image

Wat te toen als werknemers illegaal downloaden

donderdag 8 juli 2004, 15:55 door Redactie, 17 reacties

Werknemers die via Peer-to-Peer netwerken illegale software downloaden kunnen een groot probleem vormen voor het bedrijf waar ze werken. Het downloaden van dit soort software is niet alleen in strijd met copyright wetten, maar sinds maart van dit jaar ook in strijd met nieuwe richtlijnen voor de handhaving van intellectueel eigendom. Dankzij de nieuwe wetgeving kunnen overtreders heftige boetes en andere straffen krijgen. Het doet de reputatie van een bedrijf geen goed als een van de werknemers wordt gepakt vanwege het downloaden van illegale software. En als die software op de servers van het bedrijf wordt aangetroffen, dan zou het bedrijf medeplichtig kunnen zijn. Dit artikel kijkt in het kort naar wat bedrijven kunnen doen om illegaal download gedrag van werknemers tegen te gaan en te voorkomen dat ze hun internetverbinding voor privé doeleinden misbruiken, hun werktijd verdoen en het bedrijf in diskrediet brengen.

Reacties (17)
08-07-2004, 16:16 door Anoniem
Wat te doen? Simpel. Direct ontslag. Op staande voet. Dit staat in onze policy
en hier hebben onze gebruikers voor getekend (de policy is onderdeel van
ons arbeidscontract).
08-07-2004, 16:40 door Anoniem
Door Anoniem
Wat te doen? Simpel. Direct ontslag. Op staande voet. Dit staat in onze policy
en hier hebben onze gebruikers voor getekend (de policy is onderdeel van
ons arbeidscontract).

Dan ga je veel mensen moeten ontslaan... en als je dan nog iedereen
ontslaat die chat met msn messenger op zen werk heb je niemand meer
over ;)
08-07-2004, 16:45 door Anoniem
De eerste is gelijk het voorbeeld voor de rest. Daarna is het ineens helemaal
over. Hehehe. Werkt heel effectief.
08-07-2004, 16:52 door Anoniem
hoe ontslaan ?
gewoon afzetten die handel.
Hide van local drives op desktop. Filtering van url op
proxy. De CONNECT method afzetten in de proxy dat vermijd
dat ze http-tunnel.com kunnen gebruiken bvb.
Firewall regeltjes goed nakijken :)
Dan houd je al veel brol tegen.

Policy is 1 zaak maar als je de users nog de aanleiding
geeft om het te doen gaat je policy niet veel kracht hebben
als het tot een rechtzaak komt.
08-07-2004, 16:52 door Anoniem
Door Anoniem
De eerste is gelijk het voorbeeld voor de rest. Daarna is
het ineens helemaal
over. Hehehe. Werkt heel effectief.

helemaal mee eens, je komt om te werken
niet om te niksen en de zaak in gevaar te brengen
08-07-2004, 16:54 door Anoniem
Door Anoniem
hoe ontslaan ?
gewoon afzetten die handel.
Hide van local drives op desktop. Filtering van url op
proxy. De CONNECT method afzetten in de proxy dat vermijd
dat ze http-tunnel.com kunnen gebruiken bvb.
Firewall regeltjes goed nakijken :)
Dan houd je al veel brol tegen.

Policy is 1 zaak maar als je de users nog de aanleiding
geeft om het te doen gaat je policy niet veel kracht hebben
als het tot een rechtzaak komt.
Inderdaad, volledig mee eens. Schakel MSN gewoon uit!
08-07-2004, 16:55 door Anoniem
Dit artikel gaat er wel erg van uit dat peer2peer netwerken
illegaal zijn en eigenlijk alleen maar gebruikt worden voor
'slechte dingen' zoals het schenden van copyrights en
dergelijke. (delen van muziekbestanden en software ed)

Dit is natuurlijk wel een beetje kortzichtig gedacht, en
echt geschreven vanuit 'de eigen stoel' (als dat een
uitdrukking is)
Uiteraard wordt het veelal voor dit soort dingen gebruikt,
en of dat nu zo slecht is of niet valt ook erg lang over te
discussieren. Maar het heeft ook een nuttige en 'legale'
kant! Erg makkelijk om dat even voor het artikel te 'vergeten'.

De wereld zou een mooiere plek zijn als iedereen wat meer
zou delen, maar dit soort wetten worden maar bedacht voor 1
ding en dat is geld verdienen. Als iets 1 euro kost om het
te maken, ga ik er geen 200 euro voor betalen. Maar wie is
er nou strafbaar bezig dan? actie > reactie. Zijn genoeg
onderzoeken geweest die aantoonden dat de meerderheid best
bereid is te betalen voor de software, muziek, whatever, als
het niet zo verschrikkelijk duur zou zijn. Als ze dat nou
eens eerst proberen, en als dat niet lukt verder denken dan
de portemonee diep is....

Schande.
08-07-2004, 17:32 door Anoniem
policies en proxies moeten dit al voorkomen. Veel endusers zijn trouwens
creatief en proberen via .php pagina's alsnog te chatten bijvoorbeeld. Omdat
hierbij van poort 80 (het is tenslotte een 'gewone http sessie') gebruik wordt
gemaakt is het belangrijk je logfiles te controleren, om vervolgens deze
websites weer te kunnen blokken. (.asp dito)

Dit soort problematiek zie je veelal bij de wat kleinere bedrijven, en de
bedrijven die alles willen maar geen geld willen uitgeven. En dus worden
deze geconfronteerd met een bagger aan ellende.

