image

Minister: automobilist moet zeggenschap over voertuigdata hebben

donderdag 18 januari 2024, 11:07 door Redactie, 26 reacties

Automobilisten moeten zeggenschap over hun voertuigdata hebben, die alleen na toestemming met derde partijen mag worden gedeeld, zo stelt demissionair minister Harbers van Infrastructuur, die tevens stelt dat Chinese auto's een spionagerisico met zich meebrengen. Auto’s genereren, verzamelen en delen tegenwoordig grote hoeveelheden data. "De verwachting is dat dertig tot vijftig procent van het Nederlandse wagenpark in 2030 verbonden zal zijn met het internet. Voertuigen jonger dan vijf jaar zullen dan allemaal verbonden zijn", aldus Harbers (pdf).

Voertuigdata is data die door het voertuig zelf wordt gegenereerd door sensoren, camera’s of software in het voertuig. Het gaat dan bijvoorbeeld om de laadcapaciteit van batterijen, data die wordt gegenereerd door de regensensor, CO2-uitstoot, werking van veiligheidssystemen of de kilometerstand. Deze data kan worden uitgelezen op fysieke wijze of online via internet. De Europese privacytoezichthouders hebben gesteld dat voertuigdata in veel gevallen als persoonsgegeven moet worden beschouwd, waardoor de AVG en de e-privacyrichtlijn van toepassing zijn.

Wetgeving

Volgens de minister biedt het genereren en delen van voertuigdata mogelijkheden voor het verbeteren van bestaande diensten zoals reparatie en onderhoud, maar ook voor verzekeringen en diensten zoals filestaartbeveiliging en vroegtijdige waarschuwing van gladheid voor wegbeheerders. De Europese Commissie werkt momenteel aan een voorstel voor wetgeving rond toegang tot voertuigdata. Het voorstel voor deze wetgeving wordt begin dit jaar verwacht.

Daarnaast is er de Dataverordening, die gebruikers meer controle moet geven over de data die hun apparatuur genereert. Gebruikers mogen deze data zelf gebruiken of delen met derde partijen naar keuze, bijvoorbeeld onderhoudsbedrijven of bedrijven die diensten leveren aan automobilisten. "Hoewel de Dataverordening kaders stelt voor het delen van gegevens, is er behoefte aan aanvullende sectorspecifieke regelgeving voor toegang tot en delen van voertuigdata", stelt Harbers.

De minister voegt toe dat Nederland hierbij zoekt naar de "juiste balans" wat betreft toegang tot en gebruik van voertuigdata, die recht doet aan de rechten en plichten van alle betrokken partijen. Zo moeten autofabrikanten in staat zijn om hun voertuigen veilig te laten functioneren, maar is het tegelijkertijd onwenselijk dat autobezitters afhankelijk zijn van de autofabrikant voor toegang tot hun voertuigdata om gebruik te kunnen maken van bepaalde diensten.

Volgens Harbers moeten bestuurders zeggenschap over hun data hebben en kunnen kiezen uit verschillende diensten. "Hiervoor dient de bestuurder (consument) te allen tijde toestemming te verlenen aan derden om gebruik te kunnen maken van haar data. Alleen in het geval van uitzonderingen, zoals beschreven door de AVG (zoals een wettelijke verplichting, of algemeen belang), kan hiervan worden afgeweken. Dit geldt voor zowel publieke als private organisaties."

China

Harbers merkt verder op dat Nederland zich bewust is van de 'risico’s en complexe vraagstukken' die bij het verzamelen en delen van voertuigdata komen kijken. "De waardeketen van voertuigen wordt bijvoorbeeld complexer en steeds meer partijen, waaronder ook niet-Europese, maken in de keten gebruik van voertuigdata. Zeggenschap over de data kan bij een partij (publiek of privaat) komen te liggen, in plaats van bij de consument."

De minister voegt toe dat inmiddels een aanzienlijk deel van de voertuigen afkomstig is uit landen met een offensieve cyberstrategie. "Dat brengt risico’s zoals spionage met zich mee, waar Nederland in EU-verband extra aandacht voor vraagt. Privacy en security zijn daarom essentiële randvoorwaarden. Nederland zal zich dan ook inzetten om de impact van wetgeving en technologische ontwikkelingen uit voertuigproducerende landen op voertuigdata te onderzoeken." Volgens de AIVD zijn Rusland, China, Noord-Korea en Iran voorbeelden van landen met een offensief cyberprogramma. Van die landen zijn alleen Chinese autofabrikanten actief op de Nederlandse markt.

