image

Spaanse overheid voor verbod op end-to-end encryptie in Europese Unie

dinsdag 23 mei 2023, 16:55 door Redactie, 29 reacties

De Spaanse overheid wil dat het voor EU-gebaseerde aanbieders wordt verboden om end-to-end encryptie aan hun gebruikers aan te bieden, zo meldt Wired op basis van een gelekt document (pdf). Daarnaast zijn vijftien Europese landen in meer of mindere mate voorstander van het omstreden scanplan van de Europese Commissie om alle chatberichten en ander verkeer van Europese burgers te controleren.

Het gelekte document heeft als onderwerp regels om kindermisbruik tegen te gaan en vraagt twintig landen naar hun mening over het scannen van versleuteld materiaal. Spanje laat daarop weten dat het voorstander is van wetgeving die het EU-gebaseerde serviceproviders verbiedt om end-to-end encryptie te implementeren. Ook vindt de Spaanse overheid dat opsporingsdiensten toegang tot data moeten hebben om hun taken uit te voeren.

Nederland stelt in de reactie dat het heeft gepleit voor een toevoeging aan het voorstel dat end-to-end encryptie niet onmogelijk mag worden gemaakt. Aan de andere kant wordt ook gewezen naar de eigen technische experts die stellen dat het inspecteren van de inhoud van chatberichten en ander verkeer op het apparaat van de gebruiker de enige vorm van detectie is waarbij end-to-end encryptie niet wordt gecompromitteerd. Critici stellen dat ook bij inspecties op het toestel end-to-end encryptie wordt ondermijnd. Bij deze vorm van versleuteling is de inhoud namelijk alleen voor de afzender en ontvanger beschikbaar en wanneer een derde partij de inhoud kan controleren is dat niet meer het geval.

Naast Nederland lieten ook Duitsland en Estland weten dat encryptie niet mag worden verzwakt. Roemenië stelt in het gelekte document dat end-to-end encryptie geen "schuilplaats" voor kwaadwillenden mag worden en vindt daarom naar eigen zeggen het beschermen van kinderen belangrijker. Eerder meldde The Guardian dat België, Bulgarije, Cyprus, Hongarije, Ierland, Italië, Letland, Litouwen, Roemenië en Spanje het scanplan van Brussel steunen.

Reacties (29)
23-05-2023, 17:29 door Anoniem
Uiteraard. Roep kinderporno en alle deuren voor het volledig afluisteren van de gehele bevolking gaan automatisch en zonder vragen wagenwijd open.
23-05-2023, 17:35 door Anoniem
Zeer kwalijke zaak dit!

Ik hoop dat het er niet door komt want dit kan heel hard onze privacy schenden!
23-05-2023, 17:38 door Anoniem
Als encryptie verboden wordt, hebben slechts wettelozen encryptie.
Veiligheid afzwakken ten behoeve van overheid, maakt en overheid en bevolking onveilig en kent alleen voordelen voor wettelozen en degenen, die zich boven de wetten stellen of zelf de wetten stellen.

Wanneer krijgt de eindgebruiker dit nu eens duidelijk op het netvlies.
Moeten ze 'gepiepeld' worden tot ze alle vrijheden hebben verspeeld? Dom volk verdient niet anders dan onder de surveillance- en monitoring-knoet te zitten. Ze laten het zelf gebeuren.
23-05-2023, 17:47 door Anoniem
Typisch Spanje. Kinderen, zieken, ouden van dagen, geen geintjes mee maken. Wat kinderen betreft, als de scholen uitgaan dan komt de lokale politie bij de zebra staan. Klaarovermoeders nog nooit van gehoord en vinden ze maar raar ook. Haal het dan niet ik je hoofd om piepend te remmen of zo, dan heb je echt gelijk de politie op je dak. Het zelfde geldt voor vrouwen. Als een vrouw verklaart dat je haar hebt betast of erger, dan hoeft ze geen bewijs te geven, je gaat mee in het busje. Haar verklaring is genoeg. Al ben je er tien keer mee getrouwd.

Waar Abraham de mosterd haalt, dat weten ze in Spanje dan al weer eeuwen voordat Abraham zelf geboren werd. En daar gaat iedereen discreet mee om. Je ziet dat niet gelijk als je er twee weken aan het strand komt liggen, maar daar zijn ze ook heel goed in. Kortom, privacybescherming zit ook diep in de cultuur. Dat is de hele mooie andere kant.

