image

OM zet vijftig focusflitspalen in tegen appende en bellende automobilisten

woensdag 25 oktober 2023, 09:43 door Redactie, 22 reacties

Het Openbaar Ministerie gaat vijftig zogenoemde 'focusflitspalen' inzetten die kunnen herkennen of automobilisten een telefoon in de hand hebben en bijvoorbeeld aan het appen of bellen zijn. Dat laat landelijk verkeersofficier Achilles Damen tegenover De Telegraaf weten. "De automobilist is hardleers, vandaar dat we onze aanpak gaan intensiveren om het veiliger te maken", aldus Damen.

De focusflitspalen worden elke twee maanden op een andere plek neergezet. "Het gaat ons erom dat het gedrag van automobilisten en daarmee de veiligheid in het verkeer wordt verbeterd. En dat blijft hard nodig, want de cijfers liegen er niet om. Nog steeds neemt het aantal doden en ernstig gewonden toe door te hard rijden en gebruik van de telefoon achter het stuur", aldus de landelijk verkeersofficier.

De camera's worden op viaducten of hoge palen langs de weg neergezet, zodat ze door de voorruit in de auto kunnen kijken. "Zo zien we of de bestuurder een telefoon in de hand heeft. Is dat het geval, dan volgt altijd een boete. Helaas zijn we nog niet zover om dat ook te doen als een telefoon op het been ligt, hoewel dat volgens ons ook voor afleiding zorgt achter het stuur. We hebben een proefzaak gedraaid bij het Hof van Leeuwarden en die bepaalde dat dit ’te ver van de tekst in de wet afstaat’. Daar hebben we ons dan aan te houden", merkt Damen op.

Reacties (22)
25-10-2023, 10:04 door Anoniem
Is voor je eigenveiligheid en die van de andere.. ondertussen Politie "We hebben geld nodig voor het einde van dit jaar anders krijgen de minister problemen met de begroting"
25-10-2023, 10:17 door Anoniem
ben benieuwd of deze wel het verschil zien tussen mijn Fold 5 in de brodit car holder en mijn Yaesu FT5DR in mijn hand.
25-10-2023, 10:28 door Anoniem
Door Anoniem: ben benieuwd of deze wel het verschil zien tussen mijn Fold 5 in de brodit car holder en mijn Yaesu FT5DR in mijn hand.
Ik zou dan dus gewoon een aantal keren proberen. Je krijgt de uitslag mogelijk vanzelf thuis.
25-10-2023, 10:59 door Anoniem
Als het OM veiligheid zo belangrijk vindt, waarom niet meer controle op door rood rijders.
Of op druggebruikers idem.
Dit is ordinair geld binnenharken met weinig moeite.
Het zou beter zijn om betrapte gebruikers hun GSM in te nemen voor een tijdje.
25-10-2023, 11:09 door Anoniem
heel goed want het is totaal onverantwoord te rijden met een auto terwijl je je aandacht verdeeld. Je hoort veel van die ongevallen waarbij niemand anders betrokken is: in sloot beland, tegen boom verongelukt enz.
Ook een bescherming tegen je eigen onverantoordelijke rijgedrag.Maar vooral voor de ander, de fietse\r , de wandelaar,het kind dat achter een auto vandaan komt.bedenk het zelf maar
Dat de overheid zijn zakken er mee vult is ook waar. Maar dit is echt anders dan iets te snel rijden.
25-10-2023, 11:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ben benieuwd of deze wel het verschil zien tussen mijn Fold 5 in de brodit car holder en mijn Yaesu FT5DR in mijn hand.
Ik zou dan dus gewoon een aantal keren proberen. Je krijgt de uitslag mogelijk vanzelf thuis.

Gezien eerdere ervaringen met de radardetector-detector en ze het verschil niet detecteren tussen een 13mm band ontvanger en een stinger heb ik daar mijn twijfels over.
25-10-2023, 11:19 door Anoniem
Door Anoniem: ben benieuwd of deze wel het verschil zien tussen mijn Fold 5 in de brodit car holder en mijn Yaesu FT5DR in mijn hand.
Uit Artikel 61a van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990):

“Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.”

