image

ING hoeft profielnaam klant niet goed in bankieren-app weer te geven

woensdag 25 oktober 2023, 13:27 door Redactie, 14 reacties

ING hoeft de profielnaam van een klant in de eigen bankieren-app niet goed weer te geven, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld (pdf). De klant kan ook geen beroep doen op de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). In eerste instantie werd de naam van de klant wel correct in de app weergegeven, maar sinds enige tijd ontbreekt het tussenvoegsel 'van'.

In alle andere plekken in de app en overige correspondentie wordt wel de volledige naam gebruikt. De klant stelt dat hij nooit toestemming heeft gegeven voor het gebruik van zijn voornaam, dat zijn achternaam met tussenvoegsel is en hij zo ook wil worden aangesproken. ING liet de klant weten dat dit een beleidskwestie is en het niet mogelijk is om aan te passen.

De klant vroeg de bank meerdere keren om een nadere toelichting hierover en wilde ook met ING in gesprek gaan, maar dat zag de bank niet zitten. Hij voelt zich dan ook miskend en niet serieus genomen door de bank. Zolang een toelichting ontbreekt, is de klant niet overtuigd dat waar op bijna alle plekken zijn naam correct wordt getoond, dit op het profielscherm vanuit beleid opeens niet nodig is, of technisch niet te realiseren valt.

Volgens het Kifid heeft de bank een zekere mate van vrijheid als het gaat om het inrichten van haar dienstverlening en haar beleid. De bank mag dan ook zelf bepalen hoe zij een app inricht, tenzij daarbij sprake is van misbruik van bevoegdheid, schending van de geldende wet- en regelgeving of het beleid naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is.

De inrichting van ING's systemen betreft een beleidskwestie en de bank heeft hierin beleidsvrijheid, aldus het Kifid. De bank heeft als beleid ervoor gekozen om de profielnaam in de app voor particuliere klanten weer te geven door middel van de achternaam en daarna de voornaam. Tussenvoegsels worden niet in de profielnaam opgenomen. Het klachteninstituut stelt dat om bedrijfseconomische redenen het niet mogelijk is dit aan te passen en dit in alle redelijkheid niet van de bank kan worden gevraagd.

"De consument heeft hier verder geen enkel belang bij", zo laat het Kifid verder weten. Ook is er geen vermogensrechtelijk belang bij een volledige weergave van zijn naam in de app. "Mede daarom weegt zijn belang niet op tegen het door de bank gestelde en gemotiveerde belang van de bank, te meer nu de onvolledige weergave van de naam van de consument alleen zijn profielnaam in de app betreft en deze uitsluitend zichtbaar is voor de consument en de bank, niet voor derden."

AVG

De AVG stelt dat de bank de gegevens van de klant juist moet verwerken. Toch kan de klant geen beroep op de privacywetgeving doen. ING verwerkt de gegevens namelijk wel juist in haar administratief systeem en de op basis daarvan aangemaakte correspondentie. Alleen in de profielnaam van de klant in de app kan het tussenvoegsel ‘van’ niet worden weergegeven, omdat die functionaliteit in de app ontbreekt vanwege een beleidskeuze. Het Kifid wijst de vordering van de klant dan ook af.

Reacties (14)
25-10-2023, 14:09 door Anoniem
Wat een gezeik, terecht dat het is het afgewezen
25-10-2023, 15:13 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een gezeik, terecht dat het is het afgewezen
ja, vind je? Stap 1 bij in de gaten houden of je niet opgelicht word; Staan alle gegevens juist en volledig ingevuld/weergegeven?
25-10-2023, 15:20 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een gezeik, terecht dat het is het afgewezen
+1
25-10-2023, 15:37 door Anoniem
Erg slechte uitspraak van het Kifid vindt ik. En een lulverhaal van ING. De complete naam van iemand lijkt me toch iets wat moet kloppen, ook in de ING app. Bij het ontwikkelen van de app is iets fout gegaan. In het ontwikkeltraject is dat enkele minuten programmeer werk extra. Gaat helemaal nergens over. Het Kifid lijkt vaak er aan de kant van de banken te staan. Zou het wel onafhankelijk zijn?
25-10-2023, 16:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat een gezeik, terecht dat het is het afgewezen
ja, vind je? Stap 1 bij in de gaten houden of je niet opgelicht word; Staan alle gegevens juist en volledig ingevuld/weergegeven?

Dit is alleen het profielnaam in alle andere plekken in de app en overige correspondentie wordt wel de volledige naam gebruikt.
25-10-2023, 16:23 door Anoniem
Deze uitspraak gaat volstrekt voorbij aan de verregaande mate waarin de app als contactpunt met de klant fungeert. Het is daarom belangrijk dat de app de klantinformatie correct weergeeft. Als dit niet gebeurt kan de klant de werking van de app niet goed controleren en zo dus ook niet zijn fiduciaire plicht uitoefenen jegens de bank om oplichting aan zijn/haar kant te voorkomen. Zo blijkt maar weer eens dat het KIFiD het schoothondje van de banken is...
25-10-2023, 17:07 door Anoniem
De klant kan wel een een beroep doen op herstel van foute persoonsgegevens volgens de AVG en ING dient dat gewoon uit te voeren. Het doet het er niet toe dat de fout in een sub-subsysteem zit.