Tenzij het over kinderen, zieken of ouden van dagen gaat. Of over mishandeling van vrouwen. Als je dan data hebt, beter meewerken. Gewoon ook onlogisch als je dat niet zou doen. Anders lossen ze het Spaans op en wat er dan even in de wet staat even niet gezien. Mooi land. Goed bloed. Nergens zoveel respect voor je priveleven. Tenzij.
23-05-2023, 18:12 door Anoniem
Wat eennonzin. Zeker nooit gehoord van steganography.
Zelfs al zou men elke tls handshake verboden maken, dan kun je nog in “plain text” communiceren met geheime berichten.
23-05-2023, 18:32 door Anoniem
Kijk, de ware aard komt steeds meer boven. Alle burgers zijn boeven. Tenzij het ministerie van waarheid mee kan kijken met de communicatie en daar niks in kan vinden.

Wederom: de overheid is de vijand. Met of zonder KP kaart.

Daarnaast: criminelen houden zich ook braaf aan de wet. Dus die gaan dit ook echt niet gebruiken. Echt niet.
23-05-2023, 18:50 door spatieman
Welkom in de euCCP
23-05-2023, 19:31 door Anoniem
Door spatieman: Welkom in de euCCP

Als je niks te zeggen hebt druk dan op de spatie man.

Hoe gaat men VPN tunnels van niet EU landen dan controleren?
23-05-2023, 19:39 door Anoniem
wat een onzin allemaal,mensen mogen toch vpn gebruiken bijvoorbeeld wanneer ze willen?.
Providers bieden al geen encrytie aan in de EU,mensen kunnen de encryptiepakketten los kopen bij een losstaande aanbieder,mag dat dan ook niet meer volgens Spanje.
23-05-2023, 20:11 door Anoniem
Het gaat de Spaanse overheid niet om kinderen, maar om 'terroristen' https://nos.nl/artikel/2397450-catalanen-straat-op-voor-onafhankelijkheid-daags-voor-belangrijk-overleg.

Apple's Client-Side scanning is erg geschikt tegen 'terroristen'. Je kan immers zien of ze verboden pamfletten op hun telefoon hebben.
23-05-2023, 20:34 door Anoniem
Deze reaguurder ziet de bui al hangen, en begint alvast maatregelen te bedenken om deze schending van zijn grondrechten zo veel mogelijk te mitigeren.

Als de overheden niet vertrouwd kunnen worden de grondrechten van alle burgers te beschermen, dan zullen die burgers dat zelf op individuele basis moeten gaan doen.

En ja: KP is verschrikkelijk.
En ja, iedereen heeft wel iets te beschermen/verbergen.

Maar met deze maatregel wordt het kind met het badwater weg gegooid.
In plaats van minder slachtoffers maakt deze maatregel meer slachtoffers.
Namelijk alle burgers van de EU. En de daders zijn de politici en de EC.


Let er ook even op hoe het spelletje gespeeld wordt:

Eerst is het berichten en verkeer kunnen inzien.
Daar komt protest op, en dan is het alternatief: dan apparaten van de burger scannen.
Een alternatief dat geen alternatief is.

Dus altijd een win-win voor de politici.
Of encryptie wordt verzwakt (afgebroken) of alle apparaten van burgers worden gescand.

Laten ze eerst maar een pilot houden van 4-5 jaar, met henzelf (en hun families) als deelnemers. En de burgers als toezichthouders.
Het is niet alsof politici ooit iets te verbergen hebben. Toch? (schandaaltjes bij oa. CDA en VVD...)
Dus laten ze het goede voorbeeld maar geven.
Dan praten we daarna wel weer verder.
23-05-2023, 20:43 door Anoniem
Maar natuurlijk; ook al mogen de totalitaire staten al het internetverkeer van burgers scannen, dan nog gaan kindermisbruikers en andere criminelen gewoon door met communiceren en delen via onveilige kanalen.
Ja hoor, makkelijke prooi voor politie en justitie.
Toch wel slim bedacht hè? Om gewoon encryptie te verbieden….
En ook handig voor nieuwsgierigen die er belang bij hebben te weten wat u zoal communiceert over het www.
23-05-2023, 21:29 door Anoniem
Heel goed. Hopelijk kan met dit verbod kindermisbruik en criminaliteit worden aangepakt.
23-05-2023, 22:28 door Anoniem
Franco zou het prachtig hebben gevonden en natuurlijk als de dictatuur daar ooit weer eens mocht uitbreken dan zijn ze al vast klaar voor grootscheepse repressie.
23-05-2023, 22:43 door Anoniem
Door Anoniem: wat een onzin allemaal,mensen mogen toch vpn gebruiken bijvoorbeeld wanneer ze willen?.
Providers bieden al geen encrytie aan in de EU,mensen kunnen de encryptiepakketten los kopen bij een losstaande aanbieder,mag dat dan ook niet meer volgens Spanje.

