image

XS4ALL verduidelijkt vrije modemkeuze in nieuwe algemene voorwaarden

zondag 19 februari 2023, 08:24 door Redactie, 24 reacties

Internetprovider XS4ALL komt op 1 april met nieuwe algemene voorwaarden, waarin het onder andere de vrije modemkeuze duidelijker beschrijft. Sinds 28 januari 2022 is in Nederland de vrije modemkeuze van kracht, waardoor eindgebruikers niet meer gebonden zijn aan de modem van hun internetprovider. Volgens telecomfabrikanten moet dit eindgebruikers meer digitale soevereiniteit bieden, maar telecomproviders stellen dat er van de vrije modemkeuze nog weinig gebruik wordt gemaakt.

Aan het gebruik van een eigen modem zijn wel verschillende voorwaarden verbonden. Dit staat in de nieuwe algemene voorwaarden van XS4ALL duidelijker vermeld. "Indien de Klant eigen randapparatuur gebruikt om met het elektronisch communicatienetwerk van XS4ALL verbinding te maken, dient deze apparatuur in ieder geval te voldoen aan de technische eisen en instructies die worden gepubliceerd op XS4ALL’s website."

Op de website van KPN over het instellen van een eigen modem wordt uitgelegd dat klanten die zich niet aan de instructies houden of aanwijzingen over het gebruik van eigen apparatuur opvolgen, kunnen worden afgesloten van het netwerk. "Als het gebruik van eigen apparatuur zorgt voor schade aan ons netwerk of bij andere gebruikers van ons netwerk, kan KPN de schade die is ontstaan bij jou in rekening brengen."

Reacties (24)
19-02-2023, 10:06 door Anoniem
Xs4all bestaat toch helemaal niet meer? Moet daar niet gewoon KPN i.p.v. Xs4all staan?
19-02-2023, 11:52 door Anoniem
Bij Freedom internet die wel veel bied van het oude XS4ALL aanbod levert het modem apart, het is ook apart verhuurd.
Wel zo duidelijk.
19-02-2023, 13:01 door Anoniem
Weer een argument om te stoppen met Xs4all en KPN?
Overigens vreemd want bij Xs4all kon je altijd al zonder problemen een eigen modem in zetten.
19-02-2023, 14:07 door Anoniem
Door Anoniem: Weer een argument om te stoppen met Xs4all en KPN?
Overigens vreemd want bij Xs4all kon je altijd al zonder problemen een eigen modem in zetten.

Maar dat was nog echt XS4all. Die bestaat al enige tijd niet meer.
Nu is het KPN verscholen achter een merknaam. Maar nog steeds KPN in hart en nieren.
19-02-2023, 15:37 door Anoniem
Ik heb XS4ALL, maar sinds KPN die volledig bijna heeft overgenomen is de XS4ALL-service op vele fronten totaal gekelderd. Als ik glas krijg in mijn regio, stap ik over op Freedom.
19-02-2023, 22:20 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb XS4ALL, maar sinds KPN die volledig bijna heeft overgenomen is de XS4ALL-service op vele fronten totaal gekelderd. Als ik glas krijg in mijn regio, stap ik over op Freedom.
Heb je je al verdiept in degene die het glas aanleggen? Heel vaak heb je te maken met een onderaannemer die in opdracht van een grote marktspeler het glas gratis aanlegt. Probleem is dat je dan geen keuze hebt en gebonden bent aan die grote marktspeler. Dus Freedom mag zeker de eerste jaren niet over de glas aansluiting leveren. Heb hier hetzelfde probleem en ben dus niet van plan om het glas te gaan gebruiken.
20-02-2023, 09:21 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb XS4ALL, maar sinds KPN die volledig bijna heeft overgenomen is de XS4ALL-service op vele fronten totaal gekelderd. Als ik glas krijg in mijn regio, stap ik over op Freedom.
Daar hoef je niet op te wachten hoor. Kunt direct overstappen, en als glas beschikbaaromt, zorgt Freedom voor soepele overgang.
20-02-2023, 09:32 door Anoniem
Door Anoniem: Xs4all bestaat toch helemaal niet meer? Moet daar niet gewoon KPN i.p.v. Xs4all staan?
Voor diegenen die zich afvragen waarom XS4ALL nu gewoon KPN is, en waar Freedom internet vandaan komt:

