image

"Afsluiten openbaar UBO-register grote overwinning voor de privacy"

maandag 28 november 2022, 10:19 door Redactie, 15 reacties

Het afsluiten van het openbaar UBO-register zoals de Kamer van Koophandel (KVK) vorige week heeft besloten is een grote overwinning voor de privacy, zo stelt stichting Privacy First. Aanleiding voor de sluiting is een uitspraak van het Hof van Justitie van de Europese Unie dat het register een ernstige aantasting van de grondrechten van burgers vormt, niet beperkt is tot wat strikt noodzakelijk is en niet proportioneel is.

UBO staat voor Ultimate Beneficial Owner en betreft de eigenaar of eigenaren van een onderneming of de mensen die zeggenschap over een organisatie hebben. Sinds 27 september 2022 moeten organisaties in Nederland UBO's in het UBO-register inschrijven. Het register volgt uit de Europese vijfde anti-witwasrichtlijn en moet financieel-economische criminaliteit tegengaan, zoals witwassen van geld, belastingontduiking, fraude en financiering van terrorisme.

Een deel van de gegevens van de UBO was tot vorige week openbaar. Het ging dan om voornaam en achternaam, geboortemaand en -jaar, nationaliteit, woonstaat en aard en omvang van het economische belang van de UBO. Tegen betaling van 2,50 euro per uittreksel kon er in het UBO-register worden gezocht. De openbaarheid van gegevens zou volgens de EU een afschrikkende werking hebben op personen die geld willen witwassen of terrorisme willen financieren.

Begin 2021 heeft Privacy First een kort geding over het UBO-register aangespannen, met als inzet dat de Nederlandse rechter de zaak aan het Hof van Justitie van de EU zou voorleggen. Dat wilde de Nederlandse rechter niet doen omdat er op dat moment net een vergelijkbare Luxemburgse zaak aan het Hof van Justitie was voorgelegd. De voorzieningenrechter bevestigde daarbij wel al dat er alle aanleiding is om te twijfelen aan de rechtsgeldigheid van de Europese witwasrichtlijnen die de grondslag vormen voor het UBO-register.

De rechter oordeelde dat niet valt uit te sluiten dat de hoogste Europese rechter tot de conclusie zou komen dat het openbare karakter van het UBO-register zich niet verhoudt met het evenredigheidsbeginsel. In hoger beroep van Privacy First werd dit oordeel bevestigd. Vorige week zette het Hof van Justitie van de EU een streep door het register.

"Een grote overwinning voor de privacy", aldus Privacy First. De stichting verwacht dat er mogelijk een discussie zal komen over de afbakening van de groep personen die op basis van een ‘legitiem belang’ toegang hebben tot het UBO-register. Mogelijk dat de Europese privacytoezichthouder EDPS daarbij een rol kan spelen. Die adviseerde al in 2017 dat openbare toegankelijkheid van het UBO-register niet proportioneel zou zijn.

"De Europese wetgever heeft zich indertijd helaas niets van dat advies aangetrokken. Het komt helaas vaker voor dat de Europese wetgever regels opstelt die een forse inbreuk op de privacy maken, en dat de hoogste Europese rechter jaren later oordeelt dat die regels een te grove schending zijn", stelt Privacy First. "De Grote Kamer van het Hof van Justitie van de EU heeft de afgelopen jaren keer op keer in het voordeel van de privacy geoordeeld. Maar het zou nog beter zijn als de regelgever zelf het belang van privacybescherming op waarde schat. Dan zouden veel privacyschendingen door de overheid kunnen worden voorkomen."

Reacties (15)
28-11-2022, 10:23 door Anoniem
"Een grote overwinning voor de privacy", aldus Privacy First.
Tja dat heb je met zo'n one-issue stichting.
Uiteraard zijn er ook andere afwegingen mogelijk, zoals "een groot verlies voor de criminaliteitsbestrijding".
28-11-2022, 11:00 door Anoniem
Ik begrijp het niet zo goed. Is "afsluiting" hetzelfde als "tijdelijk minder inzichtelijk maken" ?

De overheid een beetje kennende kun je stellen dat er gezocht wordt naar een optie om het toch weer open te gooien.
28-11-2022, 11:34 door Anoniem
Door Anoniem:
"Een grote overwinning voor de privacy", aldus Privacy First.
Tja dat heb je met zo'n one-issue stichting.
Uiteraard zijn er ook andere afwegingen mogelijk, zoals "een groot verlies voor de criminaliteitsbestrijding".
Het kan niet zo zijn dat grondrechten moeten worden opgeofferd voor criminaliteitsbestrijding.
En als je het daar dan niet mee eens bent, is het overwegen van emigratie naar Noord-Korea misschien wel een optie.
28-11-2022, 11:59 door Anoniem
Tsja... in de EUSSR is nou eenmaal iedereen crimineel. Tot je continu het tegendeel aantoont.
Uiteraard zijn er ook andere afwegingen mogelijk, zoals "een groot verlies voor de criminaliteitsbestrijding".
Wat een onzin. Laat 'de politie' eens wat zinnigs gaan doen ipv. procedures volgen en rapporten schrijven.
28-11-2022, 12:11 door Anoniem
Door Anoniem:
"Een grote overwinning voor de privacy", aldus Privacy First.
Tja dat heb je met zo'n one-issue stichting.
Uiteraard zijn er ook andere afwegingen mogelijk, zoals "een groot verlies voor de criminaliteitsbestrijding".
Voor criminelen is het UBO register heel makkelijk te omzeilen. Echt nutteloos ding en grote privacy schender.
Toch mooi dat een stichting die zich breed inzet voor privacy zich hiermee bezig houdt. Van onze overheid hoef je in iedergeval niets te verwachten, dat blijkt elke keer wel weer.
28-11-2022, 12:47 door Anoniem
Door Anoniem:
"Een grote overwinning voor de privacy", aldus Privacy First.
Tja dat heb je met zo'n one-issue stichting.
Uiteraard zijn er ook andere afwegingen mogelijk, zoals "een groot verlies voor de criminaliteitsbestrijding".

