image

Onduidelijk wanneer overheid jaren oude passagiersgegevens gaat wissen

vrijdag 19 mei 2023, 16:17 door Redactie, 15 reacties

Het is onduidelijk wanneer de overheid jarenoude passagiersgegevens gaat wissen, zoals volgens de Europese PNR (Passenger Name Records)-richtlijn moet gebeuren. Dat laat minister Yesilgöz van Justitie en Veiligheid in een brief aan de Tweede Kamer weten. De Europese PNR-richtlijn verplicht luchtvaartmaatschappijen om passagiersgegevens aan de overheid te verstrekken.

Vrijwel alle EU-lidstaten hebben de PNR-richtlijn tot nationale wetgeving verwerkt. In Nederland zorgt de wet ervoor dat gegevens van vliegtuigpassagiers met vertrek of aankomst in Nederland voortaan drie jaar lang worden bewaard in een database van de eenheid Passagiersinformatie Nederland (Pi-NL). Eerder was dat nog een periode van vijf jaar. Het gaat dan om reserverings- en check-in-gegevens, zoals naam- en adresgegevens, telefoonnummers, e-mailadressen, geboortedata, reisdata, ID-documentnummers, bestemmingen, medepassagiers en betaalgegevens.

Het Hof van Justitie van de Europese Unie oordeelde afgelopen juni dat de geldigheid van de richtlijn niet in het geding is, maar dat er wel moet worden voldaan de fundamentele mensenrechten. Daardoor moet de PNR-richtlijn zo worden geïnterpreteerd dat er belangrijke beperkingen gelden voor het verwerken van persoonlijke gegevens. Door de interpretatie van het Hof wordt de manier waarop EU-lidstaten PNR-gegevens mogen verwerken behoorlijk beperkt, aldus de Europese privacytoezichthouders verenigd in de EDPB.

Het kabinet kondigde daarop aan dat het passagiersgegevens voortaan in plaats van vijf drie jaar zou bewaren. Verzamelde passagiersgegevens ouder dan drie jaar zijn echter nog altijd niet gewist. "Er is namelijk een nadere analyse van de door het Hof gestelde voorwaarden nodig om te kunnen bepalen voor welke passagiersgegevens het noodzakelijk is dat deze vijf jaar bewaard blijven. Er zijn immers specifieke gevallen, waarin passagiersgegevens ouder dan drie jaar wel bewaard en verstrekt zouden mogen worden, in lijn met de uitspraak van het Hof", stelt Yesilgöz.

De minister voegt toe dat deze specifieke gevallen momenteel in kaart worden gebracht en vastgelegd door de Passagiersinformatie-eenheid Nederland. Wanneer het daadwerkelijk wissen van de oude gegevens plaatsvindt laat ze niet weten. "Op dit moment kan nog geen toezegging worden gedaan op welke termijn daadwerkelijk wordt overgegaan tot het wissen van gegevens ouder dan drie jaar, zodra de analyse is afgerond en de benodigde technische aanpassingen zijn doorgevoerd, worden de data definitief gewist. Hieraan wordt de komende tijd prioriteit gegeven."

Reacties (15)
19-05-2023, 17:18 door Anoniem
Onderzoek duurt waarschijnlijk nog 5 jaar om de termijn nog wat extra op te rekken.
Of ben ik dan te optimistisch?
19-05-2023, 18:17 door Anoniem
Door Anoniem: Onderzoek duurt waarschijnlijk nog 5 jaar om de termijn nog wat extra op te rekken.
Of ben ik dan te optimistisch?

Om nooit meer iets van te horen.

Bij nieuwe vragen, kan er weer geen antwoord/indcatie gegeven worden, en start men het onderzoek opnieuw.
Ad nauseum.


Hoe rommelig is dit systeem wel niet ontworpen, dat die speciale gevallen nog niiet gemarkeerd zijn, en er dus als categorie uit gehaald kunnen worden. Blijft over de data die over tijd is en vernietigd kan worden.

Maar diit vergt wel een goed ontwerp van het systeem voor ingebruikname, en beheer sindsdien.
Waar zou het fout gegaan zijn?
Ik gok op het ontwerp.
19-05-2023, 18:32 door Anoniem
Eh? Wissen? Hoe bedoel je wissen?
Die gaan vast naar de belastingdienst met een of andere k*tsmoes. En daar liggen ze met een ander doel, dus kunnen ze gewoon blijven liggen. Afgezien daarvan: die gegevens hadden er al nooit moeten zijn. Maar ja, de schaapjes blijven braaf volgen.

