image

Rabobank hoeft 79.000 euro schade door frauderende kleinzoon niet te vergoeden

dinsdag 16 januari 2024, 13:34 door Redactie, 15 reacties

Rabobank hoeft een klant die door zijn kleinzoon voor ruim 79.000 euro werd bestolen niet te vergoeden, zo heeft het financiële klachteninstituut Kifid geoordeeld. De kleinzoon hielp zijn inmiddels overleden opa bij het installeren van internetbankieren, inclusief het instellen van gebruikersnamen en wachtwoorden. Al van jongs af aan was de kleinzoon regelmatig bij zijn opa thuis.

De kleinzoon had ook toegang tot de woning van zijn opa en oma en hun brievenbus als zij niet thuis waren. In het verleden heeft de kleinzoon twee keer achtduizend euro van een betaalrekening van zijn opa overgeschreven naar zijn eigen betaalrekening. De kleinzoon zat in geldnood. De vader van de kleinzoon heeft dit geld toen teruggestort naar de rekening van de opa.

De opa had ook een rekening bij ING, waar hij in juli 2022 opeens geen toegang meer toe had. De kleinzoon zei dat hij dit probeerde op te lossen voor zijn opa. De dochter van de opa was in deze periode op vakantie en bood na terugkomst ook haar hulp aan, maar de opa wees dit af. Na enige tijd is het de dochter toch gelukt om haar vader weer toegang tot zijn internetbankieren te geven. Toen zagen de dochter en haar vader dat het geld op de ING-rekening naar de betaalrekening was overgemaakt en daarvandaan weer naar een andere rekening.

Tevens bleek dat iemand had ingesteld dat de opa vanaf februari 2022 geen papieren afschriften meer van de Rabobank ontving. Later bleek dat de afschriften stopgezet waren met behulp van de betaalpas en pincode van de opa. Nadat bleek dat de kleinzoon dit had gedaan, deed de opa aangifte. De kleinzoon is inmiddels veroordeeld. Volgens de dochter had de bank, als onderdeel van de zorgplicht, signalen moeten opmerken over de fraude.

Het eerste signaal is dat al het geld is overgemaakt naar de rekening van de kleinzoon. Het hele banksaldo is overgeboekt naar steeds dezelfde rekening, wat volgens de dochter opmerkelijk is. De betalingen van ING naar de Rabobank en weer terug naar ING zijn volgens de dochter al helemaal opvallend. Het tweede signaal is dat op het moment van de eerste transacties de papieren afschriften stopgezet zijn, zodat de opa het niet zou merken. Dat de papieren afschriften stopgezet zijn, maakte dat dit extra opvallend had moeten zijn voor de Rabobank.

Hulp inschakelen

Volgens de dochter is in een tijdperk waarin alles digitaal is en ontwikkelingen zich ook nog eens razendsnel opvolgen, het niet gek dat haar vader in een vertrouwelijke kring hulp vroeg bij digitale zaken, waaronder ook digitale bankzaken. Het Kifid zegt dat het in algemene zin kan begrijpen dat ouderen hulp inschakelen bij het installeren en bijwerken van internetbankieren.

In dit geval heeft de opa beveiligingscodes met de kleinzoon gedeeld, terwijl die al eerder geld van de rekening had gestolen. Na dit incident heeft de opa geen maatregelen genomen om zijn rekening te beschermen, aldus het klachteninstituut. "De kleinzoon bleef op de hoogte van de beveiligingscodes en had daarmee nog steeds toegang tot de rekeningen. De commissie is vanwege die omstandigheden van oordeel dat de consument met grove nalatigheid de voorwaarden niet nageleefd heeft."

Monitoring

Wat betreft het herkennen van de fraude stelt het Kifid dat de Rabobank in haar rol van betaaldienstverlener geen verwijt kan worden gemaakt voor het uitvoeren van de transacties zonder nadere monitoring. "Een algemene monitoringsverplichting zou het proces van geautomatiseerde gegevensverwerking en het maatschappelijk belang dat daarmee gediend is, kunnen schaden." In dit geval wist de bank niet dat de kleinzoon de transacties uitvoerde. Het Kifid zegt te begrijpen dat de opa en dochter het extra opvallend vinden dat de afschriften stopgezet zijn, maar ook daardoor had de bank nog geen kennis van de achtergrond van de transacties. De vordering wordt dan ook afgewezen (pdf).

