image

Rabobank hoeft slachtoffer bankhelpdeskfraude geen 39.000 euro te vergoeden

dinsdag 28 november 2023, 11:58 door Redactie, 8 reacties

De Rabobank hoeft een klant die slachtoffer van bankhelpdeskfraude werd de schade van 39.000 euro niet te vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De klant werd begin dit jaar gebeld door een oplichter die zich voordeed als medewerker van De Nederlandsche Bank (DNB) en waarschuwde voor frauduleuze activiteiten op de rekening van de klant.

De oplichter gaf aan dat hij de klant zou helpen met het veiligstellen van haar geld. Daarbij heeft de klant, op verzoek van de oplichter, een programma op haar computer geïnstalleerd. Daardoor kon de oplichter meekijken op haar computer en de controle over het systeem overnemen. Op verzoek van de oplichter heeft de klant ingelogd in haar Rabo Online Bankieren omgeving. Met behulp van haar Rabo Scanner, bankpas en persoonlijke codes zijn meerdere overboekingen gedaan. In totaal werd er bijna 39.000 euro via iDeal naar een payment service provider overgemaakt.

Nadat de klant ontdekte dat ze was opgelicht deed ze aangifte en verzocht de bank om de schade te vergoeden. De Rabobank weigerde dit. Daarop stapte de vrouw naar het Kifid. Ze stelt dat de bank niet goed heeft gereageerd op de fraude en niet naar haar eigen verantwoordelijkheid kijkt, waarbij met name oudere klanten, zoals de klant, steeds meer moeite hebben met het steeds meer door de bank digitaliseren, complexer en ontoegankelijker maken van haar dienstverlening en het onbereikbaar maken (sluiten) van kantoren waar klanten terecht kunnen.

De Nederlandse banken hebben een 'coulancekader' opgesteld om slachtoffers van bankhelpdeskfraude te vergoeden. In dit geval gaat dit volgens de Rabobank niet op. De oplichter belde namelijk namens de DNB en niet namens de Rabobank. Dat de oplichter vertelde de Rabobank, de SNS-bank en ING te vertegenwoordigen doet daar niets aan af, aldus de bank. Daarnaast gebruikte de oplichter niet het telefoonnummer van de Rabobank.

Volgens het Kifid is het niet aan haar om het coulancekader, gelet op de aard daarvan, op te rekken. Het hanteren van een ruimhartiger beleid dan het coulancekader is ook niet afdwingbaar. Het klachteninstituut komt tot de conclusie dat de bank niet aansprakelijk is voor de gestelde schade en dat daarom de vordering van de klant wordt afgewezen (pdf).

Reacties (8)
28-11-2023, 13:24 door Anoniem
Wat een ontzettend triest verhaal!
Als ik wist dat mijn vader of moeder zoveel problemen hadden met de digitale wereld, dan zou ik als familielid hun bankzaken behartigen zodat er geen oplichter meer bij kon komen. Misschien een idee voor de ouderen onder ons?
28-11-2023, 13:51 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een ontzettend triest verhaal!
Als ik wist dat mijn vader of moeder zoveel problemen hadden met de digitale wereld, dan zou ik als familielid hun bankzaken behartigen zodat er geen oplichter meer bij kon komen. Misschien een idee voor de ouderen onder ons?
Inderdaad ze worden zowat gedwongen om digitaal te gaan maar begrijpen er niet veel van zijn ook nog
goedgelovig als iemand hun wil helpen en dan krijg je zoiets.
29-11-2023, 01:29 door Anoniem
Het KiFiD is geen onafhankelijke partij. Ze bestaan slechts om de schade bij banken te beperken met de schijn van onafhankelijkheid. Ondertussen is het als klant heel lastig om je gelijk te halen. Bij een rechter heb je meer kans.
29-11-2023, 06:37 door Anoniem
De mevrouw klaagt rabobank aan maar niet de oplichter.kan zij niet via een rechtzaak de oplichter sommeren om het gelede bedrag terug te storten. Met behulp van de rabobank kunnen ze die katvanger/geldezel toch oppakken?
29-11-2023, 09:51 door Anoniem
Door Anoniem: De mevrouw klaagt rabobank aan maar niet de oplichter.kan zij niet via een rechtzaak de oplichter sommeren om het gelede bedrag terug te storten. Met behulp van de rabobank kunnen ze die katvanger/geldezel toch oppakken?

Een Kifid klacht is helemaal gratis. Gooi maar op, misschien blijft het plakken .

Hopelijk dat justitie ook de katvanger vervolgt, en inderdaad kan het slachtoffer dan het gestolen geld terug vorderen. (voegen, of gaat min of meer vanzelf bij de zaak tegen de tijd dat die voorkomt.) .
Als justitie de zaak laat liggen (wegens druk, prioriteit ) moet slachtoffer zelf civiel procederen. Dat kost ook geld.

Dat wordt dan een deurwaarder - en katvangers zijn katvangers omdat het kansloze kale kippen zijn . Tientje in de maand aflossen, ofzo want anders zit meneer/mevrouw onder het bestaansminimum en dat is niet menswaardig.
In principe wordt de deurwaarder betaald door degene die geld schuldig is, maar als die dat niet heeft moet de opdrachtgever de deurwaarder betalen .
29-11-2023, 14:22 door Anoniem
Misschien automatisch een ouderen/digibeten pakket als je 65 bent, waarmee je een groot aantal beperkingen op je account krijgt (inclusief een soort escrow), lastig maken om het eraf te halen en klaar is kees.

Het is inmiddels lang en breed bekend via de "oude" media dat je nooit zomaar iemand moet geloven die je opbelt en dat je minimaal zelf eerst even je bank moet bellen voordat je software installeert en al je informatie naar een onbekende stuurt, eigen verantwoordelijkheid gaat niet zomaar weg als je ouder wordt.
29-11-2023, 23:05 door Anoniem
ING heeft goed gehandeld en gedaan;
29-11-2023, 23:12 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien automatisch een ouderen/digibeten pakket als je 65 bent, waarmee je een groot aantal beperkingen op je account krijgt (inclusief een soort escrow), lastig maken om het eraf te halen en klaar is kees.

Het is inmiddels lang en breed bekend via de "oude" media dat je nooit zomaar iemand moet geloven die je opbelt en dat je minimaal zelf eerst even je bank moet bellen voordat je software installeert en al je informatie naar een onbekende stuurt, eigen verantwoordelijkheid gaat niet zomaar weg als je ouder wordt.
-
inderdaad dat is ook een oplossing
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.