image

Kabinet laat gebruik kilometerteller voor rekeningrijden verder onderzoeken

vrijdag 20 januari 2023, 12:13 door Redactie, 60 reacties

Het kabinet laat verder onderzoeken of de bestaande kilometerteller in auto's voor rekeningrijden is te gebruiken, zo hebben minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat en staatssecretaris Van Rij van Financiën in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. In het coalitieakkoord heeft het kabinet de komst van een systeem aangekondigd dat autobezitters laat betalen naar gebruik.

Het betrouwbaar registeren van het aantal gereden kilometers is daarvoor essentieel, zo stellen de bewindslieden. Om inzicht te krijgen in geschikte systemen voor deze registratie heeft het kabinet onderzoek laten doen. In dit onderzoek zijn drie oplossingsrichtingen voor kilometerregistratie in beeld gebracht: Voortbouwen op bestaande meetsystemen en registratie, een apparaat in de auto dat de kilometerstand van de auto registreert zonder GPS (apparaat is aangesloten op tellerstand en slaat gegevens apart op) en als derde een apparaat in de auto dat zelfstandig op basis van GPS het aantal gereden kilometers meet, registreert én communiceert.

Volgens het kabinet is één van de uitgangspunten voor het registratiesysteem dat alleen data wordt vastgelegd die nodig is om belasting te kunnen heffen. "Voor het heffen van de belasting hoeft daarom alleen te worden geregistreerd hoeveel kilometers een auto jaarlijks rijdt. Het maakt daarbij niet uit waar en wanneer deze kilometers zijn gereden." Andere uitgangspunten vanuit het kabinet zijn dat het systeem eenvoudig moet zijn en uiterlijk in 2030 kan worden ingevoerd.

De onderzoekers hebben het kabinet aangeraden om vervolgonderzoek te doen naar het gebruik van bestaande kilometertellers. Dit richt zich op het potentiële fraudegedrag van risicogroepen en de maatregelen die tegen dit gedrag mogelijk zijn. De resultaten van het gesprek en het vervolgonderzoek dienen als basis bij de besluiten over de precieze vormgeving van de kilometerregistratie voor betalen naar gebruik.

Halverwege dit jaar start naar verwachting een internetconsultatie over de wetgeving voor betalen naar gebruik. Dan kunnen ook burgers en bedrijven hun ideeën inbrengen. Later zal een wetsvoorstel bij de Tweede Kamer worden ingediend.

Image

Reacties (60)
20-01-2023, 12:18 door Anoniem
Het kabinet moet eens stoppen met burgertje pesten.

Volgens het kabinet is één van de uitgangspunten voor het registratiesysteem dat alleen data wordt vastgelegd die nodig is om belasting te kunnen heffen.
Daar begint het mee en vervolgens krijg je "function creep".
20-01-2023, 12:28 door Anoniem
Mijn auto heeft een mijlenteller. LOL

En voordat er weer zogenaamde deskundigen gaan reageren, ja dat is legaal.
20-01-2023, 12:33 door Anoniem
We doen al aan rekening rijden aan de pomp
20-01-2023, 12:39 door Anoniem
Waarom moet alles altijd zo langgg duren voordat de knoop wordt doorgehakt?
Er wordt denk ik al 20 jaar over nagedacht.
Snel invoeren dat rekeningrijden.
Ik rij namelijk nog geen 4000 kilometer per jaar.
Het is onrechtvaardig dat ik net zoveel moet betalen als iemand die 40.000 km per jaar rijdt.
20-01-2023, 12:42 door Bitje-scheef
Volgend jaar de fietspenning ?
20-01-2023, 12:47 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Volgend jaar de fietspenning ?

En een abbo om van de stoep gebruik te mogen maken als voetganger.
20-01-2023, 12:48 door Anoniem
Ze gaan dus alle gereden kilometers belasten. Ook de kilometers die je buiten Nederland gereden hebt. Maar het lijkt er op dat de buitenlanders die in Nederland rijden niets hoeven te betalen.
20-01-2023, 12:49 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Volgend jaar de fietspenning ?
Alleen voor elektrische fietsen want die kosten stroom.
20-01-2023, 12:58 door Anoniem
Door Anoniem: We doen al aan rekening rijden aan de pomp

Dus, nog meer accijns op brandstof en de wegenbelasting afschaffen.
Kan het rekeningrijden ook vervallen.
20-01-2023, 13:03 door Anoniem
Dus kilometers die ik in het buitenland rijd betaal ik ook voor? Dat lijkt mij ook niet de bedoedeling?
20-01-2023, 13:10 door Anoniem
Door Anoniem: Ze gaan dus alle gereden kilometers belasten. Ook de kilometers die je buiten Nederland gereden hebt. Maar het lijkt er op dat de buitenlanders die in Nederland rijden niets hoeven te betalen.

Nee uiteraard niet, want zie maar eens geld van iemand buiten Nederland te krijgen.
Zo moeilijk is het overigens niet, want voor sommige landen geldt dat je een vignet moet aanschaffen om (op bepaalde plekken) te kunnen rijden.
20-01-2023, 13:42 door Anoniem
Het via de brandstofprijzen regelen is natuurlijk veelte simpel.
20-01-2023, 13:45 door Anoniem
Ik blijf het gek vinden om straks Nederlandse belasting te betalen voor mijn vakantiekilometers buiten NL. Het maakt een rit naar Italië nog (onnodig) duurder dan het al is. Dan staat je auto bij wijze van spreke de helft van de tijd (goedkoop) stil in Nederland. Om in één vakantie de kosten weer flink te laten stijgen. Onbegrijpelijk.
20-01-2023, 13:46 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Volgend jaar de fietspenning ?

