image

Schade bankhelpdeskfraude steeg vorig jaar naar ruim vijftig miljoen euro

donderdag 30 maart 2023, 09:38 door Redactie, 3 reacties

Criminelen hebben vorig jaar ruim vijftig miljoen euro door middel van bankhelpdeskfraude gestolen, een stijging van meer dan drie miljoen euro ten opzichte van 2021. De totale schade als gevolg van fraude in het betalingsverkeer kwam in 2022 uit op bijna 61 miljoen euro, zo laat de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) vandaag weten.

Bedroeg de schade door phishing in 2021 nog bijna 11 miljoen euro, dat daalde vorig jaar naar 3,6 miljoen euro. Ook de schade door online fraude met gegevens van creditcards bedroeg 3,6 miljoen euro. Verder werd er voor 2,8 miljoen euro met verloren of gestolen bankpassen gefraudeerd. In het geval van phishing werd de schade voor bijna 95 procent in alle gevallen vergoed. Bij bankhelpdeskfraude ging het om 89 procent.

Volgens de NVB is online fraude een groot maatschappelijk probleem dat alleen kan worden opgelost als alle betrokken partijen de handen ineenslaan. Verder stelt de belangenbehartiger van de banken dat "alertheid van de consument" heel belangrijk is om fraude te voorkomen.

Reacties (3)
30-03-2023, 11:32 door Anoniem
Dus dit gaat dus om gemiddeld €3,58 per Nederlander per jaar.

Volgens de NVB is online fraude een groot maatschappelijk probleem dat alleen kan worden opgelost als alle betrokken partijen de handen ineenslaan. Verder stelt de belangenbehartiger van de banken dat "alertheid van de consument" heel belangrijk is om fraude te voorkomen.
Ik denk dat de praktijk allang heeft bewezen dat die alertheid grenzen heeft. Een effect waar je geen donder aan doet is dat iemand die schrik wordt aangejaagd en grote urgentie voelt niet meer goed nadenkt, die komt in een modus dat beslissingen met snelle vuistregels worden genomen en niet rustig worden beredeneerd. Dat geldt ook voor intelligente en ter zake kundige mensen. Het is zelfs een paar mensen die beroepsmatig anderen waarschuwen tegen dit soort zaken gebeurd dat ze er zelf in zijn getrapt, en dat zegt veel over hoe goed oplichters in staat zijn om deze menselijke eigenschap te exploiteren.

Banken ondertussen zijn spinnen in het web: zij maken de systemen die al die transacties verwerken en de online interfaces daarop. Bij hun komt alles bij elkaar, en zij zijn daarmee in de positie dat ze maatregelen kunnen nemen die in één klap iedereen meer bescherming geven. Het verlagen van betaallimieten en een vertraging van vier uur op het online verhogen daarvan zijn zo'n maatregel, die gelukkig inmiddels genomen is door een aantal banken. En banken zijn professionele organisaties waar intelligente mensen werken, daar kan je meer van vragen dan van de gemiddelde digibeet die niet overziet hoe de techniek werkt en evenmin hoe een bank werkt.

Wat mij betreft zijn het daarom de banken zelf waar de verbeteringen vandaan kunnen, en dus moeten komen.
30-03-2023, 12:11 door Anoniem
Volgens de NVB is online fraude een groot maatschappelijk probleem dat alleen kan worden opgelost als alle betrokken partijen de handen ineenslaan.

Begin maar bij de telco's en de banken, zou ik zeggen.

Teclo's om spoofing tegen te gaan. In ieder geval voor specifieke bedrijven (zoals banken).
Stimulans om telco's in beweging te krijgen: verhaal de schade maar op hen.
En anders wetgeving.

Banken om overboeken van grote bedragen moeilijker te maken.
(En ING: scheidt eindelijk de pincode voor instellingen van dat voor betalingen/overboekingen in je app. Nu is het allemaal dezelfde 5 cijferige code)
30-03-2023, 12:52 door Anoniem
Door Anoniem: Dus dit gaat dus om gemiddeld €3,58 per Nederlander per jaar.

Volgens de NVB is online fraude een groot maatschappelijk probleem dat alleen kan worden opgelost als alle betrokken partijen de handen ineenslaan. Verder stelt de belangenbehartiger van de banken dat "alertheid van de consument" heel belangrijk is om fraude te voorkomen.
Ik denk dat de praktijk allang heeft bewezen dat die alertheid grenzen heeft. Een effect waar je geen donder aan doet is dat iemand die schrik wordt aangejaagd en grote urgentie voelt niet meer goed nadenkt, die komt in een modus dat beslissingen met snelle vuistregels worden genomen en niet rustig worden beredeneerd. Dat geldt ook voor intelligente en ter zake kundige mensen. Het is zelfs een paar mensen die beroepsmatig anderen waarschuwen tegen dit soort zaken gebeurd dat ze er zelf in zijn getrapt, en dat zegt veel over hoe goed oplichters in staat zijn om deze menselijke eigenschap te exploiteren.

Banken ondertussen zijn spinnen in het web: zij maken de systemen die al die transacties verwerken en de online interfaces daarop. Bij hun komt alles bij elkaar, en zij zijn daarmee in de positie dat ze maatregelen kunnen nemen die in één klap iedereen meer bescherming geven. Het verlagen van betaallimieten en een vertraging van vier uur op het online verhogen daarvan zijn zo'n maatregel, die gelukkig inmiddels genomen is door een aantal banken. En banken zijn professionele organisaties waar intelligente mensen werken, daar kan je meer van vragen dan van de gemiddelde digibeet die niet overziet hoe de techniek werkt en evenmin hoe een bank werkt.

Wat mij betreft zijn het daarom de banken zelf waar de verbeteringen vandaan kunnen, en dus moeten komen.

Maak die vertraging voor het overboeken instelbaar voor de klant. Voor mij mag die best op een dag staan.

En @Anoniem van 12.11 idd voor de ING verschillende inlogmethoden voor overboeken en instellen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.