image

Signal-president: AI is in de kern een surveillancetechnologie

dinsdag 26 september 2023, 09:44 door Redactie, 17 reacties

Kunstmatige intelligentie is in de kern een surveillancetechnologie waar machthebbers beslissingen en voorspellingen mee kunnen doen die onze toegang tot middelen en kansen bepalen, zo stelt Meredith Whittaker, president van chatapp Signal. Tijdens TechCrunch Disrupt 2023 sprak Whittaker over hoe AI, big data en de 'targeting' industrie van bedrijven zoals Google en Meta niet los van elkaar kunnen worden gezien.

"Het vereist het surveillance-businessmodel; het is een verergering van wat we sinds het einde van de jaren 1990 hebben gezien en de ontwikkeling van surveillance-advertenties. AI een manier, denk ik om het surveillance-businessmodel te versterken en uit te breiden", stelde Whittaker. Ze voegde toe dat ook het gebruik van AI surveillance is.

Whittaker stelde ook dat ze liever in een wereld leeft zonder gezichtsherkenning, gezien het bedrijfsmodel van gezichtsherkenningsbedrijven zoals Clearview, en dat ze dan bepaalde features moet missen. "Uiteindelijk is gezichtsherkenning een tool voor massasurveillance die extreem indringend is."

Reacties (17)
26-09-2023, 10:00 door Anoniem
True.. True..
26-09-2023, 10:01 door Anoniem
Inderdaad, daarom is het zaak om alles te anonimiseren. Als google en facebook niets deelden met de Amerikaanse overheid, waren ze allang opgesplitst.
26-09-2023, 10:14 door Anoniem
Goed gezien!
26-09-2023, 10:25 door Anoniem
Ons wacht een lugubere toekomst.
26-09-2023, 10:36 door Anoniem
Ik ben het oneens. AI is een (in principe) neutrale technologie die meerdere toepassingen heeft. Het kan o.a. door mensen en organisaties ingezet kan worden voor surveillance.
26-09-2023, 10:40 door Anoniem
Privacybescherming is al eeuwen geleden in Thailand uitgevonden.

Als er een stupa gebouwd moest worden, dan bedachten de monniken een naam. Zoiets als Henk of Kees. Die gingen ze fluisteren in de steegjes. De eerste die reageerde op die naam werd ontvoerd, en liefst zo gruwelijk mogelijk om zeep gebracht. En begraven in het fundament van de toren. Helemaal boven in de toren kwan dan een reliek van de boeddha of van een hele heilige monnik. Om de perfecte antenne te maken tussen het ergste kwaad en het hoogste heilige.

Wat deed de brave Thaise burger toen al? Allemaal bijkans onuitspreekbaar lange namen aannemen. Zo verschillend mogelijk. Zulke namen hebben ze nog tot heden van dagen. Want je weet maar nooit.
26-09-2023, 11:19 door Anoniem
Door Anoniem: Privacybescherming is al eeuwen geleden in Thailand uitgevonden.

Als er een stupa gebouwd moest worden, dan bedachten de monniken een naam. Zoiets als Henk of Kees. Die gingen ze fluisteren in de steegjes. De eerste die reageerde op die naam werd ontvoerd, en liefst zo gruwelijk mogelijk om zeep gebracht. En begraven in het fundament van de toren. Helemaal boven in de toren kwan dan een reliek van de boeddha of van een hele heilige monnik. Om de perfecte antenne te maken tussen het ergste kwaad en het hoogste heilige.

Wat deed de brave Thaise burger toen al? Allemaal bijkans onuitspreekbaar lange namen aannemen. Zo verschillend mogelijk. Zulke namen hebben ze nog tot heden van dagen. Want je weet maar nooit.

Interessant! Nooit geweten dat ze daar in Thailand ook mensen Henk een Kees heette. Daar hebben ze dan veel verandering in gebracht!
Ik denk alleen in dit geval dat je dan juist een zo'n generieke naam wil hebben zodat je daar zoveel mogelijk matches op hebt?
26-09-2023, 13:17 door Anoniem
Welke toko's zijn nu druk bezig met AI? Juist, advertentie toko's als Google en Amazon, Microsoft...
De bekende bedrijven die graag alles willen weten en/of alles doen om jou hun product te laten gebruiken. Zelfs als dat nu nog niet legaal is, dan maken ze dat legaal door wat ambtenaren om te kopen... ehm, ik bedoel leerstoelen geven en ambtenaren op bijzondere locaties kennis laten maken met hun technologie, en soms hun familie leden ook, want je weet nooit...
26-09-2023, 13:59 door Anoniem
Door Anoniem: Privacybescherming is al eeuwen geleden in Thailand uitgevonden.

Als er een stupa gebouwd moest worden, dan bedachten de monniken een naam. Zoiets als Henk of Kees. Die gingen ze fluisteren in de steegjes. De eerste die reageerde op die naam werd ontvoerd, en liefst zo gruwelijk mogelijk om zeep gebracht. En begraven in het fundament van de toren. Helemaal boven in de toren kwan dan een reliek van de boeddha of van een hele heilige monnik. Om de perfecte antenne te maken tussen het ergste kwaad en het hoogste heilige.

