image

Odido stopt over twee weken met eigen e-maildienst T-Mobile Thuis

maandag 18 maart 2024, 09:12 door Redactie, 35 reacties

Internetprovider Odido stopt over twee weken met de eigen e-maildienst T-Mobile Thuis. Volgens het bedrijf "geeft de dienst 'niet meer de ervaring die we vinden passen bij de behoeftes van de gebruiker' en zijn er hele goede (gratis) oplossingen. "Daarom kiezen we ervoor om ook als Odido niet door te gaan met de eigen e-maildienst." Het einde van de dienst werd vorig jaar al aangekondigd.

Klanten die geen actie ondernemen kunnen vanaf 31 maart geen e-mail meer ontvangen en versturen en zullen ook geen toegang meer tot oude e-mails hebben. "Het is dus belangrijk om actie te ondernemen. Dan blijf je bereikbaar. Voor ons, maar ook voor je bank, verzekering of andere diensten. Je moet een paar dingen doen zodat je kan blijven inloggen. En zodat je belangrijke informatie kan bewaren, zoals contracten en facturen", zo laat Odido verder weten.

Het bedrijf zegt opgeslagen e-mails van klanten na 31 maart te verwijderen. "Zorg daarom dat je vóór die tijd belangrijke e-mails doorstuurt naar je nieuwe e-mailadres, of opslaat op je eigen computer."

Reacties (35)
18-03-2024, 09:18 door Anoniem
Welke alternatieven dan? Cloud diensten als gmail? Hotmail? iCloud? Dat zijn allemaal bedrijven waar je niks mee te maken zou moeten willen hebben.
Kort door de bocht: het kost geld, dus we stoppen er mee...
18-03-2024, 09:45 door Anoniem
Slechte service. Maar uhh, nooit van gehoord, odido. Is dit een grapje of zo? Nog even wachten, het is nog geen 1 april.
18-03-2024, 10:00 door Anoniem
Door Anoniem: Welke alternatieven dan? Cloud diensten als gmail? Hotmail? iCloud? Dat zijn allemaal bedrijven waar je niks mee te maken zou moeten willen hebben.
Kort door de bocht: het kost geld, dus we stoppen er mee...

Protonmail is een gratis en veilig alternatief
18-03-2024, 10:09 door majortom
Zo zie je maar weer dat je voor belangrijke zaken geen cloud diensten wil gebruiken. Als het de provider niet uitkomt wordt rucksichtloos de stekker eruit getrokken, of voorwaarden aangepast, of prijs verhoogd. En een opzegtermijn vanuit Odido van slechts 2 weken is ook absurd kort: je zult als klant nu net maar op vakantie zijn.
18-03-2024, 10:22 door Anoniem
Nee, geen opzegtermijn van 2 weken. Dit was al een half jaar geleden aangekondigd. Dom blijft het wel. Als je je klanten allemaal naar Gmail of Hotmail jaagt, maak je het voor die klanten wel héél erg gemakkelijk om van provider te wisselen. Maar ja, strategisch inzicht is dun gezaaid tegenwoordig.
18-03-2024, 10:27 door Anoniem
Door majortom: Zo zie je maar weer dat je voor belangrijke zaken geen cloud diensten wil gebruiken. Als het de provider niet uitkomt wordt rucksichtloos de stekker eruit getrokken, of voorwaarden aangepast, of prijs verhoogd. En een opzegtermijn vanuit Odido van slechts 2 weken is ook absurd kort: je zult als klant nu net maar op vakantie zijn.
Het is vorig jaar al aangekondigd, dus heb je zitten slapen?
18-03-2024, 10:34 door Anoniem
Door Anoniem: Welke alternatieven dan? Cloud diensten als gmail? Hotmail? iCloud? Dat zijn allemaal bedrijven waar je niks mee te maken zou moeten willen hebben.
Kort door de bocht: het kost geld, dus we stoppen er mee...