Betalen over de lucht die je inademt, dat noemen we een CO2 budget.
20-01-2023, 14:10 door Anoniem
Door Anoniem: Het via de brandstofprijzen regelen is natuurlijk veelte simpel.
Zeker, want daarmee belast je o.a. de elektrische auto's niet. Dus dat was een prima oplossing, maar het dekt niet meer alles.
20-01-2023, 14:25 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom moet alles altijd zo langgg duren voordat de knoop wordt doorgehakt?
Er wordt denk ik al 20 jaar over nagedacht.
Snel invoeren dat rekeningrijden.
Ik rij namelijk nog geen 4000 kilometer per jaar.
Het is onrechtvaardig dat ik net zoveel moet betalen als iemand die 40.000 km per jaar rijdt.

Dat is het probleem van tegenwoordig... ike ike ike.

Met zijn alle betalen voor zaken blijft volgens mij goedkoper, neem dat hele privatiseren maar eens als het voor jou allemaal goedkoper is geworden mag je blij zijn maar ik ben voor alles meer gaan betalen.
20-01-2023, 14:31 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom moet alles altijd zo langgg duren voordat de knoop wordt doorgehakt?
Er wordt denk ik al 20 jaar over nagedacht.
Snel invoeren dat rekeningrijden.
Ik rij namelijk nog geen 4000 kilometer per jaar.
Het is onrechtvaardig dat ik net zoveel moet betalen als iemand die 40.000 km per jaar rijdt.
Van 4000km aan redelijke km belasting kun je geen weg onderhouden, dan wordt het voor diegenen die de weg op moeten voor het werk nog duurder, of dat zie je vanzelf weer terug op je factuur/voorrijkosten/product prijzen noem maar op. maar dat geld dat ook voor die gene die dan al veel betalen met hoog antal km's, dus die straf je dan dubbel.
20-01-2023, 14:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het via de brandstofprijzen regelen is natuurlijk veelte simpel.
Zeker, want daarmee belast je o.a. de elektrische auto's niet. Dus dat was een prima oplossing, maar het dekt niet meer alles.

Laden is nu al duurder dan tanken. Die gekkigheid met elektrieke karretjes lost zichzelf op.
Lease maatschappijen hebben dikke rijen boze klanten die hun electrowaggie willen ruilen voor een normale wagen omdat te durr en geen palen en te lang duren.
20-01-2023, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het via de brandstofprijzen regelen is natuurlijk veelte simpel.
Zeker, want daarmee belast je o.a. de elektrische auto's niet. Dus dat was een prima oplossing, maar het dekt niet meer alles.

Non-argument: dan verhoog je (naar rato, welke dat dan ook is), de prijs van de energie die je in de accu stopt.
20-01-2023, 14:56 door Anoniem
Ja, zekering 38 aan de rechterkant is eruit... Geen PSM, geen km teller meer.. gelukkig heb ik nog een GPS backup... maar ODO loopt niet meer op...

Kan ik heeeeel veel gratiz kilometers rijden...
20-01-2023, 15:14 door Anoniem
Door Anoniem: Het via de brandstofprijzen regelen is natuurlijk veelte simpel.

Via de brandstofprijzen regelen, dat komt mij wel goed uit.
Ik rij elektrisch en laad uitsluitend thuis. Uit mijn eigen zonnepanelen.
Inderdaad: de winter. Uit het stroomnet of via zelf gemaakt waterstofgas en een powercell.
Kind kan de was doen
20-01-2023, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Bitje-scheef: Volgend jaar de fietspenning ?

Betalen over de lucht die je inademt, dat noemen we een CO2 budget.


Voor niets gaat de zon op. :-)
(Lees " De Maan in Opstand" van Robert Heinlein maar eens)
20-01-2023, 15:30 door Anoniem
een apparaat in de auto dat zelfstandig op basis van GPS het aantal gereden kilometers meet, registreert én communiceert.
Binnenschipper Jaap laadt in Maastricht of Basel zijn auto op zijn boot en vaart naar Rotterdam. Daar haalt hij de auto weer van boord. Geen kilometer gereden, maar wat zegt de GPS?
Wij wel in het buitenland betalen, maar zij hier niet?
20-01-2023, 16:14 door Anoniem
"Voor het heffen van de belasting hoeft daarom alleen te worden geregistreerd hoeveel kilometers een auto jaarlijks rijdt. Het maakt daarbij niet uit waar en wanneer deze kilometers zijn gereden."

Okee maar dan is de aard van de belasting dus al veranderd. Ooit ging het er om dat de mensen niet op de drukste tijden
op de drukste wegen gingen rijden. Dus als je buiten de spits reed of op een rustige weg dan zou dat minder kosten dan
wanneer je in de spits in de file ging staan. Dat was dan om het verkeer beter te verdelen.
Ik weet niet waar dit idee precies gesneuveld is, maar het lijkt me toch wel handig om dit mee te nemen bij de keuze van
een systeem zodat we niet over 5 jaar weer opnieuw kunnen beginnen (en investeren) omdat dit toch weer van de plank
gehaald wordt.
20-01-2023, 16:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Non-argument: dan verhoog je (naar rato, welke dat dan ook is), de prijs van de energie die je in de accu stopt.
Dan moet je "energie die je in een auto accu stopt" weer apart gaan meten, waarvan dan de mensen weer gaan roepen
"dat kan niet" en "daar is niet op te handhaven".
Bovendien vind ik, als het toch al een van de plek en tijd onafhankelijke kilometerheffing is geworden, het toch eerlijker
als ieder voertuig gelijk belast wordt.
20-01-2023, 16:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom moet alles altijd zo langgg duren voordat de knoop wordt doorgehakt?
Er wordt denk ik al 20 jaar over nagedacht.
Snel invoeren dat rekeningrijden.
Ik rij namelijk nog geen 4000 kilometer per jaar.
Het is onrechtvaardig dat ik net zoveel moet betalen als iemand die 40.000 km per jaar rijdt.

Dat is het probleem van tegenwoordig... ike ike ike.

