image

Robeco hoeft klant geen schadevergoeding te betalen wegens identificatieproces

donderdag 24 augustus 2023, 12:08 door Redactie, 20 reacties

Robeco hoeft een klant die tegen problemen aanliep met de (her)identificatieprocedure geen schadevergoeding te betalen. Dat oordeelt het financiële klachteninstituut Kifid. De klant had al bijna veertig jaar een beleggingsrekening bij Robeco. Eind 2021 besloot het bedrijf een (her)identificatieproces te beginnen. Omdat de klant in de Filipijnen woont en daar belasting betaalt wilde Robeco adres- en fiscale gegevens controleren. Ook is de klant om een geldig legitimatiebewijs gevraagd.

Het lukte de klant niet om de verificatie via de app te voltooien en hij liet dat ook aan Robeco weten. De verificatie was mislukt omdat de klant een paspoort en rijbewijs had geüpload in plaats van een paspoort en bankafschrift. De man stelde daarop dat hij de benodigde stukken niet handmatig kon uploaden, waarop Robeco liet weten dat dit wel moest gebeuren en hij hierbij hulp kon krijgen. Een aantal dagen later blokkeerde Robeco de beleggingsrekening van de klant.

De klant kon nog wel zijn bestaande beleggingen verkopen. Dezelfde dag uitte de klant zijn onvrede over het identificatieproces en verstuurde een formulier voor het opzeggen van zijn rekening. Tevens besloot de klant een klacht in te dienen en vorderde duizend euro vanwege ingehouden transactiekosten en vierduizend euro aan emotionele schade. De klant stelde dat hij mogelijk bij de FIU-Nederland als verdacht persoon is geregistreerd en veel stress heeft ervaren als gevolg van het handelen van Robeco.

Volgens het Kifid mocht en moest Robeco vanwege wetgeving vragen om de identiteit van de klant en mag het hiervoor zelf de methode kiezen, in dit geval via een app of door middel van haar website. "Naar het oordeel van de commissie kan en mag Robeco haar eigen methode toepassen om de identiteit te laten verifiëren waarbij zij is gehouden aan wettelijke voorschriften zoals bijvoorbeeld wat een geldig legitimatiebewijs is", aldus het klachteninstituut.

Het Kifid komt tot het oordeel dat niet vast is komen te staan dat Robeco onrechtmatig heeft gehandeld. "Op het moment dat de consument nog met Robeco in gesprek was over mogelijke alternatieven om de identificatieprocedure te voltooien, heeft de consument zijn beleggingsrekening zelf opgeheven. Er is niet gebleken van schade die aan Robeco kan worden toegerekend. De vorderingen van de consument moeten daarom worden afgewezen", zo laat de uitspraak weten (pdf).

Reacties (20)
24-08-2023, 13:03 door Anoniem
"Naar het oordeel van de commissie kan en mag Robeco haar eigen methode toepassen om de identiteit te laten verifiëren waarbij zij is gehouden aan wettelijke voorschriften zoals bijvoorbeeld wat een geldig legitimatiebewijs is", aldus het klachteninstituut.
Robeco is een windows gebaseerd bedrijf met een website running IIS 10.0 en ASP.NET 4.0.3031s Daarom kan ik mij voorstellen dat de identificatie is mislukt.
De beste man had al 40j een beleggingsrekening waarvoor hij zich ooit heeft moeten identificeren. Het bedrijf draaide toen een HP UNIX mainframe.
24-08-2023, 13:09 door Anoniem
Door Anoniem:
"Naar het oordeel van de commissie kan en mag Robeco haar eigen methode toepassen om de identiteit te laten verifiëren waarbij zij is gehouden aan wettelijke voorschriften zoals bijvoorbeeld wat een geldig legitimatiebewijs is", aldus het klachteninstituut.
Robeco is een windows gebaseerd bedrijf met een website running IIS 10.0 en ASP.NET 4.0.3031s Daarom kan ik mij voorstellen dat de identificatie is mislukt.
De beste man had al 40j een beleggingsrekening waarvoor hij zich ooit heeft moeten identificeren. Het bedrijf draaide toen een HP UNIX mainframe.