Tutanota en Protonmail zijn alternatieven die wel je pricacy respecteren.
18-03-2024, 10:44 door Anoniem
Protonmail is een gratis en veilig alternatief
En wie betaalt dit dan?
Ben van plan bij KPN weg te gaan blijft er nog maar één over. Dat hele marketing werkt niet wij hebben
volgens mij maar drie providers, en de twee genoemde vertrouw ik dus niet blijft er nog maar één over.
18-03-2024, 10:51 door majortom
Door Anoniem:
Door majortom: Zo zie je maar weer dat je voor belangrijke zaken geen cloud diensten wil gebruiken. Als het de provider niet uitkomt wordt rucksichtloos de stekker eruit getrokken, of voorwaarden aangepast, of prijs verhoogd. En een opzegtermijn vanuit Odido van slechts 2 weken is ook absurd kort: je zult als klant nu net maar op vakantie zijn.
Het is vorig jaar al aangekondigd, dus heb je zitten slapen?
Ik zit niet bij Odido, dus nee ik heb niet zitten slapen. Dat blijkt overigens niet uit het artikel dat eea al eerder is aangekondigd. Blijft staan dat je voor belangrijke zaken geen clouddienst moet afnemen: je bent aan de grillen van de provider overgeleverd.
18-03-2024, 11:21 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door majortom: Zo zie je maar weer dat je voor belangrijke zaken geen cloud diensten wil gebruiken. Als het de provider niet uitkomt wordt rucksichtloos de stekker eruit getrokken, of voorwaarden aangepast, of prijs verhoogd. En een opzegtermijn vanuit Odido van slechts 2 weken is ook absurd kort: je zult als klant nu net maar op vakantie zijn.
Het is vorig jaar al aangekondigd, dus heb je zitten slapen?
Ik zit niet bij Odido, dus nee ik heb niet zitten slapen. Dat blijkt overigens niet uit het artikel dat eea al eerder is aangekondigd. Blijft staan dat je voor belangrijke zaken geen clouddienst moet afnemen: je bent aan de grillen van de provider overgeleverd.
Stat op de vierde regel van het artikel!
18-03-2024, 11:23 door Anoniem
Prachtig dat dit zomaar kan.

Ik heb geen odido dus zie ik het probleem niet zo.

Andere providers zijn niet zo gelukkig.
18-03-2024, 11:23 door _R0N_
Het is sowieso niet handig de standaard maildienst van je provider te gebruiken, dat belemmert je bij het overstappen.
18-03-2024, 11:28 door Anoniem
Door Anoniem: Nee, geen opzegtermijn van 2 weken. Dit was al een half jaar geleden aangekondigd. Dom blijft het wel. Als je je klanten allemaal naar Gmail of Hotmail jaagt, maak je het voor die klanten wel héél erg gemakkelijk om van provider te wisselen. Maar ja, strategisch inzicht is dun gezaaid tegenwoordig.

Modern management kijkt alleen naar de volgende kwartaal cijfers voor de beurs resultaten en hun eigen bonussen.
18-03-2024, 11:32 door Anoniem
"Het is dus belangrijk om actie te ondernemen. Dan blijf je bereikbaar. Voor ons, maar ook voor je bank, verzekering of andere diensten. Je moet een paar dingen doen zodat je kan blijven inloggen. En zodat je belangrijke informatie kan bewaren, zoals contracten en facturen"

Odido wordt nu wel goedkoper aangezien de abonnees nu niet meer de facturen kunnen ontvangen :-)
18-03-2024, 12:17 door Anoniem
Door _R0N_: Het is sowieso niet handig de standaard maildienst van je provider te gebruiken, dat belemmert je bij het overstappen.
Nooit last van gehad.
18-03-2024, 12:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom: Zo zie je maar weer dat je voor belangrijke zaken geen cloud diensten wil gebruiken. Als het de provider niet uitkomt wordt rucksichtloos de stekker eruit getrokken, of voorwaarden aangepast, of prijs verhoogd. En een opzegtermijn vanuit Odido van slechts 2 weken is ook absurd kort: je zult als klant nu net maar op vakantie zijn.
Het is vorig jaar al aangekondigd, dus heb je zitten slapen?

