image

Belgische overheid eist dat banken 24/7 bereikbaar zijn voor slachtoffers phishing

dinsdag 11 oktober 2022, 10:17 door Redactie, 4 reacties

Belgische banken moeten 24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar zijn voor slachtoffers van phishing, desnoods wordt dit via wetgeving afgedwongen. Dat laat Eva De Bleeker, staatssecretaris voor Consumentenbescherming, weten. Daarnaast pleit ze voor een systeem van ‘traag bankieren', die moet voorkomen dat grote bedragen ongezien kunnen worden overgeschreven.

Volgens De Bleeker worden er steeds meer mensen slachtoffer van phishing. "De wijze waarop phishers te werk gaan wordt ook steeds minder doorzichtig en meedogenlozer. Slachtoffers worden bijvoorbeeld gebeld door hun zogenaamde bankkantoor en trappen, doordat het telefoontje van het nummer van het bankkantoor zelf komt, ook sneller in de val", zo stelt ze.

Phishing zou vaak buiten kantooruren of in het weekend plaatsvinden wanneer banken niet bereikbaar zijn om rekeningen of apps van klanten te blokkeren, zo gaat de staatssecretaris verder. "Hierdoor zien slachtoffers soms zelfs letterlijk de euro’s van hun rekening verdwijnen, zonder dat ze er iets aan kunnen doen", aldus De Bleeker. Ze riep banken vorig jaar al op om 24/7 voor slachtoffers van phishing bereikbaar te zijn.

Een aantal banken heeft daarop de dienstverlening aangepast, maar een aantal ook niet. Iets dat de staatssecretaris naar eigen zeggen niet langer zal tolereren. Als binnenkort blijkt dat niet alle banken bereikbaar zijn komt er wetgeving die de bereikbaarheid zal afdwingen.

Verder vindt De Bleeker dat banken een universeel gebruikersprofiel moeten aanbieden om "traag te bankieren". Wie normaal geen grote overschrijvingen doet, moet sterkere betaallimieten kunnen instellen zodat phishers geen grote bedragen meer kunnen stelen. Om het systeem sluitend te maken zouden de betaallimieten alleen via bankkantoor of bankautomaat kunnen worden verhoogd of een uitzondering gemaakt.

Reacties (4)
11-10-2022, 14:21 door Anoniem
Kijk, die snapt het.
12-10-2022, 09:50 door Anoniem
Lijkt mij niet meer dan logisch. Je kunt 24*7 bij je geld. Dus kun je ook 24*7 melden dat er misbruik wordt gemaakt en dat wordt aangepakt.
Vergelijk het een beetje met een benzinepomp. Die is ook 24*7 open. En de brandweer komt ook buiten kantoortijden.
12-10-2022, 11:01 door Calamor - Bijgewerkt: 12-10-2022, 11:01
"zonder dat ze er iets aan kunnen doen"
Het is lastig, maar ze trappen er zelf in. De actie zou eerst bij hun zitten.
Maar als ze die fout begaan, dan is het wel erg handig dat je bij de bank terecht kan.

Het probleem zou misschien makkelijk opgelost zijn als het geld wat direct overgemaakt is niet opneembaar is. Of je moet de bank bellen dat je veel geld gaat opnemen. Of je moet een paar uur of dag wachten voordat het opgenomen kan worden.

Of bij de geldmachine dat je dan een gesprek kan maken. Hebben ze ook de stem en een goed gezicht foto van de persoon als het foute boel is.
12-10-2022, 22:17 door Anoniem
Oudere mensen hun account locken, en alleen tijdens openingsuren toegang verlenen want dit kost de mensen die er niet in trappen bergen met geld meer aan "service". Dan maar beperken. Anders zelf maar een cursus "veilig internetten" nemen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.