image

Eindhoven blokkeert TikTok voor ambtenaren en verwijdert account

zaterdag 25 maart 2023, 08:30 door Redactie, 26 reacties

De gemeente Eindhoven heeft het eigen TikTok-account verwijderd en blokkeert de populaire video-app op de werkplekken en werktelefoons van ambtenaren. Het was sinds eind november al niet meer mogelijk voor gemeenteambtenaren om de app op hun werktelefoon te installeren, zo meldt het Eindhovens Dagblad. "Het is niet expliciet verboden maar wordt standaard technisch onmogelijk gemaakt", aldus een woordvoerder van de gemeente. Het is ook niet meer mogelijk voor ambtenaren om vanaf hun werkplek TikTok te bezoeken.

Binnenkort zullen ook gemeentemedewerkers die de app voor de november al hadden geïnstalleerd TikTok vanaf hun werktelefoon niet meer kunnen gebruiken. Deze blokkade vergt iets meer tijd, aldus de gemeente. Onlangs liet het kabinet weten dat het TikTok op de werktelefoons van rijksambtenaren gaat verbieden. Gemeenten moeten hun eigen afweging maken en de gemeente Eindhoven is tot deze conclusie gekomen. Vanwege het besluit van het kabinet heeft de gemeente daarnaast besloten het eigen TikTok-account te verwijderen.

Reacties (26)
25-03-2023, 08:57 door Anoniem
Zo en nu alle andere spyware er ook af s.v.p. Facebook, telegram, whatsapp, imessage etc etc.. O misschien beter de hele smartphone afschaffen en terug naar de domme (bedrade) telefoon, Maar ook die is te bespioneren. Microsoft, Apple, Meta, Google en vele anderen doen in het kader van gebruikservaring telemetrie verzenden; phone home. Ook hier is het echte nut vaak ver te zoeken.

Probleem is simpel dat je niet weet wat een app doet onderwater. Het verzameld van alles voor meestal verbeteren van de gebruikers ervaring en het passend maken van advertenties op jouw "profiel". Maar we weten gewoon niet wat er werkelijk gebeurd en wat een mogelijk andere actor (een staat o.i.d) ermee gaat doen in de toekomst en dat hoeft zeker niet positief te zijn. Als de overheid hier echt wat mee wil dat moeten ze beginnen met wetgeving die het verbied om enige telemetrie vanaf een device te versturen naar 'thuis'. En vervolgens handhaven.

En voor een ieder die denkt het valt wel mee, iedereen en alles bespioneerd elkaaar. Ook "vriendelijke" andere staten en ook andere Europese leden.

Keep dreaming.
25-03-2023, 10:05 door Anoniem
De Russische regering verbiedt ambtenaren in het Kremlin om iPhones te gebruiken.
De maatregel wordt genomen uit vrees voor spionage door westerse inlichtingendiensten.
25-03-2023, 10:08 door Open source gebruiker
Door Anoniem: Zo en nu alle andere spyware er ook af s.v.p. Facebook, telegram, whatsapp, imessage etc etc.. O misschien beter de hele smartphone afschaffen en terug naar de domme (bedrade) telefoon, Maar ook die is te bespioneren. Microsoft, Apple, Meta, Google en vele anderen doen in het kader van gebruikservaring telemetrie verzenden; phone home. Ook hier is het echte nut vaak ver te zoeken.

Als de overheid hier echt wat mee wil dat moeten ze beginnen met wetgeving die het verbied om enige telemetrie vanaf een device te versturen naar 'thuis'. En vervolgens handhaven.

En voor een ieder die denkt het valt wel mee, iedereen en alles bespioneerd elkaaar. Ook "vriendelijke" andere staten en ook andere Europese leden.

Keep dreaming.

Goed idee, beter vandaag er mee beginnen dan morgen.
25-03-2023, 10:15 door Anoniem
Door Open source gebruiker:
Door Anoniem: Zo en nu alle andere spyware er ook af s.v.p. Facebook, telegram, whatsapp, imessage etc etc.. O misschien beter de hele smartphone afschaffen en terug naar de domme (bedrade) telefoon, Maar ook die is te bespioneren. Microsoft, Apple, Meta, Google en vele anderen doen in het kader van gebruikservaring telemetrie verzenden; phone home. Ook hier is het echte nut vaak ver te zoeken.

