image

SGP Zeeuwse gemeente wil dna-database om hondenpoep te bestrijden

maandag 25 september 2023, 09:34 door Redactie, 40 reacties

De SGP van de Zeeuwse gemeente Reimerswaal wil een dna-database opzetten om de overlast van hondenpoep tegen te gaan. De partij heeft hiervoor een motie ingediend waar morgen over wordt gestemd (pdf). Volgens de SGP is hondenpoep in de openbare ruimte één van de grootste ergernissen van de inwoners van Reimerswaal, dat ruim 23.000 inwoners telt.

Hondenpoep heeft zelfs een apart hoofdstuk in het Handhavingsprogramma 2022 van de Zeeuwse gemeente (pdf). Zo worden er boa's ingezet om te handhaven, maar is dit lastig, aangezien overtreders op heterdaad moeten worden betrapt, zo stelt de SGP. "Een DNA-test eenvoudig kan vaststellen van welke hond de gevonden uitwerpselen zijn, zodat de verantwoordelijk eigenaar kan worden achterhaald", staat in de motie.

De partij wil daarom een dna-database met daarin het dna van alle honden in de gemeente. Vervolgens kan op basis van een dna-test de overtreder worden beboet. De kosten van de dna-test zouden op de overtreder moeten worden verhaald. Ook de kosten van de dna-registratie, die tussen de 75 en 100 euro liggen, komen voor rekening van de hondeneigenaar. Via een registratieplaatje kunnen eigenaren aantonen dat een dna-test van hun hond heeft plaatsgevonden.

Voor honden van wie het dna niet in de database is geregistreerd en zich binnen de openbare ruimte van de gemeente bevinden kan een boete worden opgelegd. Analyses blijven met terugwerkende kracht te matchen aan een dna-profiel tot twee jaar na dato. Dit geeft de mogelijkheid om mensen ook na later registreren nog te beboeten. Tevens wil de SGP dat er een 'hondenpoep meldlijn' komt waar mensen door kunnen geven dat ergens uitwerpselen liggen.

Reacties (40)
25-09-2023, 09:37 door Anoniem
Enge partij, die SGP. Nu voor de hond. Over 2 jaar voor de mens.
Daarnaast: lekker als je bij iemand die daar woont op bezoek komt. Dan moet je dus ook 'registreren'.

Hopen dat er in die gemeente genoeg gezond verstand is om dit af te schieten.
En nee, ik heb zelf geen hond.
25-09-2023, 09:49 door Anoniem
Knettergek geworden.
Om nog maar niet te spreken over wat deze onzin allemaal gaat kosten.
Het grote probleem met ambtenaren is als je ze geld geeft gaan ze zelf een manier bedenken om het uit te geven, zelden komt dat goed terecht.
25-09-2023, 09:51 door Anoniem
Door Anoniem: Enge partij, die SGP. Nu voor de hond. Over 2 jaar voor de mens.
Daarnaast: lekker als je bij iemand die daar woont op bezoek komt. Dan moet je dus ook 'registreren'.

Hopen dat er in die gemeente genoeg gezond verstand is om dit af te schieten.
En nee, ik heb zelf geen hond.
Prima maatregel,
honden bezitters veroorzaken zelf het probleem door hondenpoep te laten liggen, of de hond uit te laten die daar niet voor bedoeld zijn.
Waarom moeten inwoners last hebben van overlast, die door een sociaal gedrag gemaakelijk te voorkomen is.

"Nu voor de hond. over 2 jaar voor de mens." heeft daar niks mee te maken.
25-09-2023, 10:03 door Anoniem
Door Anoniem: Enge partij, die SGP. Nu voor de hond. Over 2 jaar voor de mens.
Daarnaast: lekker als je bij iemand die daar woont op bezoek komt. Dan moet je dus ook 'registreren'.

Hopen dat er in die gemeente genoeg gezond verstand is om dit af te schieten.
En nee, ik heb zelf geen hond.