Met zijn alle betalen voor zaken blijft volgens mij goedkoper, neem dat hele privatiseren maar eens als het voor jou allemaal goedkoper is geworden mag je blij zijn maar ik ben voor alles meer gaan betalen.

We moeten eindelijk de daadwerkelijke kosten eens in rekening gaan brengen bij degenen die die kosten maken.
Misschien dat de grootverbruikers dan wat milieuvriendelijker, efficiënter en intelligenter te werk gaan.
Waarom moet ik meebetalen aan het weggebruik van, bijvoorbeeld, de directeur van een bierbrouwerij?
Of van een vertegenwoordiger in cosmetica?
Vanwege het toenemende autoverkeer wordt het Nederlandse wegennet dramatisch uitgebreid, ten koste van de natuur en de toch al beperkte ruimte in dit land. Laat dan diegenen die daar het meest gebruik van maken daar ook het meest voor betalen.
Heeft allemaal niets met “ikke, ikke, ikke” te maken maar enkel met rechtvaardigheid.
En hopelijk helpt het ook het autogebruik te verminderen.
20-01-2023, 17:11 door Anoniem
Handig om te koppelen aan je digital wallet. "Excuses u heeft teveel kilometers gemaakt. In het belang van het klimaat wordt uw wachtperiode volgende maand gereset"
20-01-2023, 17:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom moet alles altijd zo langgg duren voordat de knoop wordt doorgehakt?
Er wordt denk ik al 20 jaar over nagedacht.
Snel invoeren dat rekeningrijden.
Ik rij namelijk nog geen 4000 kilometer per jaar.
Het is onrechtvaardig dat ik net zoveel moet betalen als iemand die 40.000 km per jaar rijdt.
Van 4000km aan redelijke km belasting kun je geen weg onderhouden, dan wordt het voor diegenen die de weg op moeten voor het werk nog duurder, of dat zie je vanzelf weer terug op je factuur/voorrijkosten/product prijzen noem maar op. maar dat geld dat ook voor die gene die dan al veel betalen met hoog antal km's, dus die straf je dan dubbel.

Als we ons bewust zijn van de werkelijke kosten dan gaan we ons misschien wat verantwoordelijker gedragen voor wat betreft het gebruik van onze planeet. Breng alle kosten in rekening in het product, zonder subsidie, nivellering of het verdoezelen van de schade die we toebrengen aan de omgeving en aan onszelf.
20-01-2023, 17:40 door Anoniem
En de kilometers op eigen privé weg. En de kilometers in het buitenland. Koop je een vignet in Parijs betaal je daarbovenop ng Nederlandse belasting.

Rijdt je een paar weken op Marokkaanse tolwegen (naast tolwegen in Spanje en Frankrijk om er te komen), kan je daarbovenop nog Nederlandse kilometers betalen. Nederlandse overheid is gewoon een maffiaorganisatie.
20-01-2023, 17:55 door Anoniem
Waarom niet hier met vignetten op de snelweg?. Dan is het hele rekeningrijden gezeur afgelopen. Dan betaald ook iedereen die hier is uit het buitenland mee,dat ipv tol kijk maar naar Zwitserland Tsjechië en Oostenrijk en Hongarije dat principe.
20-01-2023, 18:07 door Anoniem
Dit hangt samen met het EU-digitaal-ID.
Dit werkt alleen als je moet inloggen in je auto,
anders kun je je auto niet delen met een ander, dat is wat ze ook willen in 2030, weg prive auto!, miljeu enzo bla bla.
Dit staat allemaal al lang vast in hun planning met het WEF enzo waar de politiek hier maar al te graag aan mee wil doen ?
20-01-2023, 19:36 door Anoniem
als we gaan rekening rijden wil ik ook een buitenlandse auto mogen rijden, immers anders rechtsongelijkheid...
20-01-2023, 19:37 door Anoniem
Die elektrische auto, wacht daar nog maar een jaar of 25 mee. 6,5 cent aan stroomkosten + 14 cent aan rekeningrijden-belasting per kilometer maakt het uiteraard niet aantrekkelijk.
20-01-2023, 19:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het via de brandstofprijzen regelen is natuurlijk veelte simpel.

Via de brandstofprijzen regelen, dat komt mij wel goed uit.
Ik rij elektrisch en laad uitsluitend thuis. Uit mijn eigen zonnepanelen.
Inderdaad: de winter. Uit het stroomnet of via zelf gemaakt waterstofgas en een powercell.
Kind kan de was doen
Je weet dat het leven niet alleen om jou draait? Je hebt ook mensen met een minimum inkomen die ook graag betaalbaar op hun werk willen komen. Denk jij daar weleens aan?
20-01-2023, 19:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Non-argument: dan verhoog je (naar rato, welke dat dan ook is), de prijs van de energie die je in de accu stopt.
Dan moet je "energie die je in een auto accu stopt" weer apart gaan meten, waarvan dan de mensen weer gaan roepen
"dat kan niet" en "daar is niet op te handhaven".
Bovendien vind ik, als het toch al een van de plek en tijd onafhankelijke kilometerheffing is geworden, het toch eerlijker
als ieder voertuig gelijk belast wordt.

Een jaarlijkse voertuig belasting?
20-01-2023, 19:57 door Anoniem
Door Anoniem: Handig om te koppelen aan je digital wallet. "Excuses u heeft teveel kilometers gemaakt. In het belang van het klimaat wordt uw wachtperiode volgende maand gereset"

Ah, een "puntenstelsel".

BV:
Elke maand betaal je auto-premie, en krijg je daar een standaard aantal punten voor die je die maand mag verbruiken in de auto. Een zelfde hoeveelheid voor allen. Een vertegenwoordiger, een directeur, een bouwvakker, en een huisvader krijgen allemaal hetzelfde aantal punten.
Ga je daar overheen dan betaal je een zware boete, en krijg je de volgende maand geen nieuwe punten. Wordt je aangehouden zonder voldoende punten, wordt je rijbewijs ingenomen en moet je opnieuw examen doen.