https://peertube.linuxrocks.online/w/iZ1zPUZAyuRCpHFD3SADH9 - Hackerhotel 2020: Anco Scholte ter Horst -- Freedom Internet
20-02-2023, 09:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb XS4ALL, maar sinds KPN die volledig bijna heeft overgenomen is de XS4ALL-service op vele fronten totaal gekelderd. Als ik glas krijg in mijn regio, stap ik over op Freedom.
Heb je je al verdiept in degene die het glas aanleggen? Heel vaak heb je te maken met een onderaannemer die in opdracht van een grote marktspeler het glas gratis aanlegt. Probleem is dat je dan geen keuze hebt en gebonden bent aan die grote marktspeler. Dus Freedom mag zeker de eerste jaren niet over de glas aansluiting leveren. Heb hier hetzelfde probleem en ben dus niet van plan om het glas te gaan gebruiken.

KPN heeft de verplichting geaccepteerd om anderen op hun netwerk toe te laten, ook bij nieuwe glasvezel. Aangezien zij veruit de grootste zijn is de kans groot dat je gewoon van Freedom Internet gebruik kunt maken bij nieuwe aanleg.
20-02-2023, 10:02 door Anoniem
KPN heeft hetzelfde, kreeg afgelopen donderdag een mail met eenzelfde strekking:


> Op 1 april 2023 veranderen onze Algemene Voorwaarden. We hebben een paar artikelen bijgewerkt en duidelijker opgeschreven.

> https://www.kpn.com/service/aanpassing-algemene-voorwaarden-2023.htm?campaignid=em:b=kpn:mk=11859%7Cnodedup:c=KPN_11859_JRN_ALGEMENE_VOORWAARDEN_DEF:cd=:d=2023-02-17+20%3A30%3A13:st=administratief:f1=11859_AV2023:an=kpn-owned:sm=Va-Va:s=Sel:f2=11859&token=1hk%2F24VnaJ1ctdLDWYqWeopi%2Bn6DY6CZ0cjI4u9DECwatbtHkJ%2Bj7npbKL2cnj779OTQK92sfisfV0TFprDfTA%3D%3D

> https://www.kpn.com/algv2023
20-02-2023, 10:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb XS4ALL, maar sinds KPN die volledig bijna heeft overgenomen is de XS4ALL-service op vele fronten totaal gekelderd. Als ik glas krijg in mijn regio, stap ik over op Freedom.
Heb je je al verdiept in degene die het glas aanleggen? Heel vaak heb je te maken met een onderaannemer die in opdracht van een grote marktspeler het glas gratis aanlegt. Probleem is dat je dan geen keuze hebt en gebonden bent aan die grote marktspeler. Dus Freedom mag zeker de eerste jaren niet over de glas aansluiting leveren. Heb hier hetzelfde probleem en ben dus niet van plan om het glas te gaan gebruiken.

KPN heeft de verplichting geaccepteerd om anderen op hun netwerk toe te laten, ook bij nieuwe glasvezel. Aangezien zij veruit de grootste zijn is de kans groot dat je gewoon van Freedom Internet gebruik kunt maken bij nieuwe aanleg.

Wel moet je er op rekenen dat het dan behoorlijk wat duurder is. En dat is voor veel 'ollanders toch een probleem he...
(de tarieven die KPN rekent aan Freedom voor het mogen gebruiken van hun glasvezel zijn zodanig dat Freedom nooit
een internet verbinding kan leveren voor de prijs die KPN direct aan consumenten rekent)
20-02-2023, 10:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb XS4ALL, maar sinds KPN die volledig bijna heeft overgenomen is de XS4ALL-service op vele fronten totaal gekelderd. Als ik glas krijg in mijn regio, stap ik over op Freedom.
Daar hoef je niet op te wachten hoor. Kunt direct overstappen, en als glas beschikbaaromt, zorgt Freedom voor soepele overgang.