Een heel verstandig voorstel.
Mensen moeten een stok achter de deur hebben!
We zijn genoeg bezig geweest met pappen en nathouden in dit land.
25-09-2023, 10:10 door Anoniem
Door Anoniem: Enge partij, die SGP. Nu voor de hond. Over 2 jaar voor de mens.
Daarnaast: lekker als je bij iemand die daar woont op bezoek komt. Dan moet je dus ook 'registreren'.

Hopen dat er in die gemeente genoeg gezond verstand is om dit af te schieten.
En nee, ik heb zelf geen hond.

Wat vervelend om te horen dat bij jullie gemeente zoveel overlast is met mensenpoep dat ze een DNA-database voor moeten opzetten. Altijd meteen de angst dat zoiets bij mensen gaat gebeuren. Beoordeel gewoon iedere situatie op zichzelf en beslis dan of je ermee eens bent of niet.

Voor de duidelijkheid: ik vind dit ook erg ver gaan. Als overlast met hondenpoep je grootste probleem is, dan heb je weinig problemen in jouw gemeente.
25-09-2023, 10:19 door Anoniem
Goed plan. Het meest irrante probleem speelt zich niet alleen in Zeeland af.
DNA bank voor honden EN katten lijkt me een uitkomst.
25-09-2023, 10:22 door Reinder
Dit klinkt nog eens als een realistisch en uitvoerbaar plan. Zo waterdicht ook, what could possibly go wrong?

Mijn voorspelling voor woord van het jaar van volgend jaar alvast: poeptoeristen (mensen die hun ongeregistreerde hond laten poepen in naburige gemeentes waar geen registratieplicht is) of poepvandalisme (mensen die hondenpoep van elders meenemen om dat in hun gemeente te verspreiden om zo het process te frustreren).
25-09-2023, 10:26 door Anoniem
Dit is het optuigen van een systeem dat binnen 5 jaar misbruikt zal gaan worden voor andere zaken. Verschuivende kaders. En hoe ik als niet huisdier bezitter baal van sommige zaken. Dit is een buitengewoon slecht plan. Katten en paarden zullen snel volgen. En als we het toch hebben. Waarom niet mensen en dat koppelen aan databases in de gezondheidszorg of politie?
25-09-2023, 10:30 door Anoniem
Het is net als met roken. Een tevreden roker is geen onruststoker. Voor mensen met een gezelschapsdier geldt het zelfde. Die moeten ergens een plekje hebben om te poepen. Net als de zeemeeuwen. Die het het liefst op zwarte auto's doen.

Als een wijk te mooi en rustig is, dan heb je twee groepen. Hen die ervan genieten. En hen die weinig meer te klagen weten en op zoek gaan. Uit verveling.
25-09-2023, 10:34 door Anoniem
Voor honden van wie het dna niet in de database is geregistreerd en zich binnen de openbare ruimte van de gemeente bevinden kan een boete worden opgelegd.
Aha... dus je moet niet met je hond iemand willen bezoeken in die gemeente, want dan krijg je mogelijk een boete?
25-09-2023, 11:17 door Anoniem
Mag het ook met een QR-code op de drol?
Hoe denkt de SGP over DNA vervuiling? Die drol ligt niet in een steriele omgeving en bevat het DNA van miljarden micro-organismen. Krijgt zomaar onze lieve Heer een boete omdat hij ooit die omgeving geschapen heeft.
25-09-2023, 11:21 door Anoniem
Simpel te omzeilen uiteraard, je moet wel met een zak poep van een andere hond op pad, zodra de jouwe zijn pakket neerlegt smeer je dat van je buurman eroverheen.
25-09-2023, 11:30 door Anoniem
Misschien de oude Veldwachter weer introduceren... in plaats van deze technocratische praktijken.
25-09-2023, 12:16 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien de oude Veldwachter weer introduceren... in plaats van deze technocratische praktijken.

