image

Saldo verlopen anonieme OV-chipkaart gaat na vijf jaar naar Translink

donderdag 30 november 2023, 12:31 door Redactie, 40 reacties

Het saldo op verlopen anonieme OV-chipkaarten wordt na vijf jaar, als de eigenaar het niet opvraagt, eigendom van Translink. Campagnes om eigenaren van anonieme OV-chipkaarten hierop te wijzen hebben niet het gewenste resultaat, zo laat demissionair staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat weten. De bewindsvrouw reageerde op berichtgeving dat Translink de afgelopen vijf jaar bijna dertig miljoen euro heeft overgehouden aan saldo op verlopen ov-kaarten.

"Als een anonieme OV-chipkaart na vijf jaar verloopt, heeft de kaarthouder nog vijf jaar na de vervaldatum de mogelijkheid om het niet-gebruikte saldo terug te vragen. Saldo dat na deze wettelijke verjaringstermijn nog steeds op een verlopen anonieme OV-chipkaart staat, kan niet meer worden teruggevraagd en vervalt aan Translink als uitgever van de OV-chipkaart", antwoordt Heijnen op Kamervragen van VVD-Kamerlid Minhas (pdf).

Volgens Heijnen zetten Translink en de OV-bedrijven zich in om mensen aan te sporen hun niet-gebruikte saldo op anonieme OV-chipkaarten terug te vragen. De campagnes leverden in de praktijk niet het gehoopte resultaat, merkt de staatssecretaris op. De bewindsvrouw voegt toe dat recente publiciteit over de miljoenen die Translink overhoudt kortstondig effect heeft gehad op het aantal verzoeken tot teruggave. "Een ruime week na de publiciteit was het aantal verzoeken volgens Translink vrijwel terug op het gebruikelijke niveau na een piek van één dag."

Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven.

Reacties (40)
30-11-2023, 12:44 door Anoniem
Wanneer Translink dit geld zou inzetten om de bugs uit het systeem te halen, maar helaas.
Wat zij wel doen is het volgende project opzetten dat wederom gaat mislukken.
30-11-2023, 12:55 door Anoniem
dat geld hoor je terug te geven aan de burger....stelletje laaien lichters gauw in eigen zak stopen ...graaiers...
30-11-2023, 12:58 door Anoniem
Als je dat zo graag wilt maak het dan even wat makkelijker. Bijv dat je bij een OV terminal je saldo van een verlopen kaart naar een actieve kaart kunt overzetten.
Als je toch bezig bent maak dan meteen even dat je bij het kopen van een nieuwe kaart tegen aanbieding van de verlopen kaart een flinke korting krijgt op die 7.50 kosten voor een kaart van een paar cent.
30-11-2023, 13:00 door majortom - Bijgewerkt: 30-11-2023, 13:00
Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven
Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.
30-11-2023, 13:01 door Anoniem
<quote>
Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven.
</quote>

Daar kwam ik dus ook achter, dus de verlopen kaart maar in de afval emmer gedumpt.
30-11-2023, 13:03 door Anoniem
Is het niet zo dat 9 van de 10 kaarten stiekum niet zo anoniem zijn, omdat contant opladen zo moeilijk wordt gemaakt, waardoor er (wel) een bankrekeningnnummer aan de kaart gekoppeld zit waar i.i.g. de laatste opwaardering mee heeft plaatsgevonden!?

Is het dan zogenaamd te moeilijk om dan geautomatiseerd het nog aanwezige bedrag na (zeg maar) 4 jaar verlopen te zijn terug te boeken op dit aanwezige bankrekeningnummer, of wordt het dan te duidelijk dat het stiekum nooit een anonieme ov-chipkaart is geweeest, mits je de moeite heb gedaan om altijd een contant oplaadpunt te vinden om werkelijk anoniem te blijven!?