De overheid is de vijand. Dat blijkt elke keer weer.
20-05-2023, 14:31 door Anoniem
Door Anoniem:De overheid is de vijand. Dat blijkt elke keer weer.

Precies. En dat mensen dat nog niet snappen... Lekker blijven kijken naar het nieuws. Dan kom je vanzelf wel in een bubbel terecht waar ze je in willen hebben. Media en Overheid dat is de drijfkracht van hun democratie - om mensen te geloven dat krachten gescheiden zijn. Grootste grap.
20-05-2023, 21:19 door Anoniem
Die gegevens hebben ze nodig om een totaal beeld van alle bewegingen in kaart te kunnen brengen per persoon. Om alle bewegingen nog beter te micromanagen en om hun klimaat doelen te behalen zullen ze In de nabije toekomst alle bewegingen wel willen koppelen aan een persoonlijk co2 budget en dat willen monetiseren. Een mooie extra inkomsten bron voor onze overheid tenkosten van onze bewegingsvrijheid.
21-05-2023, 00:16 door Anoniem
Mooi. Laatste keer naar Schiphol vliegen was voor mij ongeveer zeven jaar geleden. Het veiligheidspersoneel was destijds dusdanig onbeschoft en in de stress dat ik de marchaussee erbij moest halen. Die dan weer wat lacherig deden.

Sindsdien gelukkig nooit meer erheen gemoeten. Het zou misschien wel weer een keertje leuk zijn. Maar pas de moeite waard als het weer leuk is.

Dat staat dan toch ook nog hopelijk in die database?
21-05-2023, 11:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:De overheid is de vijand. Dat blijkt elke keer weer.

Precies. En dat mensen dat nog niet snappen... Lekker blijven kijken naar het nieuws. Dan kom je vanzelf wel in een bubbel terecht waar ze je in willen hebben. Media en Overheid dat is de drijfkracht van hun democratie - om mensen te geloven dat krachten gescheiden zijn. Grootste grap.

En de personen die dit roepen, die zitten niet opgesloten in hun eigen bubbel(s)?
Waar zijn de bewijzen dat zij de absolute waarheid in pacht hebben? Dan de anderen allemaal fout zitten.
Waarom is hun waarheid beter of betrouwbaarder, dan dat van anderen.
Waarom is er maar 1 waarheid?


Termen als: "de vijand", "zij" tegen "wij", "M.S.M.", "woke", etc om de kriebels van te krijgen.
Het enige dat hiermee bewerkstelligd wordt is dat er een tweedeling ontstaat tussen zij en wij (goed en kwaad), en dat die groepen niet meer met elkaar willen praten. En we zien in de VS hoe goed dat werkt.


Oh, en degenen die aan het woord zijn, zijn altijd de goeden. Nooit de kwaden.
Niemand denkt van zichzelf dat hij/zij het kwaad aanhangt. Iedereen ziet zichzelf als een witte hoed.
Denk daar maar eens over na,


“Understanding is a three edged sword: your side, their side, and the truth.”
-- J. Michael Straczynski, Babylon 5
21-05-2023, 13:28 door MathFox
Door Anoniem: De overheid is de vijand. Dat blijkt elke keer weer.

Ik neem aan dat jij niet stemt en daarom anderen laat bepalen hoe de wetten er uit komen te zien.
Je hebt waarschijnlijk ook nog nooit een bericht aan een van jouw vertegenwoordigers gestuurd met het verzoek om een voorgenomen besluit wel of niet te steunen.
Je hebt waarschijnlijk nooit meegedaan aan een protestactie en vrijwel zeker er nooit een georganiseerd.
En je hebt in Nederland zelfs het recht om een politieke partij op te richten en mee te doen aan de verkiezingen, maar dat ul je wel teveel moeite vinden.

Als je een overheid wil die je vijand is kun je beter verhuizen naar (Wit-)Rusland, Syrië of een van de andere dictatoriaal geregeerde landen.,
21-05-2023, 14:29 door Anoniem
Door MathFox:
Door Anoniem: De overheid is de vijand. Dat blijkt elke keer weer.