Welnee joh. Troonrede lezen. Verbinden.

Hoe doe je dat? De laatste gemeente in Nederland waar ik woonde was daar actief in. Helpen bijvoorbeeld een straat barbecue te organiseren. Wat ook in een kerk kan en dan even niet preken, maar gristelijk verbinden. Er is hier een moskee die dat ook doet. Iedereen welkom, een tafel vol met eten, en niet om zieltjes te winnen of einden der tijden toe te wensen. In verzuurde buurten stoppen mensen elkaar gewoon gedag te zeggen op straat. Dan moet je gewoon af en toe wat doen als gemeente.

Daarnaast denk ik dat het grondwettelijk niet kan. Het DNA van je hond opeisen en je ook nog de kosten laten betalen. Ik denk dat dat enkel kan als een veldwachter ziet dat je hond voor de deur van die buren die nooit meer gedag zeggen kakt. En dat je het vrolijk laat liggen. Dan moet er een Officier van Justitie zijn die goedkeurt dat er DNA van de hond wordt afgenomen. Anders blijft het aantasting van de persoonlijke levenssfeer. Is er dan DNA, dan heb je een hele dure database nodig, plus een heel peloton drollenDNAmatchers nodig. Wat kost dat allemaal niet. Beter af en toe een straatfeestje doen in een weekend. Er zal wel een slager zijn die de hamburgers wil sponsoren en een kroeg op de hoek die een paar kratjes bier brengt. Als daarna iedereen elkaar weer kent en weer op straat gewoon hallo, dag en goeiemiddag zegt, veel leuker wonen.
25-09-2023, 12:20 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien de oude Veldwachter weer introduceren... in plaats van deze technocratische praktijken.
Meneer Zwart is helaas al overleden. Het idee is goed, sowieso geen boa's. Of enkel boa's die eerst een persoonlijkheidstest ondergaan hebben.
25-09-2023, 12:33 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien de oude Veldwachter weer introduceren... in plaats van deze technocratische praktijken.
Kijk dit is nou een goede oplossing.
25-09-2023, 12:41 door Anoniem
Goh, de BOA's moeten eens werken voor hun geld, dat kunnen we natuurlijk niet hebben, we moeten het zo makkelijk mogelijk maken voor die BOA's en ja die databases zijn lekker modern en makkelijk. Doe niet zo debiel er zorg er gewoon voor dat je achterban zich fatsoenlijk gedraagt zonder al deze technocratische oplossingen.
Wij hebben hier door de aanleg van poepveldjes geen overlast meer, moet je er natuurlijk wel voor zorgen dat er daar voldoende van zijn.
25-09-2023, 12:55 door Anoniem
"Nu voor de hond. over 2 jaar voor de mens." heeft daar niks mee te maken.
Toch wel, die poster heeft volkomen gelijk. Waardeloos voorstel. Niet aan beginnen. Die 2 jaar is overdreven, maar binnen 5 jaar lukt function creep gegarandeerd.
Misschien de oude Veldwachter weer introduceren... in plaats van deze technocratische praktijken.
Je vergeet dat de veldwachter, als voorloper van de 'politie' een andere taak had. De veldwachter was geen verlangstuk van de fiscus. De politie is dat wel.
25-09-2023, 13:00 door Anoniem
Prima maatregel,
honden bezitters veroorzaken zelf het probleem door hondenpoep te laten liggen, of de hond uit te laten die daar niet voor bedoeld zijn.
Waarom moeten inwoners last hebben van overlast, die door een sociaal gedrag gemaakelijk te voorkomen is.

"Nu voor de hond. over 2 jaar voor de mens." heeft daar niks mee te maken.