30 miljoen gestolen van de reizigers en er behoeft geen enkele moeite gedaan te worden om de gestolen credit terug te geven aan de rechtmatige eigenaar. Ze 'krijgen' het simpelweg na politiek blabla, geen rechter die er aan te pas komt om aan te geven dat dit allemaal oh zo rechtmatig is.
Eerst de kaart door je strot gedouwd krijgen als je ov-gebruiker bent, je anoniemiteit wordt vanwege slecht ontwerp ter grebbel gegooid, je reisgedrag is niet meer prive en -fu- we bestelen je daarbovenop ook nog 's van je niet opgemaakte reis-centjes.
30-11-2023, 13:10 door Anoniem
Door majortom:
Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven
Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.

Helaas wel ja...
Dat verzamelen van metadata doen ze waarschijnlijk hoe dan ook wel wanneer iemand met een bankpas het saldo op een "anonieme" kaart pint.
Er was in het verleden al een rechtzaak gaande door een klant hierover.
30-11-2023, 13:13 door Anoniem
Zo zijn ze bij de kadobon, de boekenbon en zeker ook de hotelbon flink rijk geworden: Vele kleintjes maken een grote.

Het blijkt een hele flinke fooienpot te zijn, maar is niet verbazend.

Besteed het aan leuker maken van het openbaar vervoer, zou ik zeggen. Zo kan ik me nog steeds, heel veel jaren later, een ritje met de tram in Amsterdam herinneren. De bestuurder had een melige bui. Het werd een rijdende conference. Er zijn die dag misschien wat nukkige mensen ingestapt. Maar uitgestapt onmogelijk. Gebruik die fooienpot om leuke dingen te doen!
30-11-2023, 13:16 door Anoniem
Door majortom:
Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven
Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.
Hoe wil je dan dat geld terugkrijgen?
30-11-2023, 13:19 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 30-11-2023, 13:21
Door majortom:
Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven
Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.

Perfecte samenvatting. Ik heb trouwens ook meegemaakt dat ik door onverwachte omstandigheden (coronacrisis) minder reizen had gemaakt dan gepland, waardoor er nog ca. 50 of 60 euro op mijn verlopen "anonieme" OV-chipkaart stond. NS had gezegd dat je aan de balie bedragen kleiner dan 30 euro terug kon krijgen. Aan de balie vroeg ik daarom 30 euro terug in de vorm van contant en dus werkelijk anoniem geld, en zei dat ik genoegen zou nemen met het verlies van het resterende bedrag. Maar dat kon niet, want omdat het totale resterende bedrag op de kaart groter was dan 30 euro, "mochten" ze me helemaal niets teruggeven, tenzij ik het kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres zou doorgeven aan Translink.

Kortom, ik moest ofwel voor mijn eigen geld betalen met mijn eigen persoonsgegevens, of NS / TLS pikten dat geld in. Dit was slechts één van de vormen van diefstal die ik met het OV-chipkaartsysteem heb meegemaakt.

Wat is het salaris van een NS-manager of een Translink-manager? Die worden goed betaald om mee te werken aan dit soort diefstal.

M.J.
30-11-2023, 13:23 door Anoniem
Neem een NS Business card. Die zijn wel gratis en dan betaal je per factuur. Geen extra geldt op je kaart.
30-11-2023, 13:28 door kloek8
Door Anoniem: dat geld hoor je terug te geven aan de burger....stelletje laaien lichters gauw in eigen zak stopen ...graaiers...

Want? Het is een commercieel bedrijf waarmee jij afspraken hebt gemaakt en die zelfs nog heeft geprobeerd je te informeren via een mediacampagne... Wat hun ook geld kost. een termijn van 5 jaar is ruim vindt ik en heel netjes van ze.

Als je het geld dan niet komt claimen dan ben je het kwijt, lijkt me niet meer dat terecht.
30-11-2023, 13:32 door Anoniem
Door majortom:
Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven
Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.

Staat er dat je je eigen bankrekening en e-mail moet doorgeven, of kan je het ook door iemand anders laten storneren?

Dan raakt de backend van Translink natuurlijk helemaal in een stuip van alle ritten die gemaakt zijn maar dat is alleen maar leuk. De ritten waren immers anoniem toch?
30-11-2023, 13:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom:
Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven
Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.
Hoe wil je dan dat geld terugkrijgen?

