image

Datalek Caiway en Delta raakt waarschijnlijk tienduizenden klanten

dinsdag 6 december 2022, 16:36 door Redactie, 7 reacties

Waarschijnlijk tienduizenden klanten van Caiway Mobiel en Delta Mobiel zijn slachtoffer geworden van een datalek nadat een aanvaller toegang tot de bestelomgeving wist te krijgen. Bij de aanval zijn namen, adressen, e-mailadressen, geboortedata en telefoon- en bankrekeningnummers buitgemaakt, zo laten de providers via hun eigen website weten. Hoe de aanvaller op het systeem kon inbreken is niet bekendgemaakt.

Hoe groot het datalek precies is wordt nog onderzocht, maar de providers vermoeden dat het om "enkele tienduizenden" klanten gaat die een mobiel abonnement bij Caiway en Delta hebben. Naar aanleiding van de aanval is de bestelpagina tijdelijk niet beschikbaar. Het datalek is bij de Autoriteit Persoonsgegevens gemeld en er is "nauw contact met politie en justitie", aldus de providers.

"We betreuren het zeer dat ondanks ons actief cybersecuritybeleid, de persoonsgegevens van klanten bij deze hack zijn ontvreemd. We informeren onze klanten om mogelijk misbruik van de gestolen gegevens te minimaliseren", zo melden Caiway en Delta verder, die klanten ook waarschuwen om alert te zijn op mogelijk mail- en telefoonfraude.

Reacties (7)
06-12-2022, 18:19 door Anoniem
Op de website staat naar aanleiding van deze hack dat wachtwoorden niet zijn buitgemaakt en deze daarom niet gewijzigd hoeven worden.
Hoe zeker kun je hier van zijn?
Ik zou het wel doen.
Misschien ook een idee om weg te gaan bij deze provider?
06-12-2022, 19:29 door Anoniem
Bij de aanval zijn namen, adressen, e-mailadressen, geboortedata en telefoon- en bankrekeningnummers buitgemaakt
En wat deden deze gegevens op een met internet verbonden systeem?

Om mijn eigen vraag deels te beantwoorden: Ja, ik weet dat "self service" en "'mijn' omgevingen" helemaal hip zijn omdat ze (met namen door de aanbieders) aangeprezen worden als makkelijk voor de klant. Over de risico's zoals in dit artikel hoor je ze echter nooit. Voor mij persoonlijk is het in ieder geval reden genoeg om dat soort accounts nooit te maken, in tegenstelling tot wat de aanbieders beweren zijn ze meestal optioneel.
06-12-2022, 20:10 door Anoniem
Ik heb mij wel bij Delta aangemeld,maar heb nog geen glasvezel,wel wordt er aan gewerkt het komend jaar te realiseren in mijn gemeente.
Dus hackers kunnen niks met mijn huidige settings,omdat ik nog bij Ziggo zit,tot dat ik over kan op glasvezel.
Wel houdt ik alles scherp in de gaten voor phising mails.
Ik wil graag naar glasvezel,omdat dat enige tientjes goedkoper is dan mijn maandabonnement bij Ziggo.
Als ik glasvezel heb dan heb ik de zelfde diensten welke ik nu bij Ziggo heb.
07-12-2022, 08:03 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb mij wel bij Delta aangemeld,maar heb nog geen glasvezel,wel wordt er aan gewerkt het komend jaar te realiseren in mijn gemeente.
Dus hackers kunnen niks met mijn huidige settings,omdat ik nog bij Ziggo zit,tot dat ik over kan op glasvezel.
Wel houdt ik alles scherp in de gaten voor phising mails.
Ik wil graag naar glasvezel,omdat dat enige tientjes goedkoper is dan mijn maandabonnement bij Ziggo.
Als ik glasvezel heb dan heb ik de zelfde diensten welke ik nu bij Ziggo heb.

het betreft enkel de klanten van Mobiel en niet de "kabel klanten"
07-12-2022, 08:42 door Anoniem
Door Anoniem: Op de website staat naar aanleiding van deze hack dat wachtwoorden niet zijn buitgemaakt en deze daarom niet gewijzigd hoeven worden.
Hoe zeker kun je hier van zijn?
Ik zou het wel doen.
Misschien ook een idee om weg te gaan bij deze provider?

Ja, en even verhuizen naar een ander adres en een andere bank kiezen. Makkie !
07-12-2022, 08:44 door Anoniem
Door Anoniem: Op de website staat naar aanleiding van deze hack dat wachtwoorden niet zijn buitgemaakt en deze daarom niet gewijzigd hoeven worden.
Hoe zeker kun je hier van zijn?
Ik zou het wel doen.
Misschien ook een idee om weg te gaan bij deze provider?

Ben het met je eens dat het verstandig is om het wachtwoord te wijzigen, echter weg gaan bij deze provider heeft niet zoveel zin. Er is namelijk geen enkel bedrijf dat 100% veilig is als het gaat om datalekken. Veel belangrijker is hoe een organisatie hier van leert en hopelijk maatregelen treft om dit in de toekomst te voorkomen.
09-12-2022, 13:31 door Anoniem
Ik heb geen mobiel van Caiway, maar krijg wel een mail over deze hack met daarin vermeld dat mijn gegevens buit gemaakt zijn….hoe kan het dat je geen mobiel heb en toch je gegevens buit gemaakt zijn….is hier meer aan de hand?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.