image

Tesla wijzigt instellingen camera's na onderzoek Autoriteit Persoonsgegevens

woensdag 22 februari 2023, 10:50 door Redactie, 14 reacties

Autofabrikant Tesla heeft na onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) de instellingen van de ingebouwde beveiligingscamera’s in auto’s aangepast, waardoor die volgens de toezichthouder nu privacyvriendelijker zijn. De AP deed onderzoek naar de zogeheten ‘Sentry Mode’ van Tesla. Deze mode moet de auto beschermen tegen bijvoorbeeld diefstal of vandalisme. Dit gebeurt door beelden te maken met vier camera’s aan de buitenkant van de auto.

De Sentry Mode filmde standaard continu alles rond een geparkeerde Tesla en bewaarde steeds één uur aan beeldmateriaal. "Veel op straat geparkeerde Tesla’s filmden dus vaak iedereen die in de buurt van de auto kwam, en bewaarde die beelden ook nog eens heel lang. Als iedere auto dat doet krijg je een situatie dat je nergens meer vrij over straat kunt lopen, zonder bespied te worden", zegt AP-bestuurslid Katja Mur.

Volgens Mur werden voorbijgangers zo gefilmd zonder dat ze dit wisten. "De eigenaar van de Tesla kon die beelden terugkijken. Parkeerde die de auto voor iemands raam, dan kon die naar binnen gluren en zien wat die persoon allemaal deed. Dat is een ernstige schending van de privacy."

Nadat de Autoriteit Persoonsgegevens het onderzoek was gestart voerde Tesla verschillende aanpassingen door. Zo komt de Sentry Mode nu alleen in actie als de auto wordt aangeraakt en niet zodra de camera’s een ‘verdachte’ beweging rond de auto zien. Ook gaat de auto op zo’n moment niet standaard filmen, maar krijgt de eigenaar alleen een tekstbericht op de telefoon.

De auto kan nog steeds camerabeelden maken, maar alleen wanneer de gebruiker die functie zelf inschakelt. Als de camera’s beelden opnemen, geeft de auto dit aan op het scherm in de auto. Ook geven de koplampen dan een speciaal lichtsignaal, zodat mensen weten dat zij gefilmd worden. Verder bewaart de auto standaard één minuut aan beeldmateriaal. De eigenaar kan dit eventueel verhogen naar tien minuten. Tot slot bleven de beelden al in de auto en is het niet mogelijk om de beelden te delen met Tesla.

Het onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens leidt niet tot een boete of andere sanctie voor Tesla. Tijdens het onderzoek bleek namelijk dat niet Tesla, maar de eigenaar van de auto wettelijk verantwoordelijk is voor de beelden die de auto maakt. Voor camera’s die in een auto ingebouwd zijn, gelden dezelfde regels als voor camera’s die mensen bijvoorbeeld rond hun huis installeren.

"Het is in principe verboden de openbare weg te filmen. Alleen in uitzonderlijke gevallen mogen mensen camera’s doelbewust op de openbare ruimte richten", aldus de Autoriteit Persoonsgegevens. "Het is altijd de verantwoordelijkheid van de eigenaar van de camera om deze correct af te stellen en de privacy van andere mensen te respecteren."

Reacties (14)
22-02-2023, 11:08 door Anoniem
Ook geven de koplampen dan een speciaal lichtsignaal, zodat mensen weten dat zij gefilmd worden.

Oh ja, precies... een speciaal lichtsignaal...? Wordt er in morse code aan mij verteld dat 'ie nu aan het filmen is?
22-02-2023, 11:30 door Anoniem
Dus bij het afgaan van de koplampen moet ik kenteken gaan noteren en hopen dat ik de eigenaar te pakken krijg? Dit is weer mooit staaltje van verantwoordelijkheden afschuiven. Dus de bestuurder kan nog steeds mee gluren met de buren, maar moet dat nu alleen ff instellen.

Dus in theorie is dit toch gewoon niet toegestaan? Of krijgen alle Tesla's een bordje dat er camera bewaking is? Ik krijg steeds meer de neiging om hier en daar wat stickertjes te gaan plakken....

TheYOSH
22-02-2023, 11:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Ook geven de koplampen dan een speciaal lichtsignaal, zodat mensen weten dat zij gefilmd worden.

Oh ja, precies... een speciaal lichtsignaal...? Wordt er in morse code aan mij verteld dat 'ie nu aan het filmen is?

