image

Overheidscampagne over social engineering mislukt: irritant en onduidelijk

maandag 26 februari 2024, 14:28 door Redactie, 6 reacties

De 'Laat je niet interneppen' campagne van de overheid om mensen voor de risico's van social engineering te waarschuwen is mislukt, zo blijkt uit onderzoek (pdf). Na de campagne vinden juist meer jongeren dat de kans klein is dat ze zelf slachtoffer worden van internetcriminaliteit. Tevens vinden veel meer jongeren dat cybercrime anderen kan overkomen dan dat ze denken dat ze zelf slachtoffer worden.

De campagne bestond uit video's, branded content op Instagram en Dumpert en advertenties. Het doel was om mensen alert te maken voor online fraude. Daarnaast moest de campagne mensen in staat stellen om de belangrijkste technieken en signalen te herkennen en duidelijk te maken hoe het te voorkomen is. "De doelstelling dat meer mensen de gevaren voelen van social engineering en meer het risico voelen dat ze hiermee in aanraking kunnen komen, is niet behaald", aldus de onderzoekers naar het effect van de campagne.

Na de campagne vinden juist meer jongeren dat de kans klein is dat ze zelf slachtoffer worden van internetcriminaliteit. Veel meer jongeren zijn daarnaast van mening dat cybercrime anderen kan overkomen dan dat ze denken dat het bij henzelf kan voorkomen. Ook de doelstelling dat meer mensen zich beter in staat voelen om de signalen en overtuigingstechnieken van social engineering te herkennen, is niet behaald. Dat geldt ook voor het doel dat meer mensen bij twijfel een controlecheck doen, het contact verbreken of het proces vertragen.

Irritant en onduidelijk

De toon van de campagne lijkt mede oorzaak van het mislukken te zijn. "In vergelijking met andere campagnes wordt deze campagne echter als irritanter en minder duidelijk ervaren, wat ervoor zorgt dat de boodschappen niet duidelijk overkomen", zo concluderen de onderzoekers. Die stellen dat alle boodschappen van de campagne aanzienlijk minder duidelijk overkomen in vergelijking met andere overheidscampagnes.

"Het onderzoek laat zien dat de belangrijkste boodschappen nauwelijks worden herinnerd, zoals het feit dat criminelen zich voordoen als een bekende of betrouwbare organisatie, de slogan, en het advies om de afzender te controleren en bij twijfel weg te klikken. "Bovendien roept de campagne een relatief hoge mate van irritatie op", laten de onderzoekers aanvullend weten. Die adviseren om toekomstige campagnes beter op te laten vallen en de campagnewebsite te optimaliseren.

Image

Reacties (6)
26-02-2024, 14:42 door Anoniem
Of juist wel gelukt. Een cmpagne is toch ook een vorm van social engineering?
26-02-2024, 15:20 door Anoniem
Kan me niet eens herinneren of ik deze campagne gezien heb.

Is wel kenmerkend voor het beleid van dit kabinet om problemen in de maatschappij op te willen lossen met een overvloed aan reclamecampagnes zoals voor: mantelzorg, eenzaamheid etc. Geen oplossingen voor het probleem maar reclamebedrijven miljoenen geven voor campagnes.

Regeren is reclame maken geworden.
26-02-2024, 15:22 door Anoniem
Hier een ad-blocker en ik heb zo die boodschappen nooit gezien. Goed signaal dat meer mensen dat dit ook doen.
26-02-2024, 16:43 door Anoniem
Door Anoniem: Hier een ad-blocker en ik heb zo die boodschappen nooit gezien. Goed signaal dat meer mensen dat dit ook doen.
Haha! Oja, dat verklaart een hoop inderdaad, ik zat ook al te denken; "Mmh, ik heb die zooi nooit gezien..."
Ik gebruik inderdaad een DNS blocker tegen ads, trackers, malware, etc.
Gelukkig ben ik afdoende geïnformeert over de gevaren hiervan anders had ik dit soort tools uberhaubt niet nee...
26-02-2024, 17:04 door Anoniem
Door Anoniem: Kan me niet eens herinneren of ik deze campagne gezien heb.

Ik lees er nu voor het eerst iets over op Security.NL, en dat zegt wat.

Geen oplossingen voor het probleem maar reclamebedrijven miljoenen geven voor campagnes.

Dat beleid komt voort uit de neoliberale doctrine van 'zelfredzaamheid'.
26-02-2024, 18:56 door Anoniem
Door Anoniem: Kan me niet eens herinneren of ik deze campagne gezien heb.

Is wel kenmerkend voor het beleid van dit kabinet om problemen in de maatschappij op te willen lossen met een overvloed aan reclamecampagnes zoals voor: mantelzorg, eenzaamheid etc. Geen oplossingen voor het probleem maar reclamebedrijven miljoenen geven voor campagnes.

Regeren is reclame maken geworden.
Waar kunnen burgers reclameren bij de overheid? Mensen online alert maken op online fraude op een website als Dumpert? Die hele website is een frauduleus verdienmodel. Het was het Nederlandse leger dat een grote reclameactie startte op Dumperts grote broer, Geenstijl in 2008.

Het doet me allemaal een beetje denken aan de wordingsgeschiedenis van Dutch Protocol waar "psychopathia transsexualis" uit 1949 model voor stond, en hoeveel mensen daar tegenwoordig een boterham meeverdienen.

Eerst was er behandeling, daarna kwam pas de diagnose, en toen liepende ziektegevallen vanzelf naar de dokter toe. Zal wel een dealtje met Google hebben en bovenin de zoekresultaten staan.

Zo ook de behandelingen voor het leger, nepnieuws, social engineering. Als de overheid eerst eens uitlegde wie of wat Weesie voor een persoon is, en hoe vaak en waarom ze zaken met hem deden, en wat het beide partijen heeft opgeleverd.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.