image

DNB: 2,6 miljoen Nederlanders worstelen met digitaal bankieren

maandag 30 januari 2023, 13:37 door Redactie, 34 reacties
Laatst bijgewerkt: 30-01-2023, 13:48

2,6 miljoen Nederlandse volwassenen worstelen met digitaal bankieren, zo stelt De Nederlandsche Bank (DNB) op basis van eigen onderzoek. Het gaat dan om zaken als internetbankieren, betalen in een webwinkel of het openen van een bankrekening. Zo’n 400.000 mensen van 18 jaar en ouder hebben het betalen van rekeningen en het doen van overige bankzaken volledig uit handen gegeven. Het gaat vaak om ouderen en laagopgeleiden die als gevolg van de digitalisering voor hun bankzaken geheel afhankelijk zijn van hun partner of een ander familielid, zo stelt DNB.

Mensen lopen op allerlei vlakken tegen problemen aan. "De spraakfunctie bij mobiel bankieren kan niet goed overweg met de grote hoeveelheid informatie en (overbodige) reclame in sommige mobiel bankieren apps; alles wordt opgelezen, waardoor het voor zeer slechtziende of blinde gebruikers moeilijk is om de relevante informatie te achterhalen", aldus De Nederlandsche Bank over de problemen waar slechtziende mensen mee te maken hebben.

Het verdwijnen van geldautomaten en de sluiting van bankfilialen waar contant geld opgenomen kan worden is een knelpunt voor minder mobiele mensen. Voor mensen met een laag inkomen is het belangrijk dat ze kleine coupures kunnen opnemen. Zo geven deelnemers uit diverse groepen aan dat ze behoefte hebben aan biljetten van vijf en tien euro in de geldautomaat.

Als de digitalisering van het betalingsverkeer doorzet en traditionele vormen van betalen, zoals met contant geld en papieren overschrijvingsformulieren, verder onder druk komen te staan, dreigt volgens DNB de toegankelijkheid van het betalingsverkeer voor steeds meer mensen in Nederland in het geding te komen. "Het behoud van fysieke contactpunten van de bank en haar medewerkers en de mogelijkheid tot het eenvoudig krijgen van telefonisch contact in plaats van een chatbot is van groot belang", concludeert DNB.

De banken zeggen in een reactie dat ze garanderen dat niet-digitale klanten gebruik kunnen blijven maken van niet-digitale basisbankdiensten, zolang als dat nodig is. Belangenorganisaties zoals de Consumentenbond en ouderenbond ANBO zijn blij met de toezegging. "Maar dat mag niet tot extra kosten voor deze doelgroep leiden. Consumenten mogen niet financieel gestraft worden omdat ze niet mee kunnen met de digitalisering", zo waarschuwen ze.

Reacties (34)
30-01-2023, 14:19 door _R0N_ - Bijgewerkt: 30-01-2023, 14:22
Ja laten we vooral alle bankfilialen sluiten.


De banken zeggen in een reactie dat ze garanderen dat niet-digitale klanten gebruik kunnen blijven maken van niet-digitale basisbankdiensten, zolang als dat nodig is.

Even kijken hoeveel bankfilialen de ABN nog heeft in Noord-Holland
https://www.google.com/maps/search/abn-amro/@52.6323187,4.8104543,10z

Mooie toezegging maar in de praktijk dus gewoon niet waar.
30-01-2023, 14:29 door Anoniem
Door _R0N_: Ja laten we vooral alle bankfilialen sluiten.


De banken zeggen in een reactie dat ze garanderen dat niet-digitale klanten gebruik kunnen blijven maken van niet-digitale basisbankdiensten, zolang als dat nodig is.

Even kijken hoeveel bankfilialen de ABN nog heeft in Noord-Holland
https://www.google.com/maps/search/abn-amro/@52.6323187,4.8104543,10z

Mooie toezegging maar in de praktijk dus gewoon niet waar.