Als de lampen aan gaan dan raak je de auto aan, voor mijn gevoel ben je dan al te dicht bij of je maakt schade. Of de gebruiker activeert het zelf en dan schrik je wel even als de koplampen gaan knipperen. Iedereen snapt dan dat er iets geactiveerd is.
Dat ze het zo instellen lijkt me ook beter voor het accu verbruik.
22-02-2023, 12:00 door Anoniem
"Het is in principe verboden de openbare weg te filmen. Alleen in uitzonderlijke gevallen mogen mensen camera’s doelbewust op de openbare ruimte richten"

Ik wacht nog met smart op de enforcement van de deurbellen zoals RING, die maken het nog wat bonter dan Tesla...
22-02-2023, 12:12 door Anoniem

De Sentry Mode filmde standaard continu alles rond een geparkeerde Tesla en bewaarde steeds één uur aan beeldmateriaal. "Veel op straat geparkeerde Tesla’s filmden dus vaak iedereen die in de buurt van de auto kwam, en bewaarde die beelden ook nog eens heel lang. Als iedere auto dat doet krijg je een situatie dat je nergens meer vrij over straat kunt lopen, zonder bespied te worden", zegt AP-bestuurslid Katja Mur.
In mijn wijk doet bijna elke deurbel dat, je kan niet meer over straat lopen/fietsen zonder bespied te worden.
Tijd dat ze deze deurbellen en camera's ook aanpakken.

Verder ben ik wel positief dat dit nu is aangepast!
22-02-2023, 12:12 door Anoniem
Gelukkig nemen de dashcam en backcam gewoon 24/7 op.
Wat een onzin weer over privacy, als je te dicht bij mijn auto komt wordt je gewoon opgenomen.
Het is helaas bittere noodzaak gezien het gros van de mensen die schade aan een andere auto rijd een nep briefje voor de show achterlaat of gewoon snel wegrijd.

Bij mijn 3 schades bij parkeren van mij Tesla was de dader niet te bekennen, maar op de camera beelden was goed te zien dat er plankgas willens en wetens werd weg gereden.

Even langs het politie bureau met de beelden en iedere keer heeft de schade veroorzaker netjes dezelfde dag een bezoekje gehad en werd de verzekering netjes met het politie rapport direct afgehandeld :)

ik zeg MMMEEEER camera's op mn auto die continue opnemen :)
22-02-2023, 12:28 door Anoniem
Waarom doetTesla dit?
Waarom doet de AP dit?
Het is MIJN auio.
IK laat hem opnemen.
De AP moet MIJ aanspreken en niet de partij van wie ik dat ding gekocht heb.
Wat een gekkigheid dit.
22-02-2023, 12:35 door Anoniem
Door Anoniem: Gelukkig nemen de dashcam en backcam gewoon 24/7 op.
Wat een onzin weer over privacy, als je te dicht bij mijn auto komt wordt je gewoon opgenomen.
[...]
ik zeg MMMEEEER camera's op mn auto die continue opnemen :)

Dus je vind het prima als iemand z'n Tesla voor je deur parkeert en je huiskamer filmt? Of dat je gefilmd wordt als je bij je minares/een gokpaleis/een sexclub/(verzin het maar) naar binnen loopt?

Die privacyregels zijn er niet voor niets.
22-02-2023, 13:20 door Anoniem
Door Anoniem: Dus bij het afgaan van de koplampen moet ik kenteken gaan noteren en hopen dat ik de eigenaar te pakken krijg? Dit is weer mooit staaltje van verantwoordelijkheden afschuiven. Dus de bestuurder kan nog steeds mee gluren met de buren, maar moet dat nu alleen ff instellen.

Dus in theorie is dit toch gewoon niet toegestaan? Of krijgen alle Tesla's een bordje dat er camera bewaking is? Ik krijg steeds meer de neiging om hier en daar wat stickertjes te gaan plakken....

TheYOSH

Jij hebt zelf de verantwoordelijkheid, als je een beveiligigngsyssteem koopt bij bijv. de mediamarkt moet die camera fabrikant toch ook niet zorgen dat jij die juist op hangt... het staat duidleijk in hun bevindingen.

Ik zou me vooral afvragen hoe het kan dat de AP het goed vind dat die beeldne onverstleuteld op een USB stick komen te staan.... want dat is wel aan de fabrikant ;)
22-02-2023, 13:41 door Anoniem
Hoe had je dat in gedachten , een geparkeerde auto die langs de auto scherp stelt en voor en achter naar beneden je woonkamer in filmt. ? Mission Impossible te vaak gekeken :)
En dan nog, als ik met 1 van mijn minnaressen afspreek zijn de gordijnen dicht. Doe je dat niet is het risico van het vak.
Denk eerder dat de buurtvrouw naar binnen kijkt als je hopt op haar dan een Tesla.

Als je wat stiekem wil doen heb je niks aan de privacy wet, maar moet je zelf nadenken . Maar dat is een hele andere discussie voor op een ander platform.