heb je het artikel gelezen? Wat er nu veranderd is is de *openbaarheid* van het register. Uiteraard blijft het gewoon bestaan voor het doel waarvoor het is opgericht: "Het register volgt uit de Europese vijfde anti-witwasrichtlijn en moet financieel-economische criminaliteit tegengaan, zoals witwassen van geld, belastingontduiking, fraude en financiering van terrorisme.".

Dus deze uitspraak is een win-win situatie: de criminaliteitsbestrijding wordt niet minder, maar de privacy van de burgers gaat erop vooruit
28-11-2022, 13:36 door Anoniem
Door Anoniem: Tsja... in de EUSSR is nou eenmaal iedereen crimineel. Tot je continu het tegendeel aantoont.
Uiteraard zijn er ook andere afwegingen mogelijk, zoals "een groot verlies voor de criminaliteitsbestrijding".
Wat een onzin. Laat 'de politie' eens wat zinnigs gaan doen ipv. procedures volgen en rapporten schrijven.
Dan krijgt de politie weer het verwijt, dat ze de opgelegde regels niet volgen. Het is ook nooit goed voor sommige reaguurders!
28-11-2022, 13:36 door Anoniem
Door Anoniem:
"Een grote overwinning voor de privacy", aldus Privacy First.
Tja dat heb je met zo'n one-issue stichting.
Uiteraard zijn er ook andere afwegingen mogelijk, zoals "een groot verlies voor de criminaliteitsbestrijding".
Want als jan en alleman niet zomaar in de persoonsgegevens van elke ondernemen kan rondsnuffelen kunnen we criminaliteit niet bestrijden? Laat me niet lachen. Hou zulke registers lekker voor inlichtingen- en opsporingsdiensten. Jij denkt dat oma Truus van driehoog achter toegang geven tot persoonsgegevens help bij criminaliteitsbestrijding?
28-11-2022, 13:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
"Een grote overwinning voor de privacy", aldus Privacy First.
Tja dat heb je met zo'n one-issue stichting.
Uiteraard zijn er ook andere afwegingen mogelijk, zoals "een groot verlies voor de criminaliteitsbestrijding".
Voor criminelen is het UBO register heel makkelijk te omzeilen. Echt nutteloos ding en grote privacy schender.
Toch mooi dat een stichting die zich breed inzet voor privacy zich hiermee bezig houdt. Van onze overheid hoef je in iedergeval niets te verwachten, dat blijkt elke keer wel weer.
Geef eens aan hoe die criminelen het zo makkelijk kunnen omzeilen.
28-11-2022, 15:28 door Anoniem
Door Anoniem: Geef eens aan hoe die criminelen het zo makkelijk kunnen omzeilen.
Katvanger?
28-11-2022, 15:47 door -Peter-
Door Anoniem: Geef eens aan hoe die criminelen het zo makkelijk kunnen omzeilen.

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/implementatie-ubo-register-een-te-weinig-doordacht-moetje/

Peter
28-11-2022, 16:19 door Anoniem
Door -Peter-:
Door Anoniem: Geef eens aan hoe die criminelen het zo makkelijk kunnen omzeilen.

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/implementatie-ubo-register-een-te-weinig-doordacht-moetje/

Peter
Veel geklets, maar zegt totaal niets over omzeilen!
29-11-2022, 13:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door -Peter-:
Door Anoniem: Geef eens aan hoe die criminelen het zo makkelijk kunnen omzeilen.

https://www.taxlive.nl/nl/documenten/nieuws/implementatie-ubo-register-een-te-weinig-doordacht-moetje/

Peter
Veel geklets, maar zegt totaal niets over omzeilen!
Laten we eerst eens teruggaan naar het begin: je wilt transparantie EN wilt privacy,
maar vergeet blijkbaar dat een UBO -gezien de U- altijd een natuurlijk persoon is.
Kortom de wens is reeds een onmogelijke contradictie.

Omzeilen vind ik wel een prachtig woord i.c.m. overzeese belastingparadijzen.
01-12-2022, 16:39 door Anoniem
Jammer, zo kunnen burgers niet hun eigen onderzoek doen voordat ze met een firma in zee gaan, en zijn ze afhankelijk van overbelaste opsporingsdiensten.
02-12-2022, 00:38 door Anoniem
Met e-Herkenning en UBO wordt de BV Nederland "klein China aan de Maas".

Lijkt me idd goed plan dat alles aan het Wilhelminapark en aan de Zuidas zich legitimeert en herleidbaar wordt. Oowh nee, dat is ons staatsverdienmodel.

Laat als je blieft kleine burger initiatieven (Stichtingen zonder medewerkers) en omzet onder 10k verschoont van dit zgn. EU gelul. Zei een penningmeester uit Utrecht. Mijn IP is toch al gelogd. Hef de KvK op. Handelaar in privé gegevens. Heeft vervolgens kennelijk geen bevoegdheid onze gegevens door te spelen aan de banken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.