Gewoon mogelijkheid bieden dat je het saldo 1:1 kan overzetten naar je nieuwe (anonieme) kaart. Kan nooit moeilijk zijn. Oude kaart op het apparaat, nieuwe kaart er op en klaar. Enige wat traceerbaar is is de terminal waarop je de handeling uitvoert.
30-11-2023, 13:46 door Anoniem
Dat heet ook wel diefstal.
30-11-2023, 14:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Staat er dat je je eigen bankrekening en e-mail moet doorgeven, of kan je het ook door iemand anders laten storneren?

Dat is ook nog wel een goed idee: gewoon allemaal massaal het gironummer van Stichting Aap, of het KWF... Gaat het in ieder geval niet naar Translink, en geef je je anonimiteit niet op!

En Translink maar denk wat KWF met al die ritten heeft gedaan...
30-11-2023, 14:27 door waterlelie
Door Anoniem:
Door majortom:
Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven
Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.
Hoe wil je dan dat geld terugkrijgen?

Het enige juiste antwoord dus!

Alle reacties verder vallen zoals we hier wel gewend zijn in de categorie trollen.
30-11-2023, 15:02 door Anoniem
Waarom, moet een kaart eigenlijk al naar 5 jaar verlopen?
Het is hun verdienmodel door € 7,50 voor een nieuwe kaart te vragen (winst is dan al € 7.00) en dan er in principe van uit te gaan dat niemand dat geld terug vraagt. Of je bent niet meer anoniem ...........
30-11-2023, 15:05 door karma4 - Bijgewerkt: 30-11-2023, 15:05
Door Anoniem: Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.

Staat er dat je je eigen bankrekening en e-mail moet doorgeven, of kan je het ook door iemand anders laten storneren?

Dan raakt de backend van Translink natuurlijk helemaal in een stuip van alle ritten die gemaakt zijn maar dat is alleen maar leuk. De ritten waren immers anoniem toch?

Goed opgemerkt. Het terugstorten van geld loopt kennelijk via een systeem dat met rekeningnummers en gekoppelde namen werkt, het lijken wel bankoverschrijvingen. Zoek een goed doel of wat dan ook en laat daar het geld binnenkomen.
30-11-2023, 15:09 door Anoniem
Door Anoniem: Gewoon mogelijkheid bieden dat je het saldo 1:1 kan overzetten naar je nieuwe (anonieme) kaart. Kan nooit moeilijk zijn. Oude kaart op het apparaat, nieuwe kaart er op en klaar. Enige wat traceerbaar is is de terminal waarop je de handeling uitvoert.
Inderdaad. En aangezien zo'n kaart €7,50 kost zou je zelfs in dezelfde handeling de nieuwe kaart uit je oude saldo moeten kunnen betalen als dat hoger is.
30-11-2023, 15:15 door majortom
Door Anoniem:
Door majortom:
Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven
Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.
Hoe wil je dan dat geld terugkrijgen?
Wellicht contant aan een balie? O nee, die zijn bijna overal wegbezuinigd.
30-11-2023, 15:16 door Anoniem
Door waterlelie:
Door Anoniem:
Door majortom:
Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven
Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.
Hoe wil je dan dat geld terugkrijgen?

Het enige juiste antwoord dus!

Alle reacties verder vallen zoals we hier wel gewend zijn in de categorie trollen.

nou je zou ook de centjes van een kaart in je handje kunnen krijgen als je hem fysiek inlevert bij OV balie.

simpel toch?
30-11-2023, 15:18 door Anoniem
Over welke campagnes hebben ze het? Nooit iets van gezien of gehoord.
30-11-2023, 15:44 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.

Staat er dat je je eigen bankrekening en e-mail moet doorgeven, of kan je het ook door iemand anders laten storneren?

Dan raakt de backend van Translink natuurlijk helemaal in een stuip van alle ritten die gemaakt zijn maar dat is alleen maar leuk. De ritten waren immers anoniem toch?

Goed opgemerkt. Het terugstorten van geld loopt kennelijk via een systeem dat met rekeningnummers en gekoppelde namen werkt, het lijken wel bankoverschrijvingen. Zoek een goed doel of wat dan ook en laat daar het geld binnenkomen.

