Criminelen hebben vorig jaar ruim vijftig miljoen euro door middel van bankhelpdeskfraude gestolen, een stijging van meer dan drie miljoen euro ten opzichte van 2021. De totale schade als gevolg van fraude in het betalingsverkeer kwam in 2022 uit op bijna 61 miljoen euro, zo laat de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vandaag weten.
Bedroeg de schade door phishing in 2021 nog bijna 11 miljoen euro, dat daalde vorig jaar naar 3,6 miljoen euro. Ook de schade door online fraude met gegevens van creditcards bedroeg 3,6 miljoen euro. Verder werd er voor 2,8 miljoen euro met verloren of gestolen bankpassen gefraudeerd. In het geval van phishing werd de schade voor bijna 95 procent in alle gevallen vergoed. Bij bankhelpdeskfraude ging het om 89 procent.
Volgens de NVB is online fraude een groot maatschappelijk probleem dat alleen kan worden opgelost als alle betrokken partijen de handen ineenslaan. Verder stelt de belangenbehartiger van de banken dat "alertheid van de consument" heel belangrijk is om fraude te voorkomen.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.