image

ING verlaagt standaard daglimiet mobiel bankieren-app naar 2.000 euro

woensdag 1 februari 2023, 08:49 door Redactie, 12 reacties

ING verlaagt de standaard daglimiet in de mobiel bankieren-app van 5.000 euro naar 2.000 euro. Later dit jaar volgt er ook een nieuwe limiet voor Mijn ING. De bank claimt dat dit het lastiger voor oplichters moet maken om "grote financiële schade" aan te richten. Onlangs besloot ook de Rabobank om de limiet voor overboekingen, naar eigen zeggen om fraude tegen te gaan, van 50.000 euro naar 5.000 euro te gaan verlagen.

De nieuwe limiet wordt volgende week woensdag 8 februari door ING ingevoerd en bepaalt het bedrag dat een klant per dag kan overschrijven in de app naar een andere rekening en voor iDeal-betalingen die worden bevestigd met de app. De limiet geldt niet voor overboekingen tussen eigen (spaar)rekeningen, incasso’s of periodieke overboekingen. Voor klanten blijft het mogelijk om zelf de daglimiet in de app aan te passen tot maximaal 50.000 euro.

Bij een verhoging van de limiet in de app gaat de nieuwe limiet vier uur na de bevestiging in. "Dat kan helaas niet sneller, ook niet via de klantenservice of een ING-kantoor. Deze wachttijd bij een limietverhoging is ingevoerd om telefonische oplichting en bankhelpdeskfraude te voorkomen", zo stelt de bank. Een verlaging van de limiet gaat wèl direct in. Later dit jaar introduceert ING één digitale limiet voor de ING App, Mijn ING en de betaalinitiatiedienst.

Reacties (12)
01-02-2023, 10:56 door Anoniem
Het kan wel sneller, maar ING besluit om het niet sneller te laten verlopen (wellicht terecht). Maar goed, de tekst "het kan helaas niet sneller **door processen die wij je opleggen en waar wij niet meer vanaf gaan wijken, dus het kan wel sneller maar dat doen we niet**" komt niet zo lekker over.
01-02-2023, 11:01 door Anoniem
Tja, nu mensen nog altijd hun authenticatie factoren en middelen afstaan aan iemand aan de deur EN als de bank dergelijke stommiteiten steeds vaker moeten gaan vergoeden, dan kun je verwachten dat ze toegang tot je geld moeilijk gaan maken.

Ik mag hopen dat eenmanszaken - die niet voor volle onderneming worden aangezien, maar nog altijd als natuurlijke persoon (maar wel extra bankkosten mogen betalen) - geen of gepaste limieten zullen krijgen.

Ik vind het raar dat je geen keuze kan krijgen om zelf te kiezen, iemand die enkel een rekening voor boodschapjes gebruikt zal zelf voor nog strictere voorzorgsmaatregelen kiezen. En iemand die hoge limieten wenst heeft daar sowieso recht op.

Of misschien het concept spaarrekening weer aantrekkelijk maken.
01-02-2023, 11:16 door Anoniem
Door Anoniem: Tja, nu mensen nog altijd hun authenticatie factoren en middelen afstaan aan iemand aan de deur EN als de bank dergelijke stommiteiten steeds vaker moeten gaan vergoeden, dan kun je verwachten dat ze toegang tot je geld moeilijk gaan maken.

Ik mag hopen dat eenmanszaken - die niet voor volle onderneming worden aangezien, maar nog altijd als natuurlijke persoon (maar wel extra bankkosten mogen betalen) - geen of gepaste limieten zullen krijgen.

Ik vind het raar dat je geen keuze kan krijgen om zelf te kiezen, iemand die enkel een rekening voor boodschapjes gebruikt zal zelf voor nog strictere voorzorgsmaatregelen kiezen. En iemand die hoge limieten wenst heeft daar sowieso recht op.

Of misschien het concept spaarrekening weer aantrekkelijk maken.

Ik snap je zorg niet. Dit is een aanpassing van het standaard limiet. Iedereen heeft de mogelijkheid zijn of haar limiet gewoon weer hoger te zetten indien nodig. Ze hebben natuurlijk gezien dat het grote deel van de klanten nooit iets verandert aan het standaard limiet, en er waarschijnlijk ook nooit gebruik van maken. Om die mensen te beschermen gaat het standaard limiet omlaag. Alles mensen die wel een hogere limiet nodig hebben doorlopend, kunnen dit gewoon nog instellen (duurt alleen eenmalig 4uur).

Volgens mij een prima, zij het wat betuttelende, maatregel. Kleine moeite om aan te passen indien het je stoort, grote waarde voor alle mensen die niet zo tech savvy zijn en vaker slachtoffer worden van fraude.
01-02-2023, 11:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Volgens mij een prima, zij het wat betuttelende, maatregel. Kleine moeite om aan te passen indien het je stoort, grote waarde voor alle mensen die niet zo tech savvy zijn en vaker slachtoffer worden van fraude.

De standaard limiet bij ING was 5000 euro .
En ook die kon verhoogd worden , ook voor een beperkte periode waarna hij weer terugviel naar de standaard.
Dat stel je in , voor hoe lang de hogere limiet gewenst is.

Verhogen is soms even nodig - als je belasting in één keer betaald kun je er wel boven komen.
En natuurlijk wat grotere aankopen (auto, verbouwing e.d. ) .

