image

'Hogere autopremie door autofabrikanten die data met verzekeraars delen'

maandag 18 maart 2024, 12:58 door Redactie, 29 reacties

Autofabrikanten delen gegevens over het rijgedrag van bestuurders met verzekeringsmaatschappijen wat tot hogere premies leidt, zo meldt The New York Times. Een Amerikaan laat tegenover de krant weten hoe zijn autoverzekering door het nauwkeurig analyseren van zijn rijgedrag met 21 procent omhoog was gegaan. Ook premievoorstellen van andere verzekeraars waren veel hoger dan hij eerst betaalde. Dit leidde de bestuurder naar LexisNexis, een datahandelaar die autoverzekeraars van allerlei data voorziet.

De Amerikaan vroeg informatie bij LexisNexis op en kreeg een 258 pagina's tellend rapport, met 130 pagina's waarin stond hoe vaak hij en zijn vrouw in de auto hadden gereden. Het ging om gegevens over 640 autoritten, hun start- en eindtijden, afgelegde afstand en gevallen van snelheidsovertredingen, te hard remmen of plotselinge versnellingen. Het enige wat ontbrak was waar het koppel precies had gereden.

Autobedrijven hebben relaties met verzekeringsmaatschappijen. Bestuurders kunnen voor gedragsgebaseerde verzekeringen kiezen, waarbij de premie afhankelijk is van het rijgedrag. In andere gevallen is het volgens The New York Times veel geniepiger. Zo hebben autofabrikanten, waaronder General Motors, Honda, Kia en Hyundai, allerlei optionele features in hun 'connected-car apps'. Wanneer bestuurders deze features inschakelen delen de autofabrikanten informatie over het rijgedrag met datahandelaren zoals LexisNexis.

Autofabrikanten delen zo het rijgedrag van miljoenen Amerikanen met datahandelaren en zeggen dat ze toestemming van bestuurders hebben om dit te doen. Volgens The New York Times is deze samenwerking tussen fabrikant en verzekeraar voor veel bestuurders onzichtbaar en wordt de toestemming verkregen via de kleine lettertjes in het privacybeleid dat maar weinigen lezen. De krant noemt het met name verontrustend dat meerdere bestuurders van auto's gemaakt door General Motors aangeven dat hun rijgedrag getrackt werd, ook als ze de betreffende feature niet hadden ingeschakeld en als gevolg daarvan een hogere premie moesten betalen.

Volgens Jen Caltrider, een onderzoeker van Mozilla die het privacybeleid van 25 autofabrikanten analyseerde, hebben bestuurders geen idee waar ze toestemming voor geven als het aankomt op dataverzameling. "Het is onmogelijk voor consumenten om te begrijpen." Volgens Caltrider zijn moderne auto's dan ook een 'privacynachtmerrie op wielen.' De Mozilla-onderzoeker merkt op dat autofabrikanten heel goed zijn in het voordoen alsof deze features helpen bij de veiligheid en ze veiligheid het belangrijkste vinden. "Maar het gaat ze alleen om het geld." De fabrikanten en datahandelaren ontkennen niet tegenover The New York Times dat ze op grote schaal gegevens verzamelen, maar stellen dat dit wordt gedaan om mensen veiliger rijgedrag aan te leren.

Reacties (29)
18-03-2024, 13:05 door Anoniem
Kern van het probleem: connected car.
Nergens voor nodig.
18-03-2024, 13:32 door Anoniem
De fabrikanten en datahandelaren ontkennen niet tegenover The New York Times dat ze op grote schaal gegevens verzamelen, maar stellen dat dit wordt gedaan om mensen veiliger rijgedrag aan te leren.
Geloven ze het zelf? Als ze mensen werkelijk iets willen leren moeten ze heel wat directere terugkoppeling geven dan hoge premies waarbij iemand zelf op onderzoek uit moet gaan om te ontdekken wat er eigenlijk aan de hand is. Een no-claimkorting schijnt trouwens ook heel behoorlijk te werken en daarvoor hoeven ze alleen te kijken naar de ingediende schadeclaims.
18-03-2024, 13:32 door Anoniem
Zijn er al diverse chip-tuners die naast het optimaliseren van de motorcapaciteit naar het commercieel maximaal aangeboden vermogen en iets daar voorbij, tegen een meerprijs ook dergelijke meuk er gelijk uit kunnen slopen?

Of zou het functiebehoud zo simpel kunnen zijn als het aanpassen van de API url/cert, om zodoende je eigen rijstijl met deze data dumps d.m.v Gafana o.d te kunnen analyseren(om milieubewuster te rijden enzo...)

