image

Geen privacy meer op e-mail

vrijdag 30 juli 2004, 15:38 door Redactie, 17 reacties

Als het gebruik van web bugs binnen spamberichten nog niet voldoende was, gebruiken
bedrijven nieuwe technieken om de persoonlijke e-mails die je leest, doorstuurt en print te bekijken en bij te houden. De mensheid is een gluiperig ras dat altijd probeert op een zo laag mogelijke manier een voordeel boven iemand anders te krijgen. Als er een manier is om gesprekken af te luisteren die niet voor ons bedoeld zijn, de acties van anderen heimelijk te kunnen gadeslaan, of de geheimen van iemand anders te kunnen lezen, dan doen we het, zo gaat deze column over het verlies van privacy op e-mail verder.

Reacties (17)
30-07-2004, 16:12 door Rene V
quote: De mensheid is een gluiperig ras dat altijd probeert
op een zo laag mogelijke manier een voordeel boven iemand
anders te krijgen. end quote

Tja, enough said. The truth hurts.
30-07-2004, 16:16 door Anoniem
Tja, hier komt weer de eeuwige discussie "mag je baas je mail lezen of
niet?".
Ik ben van mening dat het niet zou moeten mogen, maar in principe moet de
baas weten of je je werk goed doet. Hiervoor kan hij dus je mail lezen, zodat
hij kan zien waar je precies mee bezig bent. En je werk mail mag je niet
gebruiken voor prive zaken. Dat is in elk bedrijf zo.

Het is erg makkelijk goed te praten om het te doen, en de baas heeft er ook
wel recht op om het te doen. Maar ik vind het zelf niet prettig als men mijn
mail leest. Gelukkig ben ik zelf systeembeheerder, dus kan ik ervoor zorgen
dat niemand mijn mail kan lezen... :-)
30-07-2004, 16:40 door Anoniem
Door Anoniem
Gelukkig ben ik zelf systeembeheerder, dus kan ik ervoor zorgen
dat niemand mijn mail kan lezen... :-)

Dan heb ik slecht nieuws voor je, vier ogen beheer en je bent de klos.
Er is trouwens altijd wel iemand slimmer dan je zelf bent. Een kwestie van
kennis inhuren heet dat.

Anyway, mankind, we are not gonna make it ....
30-07-2004, 16:46 door Anoniem
Door Anoniem
Dan heb ik slecht nieuws voor je, vier ogen beheer en je bent de klos.
Er is trouwens altijd wel iemand slimmer dan je zelf bent. Een kwestie van
kennis inhuren heet dat.
Ja, is ook zo. Ik mail ook niet prive ofzo. Maar ook al mail ik alleen maar
zakelijk, vind ik het nog steeds niet prettig als mensen in mijn mailbox
neuzen.
30-07-2004, 22:39 door Anoniem
Och als je netjes je werk doet , kan er niets op tegen zijn
dat je baas jou email leest.. toch ..?
30-07-2004, 22:53 door Anoniem
Andermans e-mail aftappen en lezen is:

1. Een schending van het briefgeheim
2. Een schending van de aftapwet.
3. Een schending van de privacy.

In al deze drie gevallen is er sprake van een misdrijf en strafbaar. Het
is daarom wachten op de eerste werknemer die na ontslag zijn
vroegere baas tracteert op 3 aangiftes bij de politie.
30-07-2004, 23:36 door Anoniem
Door Anoniem
Andermans e-mail aftappen en lezen is:

1. Een schending van het briefgeheim
2. Een schending van de aftapwet.
3. Een schending van de privacy.

In al deze drie gevallen is er sprake van een misdrijf en
strafbaar. Het
is daarom wachten op de eerste werknemer die na ontslag zijn
vroegere baas tracteert op 3 aangiftes bij de politie.

Niet waar de werkgevers die dit doen zijn wel zo bijdehand
om het schriftelijk te melden dat het e-mail verkeer vanaf
de zakelijke computers gecontroleerd mag worden op misbruik.
Je hebt wel gelijk als het nooit gemeld is dat het
gecontroleerd mag worden mits het ook niet in de algemene
bedrijfsregels staat .
31-07-2004, 02:24 door Anoniem
Door Anoniem
Och als je netjes je werk doet , kan er niets op tegen zijn
dat je baas jou email leest.. toch ..?