Wat is je punt?
24-08-2023, 13:14 door Anoniem
Door Anoniem:
"Naar het oordeel van de commissie kan en mag Robeco haar eigen methode toepassen om de identiteit te laten verifiëren waarbij zij is gehouden aan wettelijke voorschriften zoals bijvoorbeeld wat een geldig legitimatiebewijs is", aldus het klachteninstituut.
Robeco is een windows gebaseerd bedrijf met een website running IIS 10.0 en ASP.NET 4.0.3031s Daarom kan ik mij voorstellen dat de identificatie is mislukt.
De beste man had al 40j een beleggingsrekening waarvoor hij zich ooit heeft moeten identificeren. Het bedrijf draaide toen een HP UNIX mainframe.

Mooi verhaal van u, maar wat heeft dat te maken met het feit dat de man zich moest heridentificeren?
De man heeft al 40 jaar een beleggingsrekening, ervan uitgaande dat je gemiddeld toch wel een jaar of 30 bent voordat je aan zoiets begint, zou het zomaar kunnen zijn dat de beste man allang dood en begraven is en iemand misbruik van de rekening probeer te maken. Heridentificatie na zo lange periode is daarom in mijn ogen niet zo vreemd.

Rr dan vanalles misgaat wil nog niet zeggen dat dit aan de procedure van Robeco ligt
24-08-2023, 14:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
"Naar het oordeel van de commissie kan en mag Robeco haar eigen methode toepassen om de identiteit te laten verifiëren waarbij zij is gehouden aan wettelijke voorschriften zoals bijvoorbeeld wat een geldig legitimatiebewijs is", aldus het klachteninstituut.
Robeco is een windows gebaseerd bedrijf met een website running IIS 10.0 en ASP.NET 4.0.3031s Daarom kan ik mij voorstellen dat de identificatie is mislukt.
De beste man had al 40j een beleggingsrekening waarvoor hij zich ooit heeft moeten identificeren. Het bedrijf draaide toen een HP UNIX mainframe.

Wat is je punt?
Zeiken om het zeiken.
24-08-2023, 14:39 door Anoniem
Goed lezen!
24-08-2023, 14:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
"Naar het oordeel van de commissie kan en mag Robeco haar eigen methode toepassen om de identiteit te laten verifiëren waarbij zij is gehouden aan wettelijke voorschriften zoals bijvoorbeeld wat een geldig legitimatiebewijs is", aldus het klachteninstituut.
Robeco is een windows gebaseerd bedrijf met een website running IIS 10.0 en ASP.NET 4.0.3031s Daarom kan ik mij voorstellen dat de identificatie is mislukt.
De beste man had al 40j een beleggingsrekening waarvoor hij zich ooit heeft moeten identificeren. Het bedrijf draaide toen een HP UNIX mainframe.

Wat is je punt?
Het is kennelijk 40 jaar geleden met een UNIX mainframe wel gelukt en nu met windows IIS/ASP niet en dat vind ik niet zo verwonderlijk. Nederland open in verbinding is vroeger niet voor niets in het leven geroepen. Het overkwam mij vanmiddag nog bij het maken van een afspraak met een lege ASP bladzijde.
24-08-2023, 15:27 door Anoniem
Door Anoniem: Het overkwam mij vanmiddag nog bij het maken van een afspraak met een lege ASP bladzijde.
Waarom zou je in godsnaam een afspraak willen maken met een ASP pagina?
24-08-2023, 19:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
"Naar het oordeel van de commissie kan en mag Robeco haar eigen methode toepassen om de identiteit te laten verifiëren waarbij zij is gehouden aan wettelijke voorschriften zoals bijvoorbeeld wat een geldig legitimatiebewijs is", aldus het klachteninstituut.
Robeco is een windows gebaseerd bedrijf met een website running IIS 10.0 en ASP.NET 4.0.3031s Daarom kan ik mij voorstellen dat de identificatie is mislukt.
De beste man had al 40j een beleggingsrekening waarvoor hij zich ooit heeft moeten identificeren. Het bedrijf draaide toen een HP UNIX mainframe.