Je begrijpt Spanje niet goed. Wat ze vragen is iets waar ik achter sta, terwijl ik volledig achter end to end encryptie sta. En menig Spanjaard ook. Behalve als er echt ongelukken gebeuren. Privacy en je eigen huis zijn heilig in Spanje. Veel heiliger dan in Nederland waar iedereen bij iedereen naar binnen wil kijken. Behalve als er echt ongelukken gebeuren of dreigen te gebeuren. Want daar gaan ze in Spanje nog wel massaal de straat voor op. Dat bestaat in Nederland niet (meer).

Ze hebben een heel goed punt. Ik ben het volledig met ze eens terwijl ik het niet helemaal eens ben met wat ze vragen. Maar ze hebben wel een punt.
23-05-2023, 22:43 door Anoniem
Haha, volgens mij zit de spaanse overheid
ook aan de 'crack'.

Deze mensen hebben van IT gehoord en denken
dat ze net als in de Wizard of Oz of "Lala land"
zonder een IT opleiding anderen met een
IT opleiding kunnen veroordelen zonder processen
die echte IT beveiligers gebruiken die onomstotelijke
technische bewijs leveren.

Rechters, kantonrechters, advocaten zonder
een IT opleiding, denken dat ze "security policies"
in bedrijven kunnen maken terwijl een echte
IT beveiliger buitenspel wordt gehouden.

Inplaats om naar een IT specialist te gaan
en meer geld voor beveiliging te betalen zoals
het hoort, stappen ze naar de politie, en
overtuigd de politie dat anderen veroordeeld
horen te worden, zonder onomstotelijke
technische bewijs te leveren.

Ze zoeken IT beveiligers ruzie terwijl ze
de mogelijkheid voor dumpster diving creeren....

Bedrijven delen je informatie met elkaar
zonder je toestemming, ze combineren delen
van contracten,....

Terwijl ze aan het debatten zijn over end to
end encryptie zijn er IT opleidingen die je
kan volgen die dit grondig hebben uitgedacht.

Mensen die een opleiding hebben afgerond zijn
de criminelen en de criminelen die de mensheid
al voor duizenden jaren misbruiken
en exploiteren zijn de heiligen en de "onfeilbaren"
en de "onaantastbaren"...
23-05-2023, 23:29 door Anoniem
Door Anoniem: Franco zou het prachtig hebben gevonden en natuurlijk als de dictatuur daar ooit weer eens mocht uitbreken dan zijn ze al vast klaar voor grootscheepse repressie.

Toen de tweede wereldoorlog uitbrak was er met de spaanse burgeroorlog al zoveel verdriet geweest dat diezelfde franco besloot dat Spanje neutraal zou blijven. Bleef wel een facist natuurlijk. Maar gewoon teveel ellende thuis gebeurd. Spanje is niet enkel neutraal gebleven (op het eind wel een mooie vlucht en doorreis plek voor verslagen nazis), maar diezelfde fanco heeft ook heel veel joden gered, door toen die vervolgingen begonnen al zijn ambassades opdracht te geven om aan ooit uit Spaje gemikte families van generaties terug een Spaanse pas te geven. En vrije doorreis.

Toen opa stierf is het stokje doorgegeven aan een democratische staat.

Wat eigenlijk de meest bloeiende vrije democatie is nu van de hele EU. Een beetje te bescheiden nog, want menigeen denkt nog dat ze allemaal dom zijn. Dat is al lang niet meer. Maar zoveel shit gebeurd dat ze het zelf meestal nog geloven. En ook vaak nog denken dat Nederland veel moderner en vrijer is. Terwijl ze het zelf tegenwoordig veel beter doen. Je kunt er nog wat van leren. Als je er open voor zou staan.
24-05-2023, 06:55 door karma4
End to end is nu nietszeggend want beperkt tot de wereld van de dienstverlener. Zeg maar gwhyped in beloftes.

End to end zou om de verzender naar de ontvanger moeten gaan.
Dat is nog steeds onveranderd
24-05-2023, 08:36 door Anoniem
Door karma4: End to end is nu nietszeggend want beperkt tot de wereld van de dienstverlener. Zeg maar gwhyped in beloftes.