Snap ik ook niet inderdaad, waarom iemand die op KPN koper zit roept dat ie "later als er glas komt" naar Freedom gaat overstappen .
VZVIW levert Freedom juist over het KPN xDSL netwerk , precies zoals XS4ALL deed in zelfstandige tijden.

En beslist zal ook Freedom ergens een clausule (moeten) hebben die zegt "als jouw modem het netwerk verstoort mogen we je afsluiten" .

Ik snap dat gedoe daarover niet echt.
20-02-2023, 14:55 door Anoniem
Nouja als je nu op KPN DSL zit als gevolg van het feit dat je eerder klant was van XS4ALL dan kun je wel naar Freedom
(dat is dan ook goedkoper) maar dat is natuurlijk wel "een gedoe" omdat je dan een portering krijgt, een nieuw modem,
je moet je oude terugsturen, en je moet hopen dat het allemaal goed gaat.
Wel zal je snelheid wellicht hoger worden. Het is voor iedereen een afweging of die daar wel of niet al wil beginnen,
wellicht niet als de worst "binnenkort komt er glasvezel" al omhoog gehouden wordt.
Bedenk wel dat die worst van het type is die met een stok aan je eigen rug gebonden is: iedere keer als het bijna zover
is dan verdwijnt ie weer verder in de toekomst (meestal).
20-02-2023, 15:27 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb XS4ALL, maar sinds KPN die volledig bijna heeft overgenomen is de XS4ALL-service op vele fronten totaal gekelderd. Als ik glas krijg in mijn regio, stap ik over op Freedom.
Als je veel te duur uit wil zijn moet je vooral op Freedom overstappen. Ik betaal bij KPN nu zo'n 72,50 euro p/m voor 1Gb internet, Plus combi voordeel pakket, 2 ontvangers (gratis), en korting op onze mobiele abo's. Bij Freedom kost 1Gb internet al 76 euro zonder TV of wat dan ook. Privacy mag wat kosten maar op deze wijze prijst Freedom zich wel uit de markt.
20-02-2023, 16:14 door -Peter-
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb XS4ALL, maar sinds KPN die volledig bijna heeft overgenomen is de XS4ALL-service op vele fronten totaal gekelderd. Als ik glas krijg in mijn regio, stap ik over op Freedom.
Heb je je al verdiept in degene die het glas aanleggen? Heel vaak heb je te maken met een onderaannemer die in opdracht van een grote marktspeler het glas gratis aanlegt. Probleem is dat je dan geen keuze hebt en gebonden bent aan die grote marktspeler. Dus Freedom mag zeker de eerste jaren niet over de glas aansluiting leveren. Heb hier hetzelfde probleem en ben dus niet van plan om het glas te gaan gebruiken.

KPN heeft de verplichting geaccepteerd om anderen op hun netwerk toe te laten, ook bij nieuwe glasvezel. Aangezien zij veruit de grootste zijn is de kans groot dat je gewoon van Freedom Internet gebruik kunt maken bij nieuwe aanleg.

Wel moet je er op rekenen dat het dan behoorlijk wat duurder is. En dat is voor veel 'ollanders toch een probleem he...
(de tarieven die KPN rekent aan Freedom voor het mogen gebruiken van hun glasvezel zijn zodanig dat Freedom nooit
een internet verbinding kan leveren voor de prijs die KPN direct aan consumenten rekent)

Ik weet niet waar jij zit of wie het glas aanlegt, maar dit kan / mag niet.

