image

ANWB stopt met nieuwe verzekering VanMoof wegens risico op app-uitval

vrijdag 11 augustus 2023, 11:46 door Redactie, 26 reacties

Eigenaren van een VanMoof kunnen geen nieuwe verzekering meer bij de ANWB uitsluiten. De Algemene Nederlandse Wielrijdersbond biedt de verzekeringen niet meer aan vanwege het risico dat de smartphone-app, waarmee de fiets is te ontgrendelen, stopt met werken. "Als die ophoudt te functioneren, werkt ook het slot dat via de app wordt bediend niet meer", aldus een woordvoerder tegenover De Telegraaf.

VanMoof-fietsen maken gebruik van een simkaart van Vodafone om verbinding met de servers van de failliete fietsfabrikant te maken en data uit te wisselen met de app op de smartphone van de fietser. "Bij dit soort producten zit in de aankoop van een apparaat zonder dat veel mensen het beseffen ook een ’gratis’, vaak levenslange, afhankelijkheid met de fabrikant inbegrepen", zegt tech-expert Danny Mekic.

Reacties (26)
11-08-2023, 11:53 door Anoniem
"Bij dit soort producten zit in de aankoop van een apparaat zonder dat veel mensen het beseffen ook een ’gratis’, vaak levenslange, afhankelijkheid met de fabrikant inbegrepen", zegt tech-expert Danny Mekic.

Levenslang. LoL.
Dan is VanMooff wel een kort "leven" beschoren geweest.
11-08-2023, 12:07 door Anoniem
En daarom dus de wens om alles offline of zelfs off-grid te kunnen gebruiken.
Dan weet je zeker dat de faillissement van de producent niet tot het gevolg heeft dat jij je fiets niet meer kan gebruiken.
(Of bij andere omstandigheden)
11-08-2023, 12:18 door Anoniem
Wel logisch, want een fiets waar een deugdelijk slot ontbreekt, die is namelijk niet te verzekeren.
11-08-2023, 12:20 door Anoniem
Niet over nagedacht. Of alleen maar gewijld bij het uiterlijk.
Mooi man, digi-drammen. Doe mij maar gewoon een slot met een sleutel. Van niks of niemand afhankelijk. En mijn fiets wordt ook niet ondertussen gevolgd.
11-08-2023, 12:29 door Anoniem
Als voormalige installateur van de ANWB-gps-fietstracker was dat meteen een van mijn eerste vragen aan de klant. Leuke fiets, maar er moet toch iets van een simkaart ofzo in zitten? Klant: geen idee. Het werkt gewoon.
11-08-2023, 13:19 door Anoniem
Door Anoniem: En daarom dus de wens om alles offline of zelfs off-grid te kunnen gebruiken.
Dan weet je zeker dat de faillissement van de producent niet tot het gevolg heeft dat jij je fiets niet meer kan gebruiken.
(Of bij andere omstandigheden)

En anders Open source.
Ach nee dan heb je geen exclusieve fiets meer. Of juist wel ??
11-08-2023, 15:04 door Anoniem
Hiermee zegt de ANWB toch eigenlijk dat met de huidige voorwaarden, wanneer de fiets dus onbruikbaar wordt, de klant een vergoeding krijgt?
11-08-2023, 16:30 door Anoniem
Nu is het een veel te dure fiets.... morgen een auto, overmorgen een huis?
Ik weet niet of mensen nog kunnen herinneren, maar een poosje geleden waren de amerikanen op basis van opzettelijk vervalste informatie een oorlog begonnen ergens in het oosten, en toen waren ze boos dat bijv de duitsers en fransen niet mee wilde helpen... Toen werden allerlei zaken gebanned en geblokkeerd, zoals saurkraut werd liberty cabbage en french fries werden liberty fries... Er waren zelfs ideeen om het vrijheidsbeeld in new jork om te smelten (kwam van de fransen)...

Met zulke mafkezen, hoe lang denk je dat het duurt voordat ze belangrijke dingen uitzetten, of uitzetten VAN ONS, wanneer we weer eens 3 keer nadenken voordat we iets doms doen?

Denk aan Gallileo GNSS die perse op een andere frequentie moest werken zodat ze het ten alle tijden uit de lucht kunnen raggen zonder er zelf last van te hebben? Of alle tesla's uitschakelen omdat Musk gedwongen wordt met een 'geheim' rechtbank?

