image

Google rolt nieuw advertentiesysteem begin 2023 uit op Androidtelefoons

woensdag 16 november 2022, 10:30 door Redactie, 22 reacties

Google gaat begin volgend jaar een nieuw systeem voor het tonen van gerichte advertenties op Androidtelefoons uitrollen. Net als bij de plannen voor gepersonaliseerde reclame in Google Chrome wordt dit door Google de "Privacy Sandbox" genoemd. Op eerdere voorstellen van de "Privacy Sandbox" voor Chrome kwam felle kritiek, omdat het niet voldoende deed voor de privacy van gebruikers en nog steeds uitgebreide tracking mogelijk maakte.

Begin dit jaar maakte Google bekend dat het ook aan een "Privacy Sandbox" voor Android werkt. Dit moet leiden tot verschillende advertentieoplossingen die het delen van gebruikersdata met derde partijen beperken en zonder cross-app identifiers werken, waaronder het advertising ID. Daarbij benadrukt Google dat het belangrijk is dat bedrijven ook op telefoons effectief moeten kunnen blijven adverteren.

Eén van de advertentieoplossingen die Google als onderdeel van de "Privacy Sandbox" ontwikkelde heet Topics. Hierbij kijkt het techbedrijf naar het browsegedrag van gebruikers om te bepalen welke onderwerpen ze interessant vinden om daar advertenties vervolgens op af te stemmen. Begin volgend jaar zal Google een bètaversie van de "Privacy Sandbox" op Androidtelefoons uitrollen, zo heeft het techbedrijf aangekondigd. Er zal met een klein percentage worden gestart dat gedurende de tijd verder zal groeien. Daarnaast blijft Google huidige advertentiesystemen nog enige tijd ondersteunen.

Reacties (22)
16-11-2022, 10:32 door Anoniem
Hoe zal dit te blokkeren zijn? Blokada?
Iemand?
16-11-2022, 10:49 door Anoniem
Hoeveel zou het kosten om die advertenties van Google af te kopen? 50euro? Waarom is dat niet een 'beta' feature die ze uitrollen om te kijken of er draagvlak en interesse voor is?
16-11-2022, 11:04 door Anoniem
Daarbij benadrukt Google dat het belangrijk is dat bedrijven ook op telefoons effectief moeten kunnen blijven adverteren.
En daar gaan we weer naar de volgende stap.
16-11-2022, 11:36 door Anoniem
Geen updates meer krijgen op een 4 jaar oude Samsung heeft blijkbaar toch ook één voordeel dan...
16-11-2022, 12:06 door Anoniem
Door Anoniem: Daarbij benadrukt Google dat het belangrijk is dat bedrijven ook op telefoons effectief moeten kunnen blijven adverteren.
Ik vind dat bedrijven helemaal niet moeten kunnen adverteren op mijn telefoon.
16-11-2022, 12:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Daarbij benadrukt Google dat het belangrijk is dat bedrijven ook op telefoons effectief moeten kunnen blijven adverteren.
Ik vind dat bedrijven helemaal niet moeten kunnen adverteren op mijn telefoon.

Dat doen ze ook op jouw computer, het word steeds gekker en gekker (walg)
16-11-2022, 13:07 door Anoniem
Ik hoop dat ik dit kan uitzetten en anders word het tijd dat ik mijn telefoon ga rooten en weg ermee :P
En vraag me ook af of dit in europa uberhaupt gaat gebeuren met de huidige privacywetgeving etc.
16-11-2022, 15:17 door Anoniem
Gelukkig is het Android eco-systeem zo versnipperd, en buiten de controle van Google geraakt, dat een groot deel van de telefoons deze "update" niet of heel traag zullen ontvangen.

Of kan Google nu wel opeens snel uitrollen en de telco of fabrikant omzeilen?
We zullen zien.

In ieder geval ga ik eens rondkijken naar gebruikers vriendelijke én privacy vriendelijke oplossingen.
Tijd voor een linux telefoon, oid.
In ieder geval een OS dat de gebruiker niet als product voor reclamebedrijven ziet.