Kun jij of een of andere goochemerd dan niet een verdienmodel daarmee opzetten? Of zit er een maximum aan het aantal kaarten dat per rekeningnummer retour gevraagd kan worden? Of gaat translink op basis van dit bericht dat nu instellen?
30-11-2023, 16:02 door Valheru - Bijgewerkt: 30-11-2023, 16:05
Door Anoniem: Over welke campagnes hebben ze het? Nooit iets van gezien of gehoord.

Ja dat dacht ik dus ook net, toevallig net vorige maand mijn zelden gebruikte OV-chipkaart weggegooid, stond ongetwijfeld nog wat saldo op alhoewel het vast niet veel was.
30-11-2023, 16:05 door Valheru
Door kloek8:
Door Anoniem: dat geld hoor je terug te geven aan de burger....stelletje laaien lichters gauw in eigen zak stopen ...graaiers...

Want? Het is een commercieel bedrijf waarmee jij afspraken hebt gemaakt en die zelfs nog heeft geprobeerd je te informeren via een mediacampagne... Wat hun ook geld kost. een termijn van 5 jaar is ruim vindt ik en heel netjes van ze.

Als je het geld dan niet komt claimen dan ben je het kwijt, lijkt me niet meer dat terecht.

Het is vooral een commercieel bedrijf waarmee jij afspraken MOEST maken anders kon je niet meer met de bus of trein reizen.
Dat is toch wel even wat anders dan vrijwillig een contract tekenen, zij waren in een positie om eenzijdig regels op te leggen en het enige wat jij kon doen was slikken of gewoon niet meer kunnen reizen als je zelf geen vervoer hebt.
Dus in dit geval ben ik het toch redelijk met Anoniem eens.
30-11-2023, 16:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom:
Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven
Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.

Helaas wel ja...
Dat verzamelen van metadata doen ze waarschijnlijk hoe dan ook wel wanneer iemand met een bankpas het saldo op een "anonieme" kaart pint.
Er was in het verleden al een rechtzaak gaande door een klant hierover.
Deze misschien? https://www.security.nl/posting/731134/Privacyactivist+verliest+hoger+beroep+over+anonieme+OV-chipkaart
30-11-2023, 18:45 door Anoniem
Door Anoniem: Is het niet zo dat 9 van de 10 kaarten stiekum niet zo anoniem zijn, omdat contant opladen zo moeilijk wordt gemaakt, waardoor er (wel) een bankrekeningnnummer aan de kaart gekoppeld zit waar i.i.g. de laatste opwaardering mee heeft plaatsgevonden!?
Inderdaad, dat is niet zo.
Dat hebben we hier al heel vaak uitgekauwd: een gebruiker van pinterminals (zoals die dingen in OV automaten) krijgt
geen specificatie van de bankrekeningnummers waaruit betalingen hebben plaatsgevonden. Deze informatie is wel
beschikbaar bij de payment processor. Maar het aan elkaar koppelen van die informatie zal alleen kunnen binnen
juridische kaders (onderzoek in een misdrijfzaak), niet "handig voor Translink om de banknummers vast bij de kaarten
te hebben".
30-11-2023, 21:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is het niet zo dat 9 van de 10 kaarten stiekum niet zo anoniem zijn, omdat contant opladen zo moeilijk wordt gemaakt, waardoor er (wel) een bankrekeningnnummer aan de kaart gekoppeld zit waar i.i.g. de laatste opwaardering mee heeft plaatsgevonden!?
Inderdaad, dat is niet zo.
Dat hebben we hier al heel vaak uitgekauwd: een gebruiker van pinterminals (zoals die dingen in OV automaten) krijgt
geen specificatie van de bankrekeningnummers waaruit betalingen hebben plaatsgevonden. Deze informatie is wel
beschikbaar bij de payment processor. Maar het aan elkaar koppelen van die informatie zal alleen kunnen binnen
juridische kaders (onderzoek in een misdrijfzaak), niet "handig voor Translink om de banknummers vast bij de kaarten
te hebben".
Wel specificatie maar geen volledige specificatie (deel van de cijferreeks).
Wel herleidbaar tot personen maar dat officieel wordt niet gebruikt, tenzij...
Misdrijfzaak kan ook zijn onderzoek naar studenten die zich als uitwonend hebben opgegeven (DUO). Wat kan nog meer allemaal misdrijf zijn. Verdenking is makkelijk bedacht.
Weer zo'n gaat u maar rustig slapen bericht van we kunnen het wel maar we doen het niet.
30-11-2023, 22:52 door Anoniem
En niemand zag dit aankomen.
Hier gewoon volledig gestopt met Onrendabel Vervoer toen die OV-shitkaart ingevoerd wel. Ik pak de auto wel.
01-12-2023, 08:28 door Anoniem
Gisteren, 18:45 door Anoniem
Door Anoniem: Is het niet zo dat 9 van de 10 kaarten stiekum niet zo anoniem zijn, omdat contant opladen zo moeilijk wordt gemaakt, waardoor er (wel) een bankrekeningnnummer aan de kaart gekoppeld zit waar i.i.g. de laatste opwaardering mee heeft plaatsgevonden!?
Inderdaad, dat is niet zo.
Dat hebben we hier al heel vaak uitgekauwd:
Dat is wat jou/ons wordt 'voor-gekauwd' en jij slikt dat als zoete koek, terwijl je zelf gelijk daar achteraan wel de mogelijkheid aangeeft dat bij juridische gevallen (bv. criminaliteit) het wél kan!
btw, zie ook hier, https://www.pin.nl/retourpinnen/ , of blijf naïef en manipuleer een end verder met uitkauwen!
01-12-2023, 08:44 door Anoniem
Door Anoniem: dat geld hoor je terug te geven aan de burger....stelletje laaien lichters gauw in eigen zak stopen ...graaiers...