In hoeverre is een radio een openbare communicatiedienst? Ik denk dat de rechter hier gewoon een boete voor gaat opleggen.
25-10-2023, 11:47 door Anoniem
Om het met de woorden en comments van GS te zeggen: "De meeste verkeersslachtoffers zijn bejaarden op veel te snelle e-bikes met het evenwichtsorgaan van Joe Biden"
Zolang de fietsers, bromfietsers, scooters en fatbikes gewoon op de stoep rijden, is dit een welbestede investering. Not.
De jeugd en de debielen die bovenstaande veroorzaken zijn vogelvrij.
Er is geen bromsnor meer te vinden, alleen nog bij VI.
Dit is de conclusie dat het niet met de veiligheid te maken heeft maar met staatsinkomsten.
25-10-2023, 11:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ben benieuwd of deze wel het verschil zien tussen mijn Fold 5 in de brodit car holder en mijn Yaesu FT5DR in mijn hand.
Uit Artikel 61a van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990):

“Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.”

In hoeverre is een radio een openbare communicatiedienst? Ik denk dat de rechter hier gewoon een boete voor gaat opleggen.

Een amateur portofoon is geen apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten. Dat heeft de rechter al eerder uitgesproken.
Echter dat artikel is sindsdien aangepast:

Het is degene die een voertuig bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiel elektronisch apparaat dat gebruikt kan worden voor communicatie of informatieverwerking vast te houden.

Nu valt een amateur portofoon er WEL onder en het is dus niet meer toegestaan die vast te houden onder het rijden.
Het zou dus terecht zijn als hij een bekeuring krijgt van die flitspaal.
25-10-2023, 11:54 door Anoniem
Leuk die palen.

Wat wij allen node missen is mobiele telefoon etiquette. Want het is een instrument van volslagen maatschappelijke oververschilligheid geworden. Mooi verwoord door de ex premier Rutte, die in de Kamer zat te appen, een kamerlid daar terecht een opmerking over maakte en Rutte zei "Ja, ik hoor u wel hoor". Dat ken ik van thuis ook. Of als ik netjes wacht tot iemand overgestoken is op een zebra.

Palen en boetes is weer zo een fraai Jantje van Leiden van een overheid. Iedereen heeft zo een mobiel ding tegenwoordig. Maar het schort ernstig aan opvoeding om te weten wanneer je zo een ding uit je zak haalt of er juist weer in steekt. Je kunt er wel op schelden, zulke asocialen, maar ze horen je niet eens meer. Want ze zijn met hun mobieltje aan het spelen. Dan lijk je namelijk intelligent.
25-10-2023, 11:57 door Anoniem
De automobilist is hardleers
Nee, niet alle automobilisten zijn hardleers.
Pas maar op uw woorden OM: laster en smaad zijn nl strafbaar!
25-10-2023, 12:47 door Anoniem
Mooi zo, als men een motorvoertuig bestuurd moet men daar mee bezig zijn. Niet met andere zaken.

De bekeuring voor het vasthouden van een telefoon mag wat mij betreft dan ook verdubbeld worden.
25-10-2023, 13:02 door Anoniem
dat dit ’te ver van de tekst in de wet afstaat’. Daar hebben we ons dan aan te houden", merkt Damen op.
Sinds wanneer houdt de overheid zich aan de wet in Nederland? Is dat nieuw?
25-10-2023, 13:35 door Anoniem
Of zoals Ronald Goedemondt in 1 van z'n wat oudere shows: Ik heb altijd een blik kalfsragout in mijn auto bij me.

Als ik dan aangehouden wordt door de Politie. "meneer, wat is dat in uw hand aan uw oor"

"ow dit?"
"Dit is een ehhhh.......blik kalfsragout. Ja bellen mag niet heh, hier, pets maar even op z'n kontje zo..tot ziens"
25-10-2023, 14:00 door Anoniem
Door Anoniem:
De automobilist is hardleers
Nee, niet alle automobilisten zijn hardleers.
Pas maar op uw woorden OM: laster en smaad zijn nl strafbaar!
Eigenlijk zijn ze vooral te dom (of te verslaafd) dat ze zelf niet inzien dat het tijdens het besturen van een moordwapen wat met meer dan 33m/s voortbeweegt niet verstandig is om een ander apparaat te bedienen waarvoor hun volle aandacht nodig is.
25-10-2023, 15:43 door Anoniem
Door Anoniem: Als het OM veiligheid zo belangrijk vindt, waarom niet meer controle op door rood rijders.
Of op druggebruikers idem.
Dit is ordinair geld binnenharken met weinig moeite.
Het zou beter zijn om betrapte gebruikers hun GSM in te nemen voor een tijdje.