O wacht, het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn zelf gebruik te maken van productfunctionaliteiten op iets wat veelal gewoon je eigendom is.
18-03-2024, 13:37 door Anoniem
Wie heeft dit kunnen zien aankomen?


Iemand?
18-03-2024, 13:39 door Anoniem
De enige privacy vriendelijke auto's zijn >15 jaar oud. Helaas altijd op benzine/diesel. Een privacy respecterende EV lijkt helemaal niet te bestaan :(
18-03-2024, 13:52 door Anoniem
Ja ja, die EU wetgevingen zijn zo gek nog niet!
18-03-2024, 14:05 door Anoniem
Verscheidene verzekeringen in Nederland promoten inmiddels een app voor het verkrijgen van korting bij goed rijgedrag:

Tijdens het rijden meet de Univé App uw snelheid, uw telefoongebruik en uw manier van optrekken en remmen. Na elke autorit kunt u in de app uw score inzien. Waar heeft u te hard gereden? Of heeft u uw mobiele telefoon gebruikt? Op basis hiervan ontvangt u tips om uw rijgedrag te verbeteren. En ziet u direct hoeveel korting uw rijstijl u oplevert.

https://www.unive.nl/autoverzekering/veilig-op-weg

Dit is (nog) vrijwillig, maar linkom of rechtsom zullen onze gegevens worden gebruikt om ons gedrag te beïnvloeden.
18-03-2024, 14:18 door Anoniem
Goeie zaak. Misschien kan de data ook met justitie worden gedeeld. Dan kunnen de mensen ook automatisch een bekeuring krijgen. Misschien wordt er dan eindelijke eens netjes gereden op de weg.
18-03-2024, 14:35 door Anoniem
Door Anoniem: Wie heeft dit kunnen zien aankomen?


Iemand?

Amerika, het land van onbegrensde mogelijkheden.
18-03-2024, 14:47 door Anoniem
Er is nu ook al een tijdje een ANWB verzekering, welke je gsm gebruikt wanneer die in het bereik komt van een bluetooth low power puck.
dan trekt ie de accu leeg van je gsm om alle sensoren uit te lezen en klaagt ie dat je te snel rijdt in bochten.. want als je sneller dan 5km/h over een rotonde rijdt, dan kun je de macht over het stuur verliezen en 100 oude vrouwtjes platrijden...

afgezien van dat niet elke gsm dezelfde sensoren heeft en dezelfde kwaliteit sensoren heeft, is het natuurlijk ook maar de vraag wat zo'n gsm meet... immers, wanneer je bijvoorbeeld je gsm in je borstzakje hebt zitten, is er veel demping van bewegingen, ligt het vast in een brodithouder, dan komen de schokken 1:1 door..

wat nog erger is, is dat je nu 2keer nadenkt of je een noodstop gaat maken voor iemand die met een koptelefoon op en een gsm in de hand ineens oversteekt... net 1 of 2 seconden die je misschien nodig had om nog op tijd te kunnen remmen..
want immers een noodstop maken betekent zomaar een rode score = dikke premieverhoging...
maar het is natuurlijk allemaal veiliger.... veilig rijden ofzo heet die onzin ook.
nou nee dus.
met ongeveer de 1/4 van de snelheid van een lesauto die de eerste keer op de weg komt over rotondes, optrekken en afremmen 500m van te voren, zodat je in Utrecht en Den Haag ingehaald wordt tijdens het afremmen omdat je anders geen groene score krijgt...
wanneer dit soort fratsen een invasieve soort wordt (en dat is vaak zo) dan weet je vanzelf waar het naartoe gaat.
18-03-2024, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem: Goeie zaak. Misschien kan de data ook met justitie worden gedeeld. Dan kunnen de mensen ook automatisch een bekeuring krijgen. Misschien wordt er dan eindelijke eens netjes gereden op de weg.
Inderdaad en daarom ook camera's in de auto gaan plaatsen zodat je kunt zien of de chauffeur wel op let.
En bij twee overtredingen rijbewijs inleveren. Dan heb je wel kans dat de auto industrie failliet, en gaan ze
zich bedenken met privacy.
18-03-2024, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem: Goeie zaak. Misschien kan de data ook met justitie worden gedeeld. Dan kunnen de mensen ook automatisch een bekeuring krijgen. Misschien wordt er dan eindelijke eens netjes gereden op de weg.
Mee eens en als dat tegen de richting inrijden ook gelijk word beboet is net zo handig.
Nu nog een begrenser dat dynamisch word aangepast, zorgt er voor dat mensen geen boete ontvangen.
18-03-2024, 15:37 door Anoniem
Nu nog in Nederland invoeren en dan vraag ik mij af hoeveel mensen de auto pakken.