Reacties (15)
16-01-2024, 13:49 door Anoniem
Ik zie geen blaam bij die opa. Hij is immers gedwongen door de bank. Voor het incident zelf is de bank ook niet verantwoordelijk. Enige nalatigheid is de integriteit van de kleinzoon. Die is degene die schade, smartengeld en kosten moet terugbetalen.
Ik zie 1 dader en geen verwijtbare personen gezien bijde slachtoffers aannemelijk en in goed vertrouwen hebben gehandeld. Het is zuur voor nabestaanden en heb het zeker met hun te doen.
16-01-2024, 14:42 door Anoniem
Wat betreft het herkennen van de fraude stelt het Kifid dat de Rabobank in haar rol van betaaldienstverlener geen verwijt kan worden gemaakt voor het uitvoeren van de transacties zonder nadere monitoring.
Maar wel van het dwingen dat mensen ook al zijn zij niet bij machte toch aan het internet bankieren te krijgen,
en dat alleen maar voor hun eigen gewin.
16-01-2024, 15:18 door Anoniem
Lezen die mensen niets over de uitspraken van Kifid? Die zijn vaak in het voordeel van banken. Ze worden ook betaald door banken. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
16-01-2024, 15:46 door passer - Bijgewerkt: 16-01-2024, 15:46
Door Anoniem:
Wat betreft het herkennen van de fraude stelt het Kifid dat de Rabobank in haar rol van betaaldienstverlener geen verwijt kan worden gemaakt voor het uitvoeren van de transacties zonder nadere monitoring.
Maar wel van het dwingen dat mensen ook al zijn zij niet bij machte toch aan het internet bankieren te krijgen,
en dat alleen maar voor hun eigen gewin.
Mooi dat je mensen wil beschermen (blijf dat doen) maar buiten die reden die jij hier opnoemt, zijn er nog wel een aantal andere redenen waarom de bank 'mensen zou 'dwingen' tot internetbankieren' (vervang 'dwingen' maar door 'aanraden' of zo :) )
16-01-2024, 16:00 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zie geen blaam bij die opa. Hij is immers gedwongen door de bank

De opa treft wel blaam zoals te lezen is, hij wist dat zijn kleinzoon al eens geld had overgemaakt (en dus niet te vertrouwen was met zijn geld) maar heeft toch bijv. zijn pincode niet gewijzigd (ook de vader heeft dit blijkbaar niet gedaan) waardoor kleinzoon toegang bleef houden. Dan is het wachten op een volgende keer...zoals ook blijkt.
16-01-2024, 16:33 door Anoniem
Door Anoniem: Lezen die mensen niets over de uitspraken van Kifid? Die zijn vaak in het voordeel van banken. Ze worden ook betaald door banken. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Klopt maar in dit geval heeft Kifid correct geoordeeld.

Dat mag ook eens gezegd worden
16-01-2024, 17:06 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zie geen blaam bij die opa. Hij is immers gedwongen door de bank. Voor het incident zelf is de bank ook niet verantwoordelijk. Enige nalatigheid is de integriteit van de kleinzoon. Die is degene die schade, smartengeld en kosten moet terugbetalen.
Ik zie 1 dader en geen verwijtbare personen gezien bijde slachtoffers aannemelijk en in goed vertrouwen hebben gehandeld. Het is zuur voor nabestaanden en heb het zeker met hun te doen.

De ouders van de dief - en dus dochter van opa en haar man - hebben ook niet erg de vinger aan de pols gehouden .
Jattende kleinzoon - (schoonzoon van opa had de eerste diefstal terugbetaald) - maar diens ouders (schoonzoon en dochter) vonden het blijkbaar best dat kleinzoon bij opa over de vloer bleef komen om te 'helpen', hielden duidelijk geen oogje in het zeil waarmee kleinzoon opa precies "hielp", en gingen pas kijken toen de erfenis verdeeld moest worden.

"Wat fijn toch dat kleinzoon me helpt" . "Oja pa, waarmee zoal" . "Nou, dat computer bankieren is zo moeilijk, blij dat hij helpt". En dan heb je als ouders al een keer acht ruggen terugbetaald, en gaat er geen zee van rode lampjes knipperen , en ook even kijken bij opa z'n rekeningen ?
Of natuurlijk keken ze niet om naar opa totdat z'n geld verdeeld moest worden.

En daarna had iedereen behalve zijzelf moeten zien dat er van alles aan rare dingen met opa's rekening gebeurd was.
De dier is dader nummer 1 .
Maar zowel opa als de ouders hadden na de eerste diefstal alerter moeten zijn toen ze de dief precies dezelfde kans gaven om te stelen op precies dezelfde manier.


