Een wet die burgers het recht geeft om elektronisch zaken te doen met de overheid wordt met een half jaar uitgesteld naar 1 januari 2025. Dit moet bestuursorganen meer tijd geven om de wet te implementeren. Oorspronkelijk zou de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer op 1 juli van dit jaar in werking treden, zo meldt Digitale Overheid.
De wet verplicht bestuursorganen om formele berichten van burgers en bedrijven altijd elektronisch te kunnen ontvangen. Een ander deel van de wet, een zorgplicht voor ondersteuning bij alle communicatie met de overheid, ook niet elektronisch, is op 1 januari van dit jaar al in werking getreden. Het overige deel dat het elektronisch berichtenverkeer regelt is met zes maanden uitgesteld.
Niet iedere vorm van elektronische verzending wordt toegestaan. Ieder bestuursorgaan moet ten minste één kanaal aanwijzen, bijvoorbeeld een eenvoudig contactformulier op de website of een uitgebreid elektronisch aanvraagformulier. Burgers of bedrijven moeten dan een van die aangewezen kanalen gebruiken. Een groot deel van de producten die bij de overheid worden aangevraagd zijn al digitaal beschikbaar. De overheid moet ook nog steeds de mogelijkheid bieden om per post te communiceren.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.