Als je alleen geld opnemen ziet als basis bankdienst dan tellen geldautomaten ook mee. Dan zijn het er dus heel veel meer.
30-01-2023, 14:29 door Anoniem
De oplossing van de overheid: meer digitalisering. Combineer dat met de slechte leesvaardigheid waar vandaag in de krant melding van werd gemaakt, en je weet dat een groot deel van de Nederlanders belangrijke communicatie helemaal niet meer kan volgen, en binnen 10 jaar een volgende crisis hebben.
Ik blijf twijfelen tussen kwade opzet aan de ene kant en kortzichtigheid en grenzeloze incompetentie aan de andere kant.
30-01-2023, 14:41 door Anoniem
Uitgaande van 20% (1 op de 5) van de 17,7 miljoen inwoners zijn er momenteel 3,5 miljoen digitaal laaggeletterden.

Twintig procent Nederlanders mist digitale basisvaardigheden
donderdag 28 juli 2022, 16:55 door Redactie

Nederlanders zijn in vergelijking met andere Europeanen bovengemiddeld digitaal vaardig, maar ook hier beschikt zo'n twintig procent niet over digitale basisvaardigheden. In de hele Europese Unie is dit zelfs 46 procent.

https://www.security.nl/posting/762809/Twintig+procent+Nederlanders+mist+digitale+basisvaardigheden
30-01-2023, 14:59 door Anoniem
Door Anoniem: De oplossing van de overheid: meer digitalisering. Combineer dat met de slechte leesvaardigheid waar vandaag in de krant melding van werd gemaakt, en je weet dat een groot deel van de Nederlanders belangrijke communicatie helemaal niet meer kan volgen, en binnen 10 jaar een volgende crisis hebben.
Ik blijf twijfelen tussen kwade opzet aan de ene kant en kortzichtigheid en grenzeloze incompetentie aan de andere kant.

Naast verder gaande controle op betaal verkeer.
Bankverkeer meer en meer uitsluitend via lekke telefoon toestellen,
Lijkt het nog meer op kwaadardige opzet.
30-01-2023, 15:07 door Anoniem
Door Anoniem: De oplossing van de overheid: meer digitalisering. Combineer dat met de slechte leesvaardigheid waar vandaag in de krant melding van werd gemaakt, en je weet dat een groot deel van de Nederlanders belangrijke communicatie helemaal niet meer kan volgen, en binnen 10 jaar een volgende crisis hebben.
Ik blijf twijfelen tussen kwade opzet aan de ene kant en kortzichtigheid en grenzeloze incompetentie aan de andere kant.

"Combineer dat met de slechte leesvaardigheid waar vandaag in de krant melding van werd gemaakt"

Daar heeft de politiek een oplossing voor. :-)
De Pabo moet beter worden en mag haar standaarden niet (verder) verlagen.
Dat de leerlingen van de Pabo al met een slechte taal- en reken-vaardigheid op de Pabo aankomen, daar lopen die politici weer eens snel aan voorbij. Dan trek je namelijk een andere beerput open.
Dit probleem moet eerder aangepakt worden. Op de lagere scholen en de middelbare scholen.

En niemand die de vraag durft te stellen hoe het zo ver heeft kunnen komen.
Mischien krijgen scholen teveel prio-1 opdrachten vanuit de politiek, waarbij training in basisvaardigheden teveel onder druk is komen te staan?
30-01-2023, 15:14 door Anoniem
jammer dat dit bij vele al bekend was en dat er toch nog steeds enkele asos zijn die 'meh not my problem' doen a la 'mijn oma kan het wel' en 'hoe dom moet je wel niet zijn als ...'. shame on you !
30-01-2023, 15:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_: Ja laten we vooral alle bankfilialen sluiten.


De banken zeggen in een reactie dat ze garanderen dat niet-digitale klanten gebruik kunnen blijven maken van niet-digitale basisbankdiensten, zolang als dat nodig is.