Reacties (26)
18-01-2024, 11:26 door majortom - Bijgewerkt: 18-01-2024, 11:27
Ik wil helemaal niet dat de auto verbonden is met het inernet. Ik acht de security en privacy risico's veel te groot. Echter dwingt de EU dat auto's connected moeten zijn. De garage mag dat niet disablen omdat dat een economisch delict zou zijn. Zekeringen hebben ze handig gecombineerd met andere functies die je echt nodig hebt zodat je bijvoorbeelde antenne niet kan disablen door een zekering eruit te trekken etc. Het geschetste probleem wordt dus uiteindelijk gewoon door Europese wetgeving in de hand gewerkt.
18-01-2024, 11:30 door Anoniem
Door majortom: Echter dwingt de EU dat auto's connected moeten zijn. De garage mag dat niet disablen omdat dat een economisch delict zou zijn.

Heb je daar een bron voor?
18-01-2024, 12:14 door Anoniem
China? Kijk ook eens naar Tesla, Ford,VW etc.
18-01-2024, 12:21 door Anoniem
Ik denk dat hij Ecall bedoeld, voor zover ik weet gaat het om een voice verbinding naar 112 (of leverancier). Natuurlijk betekent dat wel dat de locatie van de auto altijd bekend is doordat men dat via de mob. telefonie torens kan uitvinden, of misschien wordt deze meegestuurd als er wordt gebeld.

Maar wie zegt dat er geen data verbinding wordt gebruikt die netje de gps locatie van je navigatie systeem en allerlei andere gegevens door geeft aan wie dan ook. Ik zeg altijd een kern centrale hang je niet aan het internet, waarom je auto wel?

Het probleem is dat de toestemming meestal in de (aankoop) voorwaarden wordt gezet. Daar moet men iets aan doen. Wettelijk moet worden opgenomen dat voor elke partij expliciet toestemming gegeven moet worden door de verifieerde eigenaar/bevoegde en dat men daarbij ook de optie krijgt alle toekomstige aanvragen te weigeren, dat de weigering de dienstverlening niet mag beïnvloeden en dat de derde partijen de data in geen enkele vorm mogen verspreiden aan anderen
Lijkt simpel, zal helaas nooit gebeuren
18-01-2024, 12:33 door Anoniem
Het maakt niet uit of je door de EU gebeten of door China gebeten wordt.
18-01-2024, 12:37 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 18-01-2024, 12:39
De minister voegt toe dat Nederland hierbij zoekt naar de "juiste balans" wat betreft toegang tot en gebruik van voertuigdata, die recht doet aan de rechten en plichten van alle betrokken partijen. Zo moeten autofabrikanten in staat zijn om hun voertuigen veilig te laten functioneren, maar is het tegelijkertijd onwenselijk dat autobezitters afhankelijk zijn van de autofabrikant voor toegang tot hun voertuigdata om gebruik te kunnen maken van bepaalde diensten.

Tientallen jaren konden autofabrikanten hun voertuigen veilig laten functioneren zonder enige internetconnectie. Nu zou dat opeens niet meer kunnen? Dit is gewauwel als voorwendsel om alsnog de monitoring van alle rijdende auto's door de strot van automobilisten te kunnen duwen.

Automobilisten moeten de vrijheid houden om in een voertuig zonder enige internetconnectie rond te rijden. Een voertuig dat van voldoende kwaliteit is om niet ergens op de snelweg twee wielen te verliezen tenzij fabrikant Volkswagen van te voren gewaarschuwd wordt met een digitale melding (een rood flikkerend lampje): "Er dreigen twee wielen af te vallen vanwege een loszittend boutje". Daarvoor hebben we de jaarlijkse APK, en dan kan de auto grondig worden bekeken.

Of dient de digitalisering om een achteruitgang van fysieke technologie te maskeren en te normaliseren, m.a.w. een schijnbare bezuiniging op de kosten van het bouwen van auto's, waarvan de "opbrengst" dan in de zakken belandt van big tech?