Als de overheid hier echt wat mee wil dat moeten ze beginnen met wetgeving die het verbied om enige telemetrie vanaf een device te versturen naar 'thuis'. En vervolgens handhaven.

En voor een ieder die denkt het valt wel mee, iedereen en alles bespioneerd elkaaar. Ook "vriendelijke" andere staten en ook andere Europese leden.

Keep dreaming.

Goed idee, beter vandaag er mee beginnen dan morgen.

En vergeet de desktop niet. Het gaat niet alleen om apps op mobiele devices.
25-03-2023, 10:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Probleem is simpel dat je niet weet wat een app doet onderwater. Het verzameld van alles voor meestal verbeteren van de gebruikers ervaring en het passend maken van advertenties op jouw "profiel". Maar we weten gewoon niet wat er werkelijk gebeurd en wat een mogelijk andere actor (een staat o.i.d) ermee gaat doen in de toekomst en dat hoeft zeker niet positief te zijn.

Ja daarom onder andere heb ik ook niet zo'n telefoon (een andere reden is dat mijn zicht en motoriek niet goed genoeg zijn om het ding zonder voortdurende frustratie te kunnen gebruiken).

Wat ik echter niet snap is waarom er altijd zo gericht tegen 1 app of staat opgetreden wordt, terwijl het verleden toch duidelijk laat zien dat geen enkele staat te vertrouwen is. Als je denkt dat commerciele bedrijven in andere landen alleen maar shills zijn voor de geheime dienst van die landen, pas dat beeld en beleid dan ook consequent toe.
De manier waarop er nu omgegaan wordt met bedrijven als Huawei en Tik-Tok is nogal lachwekkend en zelfs treurig, als niet hetzelfde beleid gevoerd wordt tegen bijvoorbeeld Cisco en Facebook.
25-03-2023, 10:29 door Anoniem
Hier wordt echt een heel smerig geo politiek spelletje gespeeld door de VS en wij laten ons voor het karretje spannen om een geduchte concurrent voor Big Tech uit te markt te weren. Met China is intern van alles mis, net als in vele landen waaronder ons eigen kikkerlandje, maar de beweringen over privacy inbreuken en spionage via de TikTok app zijn uit een flinke grote duim gezogen. De boete van de AP had niets te maken met een privacy inbreuk maar omdat de algemene voorwaarden niet in het Nederlands werden aangeboden. Er zijn veel meer bedrijven die dat niet doen maar daarvoor niet beboet worden dus de AP is duidelijk ook een politiek wapen.