Even kijken hoeveel bankfilialen de ABN nog heeft in Noord-Holland
https://www.google.com/maps/search/abn-amro/@52.6323187,4.8104543,10z

Mooie toezegging maar in de praktijk dus gewoon niet waar.

Als je alleen geld opnemen ziet als basis bankdienst dan tellen geldautomaten ook mee. Dan zijn het er dus heel veel meer.
Zolang ik nog stuntelende personen voor me hebt bij de pinautomaat die problemen hebben met het opnemen van geld, en die zijn er, dan zijn deze mensen echt aangewezen op een bankfiliaal maar die zijn er niet.
30-01-2023, 16:24 door Anoniem
Als je alleen geld opnemen ziet als basis bankdienst dan tellen geldautomaten ook mee. Dan zijn het er dus heel veel meer.
Dat viel mij ook op ja.
30-01-2023, 16:26 door Anoniem
Vriend met visuele handicap wordt geconfronteerd met nieuwe betaalpaslezers (Rabo e.a.) met een lcd-scherm voor het intypen van de pincode. Zonder te kunnen voelen waar het keyboard zit , gaat dat niet goed.
Met enige regelmaat moet hij weer de 'noodrocedure' gebruiken omdat de banken geen rekening houden met visueel gehandicapten.

Bij een trage verbinding geven die nieuwe betaalapparaten geen hoorbare foutmedling,
De pincode ingetypt, blijkt dat ineens als bedrag ingevoerd (en betaald) te zijn.
Volledige vervanging pas en pincode noodzakelijk ...
30-01-2023, 16:45 door majortom
Door Anoniem:
En niemand die de vraag durft te stellen hoe het zo ver heeft kunnen komen.
Mischien krijgen scholen teveel prio-1 opdrachten vanuit de politiek, waarbij training in basisvaardigheden teveel onder druk is komen te staan?
Inderdaad: maatschappijleer, inclusiviteit e.d. is tegenwoordig belangrijker dan basisvaardigheden als taal en rekenen/wiskunde. Waanzin ten top.
30-01-2023, 17:36 door Anoniem
Schaamte, machteloosheid, woede of verdriet: 1 op de 6 Nederlanders kan niet mee in de digitale betaalwereld

Aandeel dat onzelfstandig is, per aandachtsgroep in procenten

licht verstandelijk beperkt |##########################
blind |##########################
geen internet |########################
lage digitale vaardigheid |####################
beperkte handfunctie |####################
slecht ter been |##################
rolstoel |##################
doof |##################
slechtziend |###############
slechthorend |##############
laagopgeleid |#############
75 jaar en ouder |############
65 t/m 74-jarigen |######
|....|....|....|....|....|....|
0 10 20 30 40 50 60 %

https://www.volkskrant.nl/economie/schaamte-machteloosheid-woede-of-verdriet-1-op-de-6-nederlanders-kan-niet-mee-in-de-digitale-betaalwereld~b5347805/
30-01-2023, 17:42 door Anoniem
Mensen in een rolstoel klagen dat geldautomaten voor hen niet altijd bereikbaar zijn. Die zitten soms zo hoog in de muur dat ze hun pas er niet in kunnen steken. Ook krijgen ze niet voldoende tijd om handelingen te verrichten. Ze moeten dan opnieuw beginnen en dat geeft stress, zeker als er een rij wachtenden achter ze staat.

