image

CBS gaat gegevens van ANPR-camera's voor onderzoek gebruiken

donderdag 7 maart 2024, 11:43 door Redactie, 12 reacties

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) gaat gegevens van ANPR-camera's voor onderzoek naar zero-emissievervoer gebruiken. De kentekendata van ANPR (Automatic Number Plate Recognition) camera's wordt gecombineerd met gegevens waarover het statistiekenbureau beschikt. Om de privacyrisico's in kaart te brengen heeft het CBS een data protection impact assessment (DPIA) laten uitvoeren.

Het CBS kreeg het verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, dat met ANPR-data meer inzicht wil krijgen in de transitie naar zero-emissievervoer in gemeenten. In steeds meer binnensteden ontstaan gebieden waarin bepaalde voertuigen worden geweerd. Om vragen over dit verkeer te beantwoorden wil het CBS gegevens van ANPR-camera's combineren met data van het eigen VESDI-platform, dat onder meer gegevens bevat over voertuigbezit, ritten en zendingen van bedrijfsvoertuigen.

"Met kentekendata kan het CBS door koppeling de branche bepalen waarin het bedrijf actief is", zegt Frank Halmans van het Centraal Bureau voor de Statistiek. "Maar het gaat om zowel camera- als locatiedata. Dat zijn privacygevoelige gegevens en daarom zijn we uiterst zorgvuldig omgegaan met het verzoek van het ministerie." De gemeente Utrecht gaat nu als eerste formeel ANPR-gegevens leveren, waarna het CBS de gevraagde analyses uitvoert.

"Het is essentieel dat de privacy van voertuigeigenaren zoveel mogelijk wordt gerespecteerd", aldus het CBS. Zo zal er alleen informatie worden gedeeld over bedrijfsvoertuigen die de binnenstad in- en uitgaan, aldus het statistiekenbureau. Dat waarschuwt ook voor een ander risico, namelijk dat de gegevens voor andere doeleinden worden gebruikt, ook wel function creep genoemd. Mochten de doeleinden of reikwijdte worden aangepast, zegt het CBS dat er een nieuw of aanvullend DPIA wordt opgesteld.

Reacties (12)
07-03-2024, 12:08 door Anoniem
Daar was de ANPR niet voor bedoeld. ANPR werd in eerste instantie ingezet om gestolen voertuigen te traceren.
En kijk eens waar het hellend vlak nu is aanbeland: naast de Belastingdienst en de brieven van de lokale overheid dat je voertuig ergens gespot is (is mij overkomen), krijgt ook het CBS nu toegang.

Who is next?
07-03-2024, 12:11 door Erik van Straten
DPIA's zouden openbaar moeten zijn, om onzinnige analyses en eigen-schouder-klopperij te helpen voorkómen.

Kan ik de bovengenoemde CBS-ANPR-DPIA-rapportage ergens downloaden, of is ook hier weer een (met potentieel eindeloos uitgestelde inwilliging) WOO verzoek voor nodig?
07-03-2024, 13:09 door linuxpro
Door Anoniem: Daar was de ANPR niet voor bedoeld. ANPR werd in eerste instantie ingezet om gestolen voertuigen te traceren.
En kijk eens waar het hellend vlak nu is aanbeland: naast de Belastingdienst en de brieven van de lokale overheid dat je voertuig ergens gespot is (is mij overkomen), krijgt ook het CBS nu toegang.

Who is next?

Precies dat, er wordt iets ingericht met een legitiem doel en vervolgens gaan er steeds meer partijen (mis)gebruik maken van de verzamelde data. Statistisch onderzoek is leuk maar idd geen reden om ANPR systemen op te tuigen of bestaande systemen daarvoor in te zetten.
07-03-2024, 13:20 door Reinder
Door Anoniem: Daar was de ANPR niet voor bedoeld. ANPR werd in eerste instantie ingezet om gestolen voertuigen te traceren.
En kijk eens waar het hellend vlak nu is aanbeland: naast de Belastingdienst en de brieven van de lokale overheid dat je voertuig ergens gespot is (is mij overkomen), krijgt ook het CBS nu toegang.

Who is next?

En ironisch genoeg waarschuwt het CBS nu voor "function creep".. terwijl ze gegevens gaan verwerken uit een systeem dat ooit door de kamer is gekomen met de belofte dat het was voor het opsporen van zware criminaliteit, en ontvoeringen van kindertjes en zo.
Het duurde nog geen jaar voordat de belastingdienst het ook ging gebruiken om leaserijders te controleren, gevolgd door Rijkswaterstaat om mensen te vragen een bepaald traject te vermijden tijdens de spits, en nu gevolgdoor gebruik voor statistisch onderzoek.
En zo erg is het op zich misschien allemaal niet, maar dat systeem is ooit door de volksvertegenwoordiging toegestaan voor bepaalde doeleinden, en ik kan me niet herinneren dat de volksvertegenwoordiging ooit is gevraagd om toestemming voor al deze additionele doeleinden. De standaard truuk met de lijst van doeleinden die kan worden aangepast door middel van een Algemene Maatregel van Bestuur. Legaal is het ongetwijfeld, maar ethisch is het zeker niet.
07-03-2024, 13:21 door Anoniem
Door Anoniem: Daar was de ANPR niet voor bedoeld.
Ik denk dat het goed is om te beseffen dat een paar dingen, waaronder statistiek, door de AVG van begin af aan al zijn toegestaan. De formulering is dat die niet als onverenigbaar met de oorspronkelijke doeleinden worden beschouwd. Het staat in artikel 5, lid 1 punt b:
de verdere verwerking met het oog op archivering in het algemeen belang, wetenschappelijk of historisch onderzoek of statistische doeleinden wordt overeenkomstig artikel 89, lid 1, niet als onverenigbaar met de oorspronkelijke doeleinden beschouwd („doelbinding”)
Artikel 89, lid 1, waarnaar verwezen wordt, gaat over de benodigde technische en organisatorische waarborgen.
07-03-2024, 13:51 door Anoniem
Zo wordt en werd elders het gebruik van gezichtsherkenning
en aangekoppelde diepe profilering ook steeds meer en verder opgerekt
om te kunnen komen tot een totale monitoring- en surveillance-maatschappij.