Ik neem aan dat jij niet stemt en daarom anderen laat bepalen hoe de wetten er uit komen te zien.
Je hebt waarschijnlijk ook nog nooit een bericht aan een van jouw vertegenwoordigers gestuurd met het verzoek om een voorgenomen besluit wel of niet te steunen.
Je hebt waarschijnlijk nooit meegedaan aan een protestactie en vrijwel zeker er nooit een georganiseerd.
En je hebt in Nederland zelfs het recht om een politieke partij op te richten en mee te doen aan de verkiezingen, maar dat ul je wel teveel moeite vinden.

Als je een overheid wil die je vijand is kun je beter verhuizen naar (Wit-)Rusland, Syrië of een van de andere dictatoriaal geregeerde landen.,
Welkom in de echte wereld, @MathFox. Wie wil encryptie op social media zoals Whatsapp en Telegram verwijderen? Overheid. Wie wil persé een patiëntendossier verplichte? Overheid. Wie wil langer dan wettelijk vastgesteld camera-beelden van ANPR-systemen bewaren? Overheid.

Puntje democratie: verkiezingen 2021 had D66 idd meeste stemmen. Niet genoeg om 'alleen' te regeren maar er moest een coalitie worden gevormd. Met, inderdaad: die partijen die de Nederland had 'weggestemd'. Provinciale staten 2023: BBB overgrote winnaar maar komt in niet één provincie aan de bak. Coalities houden BBB buiten het hek. Meeste stemmen gelden? Nu ineens niet meer... Boer en burger kunnen vergoren. Nee, dat is democratie, hoor.

Europa: stokpaardje van D66 en VVD. Alles moet één worden, wetten vanuit 1 orgaan en last but not least marktwerking. Iets waar de burger jááren geleden al tegen had geageerd. Maar inmiddels is de zorg gesloopt, defensie onthand, velen die afhankelijk zijn van de voedselbank, Belastingdienst die te hooi en te gras foute algoritmes toe kan passen en 2% van Nederland die er van profiteert.

Nee. Laten we het maar op roverheid houden.... En daar blijf ik tegenstander van. Ik heb nog niet eens alles genoemd. WAO zijn we bijvoorbeeld vergeten? Nieuwe pensioenwet die aan alle kanten rammelt? Nee, daar ben ik tegenstander van.
21-05-2023, 18:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door MathFox:
Door Anoniem: De overheid is de vijand. Dat blijkt elke keer weer.

Ik neem aan dat jij niet stemt en daarom anderen laat bepalen hoe de wetten er uit komen te zien.
Je hebt waarschijnlijk ook nog nooit een bericht aan een van jouw vertegenwoordigers gestuurd met het verzoek om een voorgenomen besluit wel of niet te steunen.
Je hebt waarschijnlijk nooit meegedaan aan een protestactie en vrijwel zeker er nooit een georganiseerd.
En je hebt in Nederland zelfs het recht om een politieke partij op te richten en mee te doen aan de verkiezingen, maar dat ul je wel teveel moeite vinden.

Als je een overheid wil die je vijand is kun je beter verhuizen naar (Wit-)Rusland, Syrië of een van de andere dictatoriaal geregeerde landen.,
Welkom in de echte wereld, @MathFox. Wie wil encryptie op social media zoals Whatsapp en Telegram verwijderen? Overheid. Wie wil persé een patiëntendossier verplichte? Overheid. Wie wil langer dan wettelijk vastgesteld camera-beelden van ANPR-systemen bewaren? Overheid.

Puntje democratie: verkiezingen 2021 had D66 idd meeste stemmen. Niet genoeg om 'alleen' te regeren maar er moest een coalitie worden gevormd. Met, inderdaad: die partijen die de Nederland had 'weggestemd'. Provinciale staten 2023: BBB overgrote winnaar maar komt in niet één provincie aan de bak. Coalities houden BBB buiten het hek. Meeste stemmen gelden? Nu ineens niet meer... Boer en burger kunnen vergoren. Nee, dat is democratie, hoor.

Europa: stokpaardje van D66 en VVD. Alles moet één worden, wetten vanuit 1 orgaan en last but not least marktwerking. Iets waar de burger jááren geleden al tegen had geageerd. Maar inmiddels is de zorg gesloopt, defensie onthand, velen die afhankelijk zijn van de voedselbank, Belastingdienst die te hooi en te gras foute algoritmes toe kan passen en 2% van Nederland die er van profiteert.

