image

Minister: belangrijk dat banken klanten snel informeren over blokkeren rekening

woensdag 29 maart 2023, 11:55 door Redactie, 13 reacties

Het is belangrijk dat banken klanten snel informeren over het blokkeren van hun rekening, zo stelt minister Kaag van Financiën. Ze reageerde op een actie van de Rabobank, die de rekening van een echtpaar blokkeerde dat geld naar hun kleinzoon overmaakte. Het detectiesysteem van de bank stopte de overboeking waarop de betaalrekening van het echtpaar werd geblokkeerd. Die werden hier echter niet meteen door de Rabobank over ingelicht.

Het echtpaar kwam er bij toeval achter toen ze boodschappen aan het doen waren bij de supermarkt en niet meer konden betalen. Daarbij kregen ze de melding "onvoldoende saldo, betaal anders" te zien. Het CDA besloot de minister om opheldering te vragen. "Een combinatie van indicatoren kan leiden tot vermoedens van bancaire fraude bij een bank. In zo’n geval kan de bank bijvoorbeeld de transactie tegenhouden of de rekening (tijdelijk) blokkeren. Ik vind het belangrijk dat klanten daarover zo snel mogelijk worden geïnformeerd", reageert Kaag.

De gedupeerde klanten stapten ook naar het financiële klachteninstituut Kifid en vorderden dat de Rabobank in het geval van een blokkade van een betaalrekening de betrokken rekeninghouder binnen een uur informeert over de blokkade. Iets wat bij de getroffen klanten niet gebeurde, die zich hierdoor voor schut voelden staan. De Rabobank stelde in haar verweer onder andere dat het momenteel werkt aan de mogelijkheid om klanten direct te informeren door middel van een push- of sms-bericht.

Volgens de klanten is dit niet de beste oplossing, omdat oplichters hier ook veelvuldig gebruik van maken. Het Kifid stelt dat ook al is een betere oplossing verdedigbaar, dat niet wil zeggen dat het gebruik van een push- of sms-bericht onaanvaardbaar is. De vorderingen van de klanten werden dan ook afgewezen (pdf).

Reacties (13)
29-03-2023, 12:08 door Anoniem
En ik maar denken dat je onschuldig bent tenzij bewezen anders... Maar een bank kan dus eigen rechter spelen op basis van een algoritme en een straf opleggen (rekening blokkeren met geld dat door een klant in bewaring is gegeven)
29-03-2023, 12:12 door Anoniem
klopt de banken hebben een groote mond over veiligheid maar
SMS berichten zijn ook niet veilig...dus fout van de banken
en deze mensen hebben gelijk wat SMS betreft niet veilig..
29-03-2023, 12:30 door Anoniem
Door Anoniem: En ik maar denken dat je onschuldig bent tenzij bewezen anders... Maar een bank kan dus eigen rechter spelen op basis van een algoritme en een straf opleggen (rekening blokkeren met geld dat door een klant in bewaring is gegeven)

Stond jij ook met pek en veren klaar dat die ING baas moest hangen toen de ING te weinig had opgelet voor mogelijke fraudes , en daar een 760 miljoen boete moest betalen ?

Dan mag je die klacht dat de banken blokkeren bij vermeende fraude dus vooral bij de overheid neerleggen - en al die ophitsmedia .
29-03-2023, 13:05 door Erik van Straten
Wat een totale onzin om geen SMS o.i.d. te gebruiken.

We moeten iedereen aanleren dat op afstand aangeleverde informatie nagenoeg ALTIJD onbetrouwbaar is (zie bijv. ook https://security.nl/posting/791044 voor vervalsing van een bekend stemgeluid).

"Nagenoeg" want er zijn uitzonderingen, maar vaak moet je dan een forensisch expert zijn om vervalsingen uit te sluiten. Dus ga, voor je eigen veiligheid, uit van ALTIJD.

In zo'n SMS moet iets staan als:
Uw Rabobank rekening met IBAN eindigend op 472 is geblokkeerd.

Bel uw bank voor meer informatie.

P.S. Negeer ALTIJD links en telefoonnummers in telefoontjes en andere berichten namens uw bank (omdat afzenders eenvoudig vervalst kunnen worden).