https://www.ad.nl/geld/te-weinig-tijd-voor-pincode-en-instructies-onduidelijk-miljoenen-hebben-moeite-met-digitaal-bankieren~a093f99c/
30-01-2023, 19:29 door Apropos
Ook mensen die digitaal vaardig zijn worden zonder pardon uitgesloten. Als je geen gebruik van Google en/of Apple wil/kan maken dan mag je gewoon je spullen pakken en oprotten. Sommige banken hebben nog een alternatieve methode om in te loggen maar das wel zoeken en best behelpen.
30-01-2023, 19:32 door Anoniem
Kan me nog goed het loonzakje herinneren.
Met zo’n lintje erbij waar loon en inhoudingen op vermeld stonden.
Cash geld in handen.
Als de boekhouder het goed had gedaan kwam het cash overeen met het netto bedrag dat op het lintje stond.
Nu incasseert de bank mijn loon en ik heb geen idee wat ze er mee doen.
Maar de rekeningen worden kennelijk betaald want ik heb nooit een deurwaarder aan de deur.
Dus, wat is het probleem?
30-01-2023, 20:56 door Anoniem
Door Apropos: Ook mensen die digitaal vaardig zijn worden zonder pardon uitgesloten. Als je geen gebruik van Google en/of Apple wil/kan maken dan mag je gewoon je spullen pakken en oprotten. Sommige banken hebben nog een alternatieve methode om in te loggen maar das wel zoeken en best behelpen.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat het inloggen op de online-omgeving van de Rabobank via de Raboscanner heel eenvoudig is en dat je daar niet lang voor hoeft te zoeken…
Ook ABN-Amro heeft een vergelijkbaar (en volgens sommigen veiliger) systeem.
30-01-2023, 21:02 door Anoniem
Door Apropos: Ook mensen die digitaal vaardig zijn worden zonder pardon uitgesloten. Als je geen gebruik van Google en/of Apple wil/kan maken dan mag je gewoon je spullen pakken en oprotten. Sommige banken hebben nog een alternatieve methode om in te loggen maar das wel zoeken en best behelpen.
Bij de Rabobank kun je vooralsnog wel inloggen op de site zonder gebruik van een telefoon. Echter is dit waarschijnlijk een kwestie van tijd, de hele lay-out is afgestemd op mobiel gebruik (ziet er niet uit, dat is nog niet zo erg, maar het werkt totaal onprettig). Hooguit nog een paar jaar en dan zul je de applicatie van de Rabobank moeten gaan gebruiken.
Toch knap dat de Rabobank dan toch nog bewijst dat het allemaal nog klantonvriendelijker kan en vooral moet. Miljarden winst maken en de tarieven met dik 30 procent omhoog gooien, dan heb je echt compleet lak aan je klanten.
30-01-2023, 21:14 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
En niemand die de vraag durft te stellen hoe het zo ver heeft kunnen komen.
Mischien krijgen scholen teveel prio-1 opdrachten vanuit de politiek, waarbij training in basisvaardigheden teveel onder druk is komen te staan?
Inderdaad: maatschappijleer, inclusiviteit e.d. is tegenwoordig belangrijker dan basisvaardigheden als taal en rekenen/wiskunde. Waanzin ten top.
Hier is een mooi voorbeeld van gebrek aan inclusiviteit... er is een angst voor achterblijvers, niet uitzoeken hoe het beter kan. Alleen roepen je moet harder, en dat hollen werkt niet.
30-01-2023, 21:28 door Anoniem
2,6 miljoen Nederlanders worstelen met digitaal bankieren

En dat gaan er de komende decennia alleen maar meer worden.
Nederland is aan het vergrijzen. Ook de mensen die nu nog digitaal mee kunnen komen (of zichzelf overschatten), zullen op en bepaald moment zo oud worden dat ze de nieuwe ontwikkelingen niet meer zullen kunnen bijbenen.

Hoe gaan de banken (en politiek) zich daar op voorbereiden?
Alle verantwoordelijkheid en risico's op de burger afwentelen is de oplossing niet. Dan gaan de kosten voor fraude alleen nog maar meer stijgen, en een erosie in het vertrouwen in de banken tot gevolg. Dat is een doodlopende weg.

Regeren is vooruitzien. Maar de politiek lijkt stekeblind te zijn voor onze toekomst.
Of ze luisterd teveel naar speciale belangen, zoals die van de banken.

Voor banken is er geen financiele prikkel om extra te investeren in alternatieve voorzieningen voor hun klanten. Dat zou ten koste gaan van hun omzet en dus hun winst.
De overheid/politiek zal dus met maatregelen moeten komen (via wetgeving) om banken te dwingen zich wel aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te houden, zodat iedereen mee kan blijven doen in het financiele verkeer. Ook als mensen de ontwikkelingen in het digitale bankieren niet meer kunnen bijbenen.
De banken (en de politiek) hebben namelijk ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid voor die 20% die nu al niet goed mee kan doen.