End to end zou om de verzender naar de ontvanger moeten gaan.
Dat is nog steeds onveranderd

Behalve dat ze nu (ook) je hele harde schijf willen controleren (en alles wat daar weer achter hangt)

Dat jij helemaal niets te verbergen hebt... Anderen zijn wel op hun privé-leven gesteld.
Daar heeft de overheid of de politici (zonder zeer gegronde reden, én met bevel van een rechter) niets mee te maken IMHO.

Dit is weer zo'n sleepnet-oplossing die meer schade berokkend dan oplost.

Wat volgt:
Camera's in alle kamers van alle huizen? T/m de slaapkamers, toiletten en badkamers toe.
Je weet maar nooit wat daar allemaal kan gebeuren met kinderen.
Die opnames worden namelijk ergens gemaakt.
Het is wachten tot een of andere politicus met behoefte naar aandacht deze stap gaat zetten.


Politiek is goed in het maken van slachtoffers, maar niet in het verhelpen van problemen en misstanden..
Kijk maar naar de afhandeling van de toeslagenaffaire, en de aardbeviingsschade in Groningen. (om maar 2 voorbeelden van Nederlandse makelij te noemen)
En met de huidioge voorstellen rond 2E2-encryptie vs KP, maken ze in een klap meer dan 400 miljoen slachtoffers.
Een record voor in het Guinessbook of Records. En de KP-daders hebben hun zaakjes tegen die tijd allang beschermd. De grote jongens vangen ze er dus niet mee.

Maar door deze voorgestelde maatregelen wordt ook meteen de concurrentiepositie van Europa verzwakt. (Bedrijfs)spionage, afpersing, identiteitsfraude worden allemaal in de hand gewerkt door deze politici. Want alles moet controleerbaar en doorzoekbaar zijn. En dus onvermijdelijk ook voor criminelen en (buitenlandse) overheids- en commerciele partijen die daar niets in te zoeken hebben.
24-05-2023, 10:33 door Anoniem
Door Anoniem: Zeker nooit gehoord van steganography.

PixelKnot: Hidden Messages - By the makers of Tor Browser for Android

https://guardianproject.info/apps/info.guardianproject.pixelknot/


Er bestaan vele dozijnen van dit soort stego apps, de een nog obscuurder en geavanceerder dan de ander.
24-05-2023, 11:10 door Anoniem
Door Anoniem: Spanje is niet enkel neutraal gebleven (op het eind wel een mooie vlucht en doorreis plek voor verslagen nazis), maar diezelfde Franco heeft ook heel veel joden gered

De stroom vluchtelingen bood het verarmde Franco-regime destijds de broodnodige inkomsten, omdat de vele doorreizigers (zowel de joden zelf, als later ook de nazi's) bij hun doorreis van hun geld en bezittingen werden beroofd.

Wat eigenlijk de meest bloeiende vrije democatie is nu van de hele EU. Een beetje te bescheiden nog

Daarom is het zo jammer dat door de klimaatverandering Spanje langzaamaan veranderd in een onleefbare woestijn. Het uitgedroogde Nederland mag op hun beurt binnenkort dus de stroom aan vluchtende Spanjolen mede aan opvangen.
24-05-2023, 11:21 door Anoniem
Bewaar geheimen net als de antieke Romein dat deed. Stuur er twaalf op pad met elk een stukje van de boodschap.

Heb je er een van te pakken en de voeten geroosterd, heb je nog maar een-twaalfde van de versleutelde boodschap - per pakket drager veilig.

Kan iemand hier weer iets mee in de strijd tegen meegluren door overheden?

luntrus
24-05-2023, 11:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat eigenlijk de meest bloeiende vrije democatie is nu van de hele EU. Een beetje te bescheiden nog, want menigeen denkt nog dat ze allemaal dom zijn. Dat is al lang niet meer. Maar zoveel shit gebeurd dat ze het zelf meestal nog geloven. En ook vaak nog denken dat Nederland veel moderner en vrijer is. Terwijl ze het zelf tegenwoordig veel beter doen. Je kunt er nog wat van leren. Als je er open voor zou staan.

Dat valt me nou juist op in Nederland. Een halve eeuw geleden waren we een van de slimste landen ter wereld, allerlei
spullen werden hier uitgevonden en gestandaardiseerd. Hele bedrijven draaiden daar op.
Nu kunnen we helemaal niks meer. Alle bedrijven moeten worden verkocht of verplaatst naar het buitenland, alle dingen
die bedrijven vroeger zelf konden moeten worden uitbesteed, en zowel politici als managers peperen de mensen in dat
ze dom zijn en het aan een ander moeten overlaten, en dat demonstreren ze regelmatig door dingen totaal in de soep
te laten lopen. Als er al 1 bedrijf is wat wereldleider is op hun gebied dan moet het worden ingeperkt.