Er wordt in de media veel onzin uitgemeten maar niemand neemt blijkbaar de moeite om zelf even onderzoek te doen. Er zijn er die dat gedaan hebben maar die hebben niets kwalijks gevonden, althans niets kwalijkers dan de andere apps van Big Tech zelf ook doen. Kortom een smerig politiek spelletje want als je het nu doortrekt om ook de andere social media apps van de telefoons af te weren wordt je tegen gehouden of gewerkt want die schijnen wel te mogen terwijl die rotzooi ook niets op een zakelijke telefoon te zoeken heeft.
Als het echt om Informatieveiligheid en privacy zou gaan dan zou het geen enkel probleem zijn om alle social media apps van zakelijke telefoons te weren. Maar dat dit wordt tegen gehouden/gewerkt zegt genoeg.
De enige die hier het meeste voordeel bij heeft is de VS, die lacht zich rot om die domme Europeanen die zich zo gemakkelijk laten manipuleren. Follow the money as usual.
25-03-2023, 10:31 door Anoniem
Werktelefoon is alleen de apps die nodig zijn voor werk. Geen andere apps.
25-03-2023, 11:42 door johanw
De werktelefoon is alleen voor werk en gaat dus uit na 17:00. Of, als er toch geen werk specifieke apps draaien op die telefoon en het gewoon deels extra loon is, de simkaart van het werk gewoon in een eigen telefoon stoppen zonder device management.
25-03-2023, 11:57 door Anoniem
Wat wel duidelijk aan het worden is keer op keer is dat er geen device management is, bij overheden zou dat toch wel een minimale eis moeten zijn. Op zich dan wel weer goed dat dat dankzij het hele tiktok gebeuren nu boven water komt.
25-03-2023, 13:03 door Anoniem
Door johanw: De werktelefoon is alleen voor werk en gaat dus uit na 17:00. Of, als er toch geen werk specifieke apps draaien op die telefoon en het gewoon deels extra loon is, de simkaart van het werk gewoon in een eigen telefoon stoppen zonder device management.
Met dat laatste introduceer jij wellicht risico's die je werkgever nou juist actief aan het uitbannen was. Als dat misgaat ben jij degene die dat mogelijk heeft gemaakt. Houd die werelden gewoon helemaal gescheiden door je werk-simkaart in je werktelefoon te laten zitten, en die na 17:00 aan te laten staan, die keren dat dat nodig is. Wel zo overzichtelijk.
25-03-2023, 13:59 door Anoniem
wat een onzin.. beetje als een klein kind anti zijn.. net zoals de amerikanen de franse frietjes boycotte en de de duitse frankfurters werden liberty dogs..
omdat frankrijk en duutsland niet wilde meedoen aan een illegale oorlog in iraq..
nu is het, je moet meedoen aan anti china en anti rusland en anti iran en anti noord korea...
echt, het iq van de gemiddelde amerikaan spettert er vanaf...
25-03-2023, 15:16 door Anoniem
Maar de gemeente Eindhoven blijft wel jouw data en persoonsgegevens delen met Google...
25-03-2023, 15:19 door johanw
Door Anoniem:
Met dat laatste introduceer jij wellicht risico's die je werkgever nou juist actief aan het uitbannen was. Als dat misgaat ben jij degene die dat mogelijk heeft gemaakt. Houd die werelden gewoon helemaal gescheiden door je werk-simkaart in je werktelefoon te laten zitten, en die na 17:00 aan te laten staan, die keren dat dat nodig is. Wel zo overzichtelijk.
Mijn laatste werkgevers gebruikten juist mijn prive telefoon voor zakelijke communicatie (WhatsApp goep). Een werkgever wilde device management activeren als ik werk mail op m'n telefoon installeerde, nou, dan geen werkmail op m'n prive telefoon dus. Als er iets zo dringend is dat het direct opgelost moet bellen ze maar als ik niet op kantoor ben.
25-03-2023, 23:11 door Anoniem
@ anoniem van 13:59,

Bedankt met het delen van je standpunt, dat verder ook wordt gedeeld o.a. door mij.
Natuurlijk vinden we de meeste WOT-achtige aspiraties binnen de regionen van een bevolking met lagere IQ's.

Maar vlak ook de info-manipulatie van de globale massa media in de westelijke hemisfeer niet uit.
Ook heel wat wetenschappers gaan zo al qua inzichten de bietenbrug op. Of laten zich omkopen.

Degenen, die het zelf weten te beoordelen is een 20% van het geheel, denk ik heel ruim schattend.
Als de discussie helemaal op slot wordt gehouden en geleid, maken zij het verschil voorlopig niet.

Als het allemaal eenmaal zo duidelijk wordt, dat de gehele massa het doorheeft,
is het meestal snel afgelopen met de pret
Of het is al te laat om nog iets aan het totalitaire en onvrije systeem te veranderen.
Kijk naar de AI-surveillance, die Frankrijk gaat invoeren bij wet. Zijn ze daar blij mee.(not) ;)

Kijk naar de wereldkaart van landen, die zomertijd hebben en die het niet (meer) hebben
of er recentelijk vanaf zijn gestapt.
Een beetje zoals in het liedje met de tekstregels: "The world is split in two" van "the Russian spy and I".

Precies die tweedeling van de partijen die of EU-NATO-Anglo-Amerika steunen in de ongoing proxy-oorlog
en de rest van de globe. Turkije is opvallend hierbij, want NATO-lid en toch gestopt met zomertijd invoeren.
En een paar staten in de VS ook, die niet meedoen en niet te vergeten Mexico.

Daar zou je een leuke TokTok meme van kunnen maken. Oh, nee, je mist de applicatie voortaan.

Steeds meer eindgebruikers krijgen door, dat ze vaak lekker in de boot worden genomen
door grootcommercie (Big Tech o.a.) en overheid.
En dat allemaal en uitsluitend ten behoeve en ter bevordering van een uiteindelijke agenda.