Eerlijker kan het niet. :-)
De hoeveelheid maandelijkse punten kunnen weer aan de CO2 maatregelen gekoppeld worden, zodat als er meer CO2 uitstoot terugedrongen moet worden, je gwoon het maandelikse puntenaantal verlaagt. Voor iedereen.

Dat wordt rustig op de weg.
Dan rijden er alleen nog een paar politici en wat bazen van multi-nationals rond die goeie vrindjes van Rutte zijn. ;-)
20-01-2023, 21:53 door Anoniem
Door Anoniem: Dus kilometers die ik in het buitenland rijd betaal ik ook voor? Dat lijkt mij ook niet de bedoedeling?
Ook in het buitenland stoot jouw (en mijn) auto vieze CO2- gassen en stikstof uit. Je wil het toch niet op je geweten hebben dat alle buitenlanders stikken door jouw vieze stikstof van je auto.
En het is gratis geld voor Rutte.
20-01-2023, 22:54 door Anoniem
Verplicht een stroommeter in de EV. Net als thuis. Eens per jaar de meteropnemer en afrekenen.
21-01-2023, 00:31 door Anoniem
Ik doe al aan "rekeningrijden" bij mijn verzekering. Pakket van 1000km voor een bepaalde prijs, dus weinig rijden is weinig betalen. Doe nu met het eerste pakket al ruim 5 maanden.

Rekeningrijden ipv elke maand hetzelfde bedrag wegenbelasting zou hetzelfde betekenen, ik rijd weinig, maak weinig gebruik van de weg, dus dan kan het best wat minder zoals met de verzekering.
21-01-2023, 01:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: We doen al aan rekening rijden aan de pomp

Dus, nog meer accijns op brandstof en de wegenbelasting afschaffen.
Kan het rekeningrijden ook vervallen.
Ter informatie, de wegenbelasting is al lang geleden afgeschaft en is via de motorrijtuigenbelasting naar houderschapsbelasting gegaan.

In de wegenbelasting stond namelijk een clausule die zei dat het opgehaalde belastinggeld alleen gebruikt mocht worden voor onderhoud van wegen.

Dit zinde de PVDA niet en deze hebben de motorrijtuigenbelasting ingevoerd waarvan de gelden naar de algemene middelen ging.

Nu hadden ze nog een probleem dat ze geen motorrijtuigenbelasting voor motorvoertuigen, niet in gebruik, die op eigen grond waren geparkeerd konden heffen.

En dat hebben ze weer gerepareerd in de houderschapsbelasting zodat je nu altijd moet betalen als je een motorvoertuig bezit. Of je hem nu gebruikt of niet..
21-01-2023, 11:16 door Anoniem
Ik rijd zelf geen auto maar alle verschillende bedragen die automobilisten moeten betalen is allang elke redelijke grens gepasseerd.
Het begint al bij de aanschaf, daarna nog eens het bezit, vervolgens weer voor het parkeren en zo nog talloze bijdrages die daar bij komen.
Telkens weer opnieuw proberen ze er weer wat toe te voegen aan deze lange lijst.
Nou weer rekening rijden. Terwijl je al extra belasting en accijns betaald bij het tanken.

Ben blij dat mijn scootertje nog niet aan de beurt is, maar lang kan dat niet meer duren.
Daarna alle fietsen, autopeds en driewielers voor kleuters.
21-01-2023, 12:51 door Aalard99
Door Anoniem: "Voor het heffen van de belasting hoeft daarom alleen te worden geregistreerd hoeveel kilometers een auto jaarlijks rijdt. Het maakt daarbij niet uit waar en wanneer deze kilometers zijn gereden."

Okee maar dan is de aard van de belasting dus al veranderd. Ooit ging het er om dat de mensen niet op de drukste tijden
op de drukste wegen gingen rijden. Dus als je buiten de spits reed of op een rustige weg dan zou dat minder kosten dan
wanneer je in de spits in de file ging staan. Dat was dan om het verkeer beter te verdelen.
Ik weet niet waar dit idee precies gesneuveld is, maar het lijkt me toch wel handig om dit mee te nemen bij de keuze van
een systeem zodat we niet over 5 jaar weer opnieuw kunnen beginnen (en investeren) omdat dit toch weer van de plank
gehaald wordt.

Exact, nu wordt het dus een belastingmaatregel i.p.v. een maatregel om het verkeer beter te spreiden over de dag. Daarnaast maakt het wel degelijk uit waar ik de kilometers rijd. Als ik in het buitenland de kilometers maak of op privé terrein dan kan en mag de Nederlandse belastingdienst daar geen geld voor heffen lijkt me. Wat als ik ook al tol moet betalen in het buitenland?

Ik ben voor kilometerheffing als dit aantoonbaar bijdraagt aan een efficiënter gebruik van de weg, dat dit voor de gemiddelde rijder niet duurder is en dat de technologische oplossing past bij het doel.Dat de gebruiker betaald is een prima streven, alleen een passende technologische oplossing is best lastig op een bestaand autopark.
21-01-2023, 13:32 door Anoniem
Door Anoniem: We doen al aan rekening rijden aan de pomp
En alle milieuheffingen op de benzine verdwijnen niet naar het milieu, maar naar de pot algemene middelen. Net als de motorrijtuigenbelasting (wegenbelasting) overigens.
21-01-2023, 13:41 door Anoniem
En waarom moeten wij betalen naar gebruik? We betalen ons al suf aan belastingen!

Toen ik mijn nieuwe auto kocht, moest ik maar liefst 2000 euro aan belasting betalen. Daar houdt het niet op, want ook op je verplichte verzekering zit natuurlijk weer belasting. Bij de pomp kom je dan voor een hele dure portemonnee-roof te staan, waarbij ook nog belasting over belasting wordt geheven. En ja hoor, ook de BTW was even door die man in het torentje in Den Haag verhoogd van 19 naar 21% BTW, weten we nog?!