Kan/mag jij de dan email van je baas lezen?
of ben je zelf soms een "baas" die zijn 'status' als "baas"
misbruikt om te gluren in andermans email? Wat voor een
voldoening krijg je daaruit? Sexueel, machtswellust,
pornografisch?
31-07-2004, 04:35 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Och als je netjes je werk doet , kan er niets op tegen zijn
dat je baas jou email leest.. toch ..?

Kan/mag jij de dan email van je baas lezen?
of ben je zelf soms een "baas" die zijn 'status' als "baas"
misbruikt om te gluren in andermans email? Wat voor een
voldoening krijg je daaruit? Sexueel, machtswellust,
pornografisch?

Macht en controle, goedgepraat met de woorden ``winst &
zakelijk belang´´.
31-07-2004, 11:17 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Andermans e-mail aftappen en lezen is:

1. Een schending van het briefgeheim
2. Een schending van de aftapwet.
3. Een schending van de privacy.

In al deze drie gevallen is er sprake van een misdrijf en
strafbaar. Het
is daarom wachten op de eerste werknemer die na ontslag zijn
vroegere baas tracteert op 3 aangiftes bij de politie.

Niet waar de werkgevers die dit doen zijn wel zo bijdehand
om het schriftelijk te melden dat het e-mail verkeer vanaf
de zakelijke computers gecontroleerd mag worden op misbruik.
Je hebt wel gelijk als het nooit gemeld is dat het
gecontroleerd mag worden mits het ook niet in de algemene
bedrijfsregels staat .

Je kent het Wetboek van Strafrecht niet, en ik wel. Het mag gewoon
niet. Ook niet als het in bedrijfsregels e.d. staat. Dan is de regel
gewoon in strijd met de wet. Zo simpel is dat. Bovendien heb ik
voldoende jaren ervaring binnen politie en justitie om te weten
waarover ik het heb. Waarvan akte!
31-07-2004, 11:37 door Anoniem
Door Anoniem

Niet waar de werkgevers die dit doen zijn wel zo bijdehand
om het schriftelijk te melden dat het e-mail verkeer vanaf
de zakelijke computers gecontroleerd mag worden op misbruik.
Je hebt wel gelijk als het nooit gemeld is dat het
gecontroleerd mag worden mits het ook niet in de algemene
bedrijfsregels staat .

Je kent het Wetboek van Strafrecht niet, en ik wel. Het mag
gewoon
niet. Ook niet als het in bedrijfsregels e.d. staat. Dan is
de regel
gewoon in strijd met de wet. Zo simpel is dat. Bovendien heb ik
voldoende jaren ervaring binnen politie en justitie om te weten
waarover ik het heb. Waarvan akte!
[/quote]
Dan moet ik je toch erg teleurstellen met de informatie dat
je de plank helemaal misslaat.

Je hebt deels gelijk maar dan alleen als het de privé emails
betreft die via een privé account op het werk worden gelezen.

Zolang je het emailadres van de werkgever gebruikt mag de
werkgever dit controleren, het is een zakelijk hulpmiddel de
werknemer gegeven om zijn werk te kunnen doen, en hier zit
dus totaal geen privé in en vervalt dus elke privicy wetgeving.
Een PC bv mag ook nagekeken worden door de werkgever.
Valt onder dezelfde regelgeving.

En het zou ook te idioot voor woorden zijn als de werkgever
zijn bedrijf niet mag controleren toch?

Privé mailen doe je thuis, niet op je werk.

Dat het een vervelend gevoel kan opwekken als je werkgever
bewust je mail gaat lezen kan ik me voorstellen, maar bedenk
dan dit:
Onder ISO reglement wordt alle relevante post gekopieerd,
dus ook emails.
En opgeslagen in archief waar het ter inzage ligt.
Niet enkel de werkgever kan dus lezen maar alle rechtmatige
personen.
31-07-2004, 13:48 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd]
01-08-2004, 08:24 door Anoniem
Door Anoniem

Bovendien heb ik
voldoende jaren ervaring binnen politie en justitie om te weten
waarover ik het heb. Waarvan akte!