Wat deed de brave Thaise burger toen al? Allemaal bijkans onuitspreekbaar lange namen aannemen. Zo verschillend mogelijk. Zulke namen hebben ze nog tot heden van dagen. Want je weet maar nooit.
Dat zou lijnrecht tegen het principe van geweldloosheid ingaan dat heel centraal staat in het boeddhisme. Niet dat dat principe niet vaker, en zelfs ernstig, geschonden is, maar ik ben toch wel benieuwd waar je dit vandaan hebt. Het lukt me tot nu toe niet om op het internet iets te vinden over wat je hier vertelt. Heb je een bron?
26-09-2023, 14:03 door Anoniem
Volgens Meredith Whittaker [...] promoten de AI-bedrijven die scansystemen produceren zichzelf als clearinginstellingen en aansprakelijkheidsbuffers voor grote technologiebedrijven. ‘Hoe meer ze dit als een groot probleem neerzetten in het publieke debat en tegenover toezichthoudende instanties, des te meer ze grote tech-bedrijven ertoe aanzetten om de aanpak aan hen uit te besteden’, zegt Whittaker. ‘In feite bieden zulke AI-firma’s tech-bedrijven een get out of responsibility free card door tegen hen te zeggen: “Jij betaalt ons en wij hosten en onderhouden het AI-systeem, wij doen wat nodig is om dit probleem op magische wijze op te lossen.”’

https://www.groene.nl/artikel/wie-heeft-hier-baat-bij-niet-de-kinderen
26-09-2023, 15:40 door Anoniem
Werkgevers en AI (Kunstmatige intelligentie)

Werkgevers staan te springen om nieuw talent aan te nemen al tijdens hun
studie periode,zodat ze meteen bij hun nieuwe werkgever kunnen worden ingezet
met hun AI skills,om zodoende de maatschappij verder te ontwikkelen in een surveillance-staat
wat het al is natuurlijk.

Leuker kunnen we het niet maken,wel makkelijker

EU2023
26-09-2023, 16:43 door Anoniem
Door Anoniem: Ons wacht een lugubere toekomst.

Die toekomst is er al in de grootschalige geanonimiseerde misdaad die zelfs door landen wordt begaan.
Pedofiielen,mensensmokkel,ransomware,fraude.
De overheid ( zijn wij) moeten Ernies tegen doen.
Ontkennen,bagatelliseren is lang genoeg gedaan.
26-09-2023, 17:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Volgens Meredith Whittaker [...] promoten de AI-bedrijven die scansystemen produceren zichzelf als clearinginstellingen en aansprakelijkheidsbuffers voor grote technologiebedrijven. ‘Hoe meer ze dit als een groot probleem neerzetten in het publieke debat en tegenover toezichthoudende instanties, des te meer ze grote tech-bedrijven ertoe aanzetten om de aanpak aan hen uit te besteden’, zegt Whittaker. ‘In feite bieden zulke AI-firma’s tech-bedrijven een get out of responsibility free card door tegen hen te zeggen: “Jij betaalt ons en wij hosten en onderhouden het AI-systeem, wij doen wat nodig is om dit probleem op magische wijze op te lossen.”’

https://www.groene.nl/artikel/wie-heeft-hier-baat-bij-niet-de-kinderen


Sorrie maar eh de kinderen zijn al gebrainwashed.

Kijk maar eens goed om je heen. Ze hoeven alleen maar te kijken wie nog niet onder techcontrole staat met 24h monitoring en die worden dan afzonderlijk getarget.

Het process is voor de meesten onopvallend en sommigen kijkend naar het schermpje identificeren zich al met het ding wat op dat schermpje wordt gepresenteerd. Een soort robot dus. Kind robot.

Die later allemaal gaan stemmen op de brede waaier van verschillende partijen, allemaal al lang geinfiltreerd dus een schijnkeuze van ogenschijnlijk verschillende sigaren uit dezelfde doos.

En allemaal bezeten, van of door influencers. Vroeger had je geen internet en was De Pers de influencer. Nu is tech en internet en dat is natuurlijk een bedreiging voor de gevestigde orde.

Want de kinderen savonds laat voorleest (8 pm Nederland 1) bepaalde het narratief, en de dagdroom waarin we daags erop leefden.
26-09-2023, 18:28 door Anoniem
27-09-2023, 00:06 door Anoniem
Een mes is in de kern een moordwapen met deze logica.
27-09-2023, 09:48 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben het oneens. AI is een (in principe) neutrale technologie die meerdere toepassingen heeft. Het kan o.a. door mensen en organisaties ingezet kan worden voor surveillance.
Correct, echter is dat wel waar het door de grootste AI voorvechters, door sommigen voorlopers genoemd, voornamelijk Amerikaanse tech bedrijven voor wordt ingezet. het begint al bij het "trainen" van de modellen op basis van alles wat ze van Internet kunnen schrapen.
28-09-2023, 16:25 door Anoniem
AI is ook een enorme data harvester. De nieuwe modellen kunnen ook spraak en beelden herkennen. Leuk hoor.
Maar je spraak en beelden worden dus opgenomen. Op een gegeven moment weten ze aan je spraak waar je bent.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.