden over...
Software wordt geleverd door de tertiaire sector, dus het is een dienst. Een product is iets tastbaars gemaakt door de secundaire sector. Vroeger zou je nog het argument kunnen maken dat software een product was, je kocht een doos in de winkel en het product veranderde niet. Tegenwoordig downloaden we 99% van de software en is een constante stroom van noodzakelijk om de software veilig te blijven gebruiken.
04-10-2022, 08:53 door _R0N_
Door Anoniem:
Ik wil niet betalen voor een dienst als een wachtwoordmanager
Ik heb geen vertrouwen in gratis diensten zoals wachtwoordmanagers en virusscanners
Ik word ongemakkelijk van het feit dat ze dit diensten noemen. Software die je op je eigen systeem installeert zou ik geen dienst noemen maar een product. Als ook de software een dienst wordt genoemd dan lijkt het erop dat de onderzoekers al helemaal het perspectief hebben omarmd dat alles in "de cloud" gebeurt, waar het inderdaad een dienst is. Maar dan slaan ze wel een deel van de werkelijkheid over; een deel dat weliswaar niet benadrukt wordt door de marketinginspanningen van allerlei tech-bedrijven maar dat er wel degelijk is. En als je niet naar dat deel van de werkelijkheid vraagt in je onderzoek krijg je er ook geen antwoorden over...

Het zijn meestal ook diensten. Een virusscanner heeft een dienst nodig (definities) om te functioneren.
Password managers zijn vaak online diensten, voor de meeste mensen zou ene lokale password manager echt killing wezen. Stel je hebt lokaal keepass staan en je laptopje crasht of wordt gestolen en je bent keepass kwijt. Zeker in een tijd dat je meerdere devices gebruikt zijn online diensten beter dan de lokale programmatjes.
04-10-2022, 09:05 door Anoniem
Door Anoniem: Het is al zo ver gekomen dat ik password managers niks toevertrouw. Waarschijnlijk ook vanwege het woord manager. Die kunnen zelf niks behalve in je nek hijgen.
Dan reageer je vanuit je onderbuik zonder te kijken wat zo'n programma eigenlijk doet. Als exact hetzelfde programma een digitale sleutelkluis was genoemd werd je niet het woord "manager" gehad om door getriggerd te worden, terwijl exact hetzelfde programma exact hetzelfde doet en exact even betrouwbaar of onbetrouwbaar is.

Voor alles een ander wachtwoord? Als ik er eentje moet maken dat is al irritant.
Hint: dat is nou precies waar password managers je het leven veel makkelijker kunnen maken. Als je even iets verder kijkt dan je aversie voor het woord "manager" lang is kan je wellicht iets ontdekken waar je wat aan hebt.

De techniek is eigenlijk als autocratische heerse4s.
Techniek kan altijd goed of verkeerd worden ingezet. Het is niet altijd verkeerd.
04-10-2022, 09:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik wil niet betalen voor een dienst als een wachtwoordmanager
Ik heb geen vertrouwen in gratis diensten zoals wachtwoordmanagers en virusscanners
Ik word ongemakkelijk van het feit dat ze dit diensten noemen. Software die je op je eigen systeem installeert zou ik geen dienst noemen maar een product. Als ook de software een dienst wordt genoemd dan lijkt het erop dat de onderzoekers al helemaal het perspectief hebben omarmd dat alles in "de cloud" gebeurt, waar het inderdaad een dienst is. Maar dan slaan ze wel een deel van de werkelijkheid over; een deel dat weliswaar niet benadrukt wordt door de marketinginspanningen van allerlei tech-bedrijven maar dat er wel degelijk is. En als je niet naar dat deel van de werkelijkheid vraagt in je onderzoek krijg je er ook geen antwoorden over...
Hoewel ik het in theorie met je eens ben, is het tegenwoordig zoeken naar een product in plaats van een (cloud)dienst. Vrijwel alles is verserviced, wat meestal betekent dat er een abonnement als verdienmodel achter zit. Je moet je best doen om nog echt iets te kopen.
04-10-2022, 15:20 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Ik wil niet betalen voor een dienst als een wachtwoordmanager
Ik heb geen vertrouwen in gratis diensten zoals wachtwoordmanagers en virusscanners
Ik word ongemakkelijk van het feit dat ze dit diensten noemen. Software die je op je eigen systeem installeert zou ik geen dienst noemen maar een product. Als ook de software een dienst wordt genoemd dan lijkt het erop dat de onderzoekers al helemaal het perspectief hebben omarmd dat alles in "de cloud" gebeurt, waar het inderdaad een dienst is. Maar dan slaan ze wel een deel van de werkelijkheid over; een deel dat weliswaar niet benadrukt wordt door de marketinginspanningen van allerlei tech-bedrijven maar dat er wel degelijk is. En als je niet naar dat deel van de werkelijkheid vraagt in je onderzoek krijg je er ook geen antwoorden over...

Het zijn meestal ook diensten. Een virusscanner heeft een dienst nodig (definities) om te functioneren.
Password managers zijn vaak online diensten, voor de meeste mensen zou ene lokale password manager echt killing wezen. Stel je hebt lokaal keepass staan en je laptopje crasht of wordt gestolen en je bent keepass kwijt. Zeker in een tijd dat je meerdere devices gebruikt zijn online diensten beter dan de lokale programmatjes.
In keepass kan je heel eenvoudig een backup maken van de file, waarin de gegevens staan. Dus je hoeft niets kwijt te zijn. 1 minuut werk en jouw nieuwe installatie heeft weer een werkende keepass!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.