image

Landelijke storing bij noodknopsysteem van duizenden ouderen en zieken

maandag 13 november 2023, 10:55 door Redactie, 11 reacties
Laatst bijgewerkt: 13-11-2023, 16:24

Sinds gisteren is er een landelijke storing bij het noodknopsysteem van fabrikant Tunstall waar duizenden ouderen en zieken gebruik van maken, zo meldt de Limburgse zorgorganisatie Envida. Via de personenalarmering kunnen gebruikers via één druk op de knop hulp inschakelen. "U woont zelfstandig, in een veilige en comfortabele omgeving. Dan is het wel zo fijn dat er hulp is als het nodig is. Bijvoorbeeld als u zich een keer onwel voelt, er brandgevaar is of als u onderweg hulp nodig heeft", aldus Tunstall.

"Op dit moment is er een landelijke storing van Tunstall-alarmeringen. Dat betekent dat de alarmering niet binnen komt bij de meldkamer", aldus Envida. Dat adviseert gebruikers van het systeem om bij noodsituaties een opgegeven telefoonnummer te bellen. "Zodra het systeem weer werkend is, zullen wij hierover een update geven. Excuses voor de overlast."

Hoeveel mensen in Nederland van de alarmering gebruikmaken is onbekend. Tegenover 1Limburg laat Envida weten dat alleen in Limburg er drieduizend mensen met de personenalarmering rondlopen. Tunstall biedt allerlei diensten op het gebied van 'Connected Care' en 'Connected Health' en zegt 5,4 miljoen gebruikers wereldwijd te hebben.

Update

Tunstall laat in een verklaring weten dat de storing is veroorzaakt door een cyberaanval.

Reacties (11)
13-11-2023, 12:00 door Anoniem
Het gaat om hoogbejaarden en andere kwetsbaren die zelfstandig wonen en het risico lopen om bijvoorbeeld te vallen.

https://nos.nl/artikel/2497671-landelijke-storing-alarmknoppensysteem-voor-ouderen-en-ernstig-zieken
13-11-2023, 12:37 door Anoniem
Envida spreekt van een Cyberincident op haar website.
13-11-2023, 13:10 door Anoniem
Een familielid van mij heeft ook een noodknopsysteem gehad, maar dat was gekoppeld aan de eigen vaste telefoon en niet via een landelijk systeem. Speciale telefoons met afzonderlijke noodknop kon je gewoon in de winkel kopen. Hierdoor is het systeem ook makkelijker te bewaken en te configureren (telefoonnummers).

Men ziet nu wat er gebeurt als een centraal systeem gebruikt wordt. Gaat de zaak plat, dan kan niemand meer hulp inroepen.
13-11-2023, 13:22 door Anoniem
Tunstall spreekt zelf van een cyberaanval: https://www.tunstall.nl/ict-storing/
13-11-2023, 13:40 door Anoniem
Wat akelig!
Dat brengt een hoop stress als ouderen dit te hiren krijgen, hopelijk is het snel opgelost!
Daarnaast worden we allemaal oud (mogen we hopen) dus hoop ik dat dit soort systemen geen locatiegegevens verkopen aan derden voor en niet gebruiken voor andere doelen dan hulpverlening.
Maarja, metadata is het nieuwe zwarte goud...
13-11-2023, 14:08 door Anoniem
RTV Drenthe meldt dat ook cliënten die zorg aan huis krijgen via zorgorganisatie Treant gedupeerd zijn door de storing.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/16037152/landelijke-storing-in-alarmknoppensysteem-treant-loopt-extra-rondes
13-11-2023, 14:38 door SandervG - Bijgewerkt: 13-11-2023, 14:39
Blijkt een cyberaanval te zijn: https://www.tunstall.nl/ict-storing/
13-11-2023, 16:50 door _R0N_
Door Anoniem: Een familielid van mij heeft ook een noodknopsysteem gehad, maar dat was gekoppeld aan de eigen vaste telefoon en niet via een landelijk systeem. Speciale telefoons met afzonderlijke noodknop kon je gewoon in de winkel kopen. Hierdoor is het systeem ook makkelijker te bewaken en te configureren (telefoonnummers).

Men ziet nu wat er gebeurt als een centraal systeem gebruikt wordt. Gaat de zaak plat, dan kan niemand meer hulp inroepen.

Een simpele telefonielijn bestaat niet meer, alles is VoIP tegenwoordig.
De oplossing met een eigen telefoon met een noodknop maakt het dus alsnog kwetsbaar doordat je gebruik maakt van een consumenten lijntje.

Aangezien het om een groot aantal locaties gaat lijkt het me dat het niet om de knoppen zelf gaat maar m de centrale waar de meldingen binnenkomen.
13-11-2023, 17:20 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Een familielid van mij heeft ook een noodknopsysteem gehad, maar dat was gekoppeld aan de eigen vaste telefoon en niet via een landelijk systeem. Speciale telefoons met afzonderlijke noodknop kon je gewoon in de winkel kopen. Hierdoor is het systeem ook makkelijker te bewaken en te configureren (telefoonnummers).

Men ziet nu wat er gebeurt als een centraal systeem gebruikt wordt. Gaat de zaak plat, dan kan niemand meer hulp inroepen.

Een simpele telefonielijn bestaat niet meer, alles is VoIP tegenwoordig.
De oplossing met een eigen telefoon met een noodknop maakt het dus alsnog kwetsbaar doordat je gebruik maakt van een consumenten lijntje.

Aangezien het om een groot aantal locaties gaat lijkt het me dat het niet om de knoppen zelf gaat maar m de centrale waar de meldingen binnenkomen.
Dit is nonsens. Simpele telefoonlijnen bestonden in 2012 nog wel. Over die periode had ik het.
14-11-2023, 09:07 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Een familielid van mij heeft ook een noodknopsysteem gehad, maar dat was gekoppeld aan de eigen vaste telefoon en niet via een landelijk systeem. Speciale telefoons met afzonderlijke noodknop kon je gewoon in de winkel kopen. Hierdoor is het systeem ook makkelijker te bewaken en te configureren (telefoonnummers).

Men ziet nu wat er gebeurt als een centraal systeem gebruikt wordt. Gaat de zaak plat, dan kan niemand meer hulp inroepen.

Een simpele telefonielijn bestaat niet meer, alles is VoIP tegenwoordig.
De oplossing met een eigen telefoon met een noodknop maakt het dus alsnog kwetsbaar doordat je gebruik maakt van een consumenten lijntje.

Aangezien het om een groot aantal locaties gaat lijkt het me dat het niet om de knoppen zelf gaat maar m de centrale waar de meldingen binnenkomen.
Dit is nonsens. Simpele telefoonlijnen bestonden in 2012 nog wel. Over die periode had ik het.

Je weet dat het nu 2023 is toch?
14-11-2023, 10:38 door Anoniem
Gebruikers noodknop moeten wegens cyberaanval mobiel bij de hand houden
dinsdag 14 november 2023, 09:56 door Redactie

https://www.security.nl/posting/818275/Gebruikers+noodknop+moeten+mobiel+bij+de+hand+houden
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.