Ik zit wel bij Odido en nee niemand heeft zitten slapen. Het eerste bericht is namelijk midden in de zomervakantie 2023 verstuurd, toen de meesten ergens rond de middellandse zee zaten. Daarna een half jaar stil en pas de laatste maanden is er 2x een mail en 1x een brief verstuurd.

Odido stopt met de mailservice maar vraagt wel in elke mail om mijn nieuwe email adres.voor de nota's en aanbiedingen. Die aanbiedingen mogen ze van mij houden want dit is geen blijk van service. Voor de nota's zoeken ze maar een andere manier, een provider die je de USA-cloud instuurt kan niet serieus worden genomen. Dus ook over naar Proton.

Veel accounts zijn verbonden aan een email-adres. Niet bij elke website of nieuwsbrief is dit zo makkelijk aan te passen.
Bedankt Odido, wat was ook alweer jullie slogan rond de naamsverandering van T-Mobile?
18-03-2024, 12:33 door Anoniem
Door _R0N_: Het is sowieso niet handig de standaard maildienst van je provider te gebruiken, dat belemmert je bij het overstappen.
Het heeft anders knap lang geduurd voor het eindelijk echt een argument begon te worden. Ik herinner me dat er ooit hele groepen naar gmail, msn en dergelijke overstapten met dat argument, en zag ze vervolgens vaker tussen die Amerikaanse providers wisselen dan de mensen die bij hun ISP waren gebleven van e-mailadres veranderden.

Het argument was met andere woorden in de praktijk grote flauwe kul. Het zou me niets verbazen als het slimme marketing van de Amerikaanse tech-reuzen is geweest: fluister mensen onopvallend maar aanhoudend via allerlei fora het idee in dat ze beter af zijn bij die reuzen en mensen gaan het geleidelijk aan geloven en stappen over. En voor ISPs is hun e-maildienst zo uitgekleed geraakt dat het nu een aflopende zaak is, waarmee het argument zichzelf bewaarheidt.

Er is natuurlijk wel een manier om overstappen makkelijk te maken. Daarvoor moet je e-mailadres aan geen enkele provider vastzitten, dus ook niet aan Google of Microsoft of zo. Registreer je eigen domeinnaam en je kan overstappen tussen hostingproviders en het gewoon meenemen.
18-03-2024, 12:50 door linuxpro
Ik moest ontzettend lachen om de naam, ik dacht werkelijk dat ze odiLdo riepen... ik dacht nog, dat komt goed uit, de klant wordt genaaid dus met odildo als naam zou dat mooi passen.
18-03-2024, 13:09 door Anoniem
Door majortom:
Dat blijkt overigens niet uit het artikel dat eea al eerder is aangekondigd.
Het staat er anders wel in. Wat er overigens in elk geval niet in staat, is jou aanname dat het pas 2 weken voor het beeindigen van de dienst aangekondigd is.
18-03-2024, 13:15 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door majortom: Zo zie je maar weer dat je voor belangrijke zaken geen cloud diensten wil gebruiken. Als het de provider niet uitkomt wordt rucksichtloos de stekker eruit getrokken, of voorwaarden aangepast, of prijs verhoogd. En een opzegtermijn vanuit Odido van slechts 2 weken is ook absurd kort: je zult als klant nu net maar op vakantie zijn.
Het is vorig jaar al aangekondigd, dus heb je zitten slapen?
Ik zit niet bij Odido, dus nee ik heb niet zitten slapen. Dat blijkt overigens niet uit het artikel dat eea al eerder is aangekondigd. Blijft staan dat je voor belangrijke zaken geen clouddienst moet afnemen: je bent aan de grillen van de provider overgeleverd.
In het artikel staat: Het einde van de dienst werd vorig jaar al aangekondigd. Geen idee of dit er al stond toen jij je reactie schreef, maar nu staat het er in ieder geval wel...
18-03-2024, 14:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Protonmail is een gratis en veilig alternatief
En wie betaalt dit dan?
Ben van plan bij KPN weg te gaan blijft er nog maar één over. Dat hele marketing werkt niet wij hebben
volgens mij maar drie providers, en de twee genoemde vertrouw ik dus niet blijft er nog maar één over.

