image

Kamervragen over spyware

donderdag 1 juli 2004, 09:25 door Redactie, 14 reacties

SP Kamerlid Gerkens heeft onlangs kamervragen aan de ministers van Justitie en van Economische Zaken over spyware gesteld:

  1. Wat is uw mening over het bericht dat spyware infecties in Nederland sterk groeien?
  2. Wat uw mening over het feit dat één op de drie computers besmet is met spyware?
  3. Wat vindt u van methodes zoals het afsluiten van websites waar spyware wordt verspreid en het geven van betere voorlichting over spyware om dit probleem aan te pakken?
  4. Bent u bereid om in Nederland een wetsvoorstel in te dienen dat, net zoals de Spy Act in Amerika, er op neer komt dat consumenten van tevoren toestemming moeten geven voordat een programma informatie over hen mag verzamelen en doorsturen?3 Zo ja, wanneer wilt u dit wetsvoorstel gaan indienen? Zo neen, waarom niet?
  5. Bent u bereid om u ook op Europees niveau hard te maken voor een dergelijk wetsvoorstel? Zo neen, waarom niet?
Reacties (14)
01-07-2004, 11:02 door Anoniem
Wat een onzin. Spyware is geen politiek probleem, spyware is
een security probleem. Een probleem dat veroorzaakt wordt
door monocultuur gekoppeld aan een leverancier die zijn
verantwoordelijkheden niet neemt.

Zodra debrowsermarkt heterogener wordt (een marktverdeling
over 3 of 4 browsers) en Microsoft zijn
verantwoordelijkheden neemt (Ik ben gesubscribed op ALLE
security mailing lists van Microsoft.... ik heb nog geen
mail gezien, laat staan een patch), DAN kan er sprake zijn
van wetten om dit soort excessen te voorkomen.
01-07-2004, 11:10 door Anoniem
^^^ Wat hij zei. Helemaal waar.

Bent u bereid om in Nederland een wetsvoorstel in te
dienen dat, net zoals de Spy Act in Amerika, er op neer komt
dat consumenten van tevoren toestemming moeten geven voordat
een programma informatie over hen mag verzamelen en
doorsturen?3 Zo ja, wanneer wilt u dit wetsvoorstel gaan
indienen? Zo neen, waarom niet?
LOL ja we zien hoe die Europese anti-spam ``wet'' heeft
geholpen...

*zucht*

Laat die politici een land besturen en zich niet met voetbal
of internet bezighouden.. :/
01-07-2004, 11:35 door Anoniem
Nou, die anti-spam wet heeft er wel voor gezorgd dat ik
persoonlijk geen nederlandse spam binnenkrijg. Ik denk dus
wel degelijk dat t scheelt.
Ook denk ik dat een anti spyware wet nut heeft, omdat dan in
europa ook geen spyware gemaakt mag worden. T scheelt dan al
2 van de 5 continenten die die shit maken.
01-07-2004, 11:48 door Anoniem
Door Anoniem
Wat een onzin. Spyware is geen politiek probleem, spyware is
een security probleem. Een probleem dat veroorzaakt wordt
door monocultuur gekoppeld aan een leverancier die zijn
verantwoordelijkheden niet neemt.

Zodra debrowsermarkt heterogener wordt (een marktverdeling
over 3 of 4 browsers) en Microsoft zijn
verantwoordelijkheden neemt (Ik ben gesubscribed op ALLE
security mailing lists van Microsoft.... ik heb nog geen
mail gezien, laat staan een patch), DAN kan er sprake zijn
van wetten om dit soort excessen te voorkomen.

Zoveel onzin is dit niet.

Het is ook niet in de 1e plaats de verantwoordelijkheid van
de overheid, maar van de makers van software (veiliger), qua
voorlichting: software leveranciers en hardware verkopers.

Nu hebben we een situatie waarin de burger vogelvrij is en
steeds verder moet gaan om spy te weren.
Indien er wetgeving komt, (zal de beveiliging ook nodig
zijn) hebben we met z'n alle 1 groot voordeel:
Je hebt een mogelijkheid de maker/verspreider aan te pakken.

Per definitie dus geen onzin, let wel in onze grondwet staat
dat de overheid de taak heeft zijn inwoners te beschermen.

De vraag is echter tot hoever moet dat gaan.
01-07-2004, 12:49 door Anoniem
Het gros van de gebruikers geeft wel toestemming want ze lezen de
overeenkomst geeneens. Als je ze een worst voorhoud en zegt 'eerst even
hier klikken' dan klikt iedereen. degene die niet zou klikken installeert het
programma niet waar de spyware in mee komt.
(Bij)Voorbeeld: Kazaa. Diegene die dat installeert kijkt alleen naar het doel
waarvoor hij dat doet: goedkoop software/mp3's/films downloaden.
Diegene die weet hebben van de spyware gebruiken andere wegen.
01-07-2004, 13:01 door Anoniem
De SIF heeft wel een sterke lobby ...
01-07-2004, 13:13 door Anoniem
Door Anoniem
Wat een onzin. Spyware is geen politiek probleem, spyware is
een security probleem. Een probleem dat veroorzaakt wordt
door monocultuur gekoppeld aan een leverancier die zijn
verantwoordelijkheden niet neemt.