Wat een negatief weer bij de meeste reacties. Volgens mij geven ze dat bedrag ook terug, maar moeten ze wel weten naar wie ze dat overmaken. Contant ophalen is namelijk uit veiligheid geen optie. Je kan tenslotte ook geen kaart kopen met contantgeld. Bovendien is er nog zoiets als de AVG!
01-12-2023, 09:09 door Anoniem
Je hebt vijf jaar de tijd om je saldo terug te vragen.
Nadat je kaart verlopen is.
Tijd genoeg dus.
Ik zou een jaar, hooguit twee jaar, lang genoeg vinden.
Translink is geen spaarbank.
01-12-2023, 09:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Is het niet zo dat 9 van de 10 kaarten stiekum niet zo anoniem zijn, omdat contant opladen zo moeilijk wordt gemaakt, waardoor er (wel) een bankrekeningnnummer aan de kaart gekoppeld zit waar i.i.g. de laatste opwaardering mee heeft plaatsgevonden!?
Inderdaad, dat is niet zo.
Dat hebben we hier al heel vaak uitgekauwd: een gebruiker van pinterminals (zoals die dingen in OV automaten) krijgt
geen specificatie van de bankrekeningnummers waaruit betalingen hebben plaatsgevonden. Deze informatie is wel
beschikbaar bij de payment processor. Maar het aan elkaar koppelen van die informatie zal alleen kunnen binnen
juridische kaders (onderzoek in een misdrijfzaak), niet "handig voor Translink om de banknummers vast bij de kaarten
te hebben".
Wel specificatie maar geen volledige specificatie (deel van de cijferreeks).
Nee, ook niet. Ze krijgen de som van alle betalingen van een dag in een boeking overgemaakt.
01-12-2023, 10:43 door majortom - Bijgewerkt: 01-12-2023, 10:46
Door Anoniem: Je hebt vijf jaar de tijd om je saldo terug te vragen.
Nadat je kaart verlopen is.
Tijd genoeg dus.
Ik zou een jaar, hooguit twee jaar, lang genoeg vinden.
Translink is geen spaarbank.
Het begint al met het feit dat een kaart verloopt. Wanneer er geen technische noodzaak is om de anonieme kaart te vervangen (nieuwe chip oid) dan is het toch onzin om de klanten wederom op kosten te jagen en ook daar een vette winstmarge te genereren (produktiekosten kaart is nog geen euro, verkoopkosten 7,50; tel uit je winst en dat iedere 5 jaar weer). https://www.maxvandaag.nl/sessies/themas/consument/veel-winst-gemaakt-met-onnodig-dure-ov-chipkaart/.
01-12-2023, 10:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom:
Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven
Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.