Misschien omdat bij dit soort gedrag verhoudingsgewijs de meeste (dodelijke) ongevallen gebeuren?
Inzetten waar de meeste winst is te halen?
Men denkt echt wel na hoor.
En wat bedoeld U met geld binnenharken?
Het primaire doel is niet geld binnenharken.
25-10-2023, 15:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: ben benieuwd of deze wel het verschil zien tussen mijn Fold 5 in de brodit car holder en mijn Yaesu FT5DR in mijn hand.
Ik zou dan dus gewoon een aantal keren proberen. Je krijgt de uitslag mogelijk vanzelf thuis.

Gezien eerdere ervaringen met de radardetector-detector en ze het verschil niet detecteren tussen een 13mm band ontvanger en een stinger heb ik daar mijn twijfels over.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/voertuigen-op-de-weg/vraag-en-antwoord/mag-ik-appen-bellen-en-naar-muziek-luisteren-als-ik-op-de-weg-rijd#:~:text=U%20mag%20geen%20elektronische%20apparaten,een%20apparaat%20vasthouden%20en%20gebruiken.

Dus ze hoeven dat verschil niet te kennen.
25-10-2023, 15:55 door johanw
Er staat hier in de buurt ook een verplaatsbare paal, voor snelheid. Werkt heel milieuvriendelijk op zonnecellen.

De camera staat te hoog om makkelijk even de lens zwart te verven maar de zonnepanelen zitten vlak bij de grond. Laag verf er over en zonder stroom zal hij het wel niet meer zo goed doen.
25-10-2023, 16:02 door _R0N_
Door Anoniem: ben benieuwd of deze wel het verschil zien tussen mijn Fold 5 in de brodit car holder en mijn Yaesu FT5DR in mijn hand.

Met beide mag niet.

De wet zegt namelijk dat dat je geen elektronisch apparaat in je handen mag hebben, een microfoon is een elektrisch apparaat, dat mag dus wel, maar een porto is elektronisch, dat mag dus niet.
25-10-2023, 19:47 door Anoniem
Door Anoniem: Is voor je eigenveiligheid en die van de andere.. ondertussen Politie "We hebben geld nodig voor het einde van dit jaar anders krijgen de minister problemen met de begroting"
Die 50 focusflitspalen en al het werk er rondom heen kosten zeker helemaal niets?
Het gaat alleen maar geld kosten als ze niemand kunnen betrappen en daar zullen ze dus echt de kas niet mee kunnen spekken als iedereen zich aan de regels houdt.
25-10-2023, 21:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is voor je eigenveiligheid en die van de andere.. ondertussen Politie "We hebben geld nodig voor het einde van dit jaar anders krijgen de minister problemen met de begroting"
Die 50 focusflitspalen en al het werk er rondom heen kosten zeker helemaal niets?
Het gaat alleen maar geld kosten als ze niemand kunnen betrappen en daar zullen ze dus echt de kas niet mee kunnen spekken als iedereen zich aan de regels houdt.
Als ze niet zo veel mensen kunnen pakken dan verhogen ze gewoon de boete. Zodat de begroting toch rond komt.
Lijkt een beetje op de manier waarop PostNL de post tarieven vaststeld: begrote winst / aantal verzonden brieven is
het tarief per brief.
25-10-2023, 21:48 door Anoniem
Door Anoniem:
..
Dit is ordinair geld binnenharken met weinig moeite..
Daar heb je gelijk in.
Het zijn er nu minder dan 5 per provincie. De pakkans is dus minimaal, dus je kan gewoon door-appen achter het stuur. Veel beter zou zijn als er per provincie minstens 100 van die focusflitspalen zouden zijn. Dan heb je een redelijke pakkans en zal het aantal appers wel teruglopen. Beetje mobiliteit kan geen kwaad, want de plaats waar die machines staan word gelijk doorgeappt door de betrapte automobilisten.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.