Kan dat niet een onsje minder Overheid? Vinden jullie het dan raar dat steeds meer mensen in de financiële problemen komen door dat geld-van-de-burger-met-tonnen binnen te harken???
21-01-2023, 13:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus kilometers die ik in het buitenland rijd betaal ik ook voor? Dat lijkt mij ook niet de bedoedeling?
Ook in het buitenland stoot jouw (en mijn) auto vieze CO2- gassen en stikstof uit. Je wil het toch niet op je geweten hebben dat alle buitenlanders stikken door jouw vieze stikstof van je auto.
En het is gratis geld voor Rutte.
Al miljoenen jaren voor de komst van de mens was er CO2 en Stikstof. 75% van de lucht bestaat uit Stikstof en zonder dit goedje groeit niets op aarde. En wie dat maar 'vieze gassen' vindt, weet niets over de biochemie, laat staan dat er exacte wetenschappen is gestudeerd.
21-01-2023, 16:35 door Anoniem
Door George-1:
Ik ben voor kilometerheffing als dit aantoonbaar bijdraagt aan een efficiënter gebruik van de weg, dat dit voor de gemiddelde rijder niet duurder is en dat de technologische oplossing past bij het doel.Dat de gebruiker betaald is een prima streven, alleen een passende technologische oplossing is best lastig op een bestaand autopark.
Ja precies dit is ook de reden dat er al jaren over gesteggeld wordt. Maar ik vind het wel een groot nadeel dat "voor
de privacy" die sommigen zo belangrijk vinden het element waar/wanneer er kennelijk weer uit geschrapt is.
Op deze manier wordt het alleen maar duurder, en niet gericht duurder op de momenten dat het te druk is op de weg.
Dan zul je zien dat daar straks weer een andere maatregel voor bedacht wordt. Zoals tolheffing of een snelwegvignet ofzo.
21-01-2023, 16:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Al miljoenen jaren voor de komst van de mens was er CO2 en Stikstof. 75% van de lucht bestaat uit Stikstof en zonder dit goedje groeit niets op aarde. En wie dat maar 'vieze gassen' vindt, weet niets over de biochemie, laat staan dat er exacte wetenschappen is gestudeerd.
Er is een bepaalde groep mensen die vindt dat de natuur is wat ie nu is, en dat ie zo moet blijven. Of terug moet naar hoe
het 50 jaar geleden was. In ieder geval een periode die men kent.
En helaas laten die zich erg luid horen, gesteund door de minderheid die ze vertegenwoordigen.
Je hoort nooit van die mensen die zeggen dat alles weer moet worden zoals het 50000 jaar geleden was, of 2 miljoen jaar.
Waarom eigenlijk? Als de aarde de hele tijd verandert, en nu is die verandering dat er meer groeit omdat we het meer
bemesten, kunnen we natuurlijk hard roepen dat dat niet moet, maar 2 miljoen jaar geleden groeide er nog veel meer en
toen was er niemand die er wat van vond.
22-01-2023, 08:38 door Anoniem
Door Anoniem: Er is een bepaalde groep mensen die vindt dat de natuur is wat ie nu is, en dat ie zo moet blijven. Of terug moet naar hoe
het 50 jaar geleden was. In ieder geval een periode die men kent.
En helaas laten die zich erg luid horen, gesteund door de minderheid die ze vertegenwoordigen.
Je hoort nooit van die mensen die zeggen dat alles weer moet worden zoals het 50000 jaar geleden was, of 2 miljoen jaar.
Waarom eigenlijk? Als de aarde de hele tijd verandert, en nu is die verandering dat er meer groeit omdat we het meer
bemesten, kunnen we natuurlijk hard roepen dat dat niet moet, maar 2 miljoen jaar geleden groeide er nog veel meer en
toen was er niemand die er wat van vond.
Ik ben een van de mensen die de vergelijking met 50 jaar geleden heeft gemaakt. Niet om vanuit dom conservatisme te zeggen dat dat is hoe het klimaat nou eenmaal hoort te zijn en altijd hoort te blijven, maar om mensen die zichzelf wijsmaken dat er niets verandert erop te wijzen dat het zo snel verandert dat je het binnen je eigen leven zelf kan zien gebeuren.

Wat er problematisch aan is is echt niet zo moeilijk te begrijpen. Om te beginnen gaat het snel, veel sneller dan klimaatverandering door natuurlijke oorzaken meestal gaat. Dat leidt ertoe dat er allerlei soorten zijn die erdoor in de problemen komen, die evolueren niet zo snel dat ze het bij kunnen benen. Dat gaat ten koste van biodiversiteit, het verstoort ecosystemen, en wij zijn afhankelijker van die ecosystemen dan je misschien door hebt. Als de insecten die onze landbouwgewassen bevruchten in de problemen komen dan komt onze landbouw in de problemen.

Ons eigen vermogen om ons aan te passen als mensheid heeft ook zijn beperkingen. Denk weer aan landbouw: als het klimaat stevig verandert dan kan je mislukte oogsten verwachten, en dus honger. En als de zeespiegel maar genoeg stijgt lukt het uiteindelijk niet meer om onze lage landen droog te houden, en vele andere lage delen van de wereld die vaak dichtbevolkt zijn. Dan krijg je vluchtelingenstromen waar wat we nu al problematisch vinden een kleinigheid bij is.

Ik ben absoluut niet bang voor het voortbestaan van de aarde of het leven op aarde. Zelfs als we 99% van de soorten uitroeien evolueert wat overblijft wel weer tot een uitbundige diversiteit. Kom over een miljoen jaar kijken en je ziet een prachtige planeet. Ik ben wel bang dat we als mensheid ons een wereldwijde crisis in aan het werken zijn die voor ongelofelijk veel leed gaat zorgen. Het is de moeite waard om te proberen de situatie zo goed als het gaat te stabiliseren, en om daar zo nodig nu een deel van ons comfort voor in te leveren zodat we later niet met narigheid te maken krijgen die veel ingrijpender is.

