image

Slachtoffer telefoonfraude die Wise-app installeerde krijgt schade niet vergoed

maandag 8 mei 2023, 12:05 door Redactie, 9 reacties

Een klant van ING die op verzoek van een telefonische oplichter het programma AnyDesk en de Wise-app op zijn smartphone installeerde, waarna er niet-toegestane betalingstransacties plaatsvonden, heeft geen recht op een schadevergoeding. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald (pdf).

De klant werd gebeld door een oplichter die zich voordeed als medewerker van "The Dutch Supreme Court of the Netherlands" en hem zover wist te krijgen AnyDesk en de Wise-app te installeren. Via AnyDesk is het mogelijk om een smartphone of computer op afstand over te nemen of mee te kijken, terwijl via de Wise-app internationale transacties mogelijk zijn. Na de installatie logde de ING-klant op verzoek van de oplichter in op zijn bankrekening. Daarnaast liet hij de oplichter meekijken en handelingen op zijn telefoon uitvoeren.

Tevens verstrekte de ING-klant de oplichter ook meerdere keren "wachtwoorden", waardoor de betalingstransacties konden plaatsvinden, zo laat het Kifid in het oordeel weten. Mogelijk dat de klant in plaats van wachtwoorden codes bedoelde. Uiteindelijk vonden er vier transacties plaats vanaf de betaalrekening en creditcard van de ING-klant met een totale waarde van 6.000 euro. Een bedrag van 3500 euro kon door de bank worden veiliggesteld, maar de 2500 euro die via de Wise-app werd overgeboekt niet.

Daarop vorderde de ING-klant dat de bank het bedrag van 2500 euro dat niet kon worden veiliggesteld zou vergoeden. ING weigerde dit, waarop de zaak aan het Kifid werd voorgelegd. Volgens de klant had de bank eerder bij Wise moeten aankloppen om daar het geld veilig te laten stellen. Daarnaast vindt de klant dat ING de transacties had moeten stoppen. Zijn betaalrekening en creditcard werden in korte tijd leeggehaald en het monitoringssysteem van de bank had hier op moeten aanslaan, aldus de klant. Die stelt als laatste dat ING hem beter voor deze vorm van fraude had moeten waarschuwden.

Volgens het Kifid gaat het hier om niet-toegestane betalingstransacties, maar zal de klant de schade zelf moeten dragen, omdat hij "grof nalatig" handelde. De klant heeft de oplichter namelijk toegang tot zijn telefoon gegeven en daarna op zijn bankrekening ingelogd. Hij liet de oplichter daarbij meekijken en handelingen op zijn telefoon uitvoeren. Daarnaast verstrekte hij "wachtwoorden" waardoor de transacties konden plaatsvinden. Volgens het Kifid heeft de klant hiermee in strijd gehandeld met de veiligheidsregels voor bankieren.

Daarnaast stelt het Kifid dat niet van de bank verwacht had kunnen worden dat het de transacties blokkeerde. "Naar het oordeel van de commissie kan een dergelijke verplichting echter pas worden aangenomen als voor de bank gegronde redenen aanwezig waren om te twijfelen aan de betaalopdracht. Die verplichting wordt niet lichtvaardig aangenomen. Een algemene monitoringsverplichting zou immers het proces van geautomatiseerde gegevensverwerking en het maatschappelijk belang dat daarmee gediend is, kunnen schaden." Verder kan het ING niet worden aangerekend dat de klant niet met deze vorm van fraude bekend was, aldus het klachteninstituut, dat de vordering afwijst.

Reacties (9)
08-05-2023, 12:44 door Anoniem
Ik vermoed dat de klant al een zeer respectabele leeftijd heeft bereikt.
08-05-2023, 12:47 door Anoniem
hoe kan een mens nou zo naïef zijn???? dit is het zelfde als je portemonnee aan de buiten deur hangen....hoe kan men zo dom zijn???
08-05-2023, 13:41 door Anoniem
Misschien moeten we maandelijks maar een item op het 8-uur journaal inlassen over dit soort oplichterspraktijken, of op Youtube vóór de start van iedere video een bericht afspelen dat dit soort instanties geen toegang vraagt tot je mobiel, dat je die software niet moet installeren, dat je anderen niet de schuld moet geven van eigen gedrag als het fout gaat, dat je moet ophangen als mensen je bellen met deze kwatschverhaaltjes etc. Blijven herhalen, want mensen blijven er in trappen.
08-05-2023, 14:10 door _R0N_
Door Anoniem: hoe kan een mens nou zo naïef zijn???? dit is het zelfde als je portemonnee aan de buiten deur hangen....hoe kan men zo dom zijn???

Jammer genoeg is de wereld zo geworden.
Ik kan me nog herinneren dat we thuis de achterdeur nooit op slot deden en dat de melkboer de flessen wisselde, ook als we niet tuis waren en dat er later wel een keer betaald werd.

Je liep met je bankboekje een filiaal binnen en zonder legitimatie kon je geld opnemen of storten en werd het beschreven in het boekje.
08-05-2023, 14:12 door Anoniem
Laten we SIRE vragen of ze spotjes van een gymleraar willen maken, zodat het onderwerp wel grappig is maar door de getroffen doelgroep totaal niet begrepen gaat worden. Wat een goed idee.... O wacht, die spotjes hebben we al.. laat maar.
08-05-2023, 14:15 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vermoed dat de klant al een zeer respectabele leeftijd heeft bereikt.
20 jaar is inderdaad een respectabele leeftijd.
NEXT.
09-05-2023, 08:29 door Anoniem
Zolang er illusionisten zijn die mensen kunnen mind-fucken, zijn er ook mensen die slachtoffer zullen worden van criminelen.
Niet iedereen is even scherp!

Trappen naar mensen die niet door hebben wat er gebeurd is te makkelijk.
10-05-2023, 15:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vermoed dat de klant al een zeer respectabele leeftijd heeft bereikt.
20 jaar is inderdaad een respectabele leeftijd.
NEXT.

Ik vraag me af als je zo dom bent, of dat niet extra moet wegen in dit soort zaken. Net als mensen die onder curatele staan of zo.
Ik denk wel dat banken te weinig investeren in detectie, eigenlijk zou dat openbaar gemaakt moeten worden. Gewoon een paar miljoen minder naar het management en wat extra computer kracht inschakelen.
10-05-2023, 17:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik vermoed dat de klant al een zeer respectabele leeftijd heeft bereikt.
20 jaar is inderdaad een respectabele leeftijd.
NEXT.

Ik vraag me af als je zo dom bent, of dat niet extra moet wegen in dit soort zaken. Net als mensen die onder curatele staan of zo.
Ik denk wel dat banken te weinig investeren in detectie, eigenlijk zou dat openbaar gemaakt moeten worden. Gewoon een paar miljoen minder naar het management en wat extra computer kracht inschakelen.
En dan maar klagen over schendingen van jouw privacy.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.