Die beleidskeuze bestaat er uit dat ze de software hebben laten maken in 2020 door een internationaal team (o.a. Pools en Spaans) dat niet meer bestaat. De ontwikkelaars zijn weer vertrokken. Dat zijn de "bedrijfseconomische redenen".

https://itdaily.be/blogs/reportage/een-blik-achter-de-schermen-bij-ing-app

De volgende keer gaat Kifid misschien besluiten dat het tegoed op de bankrekening niet juist hoeft te worden weergegeven. De centen verdwijnen en de overmaakdatum wordt aangepast naar gisteren, eergisteren en een week geleden. Het tegoed mag ook dat van gisteren zijn. De naam van de tegenrekening mag worden ingekort. Allemaal prima, toch? In de interne systemen staat het correct, dus mag het.

Iets met glijdende schaal en de wiens brood men eet.
25-10-2023, 17:27 door Anoniem
ING is al enige tijd vreemd bezig.
Sinds jaar en dag werden mijn 3 initialen vermeld.
Zowel bij de rekening als op mijn pinpas.
En ineens staat alleen mijn eerste voorletter vermeld op mijn pinpas en bij de rekening.
Waarom vraag je je dan af. Nergens voor nodig toch?
Ik ging ook twijfelen aan de beveiliging want hoe is dit gebeurd?
Met ING gebeld en nu staat alles weer vermeld zoals het tientallen jaren het geval was.
Geen halszaak maar wel vreemd.
25-10-2023, 17:50 door Anoniem
Ik snap er niets van. Noemen we het vanaf nu dan N,G. (laatste letter eerst en dan voorste, middelste halen we eraf?).

Het klinkt vooral niet erg klantvriendelijk allemaal? Maar waarom zou je daar een klacht over indienen....
25-10-2023, 21:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat een gezeik, terecht dat het is het afgewezen
ja, vind je? Stap 1 bij in de gaten houden of je niet opgelicht word; Staan alle gegevens juist en volledig ingevuld/weergegeven?

Dit is alleen het profielnaam in alle andere plekken in de app en overige correspondentie wordt wel de volledige naam gebruikt.

Precies een signaal om argwanend te worden.
25-10-2023, 23:45 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een gezeik, terecht dat het is het afgewezen
Dus als de eerste letter van je achternaam kwijtraakt is t ook gelul?...
Sorry de banken eisen zorgvuldigheid in namen.. ING ook pas sinds invoering van IBAN... Maar zelf zorgvuldig zijn?
Hoe vaak krijgt de klant gelijk bij het Kifid tov het aantal zaken daar?
26-10-2023, 10:19 door Anoniem
Het klachteninstituut stelt dat om bedrijfseconomische redenen het niet mogelijk is dit aan te passen en dit in alle redelijkheid niet van de bank kan worden gevraagd.

Hahahaha... Even serieus, of je het tussenvoegsel wel of niet laten zien nu onzin vindt of niet, als DAT om bedrijfseconomische redenen niet mogelijk is, dan zijn ze bij ING hoogst incompetent. Er zijn banken zat; vertrek gewoon naar een bank die minder incompetent is.
26-10-2023, 10:33 door Anoniem
Wat een gezeik, terecht dat het is het afgewezen
Waarom moet iedereen al mijn doopnamen (ongevraagd) weten wanneer ik een eenmanszaak ben - en bij een flex-BV enkel de bedrijfsnaam wel toereikend is?
Dit werkt -onnodig- indentiteitsdiefstal in de hand. Dus is niet zomaar "gezeik".

Los daarvan vind ik het onbeleefd om bij mij voornaam aangesproken te worden.
En nu we toch bezig zijn: het is "u" voor jou, ja?! Maar daar kan ik mij nog wel overheen zetten.

om bedrijfseconomische redenen het niet mogelijk
Ah, typisch Nederlands: geen onderscheid tussen "niet kunnen" i.p.v. het eigenlijke "niet willen".
De afgelopen 20 jaar was mijn bedrijfsnaam voldoende voor het account van mijn bedrijf - en kon het al die jaren wel gewoon normaal.
26-10-2023, 10:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Hahahaha... Even serieus, of je het tussenvoegsel wel of niet laten zien nu onzin vindt of niet, als DAT om bedrijfseconomische redenen niet mogelijk is, dan zijn ze bij ING hoogst incompetent. Er zijn banken zat; vertrek gewoon naar een bank die minder incompetent is.

Dat is het standaard antwoord wat je ook van banken zelf krijgt als je kritiek hebt op een aspect van hun manier van werken.

Maar dit is uiteraard KUL. Als je een rekening neemt bij een bank krijg je daarbij een heel pakket aan voor- en nadelen voorgeschoteld wat je alleen als pakket kunt accepteren. En zoveel banken zijn er nou ook weer niet, dat je veel kans hebt om een andere bank te vinden waarin dit specifieke aspect goed afgehandeld wordt maar er niet weer 5 andere nadelen zijn.

En dan hebben we het er nog maar niet eens over dat overstappen naar een andere bank (door TOEDOEN van de banken!) helemaal niet zo eenvoudig is. Dit is niet een kwestie van even een webformuliertje invullen, zoals bijvoorbeeld bij overstappen naar een ander telefoonbedrijf of energiebedrijf, nee dit gaat een hoop werk geven.

Dat weten de banken heel goed (en hebben ze met opzet zo geregeld), zodat ze hun klantenservice zonder problemen deze "oplossing" kunnen laten geven. Wetend dat je dat toch niet gaat doen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.