Het is trouwens geen minderheid die gelooft dat de mens klimaatverandering veroorzaakt en dat dat problematisch is. Niet bij de algemene bevolking, en al helemaal niet onder klimaatwetenschappers. Daar is het juist een kleine, luidruchtige minderheid die roept dat het allemaal niet echt is, of niet erg is.
22-01-2023, 12:49 door Anoniem
Door Anoniem: Ja, zekering 38 aan de rechterkant is eruit... Geen PSM, geen km teller meer.. gelukkig heb ik nog een GPS backup... maar ODO loopt niet meer op...

Kan ik heeeeel veel gratiz kilometers rijden...
En precies dat soort dingen zorgt ervoor dat iedereen zijn auto, op eigen kosten, moet voorzien
met iets dat de alles registreert. En denk daarbij niet alleen hoeveel km, maar ook gelijk waar, hoe snel...

Bedankt he.
22-01-2023, 18:54 door Anoniem
Gewoon niks invoeren,iedereen betaald al automatisch meer als hij rijdt,stel een electrische accu van een electrische auto moet ook vaker worden opgeladen als je veel rijdt,dat kost ook geld het laden volgens je laadpaal abbo of van je nuts bedrijf waar je zit met je electra. Brandstoffen betaal je ook al automatisch wat meer als je vaker moet tanken omdat je veel rijdt.
Als je alleen op je fiets rijdt betaal je niets,wanneer je van het ov gebruik maakt betaal je ook een abbo bij je vervoerder. of betaald per rit waar je heen reist. Hangt er van af hoe je reist.
Als je reist voor je werk met het ov wordt dat door de baas vergoed,wanneer je met de auto naar je werk moet ook door de baas. Maar ja de kilometervergoeding is lang niet genoeg om je reis naar het werk te compenseren naarmate wat je verdient. Het is ook echt niet genoeg om de hele maand heen en terug van te kunnen rijden van en naar je werk,pm het lonend te houden waarvoor je eigenlijk werkt.
Eigenlijk zou je een pomp op het bedrijf moeten hebben waar je werkt,dat je dan met een tankpasje op kosten van de baas je hele prive auto vol kan tanken wanneer het zover is,maar dat mag enkel wanneer je op je werk bent.
22-01-2023, 19:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Waarom moet alles altijd zo langgg duren voordat de knoop wordt doorgehakt?
Er wordt denk ik al 20 jaar over nagedacht.
Snel invoeren dat rekeningrijden.
Ik rij namelijk nog geen 4000 kilometer per jaar.
Het is onrechtvaardig dat ik net zoveel moet betalen als iemand die 40.000 km per jaar rijdt.

Dat is het probleem van tegenwoordig... ike ike ike.

Met zijn alle betalen voor zaken blijft volgens mij goedkoper, neem dat hele privatiseren maar eens als het voor jou allemaal goedkoper is geworden mag je blij zijn maar ik ben voor alles meer gaan betalen.


Dan maar beter autos delen. 3 wagens per straat. Met een app kun je krediet opmaken.

Geen prive bezit meer.

Ik ben voor.
22-01-2023, 23:17 door Anoniem
Ach, waar is de goede oude tijd toch gebleven. Toen er nog bijvoorbeeld kijk- en luistergeld werd geheven. Controleurs de straten door gingen om te kijken of er ergens achter een gordijn de flikkering van een beeldscherm te zien was. Bij iemand die niet had opgegeven dat hij een televisie had. En even met het oor op het raam om te luisteren of er een radio aan stond. Of dat je werd betrapt dat je je hondje uitliet zonder hondenpenning van de hondenbelasting.

Gelukkig komt dat weer terug. Met cameras en sensors. En kilometerstandcontroleurs.

Aufmachen die autotür! Kilometerstandcontrole! Sofort aufmachen!
23-01-2023, 08:47 door Anoniem
Voor degene die zegt:"Gewoon tol heffen op de wegen!" Op die manier: meer kilometers = meer betalen. Simpel genoeg zou je denken...
Echter zijn de tolwegen in Frankrijk, Italie en Spanje in handen van een private partij. Dus ga je nog meer betalen, want de overheid wil zijn belasting links- of rechtsom innnen en de wegbeheerder wil ook zijn centen om de weg te onderhouden en natuurlijk om winst te maken.

Als men tol wil gaan heffen zou het niet moeten gebeuren door een private partij. Gewoon door de overheid. Maar dan wel de houderschapsbelasting afschaffen.

Voor het bijhouden van de kilometers zou men kunnen denken aan camera's die het kenteken scannen bij het opgaan en verlaten van de snelweg. Maar hier ligt weer function creep op de loer, immers er kan ook gezien worden hoe lang men over het stukje weg heeft gedaan. En dus berekenen wat de gemiddelde snelheid is geweest. Te hard? Bekeuring op de deurmat.
Of voor de politie kan het een handige uitbreiding zijn op het ANPR systeem. De camera's hangen er toch, dus waarom niet?

Het bijhouden van de gereden kilometers via de teller van de auto is problematisch voor mensen die veel in het buitenland rijden. Stel men woont in oost- of zuid-Nederland en werkt in Duitsland of Belgie. De meeste kilometers worden dan gemaakt in het buitenland, men moet echter afrekenen alsof de kilometers in Nederland zijn gemaakt. Hetzelfde geldt voor mensen die ver weg op vakantie gaan met de auto.

GPS-systeem dan? Nou ook daar ligt function creep op de loer. Voor de politie is het eenvoudig te zien waar een auto op een bepaalde plek is geweest. En omdat uw auto op plek X is geweest waar binnen 100 meter een lijk is gevonden moet u dat lijk wel hebben gedumpt! Ook is eenvoudig vast te stellen of u zich wel aan de maximumsnelheid heeft gehouden.