Nee. Laten we het maar op roverheid houden.... En daar blijf ik tegenstander van. Ik heb nog niet eens alles genoemd. WAO zijn we bijvoorbeeld vergeten? Nieuwe pensioenwet die aan alle kanten rammelt? Nee, daar ben ik tegenstander van.

Hmmm.

VVD heeft maar 23.818 leden (volgens Wikipedia, per 1-1-2023).
D66 heeft maar 30.022 leden (volgens Wikipedia, per 1-1-2023).
CDA heeft maar 31.916 leden (volgens Wikipedia, per 1-1-2023).

Verzamelen 30.000 - 90.000 gelijkgestemden om je heen, wordt lid van een of alle drie de partijen, en bij de eerstvolgende partijraad stel je met meerdereheid van stemmen een nieuw bestuur aan. \
Dat bestuur bepaald de stemlijst (en anders de meerderheid van de leden). In beide gevallen zijn dat dus personen die aan jouw eisen voldoen.
Dan lok je nieuwe verkiezingen uit, en voila, je hebt (waarschijnlijk) een meerderheid van de zetels in de Tweede Kamer, en kan dus een kabinet samenstellen (met jezelf als premier natuurlijk).
En vanaf dat moment kun je alle problemen, waar je over klaagt, zelf aanpakken en oplossen.

Het enige probleem dat ik zie bij dit scenario is dat om te overwinnen, je je 30.000-90.000 medestanders blind zult moet vertrouwen. (zie ook de val van de LPF). Anders verval je in een dictatuur.

:-) :-) :-)
21-05-2023, 18:18 door Anoniem
Mag dit dan zo maar? De overheid krijgt de instructie om iets na drie jaar te verwijderen en doet dit dan toch niet omdat ze nog iets willen uitzoeken… ik snap hier niets van. Als een organisatie zo met regelgeving zou omgaan krijgen ze toch eenndikke boete?
21-05-2023, 21:21 door Anoniem
Door Anoniem: Mag dit dan zo maar? De overheid krijgt de instructie om iets na drie jaar te verwijderen en doet dit dan toch niet omdat ze nog iets willen uitzoeken… ik snap hier niets van. Als een organisatie zo met regelgeving zou omgaan krijgen ze toch eenndikke boete?

En in het geval van de roverheid, wie gaat dan die niet vertalen? De overheid? Hoe worden die ook alweer in leven gehouden, met onze belastingcenten. De roverheid hierin NL is tegenwoordig kampioen informatie achterhouden. Ze betalen de boetes gewoon netjes, bolgendjaar zijn de belastingne weer wat hoger en zo is het budget ook weer veilig. Vordert een rechter dan toch de documenten dan leveren ze compleet zwart gelakte dossiers op. Kan er een nieuwe zaak beginnen over de rechtmatigheid er van... Zum kotsen is het.
21-05-2023, 22:18 door Anoniem
Door Anoniem: Het enige probleem dat ik zie bij dit scenario is dat om te overwinnen, je je 30.000-90.000 medestanders blind zult moet vertrouwen. (zie ook de val van de LPF). Anders verval je in een dictatuur.
Het eerste probleem waar je tegenaan loopt lijkt mij om zoveel mensen te vinden die jou vertrouwen.
21-05-2023, 23:43 door Anoniem
Eigenlijk heel simpel de gegevens worden aan een overheidsorgaan verstrekt. Deze moet ze opnemen in een op grond van de Archiefwet vastgestelde selectielijst. Bij het rijk heten deze dingen basisselectiedocumenten (BSD). Aangezien de set aan gegevens als hulpadministratie te beschouwen is zou de maximum termijn 5 jaar zijn.
22-05-2023, 10:19 door Anoniem
En de personen die dit roepen, die zitten niet opgesloten in hun eigen bubbel(s)?
Waar zijn de bewijzen dat zij de absolute waarheid in pacht hebben? Dan de anderen allemaal fout zitten.
Zie de parlementaire enquite waarvoor de MSM evenredig aandacht gaf als toen het nog allemaal goede ideeen leken van de OMT/RIVM/WC-eend advies-teams.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.