M.J.
18-01-2024, 12:47 door Anoniem
Waarom hebben auto's boordcomputers??
Vroeger had men dat ook niet, en toch startte auto's op en mensen gingen naar hun werk.
Het is alleen maar een hoop afleiding, dat is niet gewenst op de weg.
Net zoals reclame langs snelwegen, het zou verboden mieten worden, levensgevaarlijk, het feit dat het de bedoeling dat mensen daar naar kijken in plaats van naar de weg zegt al genoeg!
Intussen doet de overheid niks een deze gevaren maar is bezig met fictieve ge aten om de burger af te mogen luisteren.
18-01-2024, 13:01 door majortom - Bijgewerkt: 18-01-2024, 13:03
Door Anoniem:
Door majortom: Echter dwingt de EU dat auto's connected moeten zijn. De garage mag dat niet disablen omdat dat een economisch delict zou zijn.

Heb je daar een bron voor?
Mijn garage meldde me dat toen ik de vraag stelde. Nam aan dat dat klopte omdat een fabrikant wettelijk verplicht is om de eCall functionaliteit (dat een connected auto impliceert) te implementeren. Een aangezien daarvoor een SIM nodig is zullen de fabrikanten die connectie gewoon gaan benutten voor allerhande andere data uitwisselingen.
18-01-2024, 13:02 door Anoniem
nu weet je waarom ik mijn 24 jaar oude mazda nooit zal wegdoen
18-01-2024, 13:07 door Anoniem
Dat houdt dus in dat de fabrikant als derde partij moet worden gezien.
18-01-2024, 13:34 door Anoniem
Door Anoniem: nu weet je waarom ik mijn 24 jaar oude mazda nooit zal wegdoen
Tot de gemeente besluit dat je nu in een mileuzone woont en je die auto 10KM van je huis zal moeten parkeren of zoiets leuks.
18-01-2024, 13:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom: Echter dwingt de EU dat auto's connected moeten zijn. De garage mag dat niet disablen omdat dat een economisch delict zou zijn.

Heb je daar een bron voor?
Zie hierrrr:https://privacyfirst.nl/artikelen/in-de-auto-van-a-naar-b-surveilleert-de-overheid-met-u-mee/
1. Noodhulpsysteem eCall

1 april 2018 markeert een omslagpunt in de geschiedenis van de auto in Europa. Vanaf die datum moesten alle nieuwe voertuigen verplicht connected zijn vanwege de introductie van eCall, het systeem dat automatisch 112 belt in het geval van een ongeluk. Zonder internet geen eCall.
18-01-2024, 13:45 door _R0N_
Door Anoniem: nu weet je waarom ik mijn 24 jaar oude mazda nooit zal wegdoen

Je hebt gelijk mijn Kever is 2 weken geleden 53 geworden.
18-01-2024, 13:55 door Anoniem
Huh? De automobiliest zeggenschap over de data? En de EUSSR heeft net eCall doorgedramd!
Daarnaast: de minister bedoelt natuurlijk dat de automobilist voor de bühne even wat gevraagd moet worden en de overheid zelf door kan blijven graaien.

Doe mij maar gewoon een klassieke auto. Geen computer op wielen, probleem is een stuk kleiner.
18-01-2024, 14:39 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 18-01-2024, 14:41
Door Anoniem: Huh? De automobiliest zeggenschap over de data? En de EUSSR heeft net eCall doorgedramd!
Daarnaast: de minister bedoelt natuurlijk dat de automobilist voor de bühne even wat gevraagd moet worden en de overheid zelf door kan blijven graaien.

Doe mij maar gewoon een klassieke auto. Geen computer op wielen, probleem is een stuk kleiner.

Kan en mag je als automobilist eCall ook uitzetten? Of is er een wettelijke verplichting:
-- voor autofabrikanten om eCall op zo'n manier te installeren dat de automobilist die technisch niet meer kan uitzetten?
-- voor automobilisten om eCall aan te hebben staan?

Het lijkt me dat iedere automobilist zelf moet kunnen beslissen of hij/zij het risico wil nemen dat er na een ongeval GEEN 112 wordt gebeld. Dan loop je een risico dat hulpdiensten later arriveren en dat je daardoor dood gaat. Mensen moeten in vrijheid dat risico kunnen nemen. We mogen per slot van rekening ook gaan skieën, mountainbiken, paardrijden etc.

Als de automobilist die vrijheid feitelijk wordt ontnomen door middel van een "wettelijke verplichting" (art. 6 lid 1 onder c AVG) voor fabrikanten, dan is dat toch een schending van de AVG, want de automobilist moet zelf vrijheid houden om daarover te kunnen beslissen, tenzij de EU daarnaast automobilisten wettelijk verplicht om gebruik te maken van eCall - maar dan moet de EU onmiddellijk al die miljoenen oude auto's van de weg halen die nog geen eCall hebben.