Daarbij benadrukt Google dat het belangrijk is dat bedrijven ook op telefoons effectief moeten kunnen blijven adverteren.

Waarom? Wat heb ik als gebruiker aan die overlast?
Ik hanteer het principe dat elk bedrijf dat op een of andere manier langs mijn reclame-filters weet te komen sowieso geen klandizie van mij hoeft te verwachten. Die komen als straf op een blacklist.


Eén van de advertentieoplossingen die Google als onderdeel van de "Privacy Sandbox" ontwikkelde heet Topics. Hierbij kijkt het techbedrijf naar het browsegedrag van gebruikers om te bepalen welke onderwerpen ze interessant vinden om daar advertenties vervolgens op af te stemmen.

Ik browse nauwelijks op mijn telefoon. Ja, wel wikipedia gerelateerde zoekopdrachten.
Krijg ik dan reclame van wikipedia te zien? Of van mijn bibliotheek?

Of als ze geen (bruikbaar) profiel weten op te bouwen, krijg ik dan geen reclame voorgeschoteld :-)
Dat zou de uitdaging waard zijn.

Tot die tijd alle aangeboden reclame(sites) in een zwart gat laten verdwijnen of negeren.
Dat blijft (voorlopig) de beste oplossing.
16-11-2022, 16:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Daarbij benadrukt Google dat het belangrijk is dat bedrijven ook op telefoons effectief moeten kunnen blijven adverteren.
Ik vind dat bedrijven helemaal niet moeten kunnen adverteren op mijn telefoon.

Dat doen ze ook op jouw computer, het word steeds gekker en gekker (walg)
Het gedram met reclames heeft een slechte invloed op mensen en het zou me niet verbazen als het zelfs gezondheidsrisico's met zich meebrengt.
Ikzelf blok heel veel reclames zoals o.a. met AD Block e.d., blokker uitgaande IP-adressen via mijn router/firewall van reclame aanbieders en dat bevalt me prima. En ik koop of gebruik helemaal niets wat Google gerelateerd is.
16-11-2022, 16:25 door Anoniem
Firefox
Door Anoniem: Hoe zal dit te blokkeren zijn? Blokada?
Iemand?

Gebruik een mobiele telefoon het 2G mobile netwerk
werkt nog tot eind 2025 kpn
daarna is het voorbij met het mobieltje,
een smartphone toch nodig?
dan is een opensource smartphone aanschaffen handiger.

The Matrix
16-11-2022, 17:46 door Anoniem
Hoog tijd om over te stappen op grahpene os...
Android zonder google framework. Of is dat niet afdoende.
16-11-2022, 18:36 door Anoniem
Grappig verschijnsel in de IT: Als een pak yoghurt over de datum is, dan weet men vaak niks beters te bedenken dan een nieuw pak yoghurt. Dat ook al over de datum is.

In dit geval is dat geklier met browsegedrag over de datum. Men is daar veel te ver in gegaan. Dus iedereen begint het irritant te vinden. Dan kantelt de veronderstelde verbeterde gebruikerservaring om naar afkeer. Waar je als enthousiaste adverteerder ook niet bepaald op zit te wachten. Dat is al aan de gang, want kijk maar naar al die beurskoersen van die gebruikerservaringsverbeteraars.

Het gat in de markt ligt ergens anders. Als je als adverteerder aangenamere alternatieven zoekt, dan zijn die heel lastig te vinden. Google gaat daar niks aan doen natuurlijk, want die fietsen al achteruit.
16-11-2022, 19:05 door Anoniem
Door Anoniem: Hoeveel zou het kosten om die advertenties van Google af te kopen? 50euro? Waarom is dat niet een 'beta' feature die ze uitrollen om te kijken of er draagvlak en interesse voor is?