Dan maar wat minder winst maken. (Ook al is dat vloeken in de kerk voor sommigen in dit land)
30-01-2023, 21:31 door Anoniem
Door Anoniem: Kan me nog goed het loonzakje herinneren.
Met zo’n lintje erbij waar loon en inhoudingen op vermeld stonden.
Cash geld in handen.
Als de boekhouder het goed had gedaan kwam het cash overeen met het netto bedrag dat op het lintje stond.
Nu incasseert de bank mijn loon en ik heb geen idee wat ze er mee doen.
Maar de rekeningen worden kennelijk betaald want ik heb nooit een deurwaarder aan de deur.
Dus, wat is het probleem?

En wat als je uitgaven je inkomsten overtreffen?
Dan weet jij niet waar dat aan ligt, want je hebt geen idee wat er allemaal achter je rug gebeurt (zeg je zelf)
30-01-2023, 21:46 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
En niemand die de vraag durft te stellen hoe het zo ver heeft kunnen komen.
Mischien krijgen scholen teveel prio-1 opdrachten vanuit de politiek, waarbij training in basisvaardigheden teveel onder druk is komen te staan?
Inderdaad: maatschappijleer, inclusiviteit e.d. is tegenwoordig belangrijker dan basisvaardigheden als taal en rekenen/wiskunde. Waanzin ten top.

Wat dacht je verder van:
- Ouders die beiden voltijds moeten werken (wens van het kabinet)
- Diezelfde ouders moeten ook bijspringen bij het verzorgen van zieke familie (ook wens kabinet)
- Diezelfde ouders moeten ook meedraaien op school (wens school en politiek)
- Kinderen moeten maar "gedumpt" worden in voorschoolse- en naschoolse opvang (wens politiek) want dan kunnen de ouders voltijds werken
- Kinderen moeten meer sporten/bewegen, dus meedoen met sportclubs (wens politiek). En de ouders moeten ze van hot naar her slepen.

Oh, en omdat de ouders geen tijd meer hebben om hun kinderen zelf nog op te voeden, moet de school dat maar voor zijn rekening nemen. Effe erbij doen.

- Klassen die groter worden omdat er minder leraren zijn.
- Klassen met meer probleemkinderen omdat speciaal onderwijs afgebouwd wordt
- Steeds meer kinderen die een stempel of rugzakje hebben
- Kinderen die meer stressen, omdat zij druk voelen van oa hun ouders om te moeten presteren
- Kinderen die bijles en examenles krijgen om beter te presteren (of omdat de scholen onder presteren, of omdat de ouders een "laag" schooladvies niet kunnen verteren)

En dan de politiek die elke paar jaar wel weer nieuwe lesdoelen heeft waar scholen aan moeten voldoen, omdat een of ander probleem de kranten gehaald heeft, en politici als betrokken gezien willen worden.
30-01-2023, 22:29 door Anoniem
Is er al een meldpunt voor ouderendiscriminatie? Want als ik wil hek ik op mijn bejaarde leeftijd heel die DNB de moeder. Ik heb nog aan de wieg gestaan van de code die ze zelf gebruiken. Maar zelf niet meer snappen. Want toen was de docent in een burn out maar je kon ze hun diploma niet misgunnen. Noch het recht om in elk geval voor zichzelf op te komen. En een toekomst natuurlijk.

Zelf ben ik van de generatie dat de echte babyboomers alle beste baantjes al hadden. Dus achteraan aanschuiven. En vergeet het eigenlijk maar.