Bij ons is vorig jaar glas aangelegt door (een onderaannemer van) KPN. Dat is zelfs afgemonteerd in een mooi doosje met KPN logo. We hebben direct gekozen voor een andere aanbieder. Goedkoper EN een betere snelheid / service. We hebben zelf de juiste patchkabel gekocht en aangesloten, zodat de router niet in de meterkast hoeft te staan. Allemaal geen probleem met deze leverancier (en officieel zou dat ook niet zo bij KPN mogen zijn).

Peter
20-02-2023, 16:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb XS4ALL, maar sinds KPN die volledig bijna heeft overgenomen is de XS4ALL-service op vele fronten totaal gekelderd. Als ik glas krijg in mijn regio, stap ik over op Freedom.
Daar hoef je niet op te wachten hoor. Kunt direct overstappen, en als glas beschikbaaromt, zorgt Freedom voor soepele overgang.

Snap ik ook niet inderdaad, waarom iemand die op KPN koper zit roept dat ie "later als er glas komt" naar Freedom gaat overstappen .
VZVIW levert Freedom juist over het KPN xDSL netwerk , precies zoals XS4ALL deed in zelfstandige tijden.

En beslist zal ook Freedom ergens een clausule (moeten) hebben die zegt "als jouw modem het netwerk verstoort mogen we je afsluiten" .

Ik snap dat gedoe daarover niet echt.
"Als het gebruik van eigen apparatuur zorgt voor schade aan ons netwerk of bij andere gebruikers van ons netwerk, kan KPN de schade die is ontstaan bij jou in rekening brengen."
Dus dit begrijp je niet, ik hoop dat je dan goed verzekerd bent want je legt het af tegen KPN als die van mening is dat jij met je eigen modem schade hebt toegebracht. Ik denk ook niet dat dit is wat men bedoelt met vrijheid keuze voor eigen modem. Dat KPN je afsluit ben ik mee eens maar niet met de dreigement die daar op volgt.
20-02-2023, 17:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb XS4ALL, maar sinds KPN die volledig bijna heeft overgenomen is de XS4ALL-service op vele fronten totaal gekelderd. Als ik glas krijg in mijn regio, stap ik over op Freedom.
Als je veel te duur uit wil zijn moet je vooral op Freedom overstappen. Ik betaal bij KPN nu zo'n 72,50 euro p/m voor 1Gb internet, Plus combi voordeel pakket, 2 ontvangers (gratis), en korting op onze mobiele abo's. Bij Freedom kost 1Gb internet al 76 euro zonder TV of wat dan ook. Privacy mag wat kosten maar op deze wijze prijst Freedom zich wel uit de markt.

Ik zou je eens willen adviseren om je eerst eens hierin je te verdiepen, voordat je dit soort onzin betaald.

