image

Politie vindt tien cashtraps bij geldautomaten in centrum Den Haag

maandag 25 september 2023, 14:53 door Redactie, 18 reacties

De Haagse politie heeft in het centrum van Den Haag bij tien geldautomaten cashtraps aangetroffen. "Hierbij is de gleuf van de geldautomaat door criminelen gemanipuleerd met een afdekplaatje. Daarmee wordt het gepinde geld tegengehouden", aldus de politie. Slachtoffers kunnen denken dat de automaat defect is en vervolgens weglopen. Dan komt de crimineel die de cashtrap verwijdert en het geld uit de geldautomaat meeneemt.

"Dit is een nieuwe vorm van oplichting. Wees scherp hierop en als u het niet vertrouwd of een verdachte situatie ziet bij een geldautomaat", zo laat het politie basisteam van de Jan Hendrikstraat in Den Haag op Facebook weten. Cashtrapping komt echter al langer voor. De politie waarschuwde hier vorig jaar meerdere keren voor en heeft ook een aparte webpagina over het onderwerp.

De European Association for Secure Transactions (EAST) meldde eerder dit jaar nog dat fraude met geldautomaten vorig jaar met 70 procent toenam, wat voornamelijk kwam door een toename van cashtrapping bij geldautomaten. Een trend die voor het eerst in de eerste helft van 2022 was gerapporteerd. EAST baseert zich op cijfers afkomstig van banken uit 21 Europese landen, waaronder ook Nederland

Reacties (18)
25-09-2023, 15:15 door Anoniem
Dus, komt er geen geld uit de pinautomaat, bel 112.
25-09-2023, 16:00 door Anoniem
Door Anoniem: Dus, komt er geen geld uit de pinautomaat, bel 112.
Dat, en blijf een minuut of twee staan bij de automaat. Dan slikt de automaat het geld weer in en wordt het geld niet van je rekening afgeschreven. Tenzij er een soort van brievenbusje gemaakt is, dan moet je de automaat eens goed onderzoeken...
25-09-2023, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem: Dus, komt er geen geld uit de pinautomaat, bel 112.

Nee. Kijk of er een extra plaatje zit voor de plek waar het geld uit de ATM zou moeten komen. Als dat zo is, dan kun je dat extra plaatje waarschijnlijk makkelijk los trekken. Jouw geld zit dan vast met lijm of iets anders aan dat plaatje. En dan kun je dus de bank of de politie bellen.
25-09-2023, 16:49 door Anoniem
Door Anoniem: Dus, komt er geen geld uit de pinautomaat, bel 112.
Nee bel 0900-8844 en de bank waar de automaat van is zodat ingeval je geld kwijt bent dit zo snel mogelijk vergoed wordt en ze de machine buiten gebruik kunnen stellen voor onderzoek.

112 is voor spoed eisende zaken waar direct lichamelijk gevaar geldt voor mensen, dieren. Als we112 hier mee gaan belasten wordt het een regelrechte puinzooi. En blijf bij het apparaat tot politie ter plaatse is anders graaien ze alsnog het geld weg.
25-09-2023, 17:08 door Anoniem
Door Anoniem: Dus, komt er geen geld uit de pinautomaat, bel 112.
Nee, het nr wat op de geldautomaat staat, of politie op 0900-8844
25-09-2023, 17:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus, komt er geen geld uit de pinautomaat, bel 112.
Nee bel 0900-8844 en de bank waar de automaat van is zodat ingeval je geld kwijt bent dit zo snel mogelijk vergoed wordt en ze de machine buiten gebruik kunnen stellen voor onderzoek.

112 is voor spoed eisende zaken waar direct lichamelijk gevaar geldt voor mensen, dieren. Als we112 hier mee gaan belasten wordt het een regelrechte puinzooi. En blijf bij het apparaat tot politie ter plaatse is anders graaien ze alsnog het geld weg.

Als je inderdaad een cashtrap ziet is dat best 112 waard. Daders zijn zeer waarschijnlijk in de nabijheid .
Een heterdaad(je) is 112 .
25-09-2023, 18:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus, komt er geen geld uit de pinautomaat, bel 112.
Nee bel 0900-8844 en de bank waar de automaat van is zodat ingeval je geld kwijt bent dit zo snel mogelijk vergoed wordt en ze de machine buiten gebruik kunnen stellen voor onderzoek.

112 is voor spoed eisende zaken waar direct lichamelijk gevaar geldt voor mensen, dieren. Als we112 hier mee gaan belasten wordt het een regelrechte puinzooi. En blijf bij het apparaat tot politie ter plaatse is anders graaien ze alsnog het geld weg.

Daar is de politie zelf niet consistent over. Soms staat er inderdaad zo iets, maar in andere gevallen zegt men weer dat je altijd 112 moet bellen als iets "spoedeisend" is, zoals ook het oppakken van criminelen zelfs als er geen gevaar is.
Nou zal dat er in dit geval vast niet in zitten want als je de politie bij die automaat laat komen dan zullen die criminelen echt niet uit de bosjes komen om "hun geld" op te eisen.
Sterker nog, ik denk dat het zelfs wel gevaarlijk is om de politie te gaan staan bellen bij die automaat, want het duurt wel een kwartier voor die er zijn (in het meest gunstige geval) en in de tussentijd sta jij daar klaar als slachtoffer van een overval, de criminelen zijn niet ver weg.
25-09-2023, 20:12 door Briolet
Door Anoniem:

Als je inderdaad een cashtrap ziet is dat best 112 waard. Daders zijn zeer waarschijnlijk in de nabijheid .
Een heterdaad(je) is 112 .