Ik zou het spannend vinden om een auto van 40 tot 180.000 euro te kopen die met een druk op de knop uit de VS stil staat... omdat nederland iets doms doet, zoals abortus toestaan, sinterklaas vieren of niet genoeg wapens kopen met dollars.
11-08-2023, 16:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En daarom dus de wens om alles offline of zelfs off-grid te kunnen gebruiken.
Dan weet je zeker dat de faillissement van de producent niet tot het gevolg heeft dat jij je fiets niet meer kan gebruiken.
(Of bij andere omstandigheden)

En anders Open source.
Ach nee dan heb je geen exclusieve fiets meer. Of juist wel ??
Daar is het toverwoord weer, opensource. Klinkt goed, maar geen uitleg, wat je ermee bedoeld.
11-08-2023, 16:55 door Anoniem
Door Anoniem: Als voormalige installateur van de ANWB-gps-fietstracker was dat meteen een van mijn eerste vragen aan de klant. Leuke fiets, maar er moet toch iets van een simkaart ofzo in zitten? Klant: geen idee. Het werkt gewoon.

LoRaWAN?!? Vraagt weinig vermogen, communiceert zonder SIM - er zijn zelfs opties die satelliet communicatie gebruiken. Bij producten waar je niet elke x seconden een update nodig hebt is dat meer dan voldoende...

https://en.wikipedia.org/wiki/LoRa
11-08-2023, 19:17 door Anoniem
Door Anoniem: Hiermee zegt de ANWB toch eigenlijk dat met de huidige voorwaarden, wanneer de fiets dus onbruikbaar wordt, de klant een vergoeding krijgt?
Kan de ANWB gewoon doen. De dagwaarde is nul euro, dus het 'verlies' voor de ANWB valt mee.
11-08-2023, 20:31 door Anoniem
Toen ik, nu al weer heel lang geleden, mijn eerste auto kon kopen en dus ook beter lid werd van de ANWB. Toen kreeg ik al de tip om een extra voorletter op te geven. Ter controle.

Daarna stroomde mijn brievenbus vol. Van boekenclubs tot readers digest en meer van dat soort firma's. Met allemaal die extra voorletter op de envelop.

Mark Zuckerberg was nog niet eens geboren. Maar op gebied van privacy verkopen had hij er zo stage kunnen lopen! Ze hadden trouwens wel altijd hele goeie service bij de ANWB. Ik geef nog vaak een extra voorletter op. Of een geboortedatum die niet helemaal klopt. Dat ik weet hoe het spelletje gespeeld wordt. Nieuw is het spelletje niet. Dat werd al gespeeld door de ANWB rond 1980 en toen bestond het hele www nog niet.
11-08-2023, 21:48 door Anoniem
Daar is het toverwoord weer, opensource. Klinkt goed, maar geen uitleg, wat je ermee bedoel[s]d[/s]t.
Voor de mensen die het echt niet snappen: dan is er vast wel een ander die ergens iets in de lucht brengt waardoor de boel door draait. Nu kan dat dus niet. Misschien alleen vanwege closed source, maar wellicht ook omdat het doel helemaal niet de fiets beveiligen was, maar controle over de fiets houden. Fiets een jaar niet voor (duur) onderhoud gezien? Slot gaat niet meer open, want de fiets is potentieel gevaarlijk en dus is dit te verdedigen. <evil grin>
11-08-2023, 22:42 door Anoniem
App werkt gewoon met gps van je mobiel.
12-08-2023, 09:05 door Anoniem
Door Anoniem: App werkt gewoon met gps van je mobiel.

En die app ontsluit je fietsslot met die GPS? (daar ging het namelijk over)
Hoe dan?
12-08-2023, 09:31 door Briolet - Bijgewerkt: 12-08-2023, 09:31
Eigenaren van een VanMoof kunnen geen nieuwe verzekering meer bij de ANWB uitsluiten

Ik vraag me af hoeveel mensen hier last van hebben. Door het faillissement zullen er niet veel nieuwe fietsen meer verkocht worden. Lopende verzekeringsvoorwaarden worden blijkbaar niet aangepast.

En dan blijft het vreemd dat men naar het merk fiets kijkt en niet naar het type slot. Bij zo'n VanMoof fiets moet je toch ook een zware fietsketting kunnen gebruiken? Volgens mij staat er in zo'n polis dat je een goedgekeurd slot moet gebruiken.
12-08-2023, 11:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als voormalige installateur van de ANWB-gps-fietstracker was dat meteen een van mijn eerste vragen aan de klant. Leuke fiets, maar er moet toch iets van een simkaart ofzo in zitten? Klant: geen idee. Het werkt gewoon.

LoRaWAN?!? Vraagt weinig vermogen, communiceert zonder SIM - er zijn zelfs opties die satelliet communicatie gebruiken. Bij producten waar je niet elke x seconden een update nodig hebt is dat meer dan voldoende...