Maar dat jong volk van nu lult alleen nog maar wat over waar ze zelf helemaal geen verstand van hebben. Tot bij de DNB aan toe tegenwoordig. Ik was al door één generatie opzij gezet. Denk je nou echt dat ik me daarna ook nog door wat waterguppies op mijn plek laat zetten? Met woke ouders op een electrische fiets voor als ze tegen de wind in terug moeten over de afsluitdijk? Vergeet dat maar mooi. Waar gaat die DNB zelf eigenlijk nog écht over sinds de gulden is afgeschaft? Wat erebaantjes en een budget toch. Prima en leuk. Maar geen benidorm bastards wakker maken met persberichten. Beetje dom maar misschien wel een manier om achteraf toch nog al je gemiste lessen in te halen. Dus doe op zich nog maar zo een persbericht. Of bestel er eentje bij de Febo. Of ChatGPT.
31-01-2023, 07:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Apropos: Ook mensen die digitaal vaardig zijn worden zonder pardon uitgesloten. Als je geen gebruik van Google en/of Apple wil/kan maken dan mag je gewoon je spullen pakken en oprotten. Sommige banken hebben nog een alternatieve methode om in te loggen maar das wel zoeken en best behelpen.

Uit eigen ervaring kan ik melden dat het inloggen op de online-omgeving van de Rabobank via de Raboscanner heel eenvoudig is en dat je daar niet lang voor hoeft te zoeken…
Ook ABN-Amro heeft een vergelijkbaar (en volgens sommigen veiliger) systeem.

fijn voor jouw.... en die andere 3M ? die doen er niet toe?
31-01-2023, 07:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kan me nog goed het loonzakje herinneren.
Met zo’n lintje erbij waar loon en inhoudingen op vermeld stonden.
Cash geld in handen.
Als de boekhouder het goed had gedaan kwam het cash overeen met het netto bedrag dat op het lintje stond.
Nu incasseert de bank mijn loon en ik heb geen idee wat ze er mee doen.
Maar de rekeningen worden kennelijk betaald want ik heb nooit een deurwaarder aan de deur.
Dus, wat is het probleem?

En wat als je uitgaven je inkomsten overtreffen?
Dan weet jij niet waar dat aan ligt, want je hebt geen idee wat er allemaal achter je rug gebeurt (zeg je zelf)

Geen idee, de verantwoordelijkheid ligt bij de bank, die beheerd mijn geld ;-)
31-01-2023, 09:25 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_: Ja laten we vooral alle bankfilialen sluiten.


De banken zeggen in een reactie dat ze garanderen dat niet-digitale klanten gebruik kunnen blijven maken van niet-digitale basisbankdiensten, zolang als dat nodig is.

Even kijken hoeveel bankfilialen de ABN nog heeft in Noord-Holland
https://www.google.com/maps/search/abn-amro/@52.6323187,4.8104543,10z

Mooie toezegging maar in de praktijk dus gewoon niet waar.

Als je alleen geld opnemen ziet als basis bankdienst dan tellen geldautomaten ook mee. Dan zijn het er dus heel veel meer.

Het gaat niet om pinnen, al zijn er zat mensen waar dat ook lastig voor is. Overige bankzaken zoals een rekening betalen, geld overmaken naar een bekende of naar je spaarrekening.
Of laten we beginnen met het simpel openen van een bankrekening, hoe doe je dat zonder computer?
31-01-2023, 11:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kan me nog goed het loonzakje herinneren.
Met zo’n lintje erbij waar loon en inhoudingen op vermeld stonden.
Cash geld in handen.
Als de boekhouder het goed had gedaan kwam het cash overeen met het netto bedrag dat op het lintje stond.
Nu incasseert de bank mijn loon en ik heb geen idee wat ze er mee doen.
Maar de rekeningen worden kennelijk betaald want ik heb nooit een deurwaarder aan de deur.
Dus, wat is het probleem?

