Google gaat begin volgend jaar een nieuw systeem voor het tonen van gerichte advertenties op Androidtelefoons uitrollen. Net als bij de plannen voor gepersonaliseerde reclame in Google Chrome wordt dit door Google de "Privacy Sandbox" genoemd. Op eerdere voorstellen van de "Privacy Sandbox" voor Chrome kwam felle kritiek, omdat het niet voldoende deed voor de privacy van gebruikers en nog steeds uitgebreide tracking mogelijk maakte.
Begin dit jaar maakte Google bekend dat het ook aan een "Privacy Sandbox" voor Android werkt. Dit moet leiden tot verschillende advertentieoplossingen die het delen van gebruikersdata met derde partijen beperken en zonder cross-app identifiers werken, waaronder het advertising ID. Daarbij benadrukt Google dat het belangrijk is dat bedrijven ook op telefoons effectief moeten kunnen blijven adverteren.
Eén van de advertentieoplossingen die Google als onderdeel van de "Privacy Sandbox" ontwikkelde heet Topics. Hierbij kijkt het techbedrijf naar het browsegedrag van gebruikers om te bepalen welke onderwerpen ze interessant vinden om daar advertenties vervolgens op af te stemmen. Begin volgend jaar zal Google een bètaversie van de "Privacy Sandbox" op Androidtelefoons uitrollen, zo heeft het techbedrijf aangekondigd. Er zal met een klein percentage worden gestart dat gedurende de tijd verder zal groeien. Daarnaast blijft Google huidige advertentiesystemen nog enige tijd ondersteunen.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.