Wat niet werkt is je limiet verhogen , en nog in de wachttijd een betaling inplannen voor een moment waarop de verhoogde limiet ingegaan moet zijn . Die wordt nog steeds geweigerd in de app.
01-02-2023, 11:41 door Anoniem
Door Anoniem: Het kan wel sneller, maar ING besluit om het niet sneller te laten verlopen (wellicht terecht). Maar goed, de tekst "het kan helaas niet sneller **door processen die wij je opleggen en waar wij niet meer vanaf gaan wijken, dus het kan wel sneller maar dat doen we niet**" komt niet zo lekker over.
Het doel is uitdrukkelijk om financiële schade te voorkomen. Als ze geen vertraging inbouwen bereiken ze dat doel niet, want dan lult een oplichter de mensen die erin trappen net zo makkelijk even door het verhogen van die limiet heen. De vertraging is geen gevolg van de processen van ING, die kunnen prima zonder die wachttijd, de vertraging is een rechtstreeks gevolg van het doel van de maatregel. Dat doel kan niet zonder een vertraging. Of die precies vier uur moet zijn is moeilijker te beoordelen, maar vier uur komt op mij heel plausibel over.
01-02-2023, 12:12 door Anoniem
Door Anoniem: Tja, nu mensen nog altijd hun authenticatie factoren en middelen afstaan aan iemand aan de deur EN als de bank dergelijke stommiteiten steeds vaker moeten gaan vergoeden, dan kun je verwachten dat ze toegang tot je geld moeilijk gaan maken.
Ik vind het hoog tijd dat banken dit eindelijk eens gaan doen.

Er zijn twee plaatsen waar je het moeilijker maken van oplichting aan kan pakken:

• Bij de klanten. Dan moet elke afzonderlijke klant getraind worden in het herkennen van fraude, die training ook snappen, en als de training alweer een poosje geleden is toch scherp blijven.
• Bij de banken. Dan moet een handjevol banken, die de verwerking aan hun kant volledig geautomatiseerd hebben, de benodigde aanpassing eenmalig op één plek doen in hun informatiesysteem, waarna die in één klap voor alle klanten actief is, en niet na verloop van tijd verwatert, want software blijft in tegenstelling tot mensen wel langdurig hetzelfde werken.

Het is voor mij een open deur dat het eindeloos veel efficiënter en effectiever is om de tweede weg te bewandelen.

Ik vind het raar dat je geen keuze kan krijgen om zelf te kiezen, iemand die enkel een rekening voor boodschapjes gebruikt zal zelf voor nog strictere voorzorgsmaatregelen kiezen. En iemand die hoge limieten wenst heeft daar sowieso recht op.
Het gaat om de standaard daglimiet. Het is niet meer dan een default die je kan aanpassen. Je kan wel degelijk zelf kiezen, alleen moet je wel die keuze zelf even instellen. Als ze dat niet zo zouden doen dan zou de maatregel geen enkel effect hebben.

Kijk eens kritisch naar je eigen reactie: je zet je hakken al stevig in de grond als je een kleine handeling moet doen om geen last te hebben van een aanpassing. Vanuit je eigen reactie zou je toch moeten kunnen snappen hoe hopeloos het is om al die massa's mensen die nu veel te makkelijk in oplichterstrucs trappen stuk voor stuk in beweging te krijgen?
01-02-2023, 13:48 door Anoniem
Ik heb de standaard daglimiet op 1000 euro staan en voor het pinnen op max 250 bij niet ING automaten en 500 voor een ING automaat. Heb ik meer nodig dan pin ik met mijn CC, kost wel meer maar dan kan ik iets van 4000 euro opnemen of zoiets. Handig om aankopen cash te kunnen betalen zonder toezicht van de overheids Stasi.
Maak toch zelf wel uit wat ik met mijn geld doe, zolang het geen illegale zaken zijn tenminste. Maar tegenwoordig lijkt alles wel illegaal te zijn als je er contant voor wil betalen.
01-02-2023, 13:57 door Anoniem
En nu een storing, wat een toeval.
01-02-2023, 15:36 door Anoniem
Het werd tijd dat ze dat standaard limiet verlagen.
Hoeveel mensen geven regelmatig op een dag 5.000 euro uit?
Veel te hoog (voor veel memsen zal dit meer zijn dan hun maand salaris), en maakt(e) helpdeskfraude alleen maar makkelijker.

Wil je het zelf hoger hebben staan, kun je het altijd verhogen.

Maar wat geef je normaal gesproken op een dag nu eigenlijk aan geld uit met je pinpas of via je bankapp?
5.0000 euro? 2.000 euro? Nog minder?

En ja, uitzonderingen zijn er altijd.
Zowel in personen als in het moment waarop je een keer meer uit geeft. Maar dan pas je tijdelijk het limiet aan.
02-02-2023, 10:51 door Anoniem
Dan veranderen de criminelen toch gewoon hun modus operandi?
Zorgen ze voor een 4 uur delay tussen aanpassen tarief en ophalen pas.
Ik zie hier geen problemen voor de criminelen ontstaan, behalve voor de particulieren die hun aankoop niet kunnen afronden.
03-02-2023, 17:58 door Anoniem
Door Anoniem: Het kan wel sneller, maar ING besluit om het niet sneller te laten verlopen (wellicht terecht). Maar goed, de tekst "het kan helaas niet sneller **door processen die wij je opleggen en waar wij niet meer vanaf gaan wijken, dus het kan wel sneller maar dat doen we niet**" komt niet zo lekker over.
Het kan in real time worden uitgevoerd, Maar lees eerst de redn van deze maatregel, misschien begrijp je dan waarom er een tijdslot is ingebouwd. Omgekeerd is dus geen (extra) risico en dus geen tijdslot.

PS je wordt er echt niet slimmer van als je onbewust en onbekwame aannames maakt
07-07-2023, 09:40 door Anoniem
Ik wil gewoon de beschikking hebben over mijn geld wanneer ik dat wil. Hierbij wil ik niet gehinderd worden door een limiet waarbij ik ook nog eens 4 uur moet wachten bij het aanpassen van een limiet.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.