Maar zelfs in geval van een wettelijke verplichting voor de automobilisten zelf (in plaats van indirecte technologische dwang via de fabrikanten) is er nog steeds strijd met artikel 8 EVRM. Want eCall is niet "noodzakelijk in een democratische samenleving". Tientallen jaren hebben auto's in democratische samenlevingen kunnen rondrijden zonder eCall.

Maar ja, het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) is door de EU en haar lidstaten stilzwijgend uitgefaseerd als het gaat om privacybescherming. Hoezo "rule of law" in de EU? Dat is gewoon een leugen. Het is: "rule of law when regarded as opportune by the EU rulers".

M.J.
18-01-2024, 15:43 door Anoniem
Grappig dat onze overheid (en veel mensen) helemaal privacy aware worden als het over hun auto gaat, maar diezelfde overheid en mensen vinden dat we "niks te verbergen hebben" als het over andere zaken gaat. Een beetje consequent denken zou fijn zijn.
18-01-2024, 17:21 door Anoniem
wordt een beetje moe van dat china bashen... ecall is 24/7 een probleem voor privacy en veiligheid, kijk maar naar hunted-tv en privacy first...
voor de veiligheid is het 1 grote farce, want in nederland is er nog nooit iemand doodgegaan omdat zijn/haar auto niet op tijd gevonden was. die mevrouw met kind had men zelfs de gsm uitgelezen omdat ze er nog vanuit gingen dat ze een ontvoerder was geworden, hoezo teveel csi gekeken? en dan nog lukte het niet om ze te vinden, terwijl de auto aan de route lag die ze wisten...

als je nu in zweden ofzo tegen een eland aan knalt kan op het sommige plekken wel even duren, maar daarvoor hoef je niet heel europa te big brotheren..

maar als een Volvo, Polestar, MG, BYD of andere china-export auto kijkt of er een firmware update is, dan is dit meteen een command & control bot?
pleur toch op..
18-01-2024, 18:04 door Anoniem
Daar zijn ze dan een beetje laat mee, en nogal myoptisch als het allen voor auto's geldt.
Andere data die met een persoon te maken heeft is niet van die persoon zelf?
Want hetzelfde uuitgangspunt kun je voor alle data hanteren die IoT of op andere wijze gegenreeerd wordt.
En dan hebben we het nog niet over het datagraaien van de overheid en veiligheidsdiensten zelf. Data die ook langer dan de vastgestelde termijnen opgeslagen wordt. Waarschijnlijkk tot het einde der tijden.

Regeren is vooruitzien, niet achteraf mekkeren en misschien een reparatiewetje invoeren.
En nu is het alleen mekkeren van een demissionaire minister. Hoeveel is zijn mening nog waard?

Waar is het wetsvoorstel dat dit nu permanent in de volle breedte regelt.
Als de minister dit echt zo'n belangrijk onderwerp vindt... regel het dan.
Daar wordt hij dik voor betaald. Toch?
18-01-2024, 19:13 door Anoniem
China? Wat denk je van al die Google data collectors?
18-01-2024, 20:09 door Anoniem
Mobiele telefoons was een prachtig idee. Met allemaal eenvoudige apps en zo. Maar het hele concept is verziekt door de fabrikanten zelf. Met al het afgeluister en gemaniplueer. Alsof die telefoons al niet genoeg moesten kosten. Stick it where the sun don't shine.

Met name de electrische auto is diezelfde weg ingeslagen. Zonder het zelfs nog maar te vragen. Ik herinner me nog een op hol geslagen auto in België. Waarbij de fabriek van Elon, zonder dat de eigenaar van de auto van iets wist, persberichten gingen sturen omdat ze naar hun mening al online hadden uitgelezen dat het niet de fout van "hun" auto was. Ik was er wel wat beduust van dat zulke dingen zomaar konden. Ook omdat ik met klimaatgedoe en zo, plus dat gewoon een accu met een electromotor veel onderhoudsvriendelijker is, helemaal dacht, de volgende auto gaat een stekkerauto zijn. But stick it where the sun don't shine. Dan maar een stinkdiesel. Hoe meer zwarte rook, hoe minder bumperklevers. In zo een witte SUV. Die remmen dan als eerste.