En de wereldvreemden hier denken dat opa in de analoge tijd nooit een krabbel op een (overschrijf)kaart gezet zou hebben als kleinzoon die onder z'n neus gehouden had.
16-01-2024, 17:44 door Anoniem
Door Anoniem: Lezen die mensen niets over de uitspraken van Kifid? Die zijn vaak in het voordeel van banken.
Dat komt doordat de banken gewoon gelijk hebben.
Als de regels anders waren, dan werd de soep heel anders gegeten!
16-01-2024, 19:15 door Anoniem
Door Anoniem: Lezen die mensen niets over de uitspraken van Kifid? Die zijn vaak in het voordeel van banken. Ze worden ook betaald door banken. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
Meestal is dit zo, maar hier kan de bank helemaal niets aan doen. Opa heeft helaas de verkeerde persoon in vertrouwen genomen.
16-01-2024, 20:38 door Anoniem
Wat een verhaal. Om te janken.
Wat lopen er toch een kolerelijers op deze planeet rond.
17-01-2024, 08:27 door potshot
Door Anoniem: Lezen die mensen niets over de uitspraken van Kifid? Die zijn vaak in het voordeel van banken. Ze worden ook betaald door banken. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.
moedwillige domheid hoeft niet vergoed te worden..
17-01-2024, 10:04 door Anoniem
Door Anoniem: Lezen die mensen niets over de uitspraken van Kifid? Die zijn vaak in het voordeel van banken. Ze worden ook betaald door banken. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt.

Ik lees dat banken niet op hoeven te draaien voor de fouten van een ander, binnen redelijkheid.
Als de bank wel controleert, dan schreeuwen we "1984" en " Big Brother"
Als ze het niet doen schreeuwen we "zorgplicht" en "belangenverstrengeling"

En over digitalisering:
Als er nog overschrijvingsformulieren ware geweest had de kleinzoon op die manier de overschrijvingen wel gedaan. Handtekening is zo aangeleerd namelijk. Zou er wel terugbetaald worden, zie ik een nieuw businessmodel opkomen.

De overgang naar digitaal als excuus opvoeren is na 40 jaar computers de houdbaarheidsdatum wel voorbij. Het niet sturen van papieren afschriften is 13 jaar geleden al ingegaan. Minder papier, minder transport en ook minder kosten voor de banken (wat tenslotte gewoon bedrijven zijn).

Vroeger lagen de boeven in de struiken, tegenwoordig zitten ze achter de computer.
Vroeger hadden de carbidlampen, tegenwoordig hebben we LED.
Vroeger kookte we op hout, tegenwoordige op gas of... ja ja.. electra.
Vroeger sleurde je je partner aan de haren je grot in. Later vond je ze in de bar of disco, en tegenwoordig op tinder/lexa/whatever.
.....
Vaak zijn degene die niet met de digitale revolutie mee kunnen (lees willen) gaan, wel in staat de foto's van de kleinkinderen te bekijken op de telefoon of tablet. Het is vaak niet het niet kunnen, maar het niet willen meegaan.
17-01-2024, 10:36 door Briolet
Mensen proberen schade altijd op anderen af te wentelen, zonder dat ze hun eigen aandeel willen inzien. Ik zie ook niet zo snel wat de bank anders had kunnen doen. Tenslotte willen wij ook niet dat we voor elke betaling verantwoording moeten afleggen met wat we met ons eigen geld doen.

Er zijn steeds meer mensen die stoppen met papieren afschriften, dus dat is helemaal niet verdacht.

Verder kun je je geld beter bij leeftijd aan je kinderen en kleinkinderen schenken dan dit pas als erfenis te geven. En oude mensen met genoeg geld doen dat soms. Misschien wilde de kleinzoon een huis kopen en de opa springt bij.
De bank kan eigenlijk alleen ingrijpen als de ontvangende rekening op een zwarte lijst staat. En daarvoor moeten er eerst aangiftes gedaan zijn tegen de eigenaar van die rekening.
18-01-2024, 23:58 door Hyper
Het Kifid beslist zelden in het voordeel van de klant. Als je een juridisch conflict hebt met een bank kun je beter een advocaat of het juridisch loket inschakelen.
29-01-2024, 10:49 door cowboysec
Dit lijkt me toch verschrikkelijk als het zover is gekomen.
Dat zou mij erg pijn doen na al die jaren van samenzijn, mede opvoeden en bloedverwanten te zijn....

Van de andere kant ligt dan het feit dat:
a) het kleinkind geldgebrek heeft; maatschappelijk opgehitst door commerciële bedrijven
b) het kleinkind niet vanzelf op de gedachte komt het geld van iemand te stelen (die wel meer heeft dan hem),
c) de maatschappij, school en andere opvoeders kennelijk situaties als deze creëren welke hogere prioriteit bij het kinderbrein geven dan vertrouwen, band met zijn (meestal lieve) Opa.
d) Grootouders en zwakkeren niet beter door overheid worden ondersteund en afhankelijk zijn van derden..

...en zo kan ik wel doorgaan.
Dit voelt gewoon niet goed in meerdere opzichten en wat zou het kind voelen en hoe zal zijn leven verder verlopen. Hopelijk komt het uiteindelijk wel goed met zo'n kind.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.