Wat is je punt?
Het is kennelijk 40 jaar geleden met een UNIX mainframe wel gelukt en nu met windows IIS/ASP niet en dat vind ik niet zo verwonderlijk. Nederland open in verbinding is vroeger niet voor niets in het leven geroepen. Het overkwam mij vanmiddag nog bij het maken van een afspraak met een lege ASP bladzijde.

Onzin. 40 jaar geleden was ten eerste de eis voor identificatie niet zo sterk en ten tweede was die volledig handmatig. Daar kwam geen mainframe aan te pas (en Unix werd geleverd op minicomputers, niet op mainframes in die tijd). Dus inderdaad alleen om te zeiken. (Ik ben degene van ‘Wat is je punt’).
25-08-2023, 00:15 door Briolet
Door Anoniem: Robeco is een windows gebaseerd bedrijf met een website running IIS 10.0 en ASP.NET 4.0.3031s Daarom kan ik mij voorstellen dat de identificatie is mislukt.

Het technische deel van de identificatie werkte juist perfect. Dit proces herkende automatisch dat er niet de goede documenten aangeleverd zijn. Als er iets misschien niet goed was, was het ergonomisch van aard waardoor het de klant niet duidelijk was welke documenten aangeleerd moesten worden. Dus wat is je punt want dit alles heeft niets met een OS te maken?
25-08-2023, 08:27 door Anoniem
Waarom kan de klant geen kopie van die twee zaken opsturen per post? De rekening is destijds ook op die manier geopend. Het is een schandalige manier om zo met je klanten om te gaan. Als een klant bijna 40 jaar trouw is en beheersvergoedingen betaalde dan mag je ook een klantvriendelijke i.p.v. een starre houding verwachten.
25-08-2023, 11:17 door Anoniem
De man is kennelijk al op leeftijd, en wellicht niet zo computer-literate. Een identificatieproces optuigen dat op deze vooronderstelling gebaseerd is, en dat combineren met een snufje starre servicedesk levert withete klanten op. Iemand ernstig verrast?
25-08-2023, 17:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het overkwam mij vanmiddag nog bij het maken van een afspraak met een lege ASP bladzijde.
Waarom zou je in godsnaam een afspraak willen maken met een ASP pagina?
Afsprakenpagina van een bekend ziekenhuis die blijkbaar met ASP werkt.
25-08-2023, 17:49 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Robeco is een windows gebaseerd bedrijf met een website running IIS 10.0 en ASP.NET 4.0.3031s Daarom kan ik mij voorstellen dat de identificatie is mislukt.

Het technische deel van de identificatie werkte juist perfect. Dit proces herkende automatisch dat er niet de goede documenten aangeleverd zijn. Als er iets misschien niet goed was, was het ergonomisch van aard waardoor het de klant niet duidelijk was welke documenten aangeleerd moesten worden. Dus wat is je punt want dit alles heeft niets met een OS te maken?
Jazeker wel. Een windows pur sang bedrijf zoals Robeco is gestandaardiseerd op het docx formaat en dat is geen open standaard en dus kan er val alles misgaan. Het heeft heel lang geduurd voordat ze extern ook een soort pdf aanbieden
25-08-2023, 17:51 door Anoniem
Door Anoniem: De man is kennelijk al op leeftijd, en wellicht niet zo computer-literate. Een identificatieproces optuigen dat op deze vooronderstelling gebaseerd is, en dat combineren met een snufje starre servicedesk levert withete klanten op. Iemand ernstig verrast?
Nee, gebeurd aan de lopende band (ing mooi voorbeeld als je als oudere gaat verhuizen).
26-08-2023, 12:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het overkwam mij vanmiddag nog bij het maken van een afspraak met een lege ASP bladzijde.
Waarom zou je in godsnaam een afspraak willen maken met een ASP pagina?
Afsprakenpagina van een bekend ziekenhuis die blijkbaar met ASP werkt.