Ik heb er best wel wat voor over hoor, om de slachtoffergetrainde generaties na mij een schone planeet terug te geven. Maar natuurlijk niet als we zo bezig gaan. Dan ruimen ze later zelf de troep maar op en de mijne erbij. Ik heb notabene van Amerikaanse deskunigen ooit geleerd, dat als je het klantenvertrouwen verspeelt, je daarna tussen de 12 en 14 keer de verwachting van de klant moet overtreffen voordat we weer vrienden kunnen zijn. Als je daar de kans nog voor krijgt als verkoper. Tot die tijd vind ik mijn stinkdiesel veel veiliger. Men leert er in elk geval een beetje afstand mee houden. En ik geef mijn centen uit aan wat ik zelf wil kopen. Daar heeft zelfs minister Harbers niks over te zeggen, wat zijn prachtige motieven ook moge zijn. Maar zo een rijdende datadiefstalmachine die soms met plofaccu je plofkip al grillt voordat je thuis aan de barbecue staat, vergeet het maar. Al slopen ze heel de wifi en 4/5G uit die modellen, dan zullen ze nog met zeker 11 verrassingen aan moeten komen voordat ik in de folder kijk. Ik rij nog liever om. To where the sun shines. Verder iedereen een fijne dag en een leuk weekend natuurlijk. Ook minister Harbers.
18-01-2024, 21:13 door Anoniem
Wel jammer dat het alleen een minister is die deze mening is toegedaan, en ook pas nu het kabinet demissionair is?
"Te weinig, te laat."

Tegelijkertijd wil de Rijksoverheid graag vermeende controle. Niet alleen willen ze kunnen meeluisteren, bij een boef tot en met terrorist willen ze de auto op afstand compleet kunnen uitschakelen (waarom niet meteen naar het politiebureau rijden?).
Alsof dat volgens de uitleg van de AP over de AVG 'strikt noodzakelijk' is, en er geen andere opties zijn om boeven en terroristen te pakken te krijgen, dat daarvoor weer alle privacy van alle burgers moet worden opgeofferd.
Ik zou zo'n auto niet willen kopen, liever een oldtimer. Is nog charmanter ook dan al dat nieuwe e-blik.
19-01-2024, 09:13 door Anoniem
Afhankenkelijkheden inbouwen zorgt voor een verplicht/opgelegd, echter ongewenst abonnementsmodel, lacht de fabrikant, die dus in feite baas/eigenaar blijft van het product dat je denkt als klant afgenomen/gekocht te hebben.
Mobile telefoon,smart tv,webcams,Ring doorbel,wasmachine,koelkast,dildo,auto, etc
hebben allemaal updates nodig en/of een connectie met een cloud die niet in jouw beheer is. Als je niet update of de connectie met de cloud verbreekt wordt je afgestraft met een niet werkend product, doe je wel braaf mee dan wordt al jouw persoonlijke meta/data ook nog 's verzameld, misbruikt en doorverkocht. En als de fabrikant geen updates meer maakt of de stekker uit de cloud trekt kan je je (niet-eigendom-)product weggooien, oh nee dat mag niet , teruggeven aan de eigenlijke eigenaar, de fabrikant, zodat deze de onderdelen kan recyclen ka-tjing in het kwadraat voor de fabrikant.
De overheid is digibeet , heeft sinds Rutte's kabinetten geen visie voor de toekomst (z'n eigen woorden NB!), acteert vrijwel altijd achter de feite aan (incidentenbeheer), niet proactief door vooraf goed beleid te maken en deze na bepaalde periodes adhv evaluaties te verbeteren, en misbruiken vrolijk mee met de door fabrikanten verzamelde persoonsgegevens (microtargetting adverstisment).
Ik wil -als eigenaar van een gekocht product- niet alleen de zeggenschap hebben over dataverzameling, ik wil zelf bepalen of ik dataverzameling aan of uit wil hebben, ik wil zelf 'mijn' product kunnen repareren en mocht er data geproduceerd worden ( bv foto's,video's) dan wil ik de mogelijkheid hebben om dat lokaal op te slaan ipv iemands andere mistige omgeving.
Msschien - de hoop is er nog!- dat de consument/de burger met een vertraagde interval (van 10 jaar!) dit ook in gaat zien en alleen nog op zoek gaat naar producten die deze begluur-en-verzameldrift niet meer heeft. Het wordt je echter moeijk gemaakt vanwege bv. ecall wetgeving of probeer maar een niet-smart-tv te kopen of een webcam zonder cloudafhankelijkheden, ze zijn er misschien wel, maar dan betaal je wel meer..., en wij nl burgers ziehn noghâl zuunig!
19-01-2024, 10:14 door Anoniem
Door Anoniem:
voor de veiligheid is het 1 grote farce, want in nederland is er nog nooit iemand doodgegaan omdat zijn/haar auto niet op tijd gevonden was. die mevrouw met kind had men zelfs de gsm uitgelezen omdat ze er nog vanuit gingen dat ze een ontvoerder was geworden, hoezo teveel csi gekeken? en dan nog lukte het niet om ze te vinden, terwijl de auto aan de route lag die ze wisten...