Het glasvezel is namelijk niet direct van KPN (Internet). KPN Internet neemt dit tegen exact dezelfde inkoop prijzen af als Freedom, tmobile of wie dan ook.
20-02-2023, 18:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Het glasvezel is namelijk niet direct van KPN (Internet). KPN Internet neemt dit tegen exact dezelfde inkoop prijzen af als Freedom, tmobile of wie dan ook.
Freedom beweert (of beweerde in ieder geval) zelf dat hun inkoopprijs voor 1Gbit/s glasvezeltoegang hoger is dan
de prijs waarvoor KPN 1Gbit/s internet verkoopt. Ik geloof dat deze inkoopprijs inmiddels iets verlaagd is, maar of er
nu genoeg marge op zit weet ik niet. Probleem is natuurlijk dat KPN Internet in principe voor 0 winst die lijnen kan
gaan doorleveren in de hoop dat je extra diensten gaat afnemen zoals TV. Freedom kan dat niet omdat ze daarvoor
het kapitaal niet hebben en hun TV dienst ook niet aantrekkelijk is (zowel kwa prijs als kwaliteit). Dus ze zullen veel
klanten hebben die geen behoefte hebben aan TV.
20-02-2023, 18:25 door Joep Lunaar
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb XS4ALL, maar sinds KPN die volledig bijna heeft overgenomen is de XS4ALL-service op vele fronten totaal gekelderd. Als ik glas krijg in mijn regio, stap ik over op Freedom.
Heb je je al verdiept in degene die het glas aanleggen? Heel vaak heb je te maken met een onderaannemer die in opdracht van een grote marktspeler het glas gratis aanlegt. Probleem is dat je dan geen keuze hebt en gebonden bent aan die grote marktspeler. Dus Freedom mag zeker de eerste jaren niet over de glas aansluiting leveren. Heb hier hetzelfde probleem en ben dus niet van plan om het glas te gaan gebruiken.
Dat Freedom op achterstand wordt gezet is gelukkig niet altijd het geval en meestal niet jarenlang. Bij sommige aanbieders van glasvezel (en belichter) kan Freedom veel lagere tarieven bieden dan over KPN WBA, zie https://freedom.nl/diensten/internet waarop te zien valt wat de prijsverschillen zijn afhankelijk van het glasvezelnetwerk waarover Internet wordt geleverd. De verschillen zijn groot en het is duidelijk dat de ACM KPN scherper mag aanpakken.
20-02-2023, 22:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb XS4ALL, maar sinds KPN die volledig bijna heeft overgenomen is de XS4ALL-service op vele fronten totaal gekelderd. Als ik glas krijg in mijn regio, stap ik over op Freedom.
Daar hoef je niet op te wachten hoor. Kunt direct overstappen, en als glas beschikbaaromt, zorgt Freedom voor soepele overgang.

Snap ik ook niet inderdaad, waarom iemand die op KPN koper zit roept dat ie "later als er glas komt" naar Freedom gaat overstappen .
VZVIW levert Freedom juist over het KPN xDSL netwerk , precies zoals XS4ALL deed in zelfstandige tijden.

En beslist zal ook Freedom ergens een clausule (moeten) hebben die zegt "als jouw modem het netwerk verstoort mogen we je afsluiten" .

Ik snap dat gedoe daarover niet echt.
"Als het gebruik van eigen apparatuur zorgt voor schade aan ons netwerk of bij andere gebruikers van ons netwerk, kan KPN de schade die is ontstaan bij jou in rekening brengen."
Dus dit begrijp je niet, ik hoop dat je dan goed verzekerd bent want je legt het af tegen KPN als die van mening is dat jij met je eigen modem schade hebt toegebracht. Ik denk ook niet dat dit is wat men bedoelt met vrijheid keuze voor eigen modem. Dat KPN je afsluit ben ik mee eens maar niet met de dreigement die daar op volgt.

En je denkt dat een andere ISP zich enorm laat beschadigen door jou en zegt "la maar zitten" ?

Tip : ook zonder dat het in algemene voorwaarden staat ben je gewoon wettelijk aansprakelijk voor schade die je anderen toebrengt .

Het kan een zakelijke keuze zijn, om, afhankelijk van de schade, imago wensen , kosten van proces etc dat niet te doen .

Maar de basisregel is echt heel simpel : potje breken, potje betalen.

Ik snap nu nog minder dat er hier blijkbaar mensen zoals jij zijn die denken dat schade NIET verhaald kan worden als dat niet in AV staat , of dat je eindeloos mag proberen om het Freedom netwerk (en het KPN aansluitnetwerk dat Freedom gebruikt) te slopen.