Nou ik zou me nog kunnen voorstellen dat zo iets gebruikt wordt om bijvoorbeeld door te geven waar de fiets is als ie toch nog gestolen is, maar als dat "slot" van die fiets via LoRa werkt dan hoef ik die ECHT niet te hebben!
Stel je voor, je klikt op je app aan "slot open", dan moet je telefoon een bericht via 4G naar je mobiele provider sturen naar de fabrikant, die stuurt dan een bericht het LoRa netwerk in dat wordt ontvangen door je fiets en klik het slot gaat open.
Wat kan er allemaal al niet mis gaan??? Stel je staat in zo'n fietsparkeergarage onder een station, dacht je echt dat daar LoRa bereik (en 4G bereik) was???

Nee, dit kan zo niet werken. Dat moet met Bluetooth ofzo, directe communicatie tussen je telefoon en je slot. Anders is het een waardeloos systeem.
12-08-2023, 11:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Daar is het toverwoord weer, opensource. Klinkt goed, maar geen uitleg, wat je ermee bedoel[s]d[/s]t.
Voor de mensen die het echt niet snappen: dan is er vast wel een ander die ergens iets in de lucht brengt waardoor de boel door draait. Nu kan dat dus niet.

Dat weet je niet, dat hangt er vanaf hoeveel moeite men wil doen om het probleem op te lossen.
En zelfs bij open source hoeft het niet zomaar mogelijk te zijn om een alternatieve server in de lucht te brengen, want de officiele server zal vast uitgerust zijn met certificaten die zelfs bij open source niet zomaar meegeleverd zijn.
Ook zal er wellicht sprake zijn van een domeinnaam die gebruikt wordt om de officiele server te benaderen en die niet beschikbaar is voor registratie na een faillissement (omdat deze onderdeel is van de boedel). Voor je een nieuwe server kunt opzetten zul je wellicht de firmware van fietsen moeten flashen, wat ook weer beveiligd kan zijn met certificaten.
12-08-2023, 13:05 door Anoniem
Raar argument, want de fiets is ook met een code van het slot te halen. Daar heb je geen app voor nodig. Verder staat Github vol met opties om je encryption keys van de fiets te backuppen zodat je via bluetooth nog je fiets kan bedienen.
12-08-2023, 14:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: En daarom dus de wens om alles offline of zelfs off-grid te kunnen gebruiken.
Dan weet je zeker dat de faillissement van de producent niet tot het gevolg heeft dat jij je fiets niet meer kan gebruiken.
(Of bij andere omstandigheden)

En anders Open source.
Ach nee dan heb je geen exclusieve fiets meer. Of juist wel ??
Daar is het toverwoord weer, opensource. Klinkt goed, maar geen uitleg, wat je ermee bedoeld.
Dat betekent volgens mij dat een ander bedrijf de ontwikkeling van de app kan voortzetten. Open source zou de standaard moeten zijn om je niet afhankelijk te laten maken van 1 leverancier met Microsoft als voorbeeld. Bespaart veel ellende.
12-08-2023, 14:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Daar is het toverwoord weer, opensource. Klinkt goed, maar geen uitleg, wat je ermee bedoel[s]d[/s]t.
Voor de mensen die het echt niet snappen: dan is er vast wel een ander die ergens iets in de lucht brengt waardoor de boel door draait. Nu kan dat dus niet.

Dat weet je niet, dat hangt er vanaf hoeveel moeite men wil doen om het probleem op te lossen.
En zelfs bij open source hoeft het niet zomaar mogelijk te zijn om een alternatieve server in de lucht te brengen, want de officiele server zal vast uitgerust zijn met certificaten die zelfs bij open source niet zomaar meegeleverd zijn.
Ook zal er wellicht sprake zijn van een domeinnaam die gebruikt wordt om de officiele server te benaderen en die niet beschikbaar is voor registratie na een faillissement (omdat deze onderdeel is van de boedel). Voor je een nieuwe server kunt opzetten zul je wellicht de firmware van fietsen moeten flashen, wat ook weer beveiligd kan zijn met certificaten.
Hey als iemand het open source gemaakt, dan is dat met een bedoeling. Jij verward de mentaliteit van een open source bedrijf met een een gesloten winst-maximaliserend bedrijf.
13-08-2023, 10:19 door Anoniem
Zo’n hightech elektrische designfiets van een paar duizend euro’s heeft ook zo z’n nadelen.
Daarom heb ik een fijn, geen elektrisch en met tig versnellingen en schijfremmen, fietsje van prima Duits fabrikaat van nog geen duizend euro die ik zelf kan onderhouden.
Het kost iets meer inspanning misschien maar daar hou ik juist van.
13-08-2023, 11:44 door Briolet - Bijgewerkt: 13-08-2023, 11:46
Door Anoniem: Zo’n hightech elektrische designfiets van een paar duizend euro’s heeft ook zo z’n nadelen.
Daarom heb ik een fijn, geen elektrisch en met tig versnellingen en schijfremmen, fietsje van prima Duits fabrikaat van nog geen duizend euro die ik zelf kan onderhouden.
Het kost iets meer inspanning misschien maar daar hou ik juist van.