Há. Dan gaan we dus een bedrijf betalen om onze informatie niet te misbruiken. Maakt het duidelijk dat ze in hetzelfde bootje als ransomware zitten. Nu gijzelen ze gewoon onze informatie en misbruiken deze achter onze rug.
16-11-2022, 19:25 door Anoniem
Door Anoniem: Hoeveel zou het kosten om die advertenties van Google af te kopen? 50euro? Waarom is dat niet een 'beta' feature die ze uitrollen om te kijken of er draagvlak en interesse voor is?

Even wachten tot Elon Musk zijn volgende aankoop bekend maakt :-)
16-11-2022, 19:33 door Anoniem
Door Anoniem: In dit geval is dat geklier met browsegedrag over de datum. Men is daar veel te ver in gegaan. Dus iedereen begint het irritant te vinden. Dan kantelt de veronderstelde verbeterde gebruikerservaring om naar afkeer. Waar je als enthousiaste adverteerder ook niet bepaald op zit te wachten. Dat is al aan de gang, want kijk maar naar al die beurskoersen van die gebruikerservaringsverbeteraars.

Het gat in de markt ligt ergens anders. Als je als adverteerder aangenamere alternatieven zoekt, dan zijn die heel lastig te vinden. Google gaat daar niks aan doen natuurlijk, want die fietsen al achteruit.

Ik denk dat die "aangenamere" alternatieven er niet meer zijn,
De afgelopen decennia zijn mensen steeds meer doodgegooid met reclame.
Grotere reclame blokken op TV met steeds kleinere uitzendblokken er tussen.
Websites die meer luide schreeuwerige reclame zijn dan informatie.

Zelfs als de adverteerders gaan terugschalen, of zich opeens beschaafd zouden gaan gedragen (humor), dan zijn teveel mensen nu al bezig met het blokkeren en verbannen van reclame. Zeker als het persoonsgerichte reclame is.

Maar ik heb geen medelijden met de adverteerders. Ze hebben zelf hun markt verziekt. Dit zijn de consequenties.
En google's strategie kan hun martkaandeel beschadigen.
Zeker als er een partij opstaat die grootschalig een gebruikers-/privacy-vriendelijk toestel en OS uitrolt.
Daar zal een grote markt voor zijn.
Google en cs geven dat soort nieuwe bedrijven met hun huidige beleid de argumenten om over te stappen op een persenteerblaadje.
16-11-2022, 19:54 door Anoniem
Waarom zijn er bij Big Tech de laatste tijd zoveel werknemers ontslagen? Gaat AI aan het werk en word jij 'ausradiert'?
16-11-2022, 22:09 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom zijn er bij Big Tech de laatste tijd zoveel werknemers ontslagen? Gaat AI aan het werk en word jij 'ausradiert'?

"It's the American Way, stupid."

Om de aandeelhouders tevreden te houden. Zolang die hun winstdeling maar krijgen. (om nog een groter jacht of ruimteschip te kunnen laten bouwen)
En als het bedrijf niet genoeg omzet maakt om dat te kunnen betalen, dan maar mensen eruit flikkeren.

/sarcasme uit


Twitter is net voor teveel geld opgekocht, en hun nieuwe baas moet ergens geld op besparen.
Het personeel dat nog in dienst is, moet zich op korte termijn committeren aan onmogelijke werk-eisen van hun nieuwe baas of anders maar vertrekken met 3 maanden salaris.
Er zal dus nog wel een "ontslag"-ronde of vrijwillige uitstroom van extra personeel volgen bij Twitter.

Amazon heeft te maken met een veranderende markt, waarbij mensen minder fysieke winkels bezoeken. (Detailhandel is tanende) Verder stijgen allerhande levensbehoeften, waardoor mensen minder geld vrij te besteden hebben. Dus minder omzet. Punt.
Personeel dat gemist kan worden, wordt nu ontslagen.

Meta heeft ambities die niet zo snel haalbaar bleken als gedacht. Het kost in ieder geval meer tijd en geld. Daar zijn aandeelhouders ontstemt over, en de aandelenkoers van Meta heeft dan ook een serieuze val doorgemaakt. Zukerberg is nu blijkbaar aan het stroomlijnen.
Dus: exit personeel.

