image

Veiligheidsregio adviseert wegens Vodafone-storing 112 via vaste lijn te bellen - update

vrijdag 14 april 2023, 10:45 door Redactie, 30 reacties
Laatst bijgewerkt: 14-04-2023, 16:48

Verschillende veiligheidsregio's adviseren Vodafone-klanten vanwege de storing bij de telecomprovider om 112 via een vaste telefoonlijn te bellen of de 112NL-app te gebruiken. "Er is een storing in het netwerk van Vodafone en daardoor heeft een deel van onze klanten mogelijk problemen met mobiel bellen", zo laat het bedrijf via Twitter weten.

Volgens Vodafone zijn er ook problemen met het bellen naar 112, waardoor het mogelijk is dat klanten wel contact hebben maar niets horen of de meldkamer hen niet kan horen. "Bel daarom 112 met je vaste lijn of download de 112NL app via de appstore op je telefoon", aldus het advies van de provider. Ook de verschillende veiligheidsregio's adviseren dit.

"Heb je met spoed hulp nodig? Bel 112 via een vaste telefoonlijn, of zoek iemand met een andere provider. Je kunt ook de 112NL-app installeren om te chatten met de meldkamer", zo laten de veiligheidsregio's Zuid-Limburg, Noord-Limburg en Zaanstreek-Waterland weten. Veiligheidsregio's Zeeland en Midden- en West-Brabant adviseren dit ook, aangevuld met het advies om anders ook via WhatsApp of Facetime contact op te nemen.

De politie heeft vanwege de storing inmiddels ook advies gepubliceerd, waarin ook wordt aangeraden om via een vaste telefoonlijn te bellen, de 112NL-app te gebruiken of iemand met een andere provider te laten bellen. Volgens de ACM zijn er in Nederland nog 4,57 miljoen vaste telefoonlijnen in gebruik.

Update

Vodafone laat weten dat de storing is verholpen. "De storing met onze mobiele telefoniediensten lijkt opgelost. Mobiel bellen en bellen naar 112 is voor al onze klanten weer mogelijk. We betreuren de situatie. Excuses voor het ongemak."

Reacties (30)
14-04-2023, 10:54 door Anoniem
"Bel daarom 112 met je vaste lijn"

man man man, in welke tijd leven die lui? wie heeft er nou nog een vaste lijn, haast niemand.
en ALS je die wel hebt maar het is geen fysieke vaste lijn maar een vast toestel op een Vodafone/Ziggo aansluiting, dan gaat het vast ook niet werken.
14-04-2023, 10:55 door Anoniem
.

Tactical dot deployed!
Dus een gevalletje van "telefoon doet het niet".
Ik hoop dat niemand hierdoor in gevaar is gekomen.
14-04-2023, 11:00 door _R0N_
Bij problemen kunnen Vodafone-klanten het best bellen via diensten als WhatsApp of FaceTime, geeft Vodafone aan.

Waarom zou je nog Vodafone nemen?
14-04-2023, 11:01 door Anoniem
....man man man, in welke tijd leven die lui? wie heeft er nou nog een vaste lijn, haast niemand.

Toch wel.

Volgens de ACM zijn er in Nederland nog 4,57 miljoen vaste telefoonlijnen in gebruik.
14-04-2023, 11:43 door Anoniem
Bij storing van internet moet je mailen.
Vaste lijn gebruiken, steeds minder en dan vaak nog via wifi dat er dan uit ligt.
14-04-2023, 11:48 door Anoniem
De Veiligheidsregio is er ook alleen op werkdagen tussen 09:00 en 17:00

Dat 112 vannacht om 02:00 er al uit lag en ze er nu pas achter komen is natuurlijk niet belangrijk. De veiligheidsregio is immers alleen voor veiligheidsadvies binnen ambtenaren kantoortijd.

Advies als mosterd na de maaltijd... ze doen het gewoon.

-= AnonyMouse =-
14-04-2023, 11:53 door Anoniem
Door Anoniem: "Bel daarom 112 met je vaste lijn"

man man man, in welke tijd leven die lui? wie heeft er nou nog een vaste lijn, haast niemand.

Man man man, je kunt niet lezen, en denkt dat je eigen vrienden bubbel representatief is.


Volgens de ACM zijn er in Nederland nog 4,57 miljoen vaste telefoonlijnen in gebruik.