Verstandig. Ik fiets hier op een ruim 30 jaar oude Gazelle racefiets. (die gaat harder den die VanMoof wettelijk meg) Nooit problemen, hoewel het ook nu steeds lastiger wordt om aan onderdelen te komen. Er zijn b.v. nog wel 2 merken die een passende freewheel voor mijn fiets maken, maar beide hebben niet de oorspronkelijke kwaliteit. Ze slijten nu wel 3x zo snel, maar daarvoor kosten ze nog geen 2 tientjes.
14-08-2023, 08:22 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Zo’n hightech elektrische designfiets van een paar duizend euro’s heeft ook zo z’n nadelen.
Daarom heb ik een fijn, geen elektrisch en met tig versnellingen en schijfremmen, fietsje van prima Duits fabrikaat van nog geen duizend euro die ik zelf kan onderhouden.
Het kost iets meer inspanning misschien maar daar hou ik juist van.

Verstandig. Ik fiets hier op een ruim 30 jaar oude Gazelle racefiets. (die gaat harder den die VanMoof wettelijk meg) Nooit problemen, hoewel het ook nu steeds lastiger wordt om aan onderdelen te komen. Er zijn b.v. nog wel 2 merken die een passende freewheel voor mijn fiets maken, maar beide hebben niet de oorspronkelijke kwaliteit. Ze slijten nu wel 3x zo snel, maar daarvoor kosten ze nog geen 2 tientjes.

Leuk! Dat is de sport en geeft voldoening. Zolang het frame nog goed is, je bejaarde fiets aan de praat houden.
14-08-2023, 09:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Daar is het toverwoord weer, opensource. Klinkt goed, maar geen uitleg, wat je ermee bedoel[s]d[/s]t.
Voor de mensen die het echt niet snappen: dan is er vast wel een ander die ergens iets in de lucht brengt waardoor de boel door draait. Nu kan dat dus niet.

Dat weet je niet, dat hangt er vanaf hoeveel moeite men wil doen om het probleem op te lossen.
En zelfs bij open source hoeft het niet zomaar mogelijk te zijn om een alternatieve server in de lucht te brengen, want de officiele server zal vast uitgerust zijn met certificaten die zelfs bij open source niet zomaar meegeleverd zijn.
Ook zal er wellicht sprake zijn van een domeinnaam die gebruikt wordt om de officiele server te benaderen en die niet beschikbaar is voor registratie na een faillissement (omdat deze onderdeel is van de boedel). Voor je een nieuwe server kunt opzetten zul je wellicht de firmware van fietsen moeten flashen, wat ook weer beveiligd kan zijn met certificaten.
Hey als iemand het open source gemaakt, dan is dat met een bedoeling. Jij verward de mentaliteit van een open source bedrijf met een een gesloten winst-maximaliserend bedrijf.

Nee, jij verwart de beschikbaarheid van sourcecode met de toegankelijkheid van een bepaald product of website!
Als de code open source is dan betekent dat dat het mogelijk is om zelf ook zo'n fiets te maken en die met aangepaste functies te laten werken. Maar niet (noodzakelijk) dat je een bestaande implementatie kunt "kapen"!

Er zijn talloze websites die draaien op opensource software (Linux, Apache etc) maar toch kun jij niet als een bedrijf wat zo'n site had die voortzetten als dat bedrijf er mee stopt. Want dan heb je ook de controle over de domeinnaam nodig, en die heb je niet.
14-08-2023, 12:18 door Briolet
…Nee, jij verwart de beschikbaarheid van sourcecode met de toegankelijkheid van een bepaald product of website!
Als de code open source is dan betekent dat dat het mogelijk is om zelf ook zo'n fiets te maken en die met aangepaste functies te laten werken. Maar niet (noodzakelijk) dat je een bestaande implementatie kunt "kapen"!

Ik zou het nog scherper stellen. Open Source houd alleen in dat de code vrij inzichtelijk is. Niet dat je die code ook vrij kunt gebruiken. Veel Open source heeft een licentievoorwaarde die alleen toestaat de code te gebruiken mits je die gratis doorgeeft. Een bedrijf kan er dan nog geen app mee ontwikkelen als ze aan die app willen verdienen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.