En wat als je uitgaven je inkomsten overtreffen?
Dan weet jij niet waar dat aan ligt, want je hebt geen idee wat er allemaal achter je rug gebeurt (zeg je zelf)

Geen idee, de verantwoordelijkheid ligt bij de bank, die beheerd mijn geld ;-)

Probeer het eens. Een leuk praktijk voorbeeld.
Ik ben benieuwd hoer ver je met deze redenatie komt bij je bank, het kifid, of de politiek.
31-01-2023, 11:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Apropos: Ook mensen die digitaal vaardig zijn worden zonder pardon uitgesloten. Als je geen gebruik van Google en/of Apple wil/kan maken dan mag je gewoon je spullen pakken en oprotten.
Uit eigen ervaring kan ik melden dat het inloggen op de online-omgeving van de Rabobank via de Raboscanner heel eenvoudig is en dat je daar niet lang voor hoeft te zoeken…
Ook ABN-Amro heeft een vergelijkbaar (en volgens sommigen veiliger) systeem.

fijn voor jouw.... en die andere 3M ? die doen er niet toe?

Bedankt voor de constructieve feedback. Ik reageerde op:


Sommige banken hebben nog een alternatieve methode om in te loggen maar das wel zoeken en best behelpen.

Met mijn comment probeerde ik aan te geven dat het helemaal niet zoeken of behelpen is om op een andere manier in te loggen dan met de telefoon.

Maar ik neem uw feedback mee voor de toekomst. Nogmaals bedankt voor uw constructieve bijdrage.
31-01-2023, 13:57 door Anoniem
Hulp in de openbare bibliotheek
uitzending EenVandaag

https://www.npostart.nl/eenvandaag/30-01-2023/AT_300008912

Op dit moment kunnen mensen al worden geholpen bij hun bankzaken op plekken als de bibliotheek. De voorzitter van de NVB [ Medy van der Laan ] is daar ook enthousiast over. "Dat is een laagdrempelige plek voor veel mensen, vaak in het centrum van een dorp of stad. Het is een goede oplossing voor wie fysiek contact wil hebben."

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/banken-zien-veel-mensen-die-hun-bankzaken-niet-online-kunnen-regelen-maar-openen-geen-nieuwe-kantoren/
31-01-2023, 16:08 door Anoniem
Door Anoniem: Hulp in de openbare bibliotheek
uitzending EenVandaag

https://www.npostart.nl/eenvandaag/30-01-2023/AT_300008912

Op dit moment kunnen mensen al worden geholpen bij hun bankzaken op plekken als de bibliotheek. De voorzitter van de NVB [ Medy van der Laan ] is daar ook enthousiast over. "Dat is een laagdrempelige plek voor veel mensen, vaak in het centrum van een dorp of stad. Het is een goede oplossing voor wie fysiek contact wil hebben."

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/banken-zien-veel-mensen-die-hun-bankzaken-niet-online-kunnen-regelen-maar-openen-geen-nieuwe-kantoren/

Alleen neemt de overheid hier weer eens geen verantwoordelijkheid voor, die schuift het liever af naar een vaag en tot niets verplichtend polder-initiatief, dat in de toekomst door de bibliotheken weer even makkelijk kan worden afgestoten. En dan gaat de overheid opnieuw zeggen: "Mijn naam is haas, het is niet mijn verantwoordelijkheid of mensen bij hun geld kunnen, helaas doen de bibliotheken dit niet meer, jammer dan."

En dan zeggen de bibliotheken: "mensen helpen met bankzaken hoort niet bij onze kerntaken, en ons budget laat het niet langer toe." En: "Er is minder vraag naar"

Dit is dus een tijdelijke polder-sterfhuisconstructie.

Aldus is de operatie straks geslaagd: eerst is er weinig protest tegen afschaffing bankfilialen, "want de bibliotheek is er immers nog". En dan naderhand is niemand verantwoordelijk als de bibliotheken er weer meer ophouden.