Hier op dit forum wordt van alles en nog wat kwalijks steeds gemeld en besproken
en je ziet dat de maatschappij er maar weinig mee uitrichten wil.

Daarom wordt het overal steeds een groter soort chaos
en heeft overal customer care het zo druk,
maar gaat men IJzer Heinig op dezelfde voet verder,
het zal wel voldoende opbrengen zo.
07-03-2024, 15:33 door Anoniem
Zo kennen we de overheid weer: fuck de burger.
07-03-2024, 19:28 door Anoniem
Wat mij betreft een ANPR op elke hoek van de straat om de aso's te vangen. Met 70 door een 30 zone bv, met school en oversteek. Per km te hard een maand rijontzegging. Geen verhalen over zielige jeugd en zo. Meteen SMS sturen met de boete erbij.
07-03-2024, 19:37 door Anoniem
Door Reinder:
Door Anoniem: Daar was de ANPR niet voor bedoeld. ANPR werd in eerste instantie ingezet om gestolen voertuigen te traceren.
En kijk eens waar het hellend vlak nu is aanbeland: naast de Belastingdienst en de brieven van de lokale overheid dat je voertuig ergens gespot is (is mij overkomen), krijgt ook het CBS nu toegang.

Who is next?

En ironisch genoeg waarschuwt het CBS nu voor "function creep".. terwijl ze gegevens gaan verwerken uit een systeem dat ooit door de kamer is gekomen met de belofte dat het was voor het opsporen van zware criminaliteit, en ontvoeringen van kindertjes en zo.
Het duurde nog geen jaar voordat de belastingdienst het ook ging gebruiken om leaserijders te controleren, gevolgd door Rijkswaterstaat om mensen te vragen een bepaald traject te vermijden tijdens de spits, en nu gevolgdoor gebruik voor statistisch onderzoek.
En zo erg is het op zich misschien allemaal niet, maar dat systeem is ooit door de volksvertegenwoordiging toegestaan voor bepaalde doeleinden, en ik kan me niet herinneren dat de volksvertegenwoordiging ooit is gevraagd om toestemming voor al deze additionele doeleinden. De standaard truuk met de lijst van doeleinden die kan worden aangepast door middel van een Algemene Maatregel van Bestuur. Legaal is het ongetwijfeld, maar ethisch is het zeker niet.

Zero-emissie vervoer meten voor onderzoek is sowieso een function creep van jewelste, alleen dan van een andere orde.
07-03-2024, 20:14 door Anoniem
Door Anoniem: Wat mij betreft een ANPR op elke hoek van de straat om de aso's te vangen. Met 70 door een 30 zone bv, met school en oversteek. Per km te hard een maand rijontzegging. Geen verhalen over zielige jeugd en zo. Meteen SMS sturen met de boete erbij.

Klinkt als een gesimswapped SMSje gestuurd met een X-boetebedrag van incassobureau Toetanchamon, en kijken of je binnenloopt op je bankrekening.

Misschien dat de fijnstof die je hier uitstoot aanleiding is je kentekendata door te sturen naar Justitie wegens te hard rijden op de snelweg met voertuig dat niet voldoet aan de eisen die RDW stelt. Eerst betalen, daarna staan er pas bezwaarmogelijkheden open, je weet hoe het werkt in Leeuwarden, want je schijnt ze nogal goed te kennen. Ik heb niet de indruk dat de samenleving als geheel zit te wachten op het type buurtbeheer wat jij omschrijft. Overigens is er fietsenparkeeroverlast en overlast van electronische fietsers, dus ga er niet vanuit dat je op die wijze met deze afpersing veilig bent. Verkeersaso's die sms-jes sturen met boetebedragen. Bah.
08-03-2024, 10:25 door Anoniem
Door Anoniem: Wat mij betreft een ANPR op elke hoek van de straat om de aso's te vangen. Met 70 door een 30 zone bv, met school en oversteek. Per km te hard een maand rijontzegging. Geen verhalen over zielige jeugd en zo. Meteen SMS sturen met de boete erbij.

Euh een anpr camera meet geen snelheid. Dus het klinkt als iets waar je niet echt over na hebt gedacht.

Bovendien zijn er alleen op hele specifieke momenten ook daadwerkelijk kinderen op straat want die horen tenslotten op school te zitten. Zitten ze dat niet dan zijn ze ook niet in de schoolzone, dus kan je prima wat harder rijden.
08-03-2024, 13:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Bovendien zijn er alleen op hele specifieke momenten ook daadwerkelijk kinderen op straat want die horen tenslotten op school te zitten. Zitten ze dat niet dan zijn ze ook niet in de schoolzone, dus kan je prima wat harder rijden.

Bullshit. Schoolzone is schoolzone. Of er nu kids lopen of niet. Er ligt een streep op de weg en binnen die streep geldt een beperking. Daar heb je je aan te houden. punt.

Je wil niet weten hoeveel broodmongolen hier door de wijk gassen met veel te hoge snelheid, 'want de school is toch dicht?'
Nee kluns! de weg is er niet voor ingericht dus haal je poot van het gas!
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.