Waarvan proces-verbaal!
Bij deze.
Leugens verspreiden met het oogmerk om haat op te roepen
tegen privacy schendende meeglurende werkgevers (een
"kwetsbare" minderheidsgroep) valt onder de
delictsomschrijvingen van de opruiingsartikelen 137c-137g WvS.
Weer zo'n bromsnor die niet weet waar hij het over heeft,
Wel eens van horizontale werking van grondrechten gehoord?
EVRM? Privacygrondrechten gelden slechts beperkt op de
werkvloer; mogen worden beperkt voor zover het
bedrijfsbelang dat vereist.
02-08-2004, 11:42 door Anoniem

Onder ISO reglement wordt alle relevante post gekopieerd,
dus ook emails.
En opgeslagen in archief waar het ter inzage ligt.
Niet enkel de werkgever kan dus lezen maar alle rechtmatige
personen.

Dat dit bij jullie bedrijf zo geregeld is wil niet zeggen
dat alle bedrijven met ISO dit zo doen.

Als je in je bedrijfs-kwaliteitshandboek deze procedure
dusdanig vastlegt dat alle e-mail wordt
opgeslagen/ge-backupped valt dit idd onder je ISO
certificaat en moet je de procedure volgen.

Er staat nergens in de ISO dat je dit zo MOET doen.
27-08-2004, 22:48 door Anoniem
Door Anoniem
1. Een schending van het briefgeheim
2. Een schending van de aftapwet.
3. Een schending van de privacy.

In al deze drie gevallen is er sprake van een misdrijf en
strafbaar.

De vraag die ik beantwoord zou willen zien is deze: Is het schendig van het
briefgeheim als iemand een privé mail van jou zomaar doorstuurt naar
derden??
Iemand die men dat kan vertellen?
28-08-2004, 01:22 door Anoniem
ah joh gooien we er toch encryptie tegen aan, iedereen blij.
17-04-2005, 15:34 door Anoniem
Door override
Op dit moment zijn er verschillende rechtzaken geweest waar iemand door
de mand was gevallen tijdens een controle op e-mailgebruik door het
bedrijf
waar hij/zij werkt.

Op het moment dat de controle wordt vermeld in de
bedrijfsregels/protocollen, dan dient een werknemer hier expliciet voor te
tekenen. In alle andere gevallen staat de werkgever machteloos en kan
deze
een persoon alleen ontslaan vanwege "verstoorde arbeidsverhouding".
Wanneer een persoon heeft getekend kan een persoon worden ontslagen
wegens diefstal of andere redenen.

Hieruit is te concluderen dat het bedrijf de eigenaar is van alle e-mail en
dus
het volste recht bezit om de (bedrijfs)e-mail te lezen. Voor de sancties dient
er
een schriftelijke overeenkomst te zijn tussen de werknemer en werkgever.

Privé accounts horen niet op de werkvloer thuis want hiervoor zijn de PC's
op
het werk niet bedoeld. Dit kan vergeleken worden met diefstal, want dat is
het, wanneer iemand zijn tijd of hulpmiddelen voor niet-zakelijke
doeleinden
gebruikt. Evenals dat het meenemen van een pen, potlood of paperclip
voor
privé doeleinden diefstal is.


Wat als je van huis werkt voor een bedrijf, de baas heeft altijd toegang om
te checken wat ik aan het doen ben maar omdat ik thuis zit en de pc 's
avonds en in het weekend prive gebruik kan hij dus kijken wanneer hij wil.
Heb net meegemaakt dat ik op zondag wordt gecheckt omdat bij het
afsluiten van de pc de melding werd gegeven dat deze niet kon worden
afgesloten omdat er 2 gebruikers waren?? Wat kan je hiertegen doen?
Moet er wel bij zeggen dat ik tijdens werkuren absoluut niet surf of muziek
download of andere acties die tijdens werktijden niet horen uitoefen. Wel 's
avonds en in het weekend.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.