Freedom internet natuurlijk!
18-03-2024, 15:05 door Anoniem
Toch jammer dat verschillende providers met e-mail stoppen omdat ze het door de wetgeving te duur en te riskant vinden worden. Het werd in het begin van internet gratis aangeboden bij de inbelabonnementen van providers zoals 12Move en Zonnet.
18-03-2024, 16:19 door Briolet
Door Anoniem: Slechte service. Maar uhh, nooit van gehoord, odido. Is dit een grapje of zo? Nog even wachten, het is nog geen 1 april.

Ze hebben ook een verkeerde logo ontwerper ingehuurd. Of de naam zou "obido" moeten zijn, want dan klopt hun logo wel.

Door Anoniem: Ik zit wel bij Odido en nee niemand heeft zitten slapen. Het eerste bericht is namelijk midden in de zomervakantie 2023 verstuurd, toen de meesten ergens rond de middellandse zee zaten.

Toen bestond Obido nog niet eens. Volgens mij zijn ze ergens in september 2023 of later begonnen. t-mobole was al berucht vanwege hun slechte service en blijkbaar denken ze het slechte imago kwijt te raken door de naam te veranderen.
18-03-2024, 16:56 door Anoniem
Freedom internet natuurlijk!
Ik heb hun web site bezocht en heel interessant voor mij dank je wel, maar hoe weet je zeker dat deze provider
nog vele jaren zijn diensten aan biedt . Dit is toch een provider waar je een abonnement afsluit als je privacy
belangrijk vindt, en toch zo onbekend, of is zo iets van wat goed is hoeft niet adverteren.
18-03-2024, 17:31 door Anoniem
Bij Tele2 hebben ze vandaag de stekker al uit de mailserver getrokken. Terwijl eerder aangegeven was dat dit op 1 april zou gebeuren.
Echter heeft Tele2 mij destijds beloofd dat ik het de rest van mijn leven mocht blijven gebruiken. Dit na het met heel veel moeite aanhankelijk maken (zelfs de directie destijds van Tele2 kreeg je hiervoor niet wakker, je had toch nog geen AP) van een extreem en absurd datalek.
Afspraak geschonden; dan zal ik daar dus nu wel vrij over mogen spreken toch?
18-03-2024, 17:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Protonmail is een gratis en veilig alternatief
En wie betaalt dit dan?
De betalende klanten van Proton. Product is zelfs zo goed, dat ik betaal. Dat is normaal echt het laatste wat in mij opkomt.
SimpleLogin is overigens nu geïntegreerd in hun webmail, het was nog nooit zo gemakkelijk geworden om nooit meer jouw echte mailadres ergens achter te laten.
18-03-2024, 19:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Freedom internet natuurlijk!
Ik heb hun web site bezocht en heel interessant voor mij dank je wel, maar hoe weet je zeker dat deze provider
nog vele jaren zijn diensten aan biedt . Dit is toch een provider waar je een abonnement afsluit als je privacy
belangrijk vindt, en toch zo onbekend, of is zo iets van wat goed is hoeft niet adverteren.
Je kan de maildienst van Freedom gebruiken met een eigen domeinnaam. Voordeel hiervan is dat mocht de maildienst van Freedom om welke reden dan ook beëindigen, je het e-mail adres niet kwijt bent, je hebt enkel een nieuwe maildienst nodig maar kan daar hetzelfde e-mail adres onder eigen domeinnaam blijven gebruiken.
18-03-2024, 19:15 door Anoniem
Door Anoniem: Toch jammer dat verschillende providers met e-mail stoppen omdat ze het door de wetgeving te duur en te riskant vinden worden. Het werd in het begin van internet gratis aangeboden bij de inbelabonnementen van providers zoals 12Move en Zonnet.
Tijden veranderen, er is natuurlijk een groot verschil tussen internet connectiviteit aanbieden, en een maildienst aanbieden. Toen internet nog jonger was, was het logisch voor toegangsproviders om ook een aantal diensten aan te bieden zoals een usenet server en mail server. Het verbaasd mij eigenlijk dat vrijwel alle toegangsproviders hier mee door zijn blijven gaan terwijl er al lang genoeg alternatieven bestaan.
18-03-2024, 23:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Protonmail is een gratis en veilig alternatief
En wie betaalt dit dan?
Ben van plan bij KPN weg te gaan blijft er nog maar één over. Dat hele marketing werkt niet wij hebben
volgens mij maar drie providers, en de twee genoemde vertrouw ik dus niet blijft er nog maar één over.
En zeker nog nooit gehoord van bHosted? prima alternatief en betaalbaar.
19-03-2024, 11:47 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door majortom: Zo zie je maar weer dat je voor belangrijke zaken geen cloud diensten wil gebruiken. Als het de provider niet uitkomt wordt rucksichtloos de stekker eruit getrokken, of voorwaarden aangepast, of prijs verhoogd. En een opzegtermijn vanuit Odido van slechts 2 weken is ook absurd kort: je zult als klant nu net maar op vakantie zijn.
Het is vorig jaar al aangekondigd, dus heb je zitten slapen?
Ik zit niet bij Odido, dus nee ik heb niet zitten slapen. Dat blijkt overigens niet uit het artikel dat eea al eerder is aangekondigd. Blijft staan dat je voor belangrijke zaken geen clouddienst moet afnemen: je bent aan de grillen van de provider overgeleverd.
Dat is met ieder product eigenlijk het geval. Je zou eigenlijk je eigen domain moeten hebben, en deze ergens aan een cloud dienst moeten koppelen. Je kunt dan gemakkelijk switches van Cloud leverancier of eventueel DNS hosting provider.