Wat je hier schrijft is toch een enorme drogreden. Zullen we deze retoriek dan maar meteen overal op toepassen? "Er zijn mensen die zedendelicten/inbraken/moorden plegen, dus het registreren van DNA van ALLE mensen is een stap die we kunnen rechtvaardigen."
25-09-2023, 13:14 door Anoniem
Door Reinder: Dit klinkt nog eens als een realistisch en uitvoerbaar plan. Zo waterdicht ook,

De gemeente Overbetuwe overwoog ook om een dna-databank van alle honden aan te leggen. Dat plan faalde jammerlijk.

https://www.gelderlander.nl/betuwe/geen-dna-controle-op-hondenpoep-overbetuwe~a0ce3936/
25-09-2023, 13:56 door Anoniem
Door Anoniem: Enge partij, die SGP.
Laatst had iemand zijn hond vlak bij mijn voordeur uitgelaten en de bruine verrassing laten liggen.
Het gevolg: een deel van mijn tapijt kon ik weggooien.

Dus wat mij betreft mag deze 'enge partij' zijn zin krijgen!
25-09-2023, 14:14 door _R0N_
Door Anoniem:
Door Anoniem: Enge partij, die SGP. Nu voor de hond. Over 2 jaar voor de mens.
Daarnaast: lekker als je bij iemand die daar woont op bezoek komt. Dan moet je dus ook 'registreren'.

Hopen dat er in die gemeente genoeg gezond verstand is om dit af te schieten.
En nee, ik heb zelf geen hond.
Prima maatregel,
honden bezitters veroorzaken zelf het probleem door hondenpoep te laten liggen, of de hond uit te laten die daar niet voor bedoeld zijn.
Waarom moeten inwoners last hebben van overlast, die door een sociaal gedrag gemaakelijk te voorkomen is.

"Nu voor de hond. over 2 jaar voor de mens." heeft daar niks mee te maken.

Maar wel exact volgens kerkelijke gewoonten, registreren en overgeven aan de leiders anders tel je niet mee.
Dit is exact waarom politieke partijen met een religieuze grondslag verboden moeten worden.
25-09-2023, 14:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Enge partij, die SGP. Nu voor de hond. Over 2 jaar voor de mens.
Daarnaast: lekker als je bij iemand die daar woont op bezoek komt. Dan moet je dus ook 'registreren'.

Hopen dat er in die gemeente genoeg gezond verstand is om dit af te schieten.
En nee, ik heb zelf geen hond.
Prima maatregel,
honden bezitters veroorzaken zelf het probleem door hondenpoep te laten liggen, of de hond uit te laten die daar niet voor bedoeld zijn.
Waarom moeten inwoners last hebben van overlast, die door een sociaal gedrag gemaakelijk te voorkomen is.

"Nu voor de hond. over 2 jaar voor de mens." heeft daar niks mee te maken.

Helemaal goed. De kosten voor dit voorstel en de uitwerking daarvan direct via de hondenbelasting bij de bezitters in rekening brengen. Beter is om eerst even in de lokale krant aan te kondigen dat dit staat te gebeuren misschien dat ze dan eieren voor hun geld nemen.
25-09-2023, 15:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Enge partij, die SGP.
Laatst had iemand zijn hond vlak bij mijn voordeur uitgelaten en de bruine verrassing laten liggen.
Het gevolg: een deel van mijn tapijt kon ik weggooien.

Dus wat mij betreft mag deze 'enge partij' zijn zin krijgen!

Je had ook kunnen kijken waar je loopt.
En je voeten kunnen vegen voordat je naar binnen loopt.

Allemaal dingen die je ooit lang geleden misschien van thuis meegekregen hebt.

Oh, en die drolllen zijn ook goed te ruiken,
Dat had misschien al een hint kunnen zijn, voordat je je schoen erin zet.


M1aar met jouw redenatie heb je dus ook geen problemen je eigen dna af te geven.
Bv omdat ze willen kunnen achterhalen wie wanneer het riool verstopt.
Alle kosten zijn atuurlijk voor jezelf.
:-)

En voor functioncreep hoe je ook niet bang te zijn. De VVD of SGP wacht daar minstens 2-5 jaar mee, voordat ze die dna-databank gaan inzetten voor andere dingen.
Hij is er dan toch. Zonde van de investering om dat niet te doen.
25-09-2023, 16:03 door Anoniem
Tja, ergens het gevolg van de lakse mentaliteit van nederlanders...