Niet waar: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4167037/politie-geen-twijfel-dat-doden-in-kia-picanto-hebe-en-sanne-zijn
21-01-2024, 23:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom: Echter dwingt de EU dat auto's connected moeten zijn. De garage mag dat niet disablen omdat dat een economisch delict zou zijn.

Heb je daar een bron voor?
eCall is al jaren een EU brede keuringseis voor nieuw op de weg gezette auto's.
eCall zorgt ervoor dat een auto bij ongevallen via een call center van de fabrikant met 112 kan worden doorverbonden waarbij GPS coordinaten moeten zitten.

Om dit te kunnen borgen staat de auto in verbinding met de fabrikant ... De fabrikant biedt dan als doekje voor t bloeden de mogelijkheid om de auto te kunnen voorverwarmen etc etc.
Maar dat natuurlijk wel tegen betaling.
21-01-2024, 23:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
voor de veiligheid is het 1 grote farce, want in nederland is er nog nooit iemand doodgegaan omdat zijn/haar auto niet op tijd gevonden was. die mevrouw met kind had men zelfs de gsm uitgelezen omdat ze er nog vanuit gingen dat ze een ontvoerder was geworden, hoezo teveel csi gekeken? en dan nog lukte het niet om ze te vinden, terwijl de auto aan de route lag die ze wisten...

Niet waar: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/4167037/politie-geen-twijfel-dat-doden-in-kia-picanto-hebe-en-sanne-zijn
Als een auto kopje onder gaat in t water zal ook eCall niet meer helpen.
Een faal mode die het systeem voorlopig zal blijven beperken.
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door majortom: Echter dwingt de EU dat auto's connected moeten zijn. De garage mag dat niet disablen omdat dat een economisch delict zou zijn.

Heb je daar een bron voor?
eCall is al jaren een EU brede keuringseis voor nieuw op de weg gezette auto's.
eCall zorgt ervoor dat een auto bij ongevallen via een call center van de fabrikant met 112 kan worden doorverbonden waarbij GPS coordinaten moeten zitten.

Om dit te kunnen borgen staat de auto in verbinding met de fabrikant ... De fabrikant biedt dan als doekje voor t bloeden de mogelijkheid om de auto te kunnen voorverwarmen etc etc.
Maar dat natuurlijk wel tegen betaling.

Bij zulke grootschalige èn reeds van hogerhand zonder maatschappelijk draagvlak "gelegaliseerde" dataroof is er helaas maar één oplossing: burgerlijke ongehoorzaamheid. Tijd voor het opzetten van discrete "privacy repair shops". Zegt de politie streng: "Meneer/mevrouw, u heeft uw eCall disabled, zo kunnen wij u niet volgen overal waar u gaat en staat." Antwoordt de automobilist: "Oh sorry, agent, ik wist niet dat dat gebeurd was."

Politie gaat naar de garage van de APK. "Nee agent, dat hebben wij niet gedaan." Politie gaat terug naar de automobilist: "Dan heeft u het zelf gedaan." Automobilist: "Nee, daar heb ik helemaal de vaardigheden niet voor. Ik begrijp er niks van." Politie neemt DNA-testen in de auto en legt ze naast een register met DNA van alle garagehouders en monteurs in Nederland. "Vreemd, er is geen match." Politie laat eCall herinstalleren in de auto, op kosten van de automobilist. Vanaf nu wordt de automobilist met "speciale aandacht" geautomatiseerd gevolgd - net als een miljoen andere automobilisten.

Hoe noemen wij zoiets? Een politiestaat.
Dat moeten we niet willen.

M.J.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.