Zoals gezegd: Heel normaal voor Amerikaanse begrippen.
Het gaat economsich wat slechter, dan personeel eruit gooien.
Een sociaal vangnet kennen ze daar nauwelijks.
Een "Dog eat Dog" mentaliteit wel.
17-11-2022, 01:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: In dit geval is dat geklier met browsegedrag over de datum. Men is daar veel te ver in gegaan. Dus iedereen begint het irritant te vinden. Dan kantelt de veronderstelde verbeterde gebruikerservaring om naar afkeer. Waar je als enthousiaste adverteerder ook niet bepaald op zit te wachten. Dat is al aan de gang, want kijk maar naar al die beurskoersen van die gebruikerservaringsverbeteraars.

Het gat in de markt ligt ergens anders. Als je als adverteerder aangenamere alternatieven zoekt, dan zijn die heel lastig te vinden. Google gaat daar niks aan doen natuurlijk, want die fietsen al achteruit.

Ik denk dat die "aangenamere" alternatieven er niet meer zijn,
De afgelopen decennia zijn mensen steeds meer doodgegooid met reclame.
Grotere reclame blokken op TV met steeds kleinere uitzendblokken er tussen.
Websites die meer luide schreeuwerige reclame zijn dan informatie.

Zelfs als de adverteerders gaan terugschalen, of zich opeens beschaafd zouden gaan gedragen (humor), dan zijn teveel mensen nu al bezig met het blokkeren en verbannen van reclame. Zeker als het persoonsgerichte reclame is.

Maar ik heb geen medelijden met de adverteerders. Ze hebben zelf hun markt verziekt. Dit zijn de consequenties.
En google's strategie kan hun martkaandeel beschadigen.
Zeker als er een partij opstaat die grootschalig een gebruikers-/privacy-vriendelijk toestel en OS uitrolt.
Daar zal een grote markt voor zijn.
Google en cs geven dat soort nieuwe bedrijven met hun huidige beleid de argumenten om over te stappen op een persenteerblaadje.

Doordiscussiëren is altijd op gevaar van, maar toch even een gooi.

Waar we vooral tegenaan kijken is eigenlijk een totale verkleutering van de maatschappij. Niet dat we kleuters zijn, maar we worden wel zo behandeld. (Althans, soms zijn we het ook weer wel, maar enkel als het leuk is... Heel leuk mag ook nog steeds.) Je ziet dat in de commercie, maar evenzeer in de politiek. Het verwijt dat we constant toegesmeten krijgen is dat we niet nadenken. Maar wel overal een mening over moeten hebben. Wat voor zich lijkt te spreken.

Wat kleuterig is aan de grote privacyschenders met reclame is dat ze je in doelgroepen willen stampen. Want jij denkt toch nooit ergens over na. Terwijl je dat zelf toch weer graag aan jezelf had over willen laten. Als het dan ook nog iets is om te verkopen en in je mik te duwen, dan heb ik mijn buik er al gelijk van vol en jij waarschijnlijk ook.

Het zijn kinderachtige systemen. Die ook maar bar weinig met reclame maken te maken hebben. Maar inmiddels wel goed de markt verziekt hebben. Het vloekt met een basisprincipe. Dat je zelf lekker bepaalt wat je wilt kopen. Het is nog erger. De adverteerder meent jou uitgevonden te hebben. Terwijl kopen pas leuk is als je het gevoel hebt dat dat juist andersom is. Bij mij wel in elk geval.