Feitelijk doen ze het als (extra) stok achter de deur omdat er gewoon een hoop klungelende of bewust "kijken of het kapot kan" hobby hackers zijn , maar nodig is zo'n schadebeding niet .
21-02-2023, 08:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Het glasvezel is namelijk niet direct van KPN (Internet). KPN Internet neemt dit tegen exact dezelfde inkoop prijzen af als Freedom, tmobile of wie dan ook.
Freedom beweert (of beweerde in ieder geval) zelf dat hun inkoopprijs voor 1Gbit/s glasvezeltoegang hoger is dan
de prijs waarvoor KPN 1Gbit/s internet verkoopt. Ik geloof dat deze inkoopprijs inmiddels iets verlaagd is, maar of er
nu genoeg marge op zit weet ik niet. Probleem is natuurlijk dat KPN Internet in principe voor 0 winst die lijnen kan
gaan doorleveren in de hoop dat je extra diensten gaat afnemen zoals TV. Freedom kan dat niet omdat ze daarvoor
het kapitaal niet hebben en hun TV dienst ook niet aantrekkelijk is (zowel kwa prijs als kwaliteit). Dus ze zullen veel
klanten hebben die geen behoefte hebben aan TV.

Waar heb je tegenwoordig nog TV voor nodig?
Ik mis het al 2 decennia niet.
Alles wat ik kijk, kijk ik wanneer het mij uitkomt. En geen reclame blokken elk kwartier.
21-02-2023, 08:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Het glasvezel is namelijk niet direct van KPN (Internet). KPN Internet neemt dit tegen exact dezelfde inkoop prijzen af als Freedom, tmobile of wie dan ook.
Probleem is natuurlijk dat KPN Internet in principe voor 0 winst die lijnen kan
gaan doorleveren in de hoop dat je extra diensten gaat afnemen zoals TV. Freedom kan dat niet omdat ze daarvoor
het kapitaal niet hebben en hun TV dienst ook niet aantrekkelijk is (zowel kwa prijs als kwaliteit). Dus ze zullen veel
klanten hebben die geen behoefte hebben aan TV.
Het is nog steeds een veel grote grote groep (potentiële) klanten die graag naar die rommel kijkt, Freedom biedt TV ook alleen maar aan omdat er nog vraag(vereiste gesteld) naar is, niet omdat ze het zo graag willen.
Als hier aangekaart@26:35 => https://peertube.linuxrocks.online/w/iZ1zPUZAyuRCpHFD3SADH9?start=26m35s
21-02-2023, 12:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb XS4ALL, maar sinds KPN die volledig bijna heeft overgenomen is de XS4ALL-service op vele fronten totaal gekelderd. Als ik glas krijg in mijn regio, stap ik over op Freedom.
Daar hoef je niet op te wachten hoor. Kunt direct overstappen, en als glas beschikbaaromt, zorgt Freedom voor soepele overgang.
IK wacht al jaren. De markt in mijn buurt is verdeelt tussen Ziggo (wel glas) en KPN (geen glas). En zo is Nederland corrupte dan je denkt.
21-02-2023, 14:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Het is nog steeds een veel grote grote groep (potentiële) klanten die graag naar die rommel kijkt, Freedom biedt TV ook alleen maar aan omdat er nog vraag(vereiste gesteld) naar is, niet omdat ze het zo graag willen.
Ja maar dan krijg je Canal Digitaal TV, dat willen de klanten die graag kijken natuurlijk niet, die willen KPN TV.
Dat levert Freedom niet en KPN Internet levert dat wel.
Je hebt ook nog de telefoonlijn als extra dienst, en zoals boven genoemd ook de "korting op je mobiele abonnementen"
die je dan toch maar even bij KPN afsluit ("want korting") terwijl je dat normaal nooit zou doen.
Afijn, KPN kan op allerlei manieren extra winst binnenharken.
Als je naar die tarievenlijst kijkt kost "de dienst internet kaal" kennelijk 17 euro p/m. Voor 47 euro p/m heb je DSL,
voor 51 euro p/m heb je glas in een aantal netwerken. Dan kun je wel afleiden wat de netwerkkosten dan ongeveer zijn.
Maar via KPN glas kost het 76 euro p/m, toch heel wat meer dan de 65 euro p/m die dat bij KPN kost.
De netwerkkosten zijn kennelijk ongeveer 59 euro p/m dus KPN zou dan internet voor 6 euro p/m doen, dat kan natuurlijk
niet.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.