4.57 miljoen. Jij "haast niemand". In plaats van "in mijn kring KEN IK haast niemand met een vaste lijn" .



en ALS je die wel hebt maar het is geen fysieke vaste lijn maar een vast toestel op een Vodafone/Ziggo aansluiting, dan gaat het vast ook niet werken.

Even lezen :
Er is een storing in het netwerk van Vodafone en daardoor heeft een deel van onze klanten mogelijk problemen met mobiel bellen

Er is echt wel een hoop NIET gedeeld aan infrastructuur tussen vaste en mobiele netwerken , dus het statement van Vodafone zal heus wel waar zijn .
14-04-2023, 12:19 door Anoniem
Veiligheidsregio adviseert naast de vaste lijn ook:

Extra carbid voor de verlichting
Levertraan om de Engelse ziekte te voorkomen
Aderlaten om kwade geesten uit te drijven


Serieus in welke eeuw leven deze mensen?
Ik houd mn hart vast vwb veiligheid als dit soort middeleeuwse figuren het voor het zeggen hebben.
14-04-2023, 12:58 door Anoniem
Hoe zit het met Bellen over Wi-Fi?
14-04-2023, 13:05 door Anoniem
Door Anoniem: "Bel daarom 112 met je vaste lijn"

man man man, in welke tijd leven die lui? wie heeft er nou nog een vaste lijn, haast niemand.
en ALS je die wel hebt maar het is geen fysieke vaste lijn maar een vast toestel op een Vodafone/Ziggo aansluiting, dan gaat het vast ook niet werken.

Veel mensen hebben inderdaad de vaste lijn opgezegd. Ik heb zelf nog wel een 'vaste' lijn als onderdeel van mijn KPN alles-in-1 pakket al is dit onderwater ook een VOIP verbinding naar dezelfde centrale, juist om de reden als ik mijn mobiel even niet kan vinden, net de batterij leeg is of dat er iets anders aan de hand is.

Voordeel van een 'vaste' lijn is dat iedereen in huis precies weet waar een telefoon staat in geval van nood. Kosten vallen volgens mij heel erg mee, niet meer dan een paar euro per maand.
14-04-2023, 13:56 door Anoniem
Jammer om te lezen dat op een forum als deze niet iedereen bekend is met de verschillende technieken die er zijn.WiFi staat los van een vaste lijn. Bellen over VOIP doet iedere provider op dit moment. Er is een zekerheid waar je vanuit kan gaan en dat is dat techniek altijd een keer zal falen, de vraag is wanneer. Dit kan je opvangen door gebruik te maken van twee verschillende providers ieder met een eigen netwerk.... ja daar zijn kosten aan verbonden en het is dus een keuze. Er zijn bij mij weten 4 grote providers met een eigen netwerk, dus er IS keuze. Naarmate we afstappen van de oudere analoge techmieken zullen we meer en meer last hebben van de verstoringen. Immers de goedkoopste aanbieder die het snelst kan leveren zal door menig NoNo worden uitgekozen. Kwaliteit is een ondergeschoven kindje.
Het verbaast mij wel dat ziekenhuizen er voor kiezen om op 1 provider te gokken en het 112 nummer niet kan worden omgezet naar een andere provider.
14-04-2023, 14:15 door Anoniem
Er is een landelijke Vodafone-storing, die gevolgen heeft voor de telefonische bereikbaarheid van het UMC Groningen.

https://dvhn.nl/groningen/Landelijke-storing-Vodafone.-Ook-UMCG-is-getroffen-en-is-bereikbaar-op-ander-nummer-28364770.html
14-04-2023, 14:42 door Anoniem
Door Anoniem: .

Tactical dot deployed!
Dus een gevalletje van "telefoon doet het niet".
Ik hoop dat niemand hierdoor in gevaar is gekomen.
Telefoon is gewoon een consumenten ding; dan kan je af en toe een storing hebben..... Zo bijzonder hoe de wereld in paniek raakt als de telefoon het een paar uur niet doet. Vroeger moesten we het ook zonder telefoon doen, ging toen ook....
14-04-2023, 14:44 door Anoniem
Door Anoniem: De Veiligheidsregio is er ook alleen op werkdagen tussen 09:00 en 17:00

Dat 112 vannacht om 02:00 er al uit lag en ze er nu pas achter komen is natuurlijk niet belangrijk. De veiligheidsregio is immers alleen voor veiligheidsadvies binnen ambtenaren kantoortijd.

Advies als mosterd na de maaltijd... ze doen het gewoon.