Wel een (corona-)hond willen om als accesoire te dienen naast de appelboom, de tesla of skoda octavia en het nieuwbouwhuis van zo'n 500.000 euro (1.3 miljoen gulden) maar niet de moeite willen nemen om een zakje het shit op te ruimen...

En de excuses liggen al lang klaar... tja, ik had geen zakjes meer, en poezen dan? en de vuilnisbak was vol... dat is mijn hond niet... ja, en straks mensen...

Dit probleem was niet ontstaan wanneer mensen hun hondenpoep gingen opruimen... het is altijd andere mensen hun probleem....

Tja, dan komt er een keer een draconische maatregel.... geen hondenbelasting, wel overal poep... dus al die poep moet gemeentelijk opgezogen worden, op kosten van iedereen die geen hond heeft?

Nee, ik ben geen honden hater... ik heb zelf 3 husky (keej, 2 husky-malamute kruising) en 1 husky... maar ik hoef te niet uit te laten over stoep van andere mensen en ze poepen hoogstens mijn gezicht tijdens het rennen voor mijn kar.
25-09-2023, 16:04 door Anoniem
dus het registreren van DNA van ALLE mensen is een stap die we kunnen rechtvaardigen."
Ik denk niet dat je dit begrijpt maar als ze ieder huis vol met camera’s zetten dan komen ze minder te
weten over jou als ze je dna hebben.
25-09-2023, 16:55 door Anoniem
Door Anoniem: Goed plan. Het meest irrante probleem speelt zich niet alleen in Zeeland af.
DNA bank voor honden EN katten lijkt me een uitkomst.
Laten we dan ook paarden meenemen ...... de hoeveelheid paardenpoep die tegenwoordig op het fietspad ligt is ook niet meer in één kliko te stoppen. (Oh ...... niet te vergeten ook de snelweg-tankstation-bosjes-poepers .... )
25-09-2023, 16:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Prima maatregel,
honden bezitters veroorzaken zelf het probleem door hondenpoep te laten liggen, of de hond uit te laten die daar niet voor bedoeld zijn.
Waarom moeten inwoners last hebben van overlast, die door een sociaal gedrag gemaakelijk te voorkomen is.

"Nu voor de hond. over 2 jaar voor de mens." heeft daar niks mee te maken.

Wat je hier schrijft is toch een enorme drogreden. Zullen we deze retoriek dan maar meteen overal op toepassen? "Er zijn mensen die zedendelicten/inbraken/moorden plegen, dus het registreren van DNA van ALLE mensen is een stap die we kunnen rechtvaardigen."