Accijns verhogen en de houderschapsbelasting afschaffen? Dat levert de overheid te weinig geld op aangezien er steeds meer electisch wordt gereden. Dus voor de overheid ook geen oplossing. Voor de houders van electrische auto's natuurlijk ideaal. Maar deze hebben de laatste paar jaar al genoeg geprofiteerd van kortingen op de BPM en bijtelling. Nu is dat op zich natuurlijk niet zo gek gedacht om de aanschaf van electrische auto's te versnellen, maar kent u de metsubsidie foutlander nog? Dat ding verbruikt meer dan mijn oude dieseltje.

Dus terug naar het probleem. Wat wil de overheid hiermee oplossen? Volgens het artikel wil de overheid van betalen naar bezit naar betalen naar gebruik. An sich een eerlijke gedachte. Meer kilometers rijden = meer betalen. Maar de overheid zal wel moeten zorgen dat welk systeem het ook kiest de privacy van de burger gewaarbord blijft en dat er geen function creep kan plaatsvinden.
23-01-2023, 08:49 door Anoniem
Ik ben voor als dat betekend dat ik minder ga betalen.
Sinds ik een beetje in de buurt van m'n werk woon rijd ik nauwelijks nog en zijn mijn daadwerkelijk gereden KM's echt bizar duur geworden dankzij de wegenbelasting die toch al bovenop de accijnzen komen.
Omdat het accijns heeft is het mogelijk om belasting bovenop belasting te heffen, dat mag namelijk bij wet helemaal niet.

Desalniettemin het zal wel niet goedkoper gaan worden want dat woord kennen ze niet in Den Haag, alleen maar duurder en meer belasting net zolang tot het socialistische paradijs is bereikt.
Op naar de 100%!
23-01-2023, 09:32 door Anoniem
Schaf dan wel wegenbelasting af beste bewindsmakers. Anders wordt het dubbel met rekeningrijden erbij.
23-01-2023, 10:24 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom moet alles altijd zo langgg duren voordat de knoop wordt doorgehakt?
Er wordt denk ik al 20 jaar over nagedacht.

Omdat in tegenstelling tot wat de propagandazenders jou willen doen geloven er nog geen 15% voor is rekening rijden, en dat zijn allemaal mensen die geeneens een auto hebben. Onder het mom, ik heb er geen last van, doen!
Heel erg Nederlands overigens.

Op deze manier proberen ze dus al 20 jaar (jouw data) de mensen te overtuigen dat hun mening niet representatief is...
Pyschologisch spelletje... zelfde spelletje alsof je in een wachtkamer zit en een bel gaat en iedereen op staat en weer gaat zitten... (zie diverse 'illusionisten' zoals bijv mindfuck https://www.youtube.com/watch?v=N978Lf8rYcs)...

Maar iedereen weet al dat ze betalen naar gebruik.. Rij jij veel, gebruik je veel brandstof, rij jij een grote zwaardere auto, verbruik je meer, stroom is ook niet gratis, daar zit ook bijna de helft aan 'accijnzen' op (kale stroomprijs, de energiebelasting, ODE en de btw)

Zodra jij denkt dat het sociaal wenselijk is of de meerderheid dat zou denken, ga jij dat in 90% van de gevallen ook denken.
Daarom wordt er zo weinig ruchtbaarheid aan gegeven aan de onvrede over de regering... Meer dan 1 bericht per 6 maanden over het dieptepunt van het vertrouwen in de overheid komt het niet... Want als ze zelfs DAT niet zouden doen, zou zelfs stevie wonder zien dat het allemaal propaganda zenders zijn.

Zelfs in Italie berlusconi land zou de rai uno onderhand vragen zijn gaan stellen: Hoe komt het dat we inmiddels 7 nationale crisis hebben en bij elk wissewasje er een rampscenario wordt verkondigd? (beetje warm = iedereen gaat dood), paar sneeuwvlokjes = code oranje (f*(@&#@king hell, het heeft al vaker gesneeuwd in nederland hoor voor de security.nl bezoekers die nog geen 12 maanden oud zijn). Soms is het zelfs zo koud dat je kunt schaatsen... Gaat water bevriezen in sloten, zelfs in Friesland...

Maar niemand heeft het over de olifant in de kamer... Waarom kost een gemiddeld rijtjes huis nu 400.000 euro? (toen ik voor de eerste keer keek was dat 55.000). Is het niet een taak van de overheid dat iemand een huis kan kopen of huren? Je moet schijnbaar op fietsafstand van je werk wonen, wat betekent dat ik 20 keer per week moet verhuizen... Waarom kan ik geen 20 huizen kopen dan? Waarom moet iemand 43 jaar ingeschreven staan bij een woningstichting om in aanmerking te komen voor een huis (en heeft ie dan meer aan een verzorgingshuisplek)? waarom vinden we het normaal dat van nederland ongeveer de hele provincie utrecht aan de voedselbank zit? waarom vinden we het normaal dat een modaal inkomen nu 30% kwijt is aan ziektenkosten waarbij ze niet eens naar een ziekenhuis, arts of verzorgende in de buurt mogen maar soms 4 provincies verder moeten?
Waarom vinden we het normaal dat iemand die een hartaanval of herseninfarct heeft gehad gewoon verplicht moet werken voor 11 euro per uur in de tuinbouw op het land terwijl iemand die net 3 mensen lekgestoken heeft of 10 vrouwen verkracht heeft een grotere TV krijgt omdat ie porno anders niet goed kan bekijken?