-= AnonyMouse =-
De meldkamers wisten dit wel en waren intern al lang op de hoogte gesteld. Dat de Veiligheidsregio alleen op werkdagen vanaf 9.00 bereikbaar is, wil alleen zeggen dat zijn pas vanaf dan een persbericht de wereld inslingeren. Dat heeft weinig met de operationele diensten te maken.
14-04-2023, 14:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: "Bel daarom 112 met je vaste lijn"

man man man, in welke tijd leven die lui? wie heeft er nou nog een vaste lijn, haast niemand.
en ALS je die wel hebt maar het is geen fysieke vaste lijn maar een vast toestel op een Vodafone/Ziggo aansluiting, dan gaat het vast ook niet werken.

Veel mensen hebben inderdaad de vaste lijn opgezegd. Ik heb zelf nog wel een 'vaste' lijn als onderdeel van mijn KPN alles-in-1 pakket al is dit onderwater ook een VOIP verbinding naar dezelfde centrale, juist om de reden als ik mijn mobiel even niet kan vinden, net de batterij leeg is of dat er iets anders aan de hand is.

Voordeel van een 'vaste' lijn is dat iedereen in huis precies weet waar een telefoon staat in geval van nood. Kosten vallen volgens mij heel erg mee, niet meer dan een paar euro per maand.
Ik heb lang een vaste lijn aangehouden als back-up voor mobiel en bovenal als life-line voor 112. Het vaste net was een behoorlijk robuust netwerk. Daarin waren storingen veel zeldzamer dan in de mobiele en VoIP netwerken van nu.

Toen KPN het vaste net op de achtergrond 'verVOIPte', verloor het die meerwaarde. Ik heb toen KPN vaste lijn ingewisseld voor een andere VoIP provider. Ik heb nu mobiel, (vast) internet en VoIP van drie verschillende providers. Verder heb ik een 4G router als fallback zodat bij uitval van het vaste internet, internet via het mobiele netwerk beschikbaar is.

Maar goed.... ik denk dat ik niet representatief ben voor de gemiddelde Nederlander.
14-04-2023, 15:49 door Anoniem
Storing Vodafone: telefoonproblemen bij onder meer ziekenhuizen en 112 [berichtgeving aangepast vandaag: 14:11 uur]

https://nos.nl/artikel/2471361-storing-vodafone-telefoonproblemen-bij-onder-meer-ziekenhuizen-en-112

Zo melden het OLVG in Amsterdam, het Amsterdam UMC, het UMC Groningen, het UMC Utrecht, het Erasmus MC, het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer en het Ziekenhuis Gelderse Vallei in Ede de telefoonstoring op Twitter.
14-04-2023, 16:29 door Anoniem
Door Anoniem: ....man man man, in welke tijd leven die lui? wie heeft er nou nog een vaste lijn, haast niemand.

Toch wel.

Volgens de ACM zijn er in Nederland nog 4,57 miljoen vaste telefoonlijnen in gebruik.

Ik denk voor een groot deel voor archaische toepassingen zoals een alarm, een fax, en wellicht bij mensen die gewoon niet willen veranderen.
Het is zo duur geworden dat je wel een heel moverende reden moet hebben om daar aan vast te houden.
14-04-2023, 16:58 door Anoniem
ik zou graag willen zien dat ze providers gaan verplichten om op hun main website de storing met GROTE KOEIE LETTERS te zetten in verband met het altijd ergens wegstoppen !!! Zeer irritant. Is er een landelijke grote storing bij vodafone dan wil ik dat meteen kunnen zien op vodafone.nl. Is er een landelijke grote storing bij KPN dan wil ik dat gelijk kunnen zien op kpn.nl . Die partijen denken alleen maar aan beperking imago schade. Oh jee, we hebben een landelijke storing, nou laten we het maar niet met grote letters op onze website zetten hoor, zo erg is het immers niet dat je 112 niet kunt bellen LOL
14-04-2023, 17:01 door Briolet
"Heb je met spoed hulp nodig? Bel 112 via een vaste telefoonlijn, of zoek iemand met een andere provider.

Wat ook kan werken is het verwijderen van de sim-kaart Dan kun je nog steeds 112 bellen, maar je kunt het geluk hebben dat dit dan via een ander netwerk loopt. Met de ouderwetse GSM kon je nog de provider kiezen. Ik heb geen idee of dit met een smartphone kan. Indien wel, dan zit deze setting erg verstopt.
14-04-2023, 17:38 door Anoniem
Oorzaak storing? Of worden daar geen mededelingen over gedaan?