Ik denk dat het gedrag niet veranderd omdat ze het gewent zijn.

Zou wel makkelijk zijn om alle verkeersovertredingen dat de bestuurder een boete krijgt.

Gegevens verzamelen is geen probleem omdat je er alleen maar beter van word om de problemen aan te pakken.
18-03-2024, 15:51 door Anoniem
Door Anoniem: Verscheidene verzekeringen in Nederland promoten inmiddels een app voor het verkrijgen van korting bij goed rijgedrag:

Tijdens het rijden meet de Univé App uw snelheid, uw telefoongebruik en uw manier van optrekken en remmen. Na elke autorit kunt u in de app uw score inzien. Waar heeft u te hard gereden? Of heeft u uw mobiele telefoon gebruikt? Op basis hiervan ontvangt u tips om uw rijgedrag te verbeteren. En ziet u direct hoeveel korting uw rijstijl u oplevert.

https://www.unive.nl/autoverzekering/veilig-op-weg

Dit is (nog) vrijwillig, maar linkom of rechtsom zullen onze gegevens worden gebruikt om ons gedrag te beïnvloeden.

Zij noemen het een korting als je de app gebruikt, ik noem het een boete als je je data niet wilt delen.
18-03-2024, 16:00 door Anoniem
Dus, ondanks dat je vet moet betalen voor zo’n auto met spionage-software wordt alles waar- en wat je met je auto doet doorgespeeld naar ziekelijke datagraaiers die daar vervolgens weer vet aan verdienen.
Is toch crimineel gedrag of niet dan?
En waarom? Gewoon, omdat het kan.
18-03-2024, 16:41 door Anoniem
Door Anoniem: Dus, ondanks dat je vet moet betalen voor zo’n auto met spionage-software wordt alles waar- en wat je met je auto doet doorgespeeld naar ziekelijke datagraaiers die daar vervolgens weer vet aan verdienen.
Is toch crimineel gedrag of niet dan?
En waarom? Gewoon, omdat het kan.

Niet omdat het kan, daar hebben aandeelhouders niks mee. Omdat het veel geld oplevert.
18-03-2024, 16:49 door Anoniem
Door Anoniem: ik noem het een boete als je je data niet wilt delen.

Onder meer de ANWB, FBTO en Interpolis hebben ook de 'Veilig Rijden' app. De optie is omgedoopt tot 'rijstijlpolis'.

https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/korting-voor-je-rijstijl
18-03-2024, 18:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: ik noem het een boete als je je data niet wilt delen.

Onder meer de ANWB, FBTO en Interpolis hebben ook de 'Veilig Rijden' app. De optie is omgedoopt tot 'rijstijlpolis'.

https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/korting-voor-je-rijstijl

Dat opent wel een hele markt voor rijstijlspoofing. Waarmee je dan inderdaad ook hopelijk korting krijgt op je overigens wettelijk verlichte verzekering.

Dat zou je dan wel fraude kunnen noemen, maar het blijft wel in de privaatrechtelijke sferen. Dus je zou het net zo goed goed koopkanschap kunnen noemen en zeker als je nooit ongelukken of schadeclaims hebt moeten indienen. Vooral ook als je chip in je auto weliswaar aangeeft dat je af en toe inderdaad als een achterlijke hebt zitten remmen of juist flink gas bij hebt gegeven om juist ongelukken te voorkomen. Dat kan die app dan weer even niet zien.

Echte fraude is strafrecht. Je kunt geen misdaden plegen in een apparaat dat je zelf hebt gekocht. Bijvoorbeeld een auto. Of je wasmachine. Een slimme deurbel of een bluetooth krultang. Of zo. Daar mag je mee doen wat je wilt. Zolang je maar geen ongelukken veroorzaakt.

Wat echt zorgwekkend is in deze tijd, is eigenrichting door private bedrijven. Zoals verzekeraars, met de mooiste achtergrond muziekjes (die van die big tech zijn nog de ergsten, die trekken zich echt nergens meer wat van aan). En dat we nog steeds maar zo hardnekkig blijven geloven dat als eenmaal iets in een database staat, dat dat de enige waarheid en realiteit is die er bestaat en dat zelfs je lieve moedertje je niet meer kan helpen. Het staat in de database en >dus< is het waar. Want dat is iets met een computer. Daar zouden we wat van kunnen leren maar het lijkt wel of we daar helemaal geen zin meer in hebben.
18-03-2024, 20:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Zij noemen het een korting als je de app gebruikt, ik noem het een boete als je je data niet wilt delen.