Als je een online samenleving wilt moet je ook de consequenties accepteren, en dat doen we veel te weinig.
29-03-2023, 13:11 door Anoniem
@erik,
We moeten iedereen aanleren dat op afstand aangeleverde informatie nagenoeg ALTIJD onbetrouwbaar is.
Klopt, dus ook jouw bijdragen!
29-03-2023, 13:35 door Anoniem
Een online samenleving is OK als het ook een veilige online samenleving kan garanderen.
29-03-2023, 13:41 door Anoniem
Door Anoniem: En ik maar denken dat je onschuldig bent tenzij bewezen anders... Maar een bank kan dus eigen rechter spelen op basis van een algoritme en een straf opleggen (rekening blokkeren met geld dat door een klant in bewaring is gegeven)

Of maatregelen treffen zodat de zuur verdiende centjes van deze mensjes niet eindigen in op de rekening van een crimineel.
Ik ben anti sleepnet constructies maar dit lijkt mij eerder een gevalletje "had even gebeld/bericht moeten worden".
Noodzakelijk maar niet netjes afgehandeld.
29-03-2023, 13:54 door Anoniem
Door Anoniem: Een online samenleving is OK als het ook een veilige online samenleving kan garanderen.

Voorlopig kan mijn dochter niet veilig over straat lopen, stoppen we nu ook met contant geld uit de automaat trekken?
Oh wacht...
29-03-2023, 14:28 door Erik van Straten
Door Anoniem: Een online samenleving is OK als het ook een veilige online samenleving kan garanderen.
Nee, dat wordt niet gegarandeerd - en dat kan ook niet (100% veilig bestaat niet). Maar je kunt er wel voor kiezen wie je voor de schade als gevolg van die risico's laat opdraaien.

De praktijk is dat voortdurend wordt gesuggereerd dat de online samenleving hartstikke veel veiliger is dan zij werkelijk is, gesteund door over elkaar heen buitelende techsolutionisten die "uitleggen" waarom dat zo zou zijn (met veel cryptografie en ingewikkelde constructies) - maar daarbij meestal (zo niet altijd) de zwakste schakels over het hoofd zien.

Online criminaliteit neemt alleen maar toe en vooral ouderen en kansarmen worden daar het slachtoffer van (voor zover zij niet geheel worden buitengesloten omdat ze "online" niet begrijpen en/of niet willen), met vaak veel grotere schade dan gebruikelijk was dan "vroeger" in de offline wereld. Een oude wereld die ook niet perfect was, maar waarbij risico's eenvoudiger te begrijpen waren voor niet-rechercheurs en de overheid en banken burgers nog beschermden.
29-03-2023, 17:13 door Anoniem
Welke bank is tegenwoordig het "menselijkst"? Waar kan je nog geld overmaken naar je kleinzoon zonder meteen een crimineel te zijn, en als het antwoord is: "nergens", waar kan je dan wel gewoon een popup "ja dit was ik" aanklikken en des noods een selfie maken ter controle?

Volgens mij zijn alle banken en fintechs hier op security.nl inmiddels wel afgekeurd. :P
29-03-2023, 17:41 door Anoniem
Zorg ervoor dat naast de online wereld ook de offline wereld nog blijft bestaan.

Wat als we al diegenen die ons online pushen ook voor de risico's aansprakelijk stellen, maar ja dat willen ze natuurlijk niet.
Als we de banken wettelijk aansprakelijk zouden stellen misschien dat ze dan zelf wat beter naar de backend en procedures gaan kijken om deze te beveiligen. De zorgplicht is bij de banken tegenwoordig minimaal of niet aanwezig.

Zo heeft de b.v. de SNS tegenwoordig een reclame van: "Eerst de mens, dan het geld.", dit is niet mijn ervaring.
30-03-2023, 11:51 door Anoniem
"Banken", de meest criminele (legale) organisaties vanwege hun beleid en machtspositie helaas kunnen we niet zonder ze.
30-03-2023, 22:56 door Anoniem
Door Anoniem: Zorg ervoor dat naast de online wereld ook de offline wereld nog blijft bestaan.

Wat als we al diegenen die ons online pushen ook voor de risico's aansprakelijk stellen, maar ja dat willen ze natuurlijk niet.
Als we de banken wettelijk aansprakelijk zouden stellen misschien dat ze dan zelf wat beter naar de backend en procedures gaan kijken om deze te beveiligen. De zorgplicht is bij de banken tegenwoordig minimaal of niet aanwezig.

Zo heeft de b.v. de SNS tegenwoordig een reclame van: "Eerst de mens, dan het geld.", dit is niet mijn ervaring.
En als de banken strenger gaan controleren, dan schreeuwen we weer moord en brand vanwege schending van onze privacy .
Ze kunnen het nooit goed doen!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.