Door Anoniem:
Door Anoniem: Gelukkig nemen de dashcam en backcam gewoon 24/7 op.
Wat een onzin weer over privacy, als je te dicht bij mijn auto komt wordt je gewoon opgenomen.
[...]
ik zeg MMMEEEER camera's op mn auto die continue opnemen :)

Dus je vind het prima als iemand z'n Tesla voor je deur parkeert en je huiskamer filmt? Of dat je gefilmd wordt als je bij je minares/een gokpaleis/een sexclub/(verzin het maar) naar binnen loopt?

Die privacyregels zijn er niet voor niets.
22-02-2023, 14:52 door Anoniem
Oh ja, precies... een speciaal lichtsignaal...? Wordt er in morse code aan mij verteld dat 'ie nu aan het filmen is?

A) Je hoeft niet aan de auto te komen, je hebt ook zelf een verantwoordelijkheid.
B) De auto staat geparkeerd. Indien opeens de lichten aan gaan en de auto piept. Geen idee wat er aan de hand is ?

Je verwacht indien je inbreekt in de auto vast ook dat indien het alarm af gaat de auto, al dan niet in morse, uitleg aan jou geeft.
22-02-2023, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom doetTesla dit?
Waarom doet de AP dit?
Omdat de meeste mensen zullen aannemen dat de fabrikant heeft gezorgd dat alles netjes volgens de regels werkt en dat je geen regels overtreedt als je zo'n functie gebruikt.
Het is MIJN auio.
IK laat hem opnemen.
En als dit al van begin af aan zo had gewerkt als het voortaan doet, was je dan op het idee gekomen erover te klagen? Of had je het dan zo gebruikt als het was aangereikt en was je er dan van overtuigd geweest dat JIJ het zo had laten werken?
De AP moet MIJ aanspreken en niet de partij van wie ik dat ding gekocht heb.
Oké, stel dat jij een boete had gekregen omdat je ongeoorloofd voorbijgangers aan het filmen was, had je dan een duim naar AP opgestoken of een middelvinger?

En had jij dan geweten welke instellingen wel acceptabel zijn? Was het makkelijk geweest om de benodigde wijzigingen zelf te doen? Of is het wel handig als de fabrikant iets aanreikt dat is afgestemd met AP zodat jij en al die andere Tesla-bezitters het niet ieder voor zich opnieuw moeten uitzoeken?
Wat een gekkigheid dit.
Volgens mij is het juist wel handig om als iets op één plek opgelost kan worden het ook op die plek op te lossen, en niet op duizenden of tienduizenden afzonderlijke plekjes. Dan is het gebeurd en heeft iedereen het achter de rug.

En besef je wel dat die auto stampvol zit met keuzes die anderen voor je gemaakt hebben? Je hebt dat ding toch niet tot in detail zelf bedacht? Je hebt alleen maar gekozen om iets te kopen waar anderen het denkwerk voor hebben gedaan. Wees blij dat fouten erin worden opgelost, ook als dat juridische fouten zijn.
22-02-2023, 18:41 door Anoniem
Wat een onzin... Het natuurlijk onmogelijk om die 10 minuten film op je eigen gsm op te nemen en vervolgens te delen met jezelf of met rtl-boulevard...

Gevalletje van rechtpoetsen wat krom is.... die camera's zitten erop en we durven ze niet te vragen deze niet te gebruiken in nederland, want dan zien we er weer zo kneus uit in onze old-boys club Europa....
Dus dan maar net doen alsof we iets mitigeren wat een oplossing is wat geen oplossing is omdat het probleem niet aangepakt wordt
23-02-2023, 08:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ook geven de koplampen dan een speciaal lichtsignaal, zodat mensen weten dat zij gefilmd worden.

Oh ja, precies... een speciaal lichtsignaal...? Wordt er in morse code aan mij verteld dat 'ie nu aan het filmen is?

Als de lampen aan gaan dan raak je de auto aan, voor mijn gevoel ben je dan al te dichtbij of je maakt schade. Of de gebruiker activeert het zelf en dan schrik je wel even als de koplampen gaan knipperen. Iedereen snapt dan dat er iets geactiveerd is.
Dat ze het zo instellen lijkt me ook beter voor het accu verbruik.

"Als de lampen aan gaan dan raak je de auto aan". Zeker niet. Als je er te dicht langs loopt of je hebt een hond van een normaal formaat (lees herder, retriever etc). Dan gaat deze al aan. Ik vind het persoonlijk geen probleem. Wat denk je van alle Ring en Nest camera`s die constant beweging opnemen en dat van een veel grotere afstand.

Camera`s zijn alledaags geworden, ook telefoons, je kan zomaar gefilmd of gefotografeerd worden. Het mag allemaal niet (mits eigen terrein). Maar als de politie aanbelt en je hebt een camera omdat die toevallig toch iets aan waarde bevat, omdat er een stukje weg of stoep meegenomen wordt. Dan zijn ze maar wat blij. Rare constructie? Ik zit er niet mee. Als je er dagelijks op let kan je de staat niet meer op en zit je thuis met een alu-hoedje op.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.