Maar er is hier en daar nog een outlet voor de vrije meningsuiting. Gelukkig maar.
25-03-2023, 23:22 door Anoniem
Hier uitgelegd: https://verkenjegeest.com/mediamanipulatie-10-strategieen/

Lees vooral over consumentisme en banaliteit. Een zeer subtiele vorm van info-manipulatie.

En: https://verkenjegeest.com/hoe-gemanipuleerd-door-de-media/
26-03-2023, 01:01 door Anoniem
perfect. werk is voor werk en niet iets anders.
26-03-2023, 11:34 door Anoniem
Door Anoniem: Wat wel duidelijk aan het worden is keer op keer is dat er geen device management is, bij overheden zou dat toch wel een minimale eis moeten zijn. Op zich dan wel weer goed dat dat dankzij het hele tiktok gebeuren nu boven water komt.
Door johanw: De werktelefoon is alleen voor werk en gaat dus uit na 17:00. Of, als er toch geen werk specifieke apps draaien op die telefoon en het gewoon deels extra loon is, de simkaart van het werk gewoon in een eigen telefoon stoppen zonder device management.

Ben benieuwd hoe je dat gaat doen met E-Sims met 1 malige activatiecode.
En als je moedwillig het securitybeleid van je bedrijf ondermijnt met dat soort acties denk ik ook niet de ze zo blij met jou moeten zijn.
26-03-2023, 11:44 door Anoniem
Mark Rutte heeft nog Tiktok, "vvdoptiktok" en ga zo maar door. Begin met jezelf.
26-03-2023, 13:27 door Anoniem
Er is ook een onderzoek naar gedaan:
https://security1.win.tue.nl/THeCS/pubs/data_leakage_quantification.pdf
en
https://www.wrr.nl/binaries/wrr/documenten/policy-briefs/2017/01/31/big-data-and-security-policies-serving-security-protecting-freedom/WRR_PB6_BigDataAndSecurityPolicies.pdf

Een maatschappelijk brede discussie is immers nog niet eens goed over begonnen en zal dat ook wel niet gebeuren,
vrees ik.

luntrus
26-03-2023, 14:06 door karma4
Door Open source gebruiker:
Door Anoniem: Zo en nu alle andere spyware er ook af s.v.p. Facebook, telegram, whatsapp, imessage etc etc.. O misschien beter de hele smartphone afschaffen en terug naar de domme
....
Keep dreaming.

Goed idee, beter vandaag er mee beginnen dan morgen.

Als je voor een dictatoriale staat bent moet je die ingrepen in de persoonlijke levenssfeer gaan eisen.
Dat open source zich zo zou gedragen als een nare big brother aanpak had ik niet verwacht.
Gereedschappen ter beschikking gesteld door het bedrijf valt niet onder persoonlijke privacy, dat is wat anders.
26-03-2023, 14:53 door johanw
Door Anoniem:
Ben benieuwd hoe je dat gaat doen met E-Sims met 1 malige activatiecode.

Dat zie ik wel als ik dat ooit tegenkom, maar die gaan sowieso mijn persoonlijke telefoon niet in want die ondersteund dat niet.

Dat wordt dus optie 2: werktelefoon apart alleen voor werk en uit na 17:00.
27-03-2023, 08:17 door Anoniem
Ik begrijp ook niet wat er zo erg is aan 2 telefoons, voordeel is ook dat mijn werktelefoon een stuk langer op de accu loopt omdat ik er geen onzinnige dingen op zit te doen.
Ook begrijp ik niet waarom je dan zo nodig de speelgoedjes op de werktelefoon moet hebben en die niet gewoon op je eigen telefoon kunt draaien.
Echt een totale onzin discussie over luxe problemen gesproken..
27-03-2023, 09:06 door Anoniem
Door Anoniem: Hier wordt echt een heel smerig geo politiek spelletje gespeeld door de VS en wij laten ons voor het karretje spannen om een geduchte concurrent voor Big Tech uit te markt te weren. Met China is intern van alles mis, net als in vele landen waaronder ons eigen kikkerlandje, maar de beweringen over privacy inbreuken en spionage via de TikTok app zijn uit een flinke grote duim gezogen. .....