Het is daar waar het grote gapende gat in de markt ligt voor reclamemakers. Die kunnen op internet voorlopig nergens terecht, want alles is opgekocht en verkleuterd. Als ik pakkies yoghurt verkoop, dan wil ik niet enkel bij yoghurtfreaks adverteren. Maar ook gezien zijn door mensen die denken jeetje, yoghurt, dàt is lang geleden. Of dat heeft me nooit geïnteresseerd maar ik krijg ineens zin om het eens te proberen. Met suggereren dat je al weet dat iemand yoghurtfreak is jaag je uiteindelijk enkel maar klanten weg. Dat hoort je helemaal niks aan te gaan. Als je wat wil verkopen. Het heeft nog niet eens gelijk met privacywetten te maken. Het is oerdom voor een verkoper en het houdt een keertje op.

Bijvoorbeeld nu.
17-11-2022, 08:34 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe zal dit te blokkeren zijn? Blokada?
Iemand?
Als je graag keer op keer(pleisters plakken op een vleeswond) bezig houd met dat soort ellende zijn er mogelijkheden zat het in te dammen.
Maar zo'n Doro 5860 4G LTS feature phone doet het hier bijvoorbeeld prima, verder geen kopzorgen aan.
En dan heb je nog de Librem 5 en de Pinephone doet het verder ook aardig voor een Linux telefoon in status software-ontwikkeling, anders kun je nog uitwijken naar custom Roms.

Als men niet kiest voor de alternatieven, blijven we met die gezwellen zitten, en mist men een gegronde reden om te klagen.

Android=Google=Privacy gezwel, je kiest voor een instandhouding van de gevestigde orde met de aanschaf ervan.
17-11-2022, 13:19 door Anoniem
@ anoniem van 1:16,

Genoten van je juiste analyse van een algemene toestand. Daar niet van. Interessante sociale analyse.

Even toch een zijdelingse noot.

Je verhaal staat daarentegen wel haaks op het huidige demoniseren en de roep om het verbieden van TikTok.
Dat is toch wel zeer 'des volwassen-kleuters', en dan nog dat in hoge mate, ook in je Whatappjes.

Dat het door andere religieuze 'kleuters' in het Parlement gebeurt is nog tot daar aan toe.
Kun je verwachten. Het is geen EO-app, wel?

Of gaat het in dat geval dan weer eens meer over het gevaar van de trollen/statelijke actoren geassocieerd met gov.cn?
TikTok op je bami-smartfoontje is helemaal uit den boze, zo pre-corona ook?

Ik stop maar, anders schiet ik nog door in mijn kleine reactie-betoog en wordt alles een beetje in het wrange getrokken.

#sockpuppet
17-11-2022, 16:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoeveel zou het kosten om die advertenties van Google af te kopen? 50euro? Waarom is dat niet een 'beta' feature die ze uitrollen om te kijken of er draagvlak en interesse voor is?

Há. Dan gaan we dus een bedrijf betalen om onze informatie niet te misbruiken. Maakt het duidelijk dat ze in hetzelfde bootje als ransomware zitten. Nu gijzelen ze gewoon onze informatie en misbruiken deze achter onze rug.

Buiten dat, Google verdient vast meer dan € 50,- per gebruiker aan reclameopbrengsten. Als we dit al zouden moeten doen, dan denk ik niet dat het met € 50,- klaar is.
18-11-2022, 08:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hoe zal dit te blokkeren zijn? Blokada?
Iemand?
Als je graag keer op keer(pleisters plakken op een vleeswond) bezig houd met dat soort ellende zijn er mogelijkheden zat het in te dammen.
Maar zo'n Doro 5860 4G LTS feature phone doet het hier bijvoorbeeld prima, verder geen kopzorgen aan.
En dan heb je nog de Librem 5 en de Pinephone doet het verder ook aardig voor een Linux telefoon in status software-ontwikkeling, anders kun je nog uitwijken naar custom Roms.

Als men niet kiest voor de alternatieven, blijven we met die gezwellen zitten, en mist men een gegronde reden om te klagen.

Android=Google=Privacy gezwel, je kiest voor een instandhouding van de gevestigde orde met de aanschaf ervan.

Kijk anders ook eens naar /e/. Een de-googled android. Draait hier prima op een Samsug Galaxy S9+.

https://e.foundation/
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.