Precies. In gevallen waar een heterdaadje mogelijk is, vind ook de politie dat je 112 moet bellen. Alleen dat nummer kan het meest efficiënt de agenten in de buurt aanspreken. En ik weet zeker dat een heterdaadje veel voldoening geeft voor agenten.
25-09-2023, 20:12 door Briolet - Bijgewerkt: 25-09-2023, 20:20
.dubbele post gewist. [off topic] De site is traag. Hij reageert niet en als je dan nog een keer klikt geageert hij weer niet totdat je twee posts ziet. Daarna wilde ik deze post overschrijven met de volgende en na posten maakt hij er toch een nieuwe van.
25-09-2023, 20:17 door Briolet
Door Anoniem: Sterker nog, ik denk dat het zelfs wel gevaarlijk is om de politie te gaan staan bellen bij die automaat, want het duurt wel een kwartier voor die er zijn (in het meest gunstige geval) en in de tussentijd sta jij daar klaar als slachtoffer van een overval, de criminelen zijn niet ver weg.

Dat ligt er helemaal aan. Ze kunnen er ook binnen een paar minuten zijn is mijn ervaring. Zelfs sneller dan de ambulance die met hetzelfde 112 telefoontje opgeroepen was.
25-09-2023, 21:07 door Anoniem
De politie heeft niet geadviseerd om in geval van een cashtap 112 te bellen.
Je belt het nummer dat op de geldautomaat staat. Dit staat duidelijk in het persbericht van de politie vermeld.
25-09-2023, 21:11 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem:

Als je inderdaad een cashtrap ziet is dat best 112 waard. Daders zijn zeer waarschijnlijk in de nabijheid .
Een heterdaad(je) is 112 .

Precies. In gevallen waar een heterdaadje mogelijk is, vind ook de politie dat je 112 moet bellen. Alleen dat nummer kan het meest efficiënt de agenten in de buurt aanspreken. En ik weet zeker dat een heterdaadje veel voldoening geeft voor agenten.
Een heterdaad is het moment dat je de uitvoering van het strafbare feit ziet, of kort nadat het begaan is. En dat is bij het aantreffen van een cashtap niet het geval. Ik raad daarom iedereen aan om niet zelf de jurist uit te hangen, en gewoon het telefoonnummer te bellen dat op de geldautomaat staat.
26-09-2023, 11:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet:
Door Anoniem:

Als je inderdaad een cashtrap ziet is dat best 112 waard. Daders zijn zeer waarschijnlijk in de nabijheid .
Een heterdaad(je) is 112 .

Precies. In gevallen waar een heterdaadje mogelijk is, vind ook de politie dat je 112 moet bellen. Alleen dat nummer kan het meest efficiënt de agenten in de buurt aanspreken. En ik weet zeker dat een heterdaadje veel voldoening geeft voor agenten.
Een heterdaad is het moment dat je de uitvoering van het strafbare feit ziet, of kort nadat het begaan is. En dat is bij het aantreffen van een cashtap niet het geval. Ik raad daarom iedereen aan om niet zelf de jurist uit te hangen, en gewoon het telefoonnummer te bellen dat op de geldautomaat staat.

Natuurlijk. Ze willen niet dat mensen 112 bellen als de automaat of hun rekening gewoon leeg is.

Ik snap dat gelul hier niet en die belachelijke terughoudendheid voor 112 .

zie je echt een cashtrap - bel 112 , zeg duidelijk wat je waar ziet, en prioriseren doet de politie zelf wel.

Een koppeltje agenten om vaag rondhangend volk in de buurt staande te houden is prima.
26-09-2023, 11:15 door Anoniem
Ik neem aan dat zo'n "cashtap" eenvoudig te verwijderen is? Dus voordat je gaat pinnen eerst even kijken of er geen vreemde zaken voor de uitgifte-sleuf zitten, lijkt mij.
26-09-2023, 11:44 door Briolet
Door Anoniem: Een heterdaad is het moment dat je de uitvoering van het strafbare feit ziet, of kort nadat het begaan is. En dat is bij het aantreffen van een cashtap niet het geval.

Dan snap jij de werking van zo'n cashtrap niet. De cashtrap heeft alleen zin als de dader bij machte is om het tegengehouden geld ook direct op te halen voordat er een volgende klant komt. Hij is dus in de buurt om actie te ondernemen. Per definitie houdt dit in dat de misdaad lopende is.
26-09-2023, 18:20 door Anoniem
Blijf in ieder geval zo lang bij de cash-trapped ATM,
zodat de crimineel er niet met jouw eerlijk verdiende centjes vandoor kan gaan.

Zoek een ATM binnen, want in den buiten verdwijnen ze als sneeuw voor de spreekwoordelijke zon.
Bij een ATM hoort cameratoezicht toch? In een bank hangen die er nl. wel bij de flappentapper.

Er kan ook gerommeld zijn (afgeplakt) met plakband.
Dat is de eenvoudigste vorm van cash-trap in het buitenland.

Het zal wel weer gebruikt gaan worden om digitaal betalen via app te bevorderen.
Even om de 'hier uw phone of kaart tegen mijn smartphone houden-methode' te promoten.

Op naar de CBDC, geholpen door het Snuf-en-Snuitje-gilde.
Hier verlies je wat, hier win je wat. That's life.
26-09-2023, 18:23 door Anoniem
Als de crimineel in de buurt is, dan zou ik even een 180 graden video maken van de omgeving als de automaat je geld vasthoudt. Je hebt grote kans dat degene die bezwaar maakt tegen de video de dader is :-)
27-09-2023, 08:30 door Anoniem
Of je betaalt je boodschappen gewoon door te pinnen, en betaalt bekenden met een tikkie. Veiliger voor iedereen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.