Zodra debrowsermarkt heterogener wordt (een marktverdeling
over 3 of 4 browsers) en Microsoft zijn
verantwoordelijkheden neemt (Ik ben gesubscribed op ALLE
security mailing lists van Microsoft.... ik heb nog geen
mail gezien, laat staan een patch), DAN kan er sprake zijn
van wetten om dit soort excessen te voorkomen.

Hallo! Dit gaat niet alleen over browsers en Microsoft hoor! Weer die
religiezue discussie!
01-07-2004, 13:44 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Wat een onzin. Spyware is geen politiek probleem, spyware is
een security probleem. Een probleem dat veroorzaakt wordt
door monocultuur gekoppeld aan een leverancier die zijn
verantwoordelijkheden niet neemt.

Zodra debrowsermarkt heterogener wordt (een marktverdeling
over 3 of 4 browsers) en Microsoft zijn
verantwoordelijkheden neemt (Ik ben gesubscribed op ALLE
security mailing lists van Microsoft.... ik heb nog geen
mail gezien, laat staan een patch), DAN kan er sprake zijn
van wetten om dit soort excessen te voorkomen.

Hallo! Dit gaat niet alleen over browsers en Microsoft hoor!
Weer die
religiezue discussie!

Nee, het gaat over monocultuur en het niet nemen van
verantwoordelijkheden.

Let's face it... een wereld waarin Red Hat Linux en Mozilla
Firefox 90% marktaandeel hebben is net zo schadelijk
voor security.

Daar gaat mijn post over. Dat ik Microsoft noem als
voorbeeld van een bedrijf dat zijn verantwoordelijkheden
niet neemt komt door het gedrag van Microsoft zelf. Zij
lopen te roepen dat ze zo geweldig zijn, binnen 48 uur met
patches komen en hun verantwoordelijkheden nemen. Ik vind
dat ze dat niet doen, kijk maar naar de manier waarop ze
omgaan met security issues in IE.
Eeye heeft zo'n 30 ongepatchte lekken gevonden waar
Microsoft van weet!
Maar er worden geen fixes
uitgebracht....

Dat ik Microsoft noem betekent niet dat andere bedrijven
beter zijn, hoogstens dat ze niet zo'n grote mond hebben.
01-07-2004, 16:06 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Wat een onzin. Spyware is geen politiek probleem, spyware is
een security probleem. Een probleem dat veroorzaakt wordt
door monocultuur gekoppeld aan een leverancier die zijn
verantwoordelijkheden niet neemt.

Zodra debrowsermarkt heterogener wordt (een marktverdeling
over 3 of 4 browsers) en Microsoft zijn
verantwoordelijkheden neemt (Ik ben gesubscribed op ALLE
security mailing lists van Microsoft.... ik heb nog geen
mail gezien, laat staan een patch), DAN kan er sprake zijn
van wetten om dit soort excessen te voorkomen.

Hallo! Dit gaat niet alleen over browsers en Microsoft hoor! Weer die
religiezue discussie!

Helemaal mee eens, we verzanden weer in dezelfde oude, door frustraties
en emoties gevoede, nergens-toe-leidende discussie. Vergelijk het met
SPAm in de mobiele markt, een niet door 1 speler gedomineerde markt. Ook
daar rukt SPAM op en loeren gevaren waarvoor wetgeving nodig zal zijn of
reeds bestaat. Monocultuur heeft in mijn beleving dus niets met spyware te
maken.
01-07-2004, 19:32 door Anoniem
Volgens mij veranderen de tijden gewoon :)
Iedere boerelul heeft tegenwoordig breedband en weet niet eens
wat adaware of spybot is. Laat staan dat ze op hun win xp bak
opeens opera of firefox gaan gebruiken.
Ik denk ook niet dat educatie in de vorm van ster spotjes oid direct
helpt, de meeste mensen zien het gevaar gewoon niet.
Volgens mij is dit een eindeloze discussie.
M.
02-07-2004, 09:28 door Anoniem
De wereld is gevaarlijk om in te leven, niet omwille van wie
het kwaad begaat, maar wel omwille van hen die alles
afremmen en maar laten begaan.
Albert Einstein.
02-07-2004, 11:12 door Anoniem
Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Appie
21-07-2004, 23:36 door Anoniem
Is het aangewezen om beide programma's Ad-aware en Spybot op je
computer te installeren, of volstaat eentje reeds? Iemand raad?

Pieper
22-07-2004, 01:03 door Anoniem
1 spy programma is niet voldoende

de gratis ad aware en spybot is een goede combinatie die
samen veel vinden
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.