Je snapt de grap niet.
26-08-2023, 17:20 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom kan de klant geen kopie van die twee zaken opsturen per post? De rekening is destijds ook op die manier geopend. Het is een schandalige manier om zo met je klanten om te gaan. Als een klant bijna 40 jaar trouw is en beheersvergoedingen betaalde dan mag je ook een klantvriendelijke i.p.v. een starre houding verwachten.

De klant kreeg hulp aangeboden maar had daar geen behoefte (meer) aan.

De rekening is destijds zeer waarschijnlijk in persoon geopend op een kantoor .
Hij mag vast ook wel terugvliegen om met z'n paspoort op een kantoor te verschijnen.

Voor die veertig jaar beheervergoedingen heeft ie veertig jaar aandelenbeheer gekregen.

En wees maar heel blij dat het per post sturen van een kopie van een ID NIET acceptabel genoeg is , want dan is identiteitsfraude wel heel makkelijk.
26-08-2023, 20:26 door Anoniem
De firma heeft haar excuses aangeboden en beloofde beterschap (punt 2.9). Ze geven zelf al aan dat allemaal niet zo fraai is gegaan en dat het beter kan.
De klant had beter naar de rechter kunnen stappen, maar dat is waarschijnlijk een kostbare zaak.

Waaruit maakt u op dat deze rekening op een kantoor is geopend? Deze beleggingsinstelling adverteerde veel in kranten en tijdschriften, als je daarop reageerde kreeg je per post een informatiepakket en na het opsturen van het aanvraagformulier (naar een antwoordnummer) kreeg je een rekeningnummer.
27-08-2023, 07:32 door karma4 - Bijgewerkt: 27-08-2023, 07:44
vorderde duizend euro vanwege ingehouden transactiekosten
Niemand die daarop reageerde met het woonachtig zijn in de philipijnen?
Transactiekosten nu zijn 0% telefonisch is het 0,35%. Het gaat om een ton drie ton of meer.

Leeftijd is ? niet weer werkzaam in Nederland. De philipijnen is veel goedkoper dan hier.
https://kostenvanlevensonderhoud.com/prijzen-en-salarissen-in-filipijnen-land/
Hoeven we geen medelijden mee te hebben.

Opvallend dat de klant de rekening zelf ophief. Het is wel vreemd om permanent in de philipijnen te zitten en dan te verwachten dat alles gaat zoals in Nederland waar je in uiterste geval naar een kantoor kunt gaan.

Door Anoniem: De firma heeft haar excuses aangeboden en beloofde beterschap (punt 2.9). Ze geven zelf al aan dat allemaal niet zo fraai is gegaan en dat het beter kan. ...
Dat is de standaard benadering van een klantcontactcenter waar de klant problemen ervaart.
Het is de NS methodiek van "onze excuses voor het ongemak" waarna ze vrolijk niets aan het ongemak doen.

Het zegt dus niets over de invulling van dat identificatieproces.
Gewoon eens doen wat er nu gevraagd werd en dan terugkomen. Ik heb het doorlopen, het was echt wel te doen.
Scan van paspoort met scan van je gezicht. Moest wel via een niet antieke smartphone.

Door Anoniem: ....
En wees maar heel blij dat het per post sturen van een kopie van een ID NIET acceptabel genoeg is , want dan is identiteitsfraude wel heel makkelijk.
Goede opmerking. We hebben nogal wat nerds die ophef maken als de beveiliging niet op orde is.
Vreemd dat die nerds ook ophef maken om de beveiliging af te breken omdat het even lastig is om aan de voorwaarden te voldoen. De juiste persoon met een live beeld en een id-scan lijkt me conform de minimale eisen.
28-08-2023, 19:05 door Anoniem
Paspoort en bankafschrift uploaden. Hmmm, hoe kom ik aan een bankafschrift?
30-08-2023, 11:06 door Anoniem
Dit was inderdaad een zeer slecht in elkaar gezette identifikatie procedure, die meerdere keren is mislukt, omdat de software de dokumenten niet kon herkennen. Bijzonder frustrerend!
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.