Maar gelukkig zijn we bezig met kijken of we er zelf last van hebben van WEER een belastingmaatregel... Toen ik net begon met autorijden was ik 300 gulden kwijt voor mijn auto, 200 gulden voor verzekering en kostte benzine nog 70ct/liter (over 20.000km was dat , mijn laatste EV (want over 7 jaar mag je alleen nog EV's rijden) kostte 35.000 euro en de verzekering 1500 euro en stroom 97ct/kw... Dat is 10.500 euro voor de Opel Manta en 23.000 voor de EV... trek dat door naar 2031 en je zit op 100.000 euro per 20.000km in 2031... nog een jaar of 10 en autorijden is alleen nog maar voor millionairs. En als je het eens bent met rekeningrijden is dat de eerste stap voor mobiliteit voor milionairs only.. Die vliegen wel met privejet naar Davos, zodat jij in de plantenkas mag werken voor je UWV uitkering omdat je helaas niet meer nodig bent omdat je werk nu door AI gedaan wordt.
23-01-2023, 10:48 door Anoniem
Voor de houders van electrische auto's natuurlijk ideaal. Maar deze hebben de laatste paar jaar al genoeg geprofiteerd van kortingen op de BPM en bijtelling. Nu is dat op zich natuurlijk niet zo gek gedacht om de aanschaf van electrische auto's te versnellen, maar kent u de metsubsidie foutlander nog? Dat ding verbruikt meer dan mijn oude dieseltje.

Je weet dat de (eventuele) lagere bijtelling maximaal 5 jaar duurt? En zulke auto's afschrijven naar nihil, omdat iedereen NIMBY gemaakt wordt door zulke uitspraken en deze dus allemaal DAARDOOR verhuizen naar het buitenland waardoor het rendement null komma nix is? (en dat omgerekend, deze 'lagere' bijtelling ongeveer 4x zo hoog is dan de bijtelling voor dezelfde auto in Duitsland, waar de wegenbelasting ook nog gedeeltelijk in de brandstof zit verwerkt? De wegenbelasting voor mijn Landcruiser V8 kost in duitsland 140 euro per JAAR... hier is dat per 1142 euro per kwartaal = 4568 euro per jaar ipv 100. Kost een weg aanleggen in Nederland dan 40x zoveel ? Nee, als je het duitsers laat doen kost het 150.000 euro per kilometer en mag je 100-350km/h rijden. als je het die nederlandse prutsers laat doen die elk 18 maanden de boel moeten repareren, kost het 300.000 euro en mag je 70km/h rijden omdat anders alles instort... Iemand laatst nog over de A27 zuid gereden naar belgie? Die is nu in 10 jaar tijd 7 keer gerepareerd en is nu nog steeds erger dan een badkuip in een storm.

Voor de mensen die zeggen, ga dan naar duitsland, dat kan niet, omdat de belastingdienst dat niet goed vindt. Je mag niet als nederlander wonen in Duitsland, je mag niet met duitse auto's rijden in nederland als nederlander enz enz.. affijn, 1 europa is het niet laten we maar zeggen...
23-01-2023, 20:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Voor de mensen die zeggen, ga dan naar duitsland, dat kan niet, omdat de belastingdienst dat niet goed vindt. Je mag niet als nederlander wonen in Duitsland, je mag niet met duitse auto's rijden in nederland als nederlander enz enz..
Volgens mij kan je gewoon emigreren naar Duitsland en als dat niet mag vlucht je gewoon naar Duitsland en vraag je politiek asiel aan.
je mag niet met duitse auto's rijden in nederland als nederlander
???? Uit welk land komen de Golfjes, BMW's en Mercedessen die ik in Nederland zie rijden?
24-01-2023, 08:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Voor de houders van electrische auto's natuurlijk ideaal. Maar deze hebben de laatste paar jaar al genoeg geprofiteerd van kortingen op de BPM en bijtelling. Nu is dat op zich natuurlijk niet zo gek gedacht om de aanschaf van electrische auto's te versnellen, maar kent u de metsubsidie foutlander nog? Dat ding verbruikt meer dan mijn oude dieseltje.

Je weet dat de (eventuele) lagere bijtelling maximaal 5 jaar duurt? En zulke auto's afschrijven naar nihil, omdat iedereen NIMBY gemaakt wordt door zulke uitspraken en deze dus allemaal DAARDOOR verhuizen naar het buitenland waardoor het rendement null komma nix is? (en dat omgerekend, deze 'lagere' bijtelling ongeveer 4x zo hoog is dan de bijtelling voor dezelfde auto in Duitsland, waar de wegenbelasting ook nog gedeeltelijk in de brandstof zit verwerkt? De wegenbelasting voor mijn Landcruiser V8 kost in duitsland 140 euro per JAAR... hier is dat per 1142 euro per kwartaal = 4568 euro per jaar ipv 100. Kost een weg aanleggen in Nederland dan 40x zoveel ? Nee, als je het duitsers laat doen kost het 150.000 euro per kilometer en mag je 100-350km/h rijden. als je het die nederlandse prutsers laat doen die elk 18 maanden de boel moeten repareren, kost het 300.000 euro en mag je 70km/h rijden omdat anders alles instort... Iemand laatst nog over de A27 zuid gereden naar belgie? Die is nu in 10 jaar tijd 7 keer gerepareerd en is nu nog steeds erger dan een badkuip in een storm.

Voor de mensen die zeggen, ga dan naar duitsland, dat kan niet, omdat de belastingdienst dat niet goed vindt. Je mag niet als nederlander wonen in Duitsland, je mag niet met duitse auto's rijden in nederland als nederlander enz enz.. affijn, 1 europa is het niet laten we maar zeggen...

Niet helemaal de kern van mijn betoog, maar zeker met u eens dat de houderschapsbelasting, bpm, gunstige bijtelling, etc, etc in Nederland nergens op slaat.
De kern van mijn betoog was dat men moet oppassen voor function creep bij het invoeren van welk systeem dan ook voor rekeningrijden.
24-01-2023, 13:37 door Xenomatrix - Bijgewerkt: 24-01-2023, 13:39
Hoe gaan ze dat dan doen met de ouderwetse mechanische km tellers op oldtimer auto's van voor 1980 ? Dat vraagt om fraude. ( De tijd, waarom dit bericht gepost is, nl. op 13:37, is zuiver toevallig ..... Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Leet )
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.