Begrijp me niet verkeerd, ook bij grote bedrijven komt deze problematiek
natuurlijk nog steeds voor, hier echter vaak vanuit mismanagement en
onwetendheid, verkeerde managers op de verkeerde plaats.
08-07-2004, 20:07 door Anoniem
gewoon geen internetverbinding op het werk werkt ook prima!
alleen de baas, daar kun je dan iets opzoeken (als het met het werk te
maken heeft!)
08-07-2004, 21:25 door Anoniem
Door Anoniem
gewoon geen internetverbinding op het werk werkt ook prima!
alleen de baas, daar kun je dan iets opzoeken (als het met het werk te
maken heeft!)
was er al internet in de 18e eeuw?
09-07-2004, 00:44 door Anoniem
Door Anoniem
gewoon geen internetverbinding op het werk werkt ook prima!
alleen de baas, daar kun je dan iets opzoeken (als het met
het werk te
maken heeft!)
hoi, jij bent een digibeet =-)
09-07-2004, 02:17 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
gewoon geen internetverbinding op het werk werkt ook prima!
alleen de baas, daar kun je dan iets opzoeken (als het met
het werk te
maken heeft!)
hoi, jij bent een digibeet =-)


Wat nou digibeet of "welke eeuw"
let maar op nog een paar jaar dan is het beurd!!!
Niks meer direct internet, enkel interne mail met postkamer
voor mail.
09-07-2004, 07:30 door Anoniem
Door Anoniem
Wat te doen? Simpel. Direct ontslag. Op staande voet. Dit staat in onze
policy
en hier hebben onze gebruikers voor getekend (de policy is onderdeel van
ons arbeidscontract).


Jezus man, wat ben jij een lul. Wij komen binnenkort wel eens op jouw pc
kijken of dat jij iets van illegale software hebt geinstalleerd. Ook al vinden
wij maar 1 enkel pornoplaatje, dan stuur ik de BSA op je af en krijg je
ontslag.

Klinkt heel stom... maar is in feite hetzelfde wat jij net zelf post.

Heb je wel eens gehoord van goed werkgeverschap? Waarschijnlijk niet.
09-07-2004, 09:10 door Anoniem
Internetten is geen recht op het werk. De meeste mensen
hebben geen internet nodig voor het werk wat ze doen. In
principe zou je het best kunnen maken om alleen mensen een
internet account te geven die het nodig hebben. Verder kun
je op de proxy allemaal instellingen doen ervoor zorgen dat
er geen .exe .zip etc. bestanden doorheen komen. Ook kun je
heel goed instellen dat er alleen naar port 80 geconnect kan
worden. Zo kun je al een heleboel downloads tegen gaan.
Chatten via een php script kun je zo niet tegen gaan, maar
daar gaat t bericht ook niet over. Het bericht gaat over het
downloaden van illegale software.
Als je bovenstaande maatregelen hebt genomen en mensen
downloaden toch nog stiekem dingen, kun je de mensen
makkelijk ontslaan. Is het niet voor downloaden van illegale
software, dan wel voor hacken.

Over de reactie over dat p2p netwerken niet alleen voor
illegale software is: Ik kan me geen voorbeeld verzinnen van
een baan waarbij je op een p2p netwerk moet zitten. Tuurlijk
is het zo dat er ook legale ongein opstaat, maar volgens mij
is er geen baan waarvoor je p2p software nodig hebt.
09-07-2004, 11:10 door Anoniem
Door Anoniem

Jezus man, wat ben jij een lul. Wij komen binnenkort wel
eens op jouw pc
kijken of dat jij iets van illegale software hebt
geinstalleerd. Ook al vinden
wij maar 1 enkel pornoplaatje, dan stuur ik de BSA op je af
en krijg je
ontslag.


Ja, want de BSA is op zoek naar pornoplaatjes...
09-07-2004, 11:31 door Anoniem
Door Anoniem
Over de reactie over dat p2p netwerken niet alleen voor
illegale software is: Ik kan me geen voorbeeld verzinnen van
een baan waarbij je op een p2p netwerk moet zitten. Tuurlijk
is het zo dat er ook legale ongein opstaat, maar volgens mij
is er geen baan waarvoor je p2p software nodig hebt.

Daar ben ik het mee eens. Eerlijk gezegd heb ik nog nooit
iets nuttigs zien staan op welk p2p netwerk dan ook.
Gnutella, OpenNap, WinMX peer, er zit alleen maar rotzooi op.

De reacties met 'ze moeten gewoon compleet internet bannen'
zijn gewoon niet te realiseren. Misschien bij Japie & zn.
, maar niet bij een groot bedrijf.
Internet is een communicatiemiddel geworden dat niet meer
weg te denken is.
Gebruikers kunnen natuurlijk streng gecontroleerd worden op
hun acties, maar internet bannen is gewoon niet mogelijk
meer. Tenzij je je marktaandeel cadeau wil doen aan de
concurrentie.


grz michiel
12-07-2004, 11:44 door Anoniem
Blijft erg fijn om de nieuwste slackware/distro naarkeuze via BitTorrent te
kunnen binnenhalen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.