Maar voor 99% van de gebruikers eigenlijk te complex om in te regelen
19-03-2024, 13:17 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Slechte service. Maar uhh, nooit van gehoord, odido. Is dit een grapje of zo? Nog even wachten, het is nog geen 1 april.

Ze hebben ook een verkeerde logo ontwerper ingehuurd. Of de naam zou "obido" moeten zijn, want dan klopt hun logo wel.

Door Anoniem: Ik zit wel bij Odido en nee niemand heeft zitten slapen. Het eerste bericht is namelijk midden in de zomervakantie 2023 verstuurd, toen de meesten ergens rond de middellandse zee zaten.

Toen bestond Obido nog niet eens. Volgens mij zijn ze ergens in september 2023 of later begonnen. t-mobole was al berucht vanwege hun slechte service en blijkbaar denken ze het slechte imago kwijt te raken door de naam te veranderen.
En een stukje jurisch. Aangezien ze alleen de naam tmobile gebruikten icm rechten waarvoor de betaalde.
19-03-2024, 15:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Toch jammer dat verschillende providers met e-mail stoppen omdat ze het door de wetgeving te duur en te riskant vinden worden. Het werd in het begin van internet gratis aangeboden bij de inbelabonnementen van providers zoals 12Move en Zonnet.
Tijden veranderen, er is natuurlijk een groot verschil tussen internet connectiviteit aanbieden, en een maildienst aanbieden. Toen internet nog jonger was, was het logisch voor toegangsproviders om ook een aantal diensten aan te bieden zoals een usenet server en mail server. Het verbaasd mij eigenlijk dat vrijwel alle toegangsproviders hier mee door zijn blijven gaan terwijl er al lang genoeg alternatieven bestaan.