In het verleden heeft Nederland een bewuste keuze gemaakt om de VS als bevriende natie te zien. Van China, Rusland en nog wat andere landen is duidelijk dat ze een zogenaamd "Offensief cyberprogramma tegen het westen hebben". Wij laten ons niet voor het karretje spannen, wij zijn bewust in dit karretje gestapt.

Persoonlijk denk ik dat het geen slechte keuze is. China, Rusland en nog wat andere landen hebben totaal andere normen en waarden die wij maatschappelijk niet aanvaardbaar vinden. Dit soort keuze worden inderdaad mede ingegeven voor geopolitieke overwegingen. Maar daar is in mijn ogen niet mis mee. Landen als China, Rusland, etc. voeren ook geopolitiek en nog in veel hogere mate dan dat Europa dat doet.

Je kan niet anders dan meedoen in dit geopolitieke spel. Zoals Rob de Wijk aan het begin van de Oekraïne oorlog al terecht concludeerde: "Europa is de afgelopen decennia in een geopolitieke winterslaap geweest". Europa werd compleet verrast door de inval in Oekraïne, terwijl de Amerikanen die al lang aan zagen komen.

Overigens zijn de beweringen over spionage en inbreuk op privacy zijn niet uit de duim gezogen. In het verleden is al gebleken dat er informatie waarvan door TikTok is gezegd dat het niet naar China ging, toch in China terecht kwam. Verder is de stelling dat we onvoldoende zekerheid hebben dat dit niet plaatsvindt, dus eigenlijk is het uitgangspunt "better safe than sorry". Daar lijkt me niets mis mee.
27-03-2023, 09:08 door Anoniem
We vergeten SIRI en "HEY GOOGLE" niet?
Deze nemen letterlijk gesprekken op voor hun 'functionaliteit'...
In BEST case scenario zullen deze gesprekken door een HUMAN moeten verifieerd/gescreend worden (wat de bot of algorithme bepaald heeft)..
Daar kan dus alles in zitten van kreunen van je partner tot de thuisbezorgende pizzaria maar ook welke aandelen meer waard gaan worden tot de vraagprijs van een AIrbus A380.
27-03-2023, 09:10 door Anoniem
Door Anoniem: Zo en nu alle andere spyware er ook af s.v.p. Facebook, telegram, whatsapp, imessage etc etc.. O misschien beter de hele smartphone afschaffen en terug naar de domme (bedrade) telefoon, Maar ook die is te bespioneren. Microsoft, Apple, Meta, Google en vele anderen doen in het kader van gebruikservaring telemetrie verzenden; phone home. Ook hier is het echte nut vaak ver te zoeken.

Probleem is simpel dat je niet weet wat een app doet onderwater. Het verzameld van alles voor meestal verbeteren van de gebruikers ervaring en het passend maken van advertenties op jouw "profiel". Maar we weten gewoon niet wat er werkelijk gebeurd en wat een mogelijk andere actor (een staat o.i.d) ermee gaat doen in de toekomst en dat hoeft zeker niet positief te zijn. Als de overheid hier echt wat mee wil dat moeten ze beginnen met wetgeving die het verbied om enige telemetrie vanaf een device te versturen naar 'thuis'. En vervolgens handhaven.

En voor een ieder die denkt het valt wel mee, iedereen en alles bespioneerd elkaaar. Ook "vriendelijke" andere staten en ook andere Europese leden.

Keep dreaming.

De Kamervragen die aanleiding zijn voor deze ontwikkelingen gingen over TikTok. De media heeft het logischerwijs daarom ook steeds over TikTok. Als je de stukken goed inhoudelijk leest, zie je dat het verbod verder gaat dan alleen TikTok. Het raakt al dit soort producten als ze afkomstig zijn uit landen met een zogenaamd offensief cyberprogramma tegen Europa/Nederland. Facebook, WhatsApp en dat soort Amerikaanse producten vallen er niet onder. Telegram is dacht ik Russisch, dus dat zal er wel onder vallen.

Je hebt gelijk dat we ook door "vriendelijke" staten bespioneerd worden. Maar in het verleden is ooit een keuze gemaakt om ons daar niet tegen te wapenen.
28-03-2023, 06:13 door Anoniem
Zijn we zelf wel zulke vriendelijke staten geworden?
Eerst alles via China produceren.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.