image

VoIP te onveilig voor veel bedrijven

donderdag 10 juni 2004, 11:45 door Redactie, 4 reacties

Security experts maken zich steeds meer zorgen dat Voice over IP technology (VoIP) voor veel bedrijven te onveilig zou zijn. VoIP is misschien dan de techniek van de toekomst, veel bedrijfsgebruikers maken zich zorgen over denial of service aanvallen, virussen, hackers en zelfs spam. "Net zoals bij elk IP netwerk, is security een blijvend onderwerp. Je bent niet veilig of onveilig, je hebt een security proces. Je moet dan ook altijd klaar staan voor het volgende probleem," aldus Francois Cosquer van Alcatel. Experts zijn dan ook van mening dat VoIP, om te kunnen slagen, een geheel nieuwe security aanpak vereist. (TechWorld)

Reacties (4)
10-06-2004, 19:17 door Anoniem
Helemaal mee akkoord. Naast de heleboel technische factoren waar security
volledig - of gedeeltelijk - over het hoofd gezien werd bij het ontwerp van
diverse protocollen, zijn er infrastructurele problemen ook (stabiliteit Internet
vs. kost om je path stabiel te krijgen) alsook vertrouwensgevoelige
bekommernissen, want... nu gaat je vertrouwelijke gesprek (tevens) over de
infrastructuur van een privaat bedrijf...

Dit is slechts een minimale .2 cent opmerking, maar rond security, trust en
survivability van het VOIP gebeuren (en convergerende netwerken) is er nog
hopen werk aan de winkel. Een typische "early adopter" technologie.
11-06-2004, 12:00 door Anoniem
hahahahaha....onzin, je weet toch waar je aan begint, het is gewoon de keuze
wil jij het nieuwe product als eerst testen, of laat je dat doen.

We hadden vroeger al windows 3.1, en kijk nu eens waar we nu zijn windows
2003, en ook dat is net zo buggy als de pest.

Durf de stap te maken, en zorg voor de juiste middelen, en de juiste
leveranciers, en laat het gewoon uitvoeren, dus niet zelf doen, want dan heb
je ook nog iets om mee te slaan.

Maak het niet een probleem van jezelf, maar van een ander, in dit geval de
leverancier.
13-06-2004, 11:45 door Anoniem
Door Anoniem
hahahahaha....onzin, je weet toch waar je aan begint, het is gewoon de keuze
wil jij het nieuwe product als eerst testen, of laat je dat doen.

We hadden vroeger al windows 3.1, en kijk nu eens waar we nu zijn windows
2003, en ook dat is net zo buggy als de pest.

Durf de stap te maken, en zorg voor de juiste middelen, en de juiste
leveranciers, en laat het gewoon uitvoeren, dus niet zelf doen, want dan heb
je ook nog iets om mee te slaan.

Maak het niet een probleem van jezelf, maar van een ander, in dit geval de
leverancier.

Welk stukje van "Een typische "early adopter" technologie." is onbegrijpbaar
voor je? Als IT techneut weet je inderdaad goed waar je aan begint.

Mijn reactie ging over de risico's inherent aan het gebruik ervan. Of je nou
IT'er bent of niet. En het risico verleggen naar een andere partij (hier je
telco/voip provider) is pas onzin als je voor open ogen weet dat het risico via
andere manier niet - of te weinig - te beperken valt.

Aan durf ontbreekt het echter vaak niet... Negeer je het risico en blijf je praat
gaan op "durf dat dan toch" , dan vrees ik dat je allicht nog niet veel voeling
met de risicobeheering, economie en bedrijfsculturen hebt. Om maar te
zwijgen van gezond verstand en zin voor privacy.
15-06-2004, 14:20 door Anoniem
mooie verwoording, maar ben het met je eens..
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.