Er is best een populatie 'captive users' die geen zin hebben om overal en nergens hun e-mail adres te wijzigen en dus blijven plakken bij de provider van hun mail adres.

Vrij onlangs aanleiding wat _oude_ contacten te benaderen en zelfs zonnet.nl adressen werkten (soms) nog.

Ik denk dat de ISPs best af _willen_ van het instand houden van een mailplatform, maar zich (m.i.) terecht zorgen maken over de hoeveel gebruikers die ze dan permanent verliezen als ze dat actief afschakelen.
Dat zal dan voor veel mensen de push zijn om als er toch geen reden meer is om te blijven, en ook nog de ergernis om gedwongen van mailadres te wijzigen , om maar eens goed te kijken naar andere access providers.

De kosten voor een mailplatform zijn - per gebruiker - erg laag, alleen de run&maintain kosten hebben een forse vaste component.
Oftewel - volledig opheffen geeft wel winst, 'sterfhuis' met 10-20% email-plakkers scheelt geen 80-90% kosten.
19-03-2024, 16:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_: Het is sowieso niet handig de standaard maildienst van je provider te gebruiken, dat belemmert je bij het overstappen.
Het heeft anders knap lang geduurd voor het eindelijk echt een argument begon te worden. Ik herinner me dat er ooit hele groepen naar gmail, msn en dergelijke overstapten met dat argument, en zag ze vervolgens vaker tussen die Amerikaanse providers wisselen dan de mensen die bij hun ISP waren gebleven van e-mailadres veranderden.

Het argument was met andere woorden in de praktijk grote flauwe kul.

Zeker niet.
Het is voor mij persoonlijk een ding (had 20 jaar geleden een domein moeten nemen) , en ik zie in mijn kringen wel degelijk de generatie-stappen van gratis mail providers die hot waren (yahoo -> hotmail -> gmail) ontzettend stabiel zijn.

Nu zit ik natuurlijk niet in de kringen die ruzies en relaties beslechten met ghosting , want dan flapper je wat harder door wegwerp mailadressen.

Over een periode van +10 jaar zijn de provider-wisselingen (en werkgever/studie wisselingen) veel frequenter geweest.

En ook provider-kortingsacties of andere aanbiedingen, als je dat een paar keer hebt moeten laten gaan wegens 'maar email' dan is het een keer de knoop doorhakken en een 'vast permanent' mail adres nemen. En dat zijn de yahoo/hotmail/gmail s.

Heel simpel : ISPs hebben de race met de cloud providers totaal verloren .
Opslag volume, verzend limiet, spamfiltering, mail search - gmail doet het beter.

De pech voor alle kleinschalige IT - fikse vaste kosten, heel lage incrementele kosten .
De hoeveelheid gebruikers die je nodig hebt om rendabel te draaien is ook steeds groter geworden .

[..]

. Registreer je eigen domeinnaam en je kan overstappen tussen hostingproviders en het gewoon meenemen.

Yep. Voor veel mensen een stapje te hoog, maar wel de oplossing om niet meer gebonden te zitten aan een partij waar ooit een reden kan ontstaan om weg te willen.
21-03-2024, 11:26 door Anoniem
Voor de mensen die in de apple wolk zitten (icloud), dat is iedereen met een apple account, voor 1 euro per maand kun je je eigen domein gebruiken voor mail, naast de kosten voor het domein zelf maar ook daar loop je voor 5 euro per jaar ook niet op leeg.
25-03-2024, 13:20 door Anoniem
Een eigen domein maken onder bijvoorbeeld je familie naam en de hele familie van eigen email adres voorzien is misschien ook een idee. Kan ook zelf zonder kosten op verzoek ieder moment iemand een nieuw adres geven.
Kost slechts enkele euro's per jaar.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.