Vanaf een bepaalde strafmaat/ misdrijf wordt DNA toch al afgenomen ,wat natuurlijk een goede maatregel is.
Daarmee zijn nl. meerdere Coldcases opgelost.
Nou U weer……
25-09-2023, 18:02 door Anoniem
Door Anoniem: Knettergek geworden.
Om nog maar niet te spreken over wat deze onzin allemaal gaat kosten.
Het grote probleem met ambtenaren is als je ze geld geeft gaan ze zelf een manier bedenken om het uit te geven, zelden komt dat goed terecht.
Prima actie!!!! Hadden ze jaren geleden al moeten doen.
Hoe vaak ik al niet in zo'n smerige hondendrol ben gestapt op plaatsen waar een ruimplicht is. Dit zegt meer dan genoeg over hoe asociaal sommige hondenbezitters zijn. Flinke boetes uitdelen aan de hand van DNA resultaat dan is dit project ook weer betaald door de vervuilers.
25-09-2023, 20:06 door Anoniem
Iedere advocaat veegt dit onderuit. Ga maar eens bewijzen dat iemands hondenpoep niet door iemand anders uit een container is gehaald en ergens is neergelegd. Klinkt meer als verkiezingsretoriek, kijk ons eens uw ergernis oplossen.
25-09-2023, 21:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Voor honden van wie het dna niet in de database is geregistreerd en zich binnen de openbare ruimte van de gemeente bevinden kan een boete worden opgelegd.
Aha... dus je moet niet met je hond iemand willen bezoeken in die gemeente, want dan krijg je mogelijk een boete?
Waarom niet? Je hebt daar gewoon recht op. Als je de grens over gaat heb je ook een paspoort nodig, dus als je hond de gemeentegrens overgaat, dan zorg je maar dat je hond keurig geregistreerd staat in die gemeente.
26-09-2023, 00:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Voor honden van wie het dna niet in de database is geregistreerd en zich binnen de openbare ruimte van de gemeente bevinden kan een boete worden opgelegd.
Aha... dus je moet niet met je hond iemand willen bezoeken in die gemeente, want dan krijg je mogelijk een boete?
Waarom niet? Je hebt daar gewoon recht op. Als je de grens over gaat heb je ook een paspoort nodig, dus als je hond de gemeentegrens overgaat, dan zorg je maar dat je hond keurig geregistreerd staat in die gemeente.
Nooit geweten dat als ik over de grens ga ik me moet registreren in die gemeente waar ik verblijf.
26-09-2023, 00:36 door Anoniem
Door Anoniem:
"Nu voor de hond. over 2 jaar voor de mens." heeft daar niks mee te maken.
Toch wel, die poster heeft volkomen gelijk. Waardeloos voorstel. Niet aan beginnen. Die 2 jaar is overdreven, maar binnen 5 jaar lukt function creep gegarandeerd.
Misschien de oude Veldwachter weer introduceren... in plaats van deze technocratische praktijken.
Je vergeet dat de veldwachter, als voorloper van de 'politie' een andere taak had. De veldwachter was geen verlangstuk van de fiscus. De politie is dat wel.
Daarom willen we ook die veldwachter terug.
26-09-2023, 01:37 door Reinder
Door Anoniem:Waarom niet? Je hebt daar gewoon recht op. Als je de grens over gaat heb je ook een paspoort nodig, dus als je hond de gemeentegrens overgaat, dan zorg je maar dat je hond keurig geregistreerd staat in die gemeente.

Ik geloof niet dat het zo werkt en stand zal houden bij een rechter. Er is ook nog zoiets als redelijkheid en billikheid; je kan niet van iemand die een hond mee heeft op doorreis door tien gemeenten (bijvoorbeeld onderweg naar familie, of op vakantie gaat met de auto) verwachten dat die in al die tien gemeenten eerst die hond laat registreren. Het is domweg niet redelijk en billijk. Je hoeft voor bijvoorbeeld je auto ook alleen maar de provinciale opcenten te betalen in de provincie waar de eigenaar woont, en dan mag je in alle provincies rijden. Hetzelfde voor gemeentelijke belastingen; je betaalt in de gemeente waar je woont en niet in alle gemeentes waar je op enig moment komt voor werk of bezoek. Als een gemeente zoiets als zo'n database wil dan is dat misschien (ik twijfel, maar goed laten we stellen dat het kan) juridisch mogelijk, maar dan alleen voor de mensen die in die gemeente wonen en een hond bezitten. Er is geen rechter die ermee akkoord gaat dat als iemand een hulphond bij zich heeft en van Groningen naar Maastricht reist dat die dan het DNA van de hond moet laten registreren in alle gemeentes waar die persoon dan doorheen reist. Voor zoiets zou dan een landelijke databank moeten komen, dit kan echt niet op gemeentelijk niveau voor mensen van buiten die gemeente.
26-09-2023, 09:02 door Anoniem
Kunnen die DNA gegevens niet gezien worden als persoonsgegevens in de zin van de AVG gezien deze indirect te herleiden zijn naar een specifiek individu? De hond zal geregistreerd staan met een eigenaar waardoor die gegevens naar een identificeerbare persoon verwijzen. Op grond van de AVG zijn persoonsgegevens gegevens die direct of indirect naar een specifieke individu te herleiden zijn.
26-09-2023, 09:14 door Anoniem
Nederland regel land.