Wanneer komt de grote, door WEF voorzegde, complete alles verlammende Internet storing.
Worden dat de bekende "drie dagen der duisternis"?

#webproxy
14-04-2023, 17:55 door Anoniem
Door Redactie: vrijdag 14 april 2023 16:48 uur Vodafone laat weten dat de storing is verholpen.

Wat de oorzaak van de storing is wil Vodafone niet zeggen.

De provider wil daar eerst meer onderzoek naar doen. "Maar we hebben geen enkele aanleiding om aan te nemen dat we gehackt zijn", zegt Jeroen Hoencamp, bestuursvoorzitter van VodafoneZiggo.

https://nos.nl/artikel/2471412-vodafone-storing-lijkt-opgelost-bellen-met-112-weer-mogelijk


De eerste NOS berichtgeving: 09:03 uur. Politie.NL meldde om 16:11 uur de oplossing. De storing duurde ca. 7h:08m.
14-04-2023, 18:09 door Anoniem
Door Briolet:
"Heb je met spoed hulp nodig? Bel 112 via een vaste telefoonlijn, of zoek iemand met een andere provider.

Wat ook kan werken is het verwijderen van de sim-kaart Dan kun je nog steeds 112 bellen, maar je kunt het geluk hebben dat dit dan via een ander netwerk loopt. Met de ouderwetse GSM kon je nog de provider kiezen. Ik heb geen idee of dit met een smartphone kan. Indien wel, dan zit deze setting erg verstopt.

Als je kan switchen van mobiele netwerk dan is het verwijderen van de sim-kaart uiteraard onnodig.
Deze optie is vrij makkelijk te vinden in iOS via Settings -> Mobile Data -> Network Selection.
Ik heb nooit 112 hoeven te bellen en maak mezelf ook niet zo druk dat ik de alarmcentrale niet kan bereiken, ondanks dat ik Vodafone heb. Mochten mensen in nood zijn kunnen ze switchen van mobiele netwerk, smsen naar 112, de 112-app downloaden. Wellicht dat Bellen via Wi-Fi wel werkt bij een storing. Zo niet, dan kan je altijd nog het 0900-nummer bellen via Bellen via Wi-Fi, om te vragen z.s.m. doorverbonden te worden met de centrale i.v.m. een storing.
14-04-2023, 18:11 door Anoniem
Door Anoniem: ....man man man, in welke tijd leven die lui? wie heeft er nou nog een vaste lijn, haast niemand.

Toch wel.

Volgens de ACM zijn er in Nederland nog 4,57 miljoen vaste telefoonlijnen in gebruik.

Dat zijn geen telefoontoestellen maar alarminstallaties, datalijntjes en "vergeten op te zeggen,"
Daarnaast worden bedrijfscentrale aansluitingen daar ook onder gerekend.

Uiteindelijk hebben mensen vrijwel geen vaste telefonie aanslutingen meer. Dom dom dom advies van deze veiligheidsregio mensen.
Zou goed zijn als ze eens achter hun buro vandaan nkwamen
14-04-2023, 21:16 door Anoniem
Door Anoniem: "Bel daarom 112 met je vaste lijn"

man man man, in welke tijd leven die lui? wie heeft er nou nog een vaste lijn, haast niemand.
en ALS je die wel hebt maar het is geen fysieke vaste lijn maar een vast toestel op een Vodafone/Ziggo aansluiting, dan gaat het vast ook niet werken.
Man, man, wanneer leer je lezen. Het gaat over mobiele telefoon.
14-04-2023, 21:20 door Anoniem
Door Briolet:
"Heb je met spoed hulp nodig? Bel 112 via een vaste telefoonlijn, of zoek iemand met een andere provider.

Wat ook kan werken is het verwijderen van de sim-kaart Dan kun je nog steeds 112 bellen, maar je kunt het geluk hebben dat dit dan via een ander netwerk loopt. Met de ouderwetse GSM kon je nog de provider kiezen. Ik heb geen idee of dit met een smartphone kan. Indien wel, dan zit deze setting erg verstopt.
Zonder sim kan je nog steeds 112 bellen!
15-04-2023, 08:06 door Anoniem
Door Anoniem: "Bel daarom 112 met je vaste lijn"

man man man, in welke tijd leven die lui? wie heeft er nou nog een vaste lijn, haast niemand.
en ALS je die wel hebt maar het is geen fysieke vaste lijn maar een vast toestel op een Vodafone/Ziggo aansluiting, dan gaat het vast ook niet werken.