Wat laat Nederland zich toch weer heerlijk bij de neus nemen.
31-01-2023, 19:04 door Anoniem
Door Anoniem: Hulp in de openbare bibliotheek
uitzending EenVandaag

https://www.npostart.nl/eenvandaag/30-01-2023/AT_300008912

Op dit moment kunnen mensen al worden geholpen bij hun bankzaken op plekken als de bibliotheek. De voorzitter van de NVB [ Medy van der Laan ] is daar ook enthousiast over. "Dat is een laagdrempelige plek voor veel mensen, vaak in het centrum van een dorp of stad. Het is een goede oplossing voor wie fysiek contact wil hebben."

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/banken-zien-veel-mensen-die-hun-bankzaken-niet-online-kunnen-regelen-maar-openen-geen-nieuwe-kantoren/

LoL.
De NvB heeft biter op het hoofd.
Steeds meer bibliotheken zijn aan het krimpen.
Ze krijgen mider geld van de overheid, en moeten dus filialen sluiten.

Het gevolg:
Straks heb je, net als nu al met banken het geval; is, alleen nog een klein filiaal in de grote steden, en een goed uitgevoerd kantoor ergens in de randstad. Waarschijnlijk aan de zuidas of in Den Haag. Daar waar het grote geld zit en het dus (zelf) kan bekostigen.

De banken moeten een door hun gecreerd probleem niet op anderen proberen af te wentelen.
En de politiek is weer eens in geen velden of wegen te bekennen.
01-02-2023, 12:36 door Anoniem
Door Anoniem: Steeds meer bibliotheken zijn aan het krimpen.

Dat is helaas het geval. De kop had dus moeten zijn: 'Hulp in de noodlijdende openbare bibliotheken'. Die instellingen kunnen de door slecht onderwijs gedupeerde jongvolwassen doorverwijzen naar de Stichting Lezen & Schrijven, en de ouderen -- die nog wél goed kunnen lezen -- naar SeniorWeb.NL voor een computercursus en de nodige hulp.

https://www.lezenenschrijven.nl
01-02-2023, 15:11 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem: Steeds meer bibliotheken zijn aan het krimpen.

Dat is helaas het geval. De kop had dus moeten zijn: 'Hulp in de noodlijdende openbare bibliotheken'. Die instellingen kunnen de door slecht onderwijs gedupeerde jongvolwassen doorverwijzen naar de Stichting Lezen & Schrijven, en de ouderen -- die nog wél goed kunnen lezen -- naar SeniorWeb.NL voor een computercursus en de nodige hulp.

https://www.lezenenschrijven.nl
Iemand doorverwijzen naar een website voor een computercursus. Iets met kip en ei?
01-02-2023, 16:29 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Steeds meer bibliotheken zijn aan het krimpen.

Dat is helaas het geval. De kop had dus moeten zijn: 'Hulp in de noodlijdende openbare bibliotheken'. Die instellingen kunnen de door slecht onderwijs gedupeerde jongvolwassen doorverwijzen naar de Stichting Lezen & Schrijven, en de ouderen -- die nog wél goed kunnen lezen -- naar SeniorWeb.NL voor een computercursus en de nodige hulp.

https://www.lezenenschrijven.nl
Iemand doorverwijzen naar een website voor een computercursus. Iets met kip en ei?
De kip en het ei zijn exact het probleem: een cirkelredenering.
Banken, in de persoon van de voorzitter van de NVB, kunnen (willen!) alleen nog maar binnen digitalisering denken. Ze komen (willen) niet eens meer op het idee (komen) dat het probleem in het digitale zit en de oplossingen op het analoge vlak liggen.

En: in de bibliotheken staan openbaar toegankelijke computers; daar moeten mensen op bankieren die geen digitale devices hebben of bankieren op een piepklein telefoondisplay niet aandurven. Het is volgens mij niet zo dat bibliotheekmedewerkers naast je komen zitten bij het internetbankieren zelf. Daar hebben ze geen tijd voor.
01-02-2023, 18:50 door Anoniem
Door majortom:Iemand doorverwijzen naar een website voor een computercursus. Iets met kip en ei?

De stichting Lezen & Schrijven en SeniorWeb.NL verzorgen ieder ook goed regionaal en klassikaal onderwijs. :-)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.