Blijkbaar hebben we het nog zo goed dat mensen zich druk kunnen maken om hondenpoep. Je kan je maar ergens mee bezig houden. Als alle klagers een hondenpoepwacht opstellen ben je effectiever maar ja dan moet je mensen confronteren en dat is niet leuk...

Ben zeer benieuwd hoe dit plan in de praktijk gaat werken en wie er voor uitvoer gaat zorgen. Alleen Reimerswaal gaat dit doen. Alle andere gemeentes niet daar ga je al. Alle honden moeten DNA gaan afstaan. Dat alleen al wordt een behoorlijke opdracht. Gaat iedereen meewerken? Moet je een boete proces starten, strafzaken etc. BOA's in Reimerswaal gaan dus samples nemen van alle hondenpoep op specifieke plaatsen? (ben benieuwd hoeveel BOA's er dan nog blijven) wordt je gedegradeerd tot honden poep sample nemer. Top baantje. Die stront moet naar een lab voor dna sequencing ook mooi werk... (vast heel goedkoop...) vervolgens komt daar een resultaat uit dat gaat weer naar de gemeente. En dan? Weer diezelfde BOA's aansturen of boetes, verplicht afmaken, gevangenisstraf?
26-09-2023, 16:00 door Anoniem
Door Anoniem: Goed plan. Het meest irrante probleem speelt zich niet alleen in Zeeland af.
DNA bank voor honden EN katten lijkt me een uitkomst.

Goudvissen ook!! De hufterbeesten!
27-09-2023, 13:37 door Anoniem
Vanaf een bepaalde strafmaat/ misdrijf wordt DNA toch al afgenomen ,wat natuurlijk een goede maatregel is.
Daarmee zijn nl. meerdere Coldcases opgelost.
Nou U weer……

Uiteraard is dit wel pas nadat het strafbare feit is gepleegd. Dit betekent dus ook dat we niet het DNA van alle mensen maar preventief opslaan.

Prima om een dergelijke aanpak ook te gebruiken voor honden van hondenbezitters die op heterdaad zijn betrapt op het laten liggen van uitwerpselen, maar ook hier is het preventief opslaan mijns inziens een te grote inbreuk op de privacy van mensen die wel hun plichten vervullen.

Mocht dit idee wel het daglicht te zien krijgen, in de huidige vorm, dan ben ik het ermee eens dat de stap naar een DNA-bank voor mensen maar klein is.
27-09-2023, 13:54 door Anoniem
Zeeuwse gemeente wil dna-database om hondenpoep te bestrijden
woensdag 27 september 2023, 13:48 door Redactie

https://www.security.nl/posting/811926/Zeeuwse+gemeente+wil+dna-database+om+hondenpoep+te+bestrijden

Een meerderheid in de gemeenteraad met elf stemmen voor en zes tegen ging akkoord met een motie van de SGP.
28-09-2023, 14:40 door Anoniem
Door Anoniem: Enge partij, die SGP. Nu voor de hond. Over 2 jaar voor de mens.
Daarnaast: lekker als je bij iemand die daar woont op bezoek komt. Dan moet je dus ook 'registreren'.

Hopen dat er in die gemeente genoeg gezond verstand is om dit af te schieten.
En nee, ik heb zelf geen hond.

Waarom alleen de hond?
Katten poepen ook in je tuin, voor de voordeur, etc...
btw in het buiteland is dit de normaalste zaak van de wereld. Dan laat je het wel om de poep niet op te ruimen van je hond.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.