Loop dan even naar een telefooncel ... oh wacht ..., dan maar naar een praatpaal ... oh wacht.
15-04-2023, 11:50 door Anoniem
De Nederlandse 112-meldkamers in cijfers: voor en tijdens de coronapandemie

Doorverbonden[1] Brandweer Ambulance Politie Afhandeling[2] Misbruik[3]
---------------- ---------------------------- ------------- -----------
2021 1.892.996 6% 38% 55% 3,0 95% 21,8 42,0%
2020 1.689.558 8% 34% 57% 3,0 94% 22,0 40,7%
2019 1.900.000 7% 35% 58% 3,2 96% 21,4 34,0%
2018 1.900.000 7% 33% 60% 3,3 96% 21,6 34,5%
--------------- ---------------------------- ------------- -----------
gemiddeld 1,85m 7% 35% 58% 3,1 95% 21,7 37,8%

Toelichting

1. Totaal aantal van 112-oproepen doorverbonden naar de regionale hulpdiensten.
2. Afhandeling: aangenomen [norm > 90% binnen 10 seconden] en doorverbind tijd.
3. Misbruik of oneigenlijk gebruik op het totaal aantal aangenomen oproepen.

https://www.landelijkemeldkamer.org/algemeen/jaaroverzichten.html

Cijfers van vóór 2019 laten zich moeilijk vergelijken met latere jaren i.v.m. de samenvoeging van meldkamers. De cijfers over 2022 waren helaas nog niet openbaar beschikbaar. De cijfers voor de Marechaussee waren op jaarbasis < 1%.

Rekenwerk

In 1 jaar zit circa 8766 uur

1,85 miljoen
------------ = 210 oproepen per uur
8766 uur


Conclusie

Jaarlijks worden er gemiddeld 3,0 miljoen 112-oproepen gedaan, waarvan er 1,85 miljoen worden doorverbonden naar de regionale hulpdiensten. Dat vertaald zich naar gemiddeld 210 noodoproepen per uur. Uit de cijfers blijkt dat misbruik en oneigenlijk gebruik van het 112-alarm in de coronacrisis schrikbarend is toegenomen, dat is van 34% gestegen tot 42%, maar dat de snelheid van afhandeling en doorverbinding naar de hulpdiensten desondanks gelijk is gebleven.
16-04-2023, 17:09 door Anoniem
Door Anoniem: "Bel daarom 112 met je vaste lijn"

man man man, in welke tijd leven die lui? wie heeft er nou nog een vaste lijn, haast niemand.
Nou, denk dat die vaste lijnen er nog wel zijn, maar ik heb er al jaren geen meer.

Overigens, als het vodafoon klanten zijn, hebben die hun internet en dan ook wat er van een vaste lijn nog over is, via diezelfde toko (ziggo, dus) en daar is het bellen deel natuurlijk ook net uitgevallen wegens overbelasting.
16-04-2023, 17:49 door Anoniem
Door Anoniem: Uiteindelijk hebben mensen vrijwel geen vaste telefonie aanslutingen meer. Dom dom dom advies van deze veiligheidsregio mensen.
Ach, waarschijnlijk was er geen ander alternatief en hebben ze dit maar verzonnen, bij gebrek aan beter.
Zou goed zijn als ze eens achter hun buro vandaan kwamen
buro? Waarschijnlijk is het besluit over deze mededeling genomen vanaf de golfclub, dat is waar bestuurders meestal wel te vinden zijn. Achter een bureau zitten is net zo ouderwets als nog een vastelijn hebben.
17-04-2023, 11:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Uiteindelijk hebben mensen vrijwel geen vaste telefonie aanslutingen meer. Dom dom dom advies van deze veiligheidsregio mensen.
Ach, waarschijnlijk was er geen ander alternatief en hebben ze dit maar verzonnen, bij gebrek aan beter.
Zou goed zijn als ze eens achter hun buro vandaan kwamen
buro? Waarschijnlijk is het besluit over deze mededeling genomen vanaf de golfclub, dat is waar bestuurders meestal wel te vinden zijn. Achter een bureau zitten is net zo ouderwets als nog een vastelijn hebben.
Kom eens met en bewijs voor jouw beweringen, aan onderbuikgevoelens hebben we niets.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.