Waar is dat toch voor?
24-05-2023, 15:33 door Anoniem
Door Anoniem: Heel goed. Hopelijk kan met dit verbod kindermisbruik en criminaliteit worden aangepakt.

Daarom komen er in jouw huis ook camera's en niet alleen in je slaapkamer !
Je weet namelijk nooit!
24-05-2023, 15:35 door Anoniem
Door Anoniem: Bewaar geheimen net als de antieke Romein dat deed. Stuur er twaalf op pad met elk een stukje van de boodschap.

Heb je er een van te pakken en de voeten geroosterd, heb je nog maar een-twaalfde van de versleutelde boodschap - per pakket drager veilig.

Kan iemand hier weer iets mee in de strijd tegen meegluren door overheden?

luntrus

Ja, gebruik Session, dat is decentral en e2ee
24-05-2023, 16:23 door Anoniem
Ik ben van mening dat ik het kader van kinderporno bestrijding een apart op te zetten "kinderporno inquisitie" het recht moet hebben om in een willekeurig huis zonder enige verdenking te zoeken naar kinderporno. Want je kan nooit weten...
24-05-2023, 20:27 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben van mening dat ik het kader van kinderporno bestrijding een apart op te zetten "kinderporno inquisitie" het recht moet hebben om in een willekeurig huis zonder enige verdenking te zoeken naar kinderporno. Want je kan nooit weten...

Geen zorgen, de inquisitie zal tzt terug komen als andere "opties" geen effect blijken te hebben.
Religieus fanatisme is van alle tijden. KP-bestrijding lijkt die kant ook op te gaan.
25-05-2023, 02:46 door Anoniem
Voor onze veiligheid, is afgelopen jaren de wet zo vaak bijgesteld, o.a om al die terroristen op te sporen en weg te stoppen, ik kan ze op twee vingers tellen, Samir en Saumaya, weet je nog, ja die voorlichting geeft binnen de VVD omtrent de nationale veiligheid, ehhh ze was toch gepakt met doorgeladen automatisch wapen? En de doodsbedreigingen naar twee ministers waren doodserieus! Dus en een middelvinger naar Wilders en Hirshi Ali vanuit het Rutte Cartel met deze actie, en natuurlijk naar alle personen die door de wet onder veiligheid zijn aangehouden, geen terrorist bleken te zijn maar wel hun gekd of handel kwijt zijn. Daar valt natuurlijk wel wat van te zeggen, risuco vh vak, maar we zijn geen kinderen dus doe of maak een wetswijziging gewoon onder de reden zoals die is.
Het excuus ook dat ze haar straf heeft uitgezeten, en tweede kans verdiend...is dat ook mogelijk voor Jan, Piet (nee niet die zwarte) en Klaas die straks vrijkomen? Of is een hok, belasting oplichten of een partij binnenhalen erger, zwaarder dan lid zijn van een Hofstad groep?

Kinderporno...zucht, dat zijn zieke personen, die levenslang horen te krijgen, zoals ze ook de kids levenslang gegeven hebben, maar op Rechtspraak staan de zaken gefiltert op strafzaken, en idd. Kinderporno, Pedo's worden ALLEMAAL minder gestraft dan dan drugszaken of grote belastingfraude zoals containertje sigaretten binnentrekken.

Mijn MENING is dat in grote lijnen, de burgers minder last hebben van een Drugs crimineel, dan van een officier. Justitie of zwemleraar kleine kinderen.

Terug naar de feiten,encryptie verbieden is niet tegen terrorisme of kindermisbruik, dan blijft er weinig over aks conclusie, ik gok er op dat wij, de burgers het doelwit zijn.
En voor wie privacy niet belangrijk is, wacht maar tot we niet terug kunnen. En dat je echt geen plekje schaduw meer hebt. Ik bedoel, niks te verbergen is niet hetzelfde als niks te verbergen.
30-05-2023, 11:22 door Anoniem
Wat een waardeloos voorstel, ten eerste zullen criminelen, zodra ze weten dat al hun communicatie gelezen kan worden, nog steeds op die manier gaan communiceren?
Ten tweede, zou dit voorstel zo gedraaid kunnen worden dat HTTPS er ook onder gaat vallen? Lijkt me overbodig om te zeggen dat dit de ondergang van online winkelen zal zijn.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.