Helaas wel ja...
Dat verzamelen van metadata doen ze waarschijnlijk hoe dan ook wel wanneer iemand met een bankpas het saldo op een "anonieme" kaart pint.
Er was in het verleden al een rechtzaak gaande door een klant hierover.

Indien iemand, die geeft om zijn privacy, er gewoon voor zorgt dat zijn kaart leeg is tegen het einde van de geldigheid van de kaart is er niets aan de hand toch?
01-12-2023, 13:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom:
Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven
Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.
Hoe wil je dan dat geld terugkrijgen?
Kaart inleveren op een NS station, geld +statiegeld contant terug geven...
Zo moeilijk hoeft het niet te zijn.
01-12-2023, 13:07 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door majortom:
Eigenaren van een verlopen anonieme OV-chipkaart kunnen via ov-chipkaart.nl het saldo op hun kaart terugvragen, maar moeten dan wel hun kaartnummer, bankrekeningnummer en e-mailadres doorgeven
Dus voor het terugvorderen van een openstaand saldo op een verlopen anonieme OV kaart moet je je anonimiteit prijsgeven zodat met terugwerkende kracht alle ritten alsnog aan een persoon gekoppeld kunnen worden.

Helaas wel ja...
Dat verzamelen van metadata doen ze waarschijnlijk hoe dan ook wel wanneer iemand met een bankpas het saldo op een "anonieme" kaart pint.
Er was in het verleden al een rechtzaak gaande door een klant hierover.

Indien iemand, die geeft om zijn privacy, er gewoon voor zorgt dat zijn kaart leeg is tegen het einde van de geldigheid van de kaart is er niets aan de hand toch?
Je kunt je kaart niet leegkrijgen. Je hebt altijd een minimaal saldo op de kaart nodig om een reis te maken, dat zo ruim is (20 EUR) dat je in de praktijk altijd geld overhoudt op je kaart. Dat is ook onder meer de reden dat ik nooit zo'n ding heb aangeschaft en losse kaartjes koop indien ik onverhoopt een keer met het OV moet.
01-12-2023, 21:41 door Anoniem
Door Anoniem: Is het niet zo dat 9 van de 10 kaarten stiekum niet zo anoniem zijn, omdat contant opladen zo moeilijk wordt gemaakt, waardoor er (wel) een bankrekeningnnummer aan de kaart gekoppeld zit waar i.i.g. de laatste opwaardering mee heeft plaatsgevonden!?

Is het dan zogenaamd te moeilijk om dan geautomatiseerd het nog aanwezige bedrag na (zeg maar) 4 jaar verlopen te zijn terug te boeken op dit aanwezige bankrekeningnummer, of wordt het dan te duidelijk dat het stiekum nooit een anonieme ov-chipkaart is geweeest, mits je de moeite heb gedaan om altijd een contant oplaadpunt te vinden om werkelijk anoniem te blijven!?

30 miljoen gestolen van de reizigers en er behoeft geen enkele moeite gedaan te worden om de gestolen credit terug te geven aan de rechtmatige eigenaar. Ze 'krijgen' het simpelweg na politiek blabla, geen rechter die er aan te pas komt om aan te geven dat dit allemaal oh zo rechtmatig is.
Eerst de kaart door je strot gedouwd krijgen als je ov-gebruiker bent, je anoniemiteit wordt vanwege slecht ontwerp ter grebbel gegooid, je reisgedrag is niet meer prive en -fu- we bestelen je daarbovenop ook nog 's van je niet opgemaakte reis-centjes.
-
ja daar zeg je wat, hee?
05-12-2023, 16:04 door Anoniem
Saldo verlopen en dan naar Translink.Ik denk dat het beter naar een goed doel kan gaan?
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.