Ik noem het ook zo. Gebeurt nu al bij de supermarkten.
Geen app geen korting. Dus betaal je een boete als je niet mee doet.
Zal hier ook zo gaan komen, stapje voor stapje.
Je hoeft niet mee te doen maar is wel gedacht als je niet mee wil doen.
18-03-2024, 20:40 door Anoniem
Wie had ooit kunnen bedenken dat data graaiende entiteiten dat tegen je gaan gebruiken, of minimaal om je nog meer uit te knijpen, of uit te sluiten als je niet in hun pas loopt. Als dergelijke entiteiten voor winstmaximalisatie gaan, en/of radicaal ideologisch gedreven zijn, dan laat zich raden waar het uiteindelijk toe zal leiden, middels onder andere "function creep" en het doordrammen van hun eigen ideaalbeeld, op (uiteindelijk) welke manier dan ook, op een ieder, en zeker hen die het wagen een andere mening erop na te houden.
19-03-2024, 09:08 door Anoniem
Het zou juist fijn zijn als het omgekeerd werkte: dat je juist wel al je data deelt, en daarmee ook de verantwoordelijkheid van het autorijden.

Ofwel, dat je als bestuurder van de auto nooit verantwoordelijk bent van je rijden.
Dronken achter het stuur? Dan had de verzekeraar je moeten waarschuwen.
Dodelijk ongeluk? Dan had de slimme auto vanzelf op de rem moeten gaan, gelijk een airbag.
Je bent als bestuurder niet meer autonoom, want je gedrag wordt bepaald door de verzekeraar en autofabrikant.
19-03-2024, 09:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: ik noem het een boete als je je data niet wilt delen.

Onder meer de ANWB, FBTO en Interpolis hebben ook de 'Veilig Rijden' app. De optie is omgedoopt tot 'rijstijlpolis'.

https://www.consumentenbond.nl/autoverzekering/korting-voor-je-rijstijl

Dat opent wel een hele markt voor rijstijlspoofing. Waarmee je dan inderdaad ook hopelijk korting krijgt [...]

Wat een rijstijlverzekering in ieder geval opent is een markt voor het verhandelen van privé- en gedragsgegevens:

ANWB Veilig Rijden

https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/nl.anwb.veiligrijdenautoverzekeringsensor/latest/

We have found code signature of the following trackers in the application:

AltBeacon

Google CrashLytics
crash reporting

Google Firebase Analytics
analytics

Huawei Mobile Services (HMS) Core <--- China rijdt en kijkt met u mee!
analytics advertisement location

OneSignal

Splunk MINT
analytics

We have found the following permissions in the application:

! ACCESS_BACKGROUND_LOCATION
access location in the background

! ACCESS_COARSE_LOCATION
access approximate location only in the foreground

! ACCESS_FINE_LOCATION
access precise location only in the foreground

enzovoorts


De FBTO Rijstijl app is alleen met een QR-code te verkrijgen via de FBTO.nl website. Deze liet zich niet met Exodus op de aanwezigheid van trackers scannen, zo bleek. De Interpolis AutoModus app staat los van de verzekering en geeft geen korting op de premie, maar geeft het bedrag aan een goed doel. AutoModus liet zich ook niet scannen op trackers.
19-03-2024, 09:58 door Anoniem
De EU heeft de Data Act al klaar staan. Deze gaat in 2025 in.
19-03-2024, 10:24 door Anoniem
Voor mij nog meer een reden om mijn klassieke sportwagen te blijven rijden, zonder al die connected meuk. Te belachelijk voor woorden als ik meer premie zou moeten betalen, omdat ik een sportieve rijstijl heb, terwijl ik al jaaaaren schadevrij rij (met uitzondering vd. keer dat iemand mijn spiegel eraf reed...)
19-03-2024, 11:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Zij noemen het een korting als je de app gebruikt, ik noem het een boete als je je data niet wilt delen.

Ik noem het ook zo. Gebeurt nu al bij de supermarkten.
Geen app geen korting. Dus betaal je een boete als je niet mee doet.
Zal hier ook zo gaan komen, stapje voor stapje.
Je hoeft niet mee te doen maar is wel gedacht als je niet mee wil doen.

Gebeurd ook bij de Praxis, ga ik niet meer naar toe. De Hornbach ligt iets verderop.
19-03-2024, 11:15 door Anoniem
Door Anoniem: Wie heeft dit kunnen zien aankomen?


Iemand?

Hoe heeft met dit NIET aan kunnen zien komen.
Al die auto's die altijd verbonden zijn maken van de fabrikanten naast autoleverancier ook een dataleverancier. Data is het nieuwe goud.
19-03-2024, 12:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Zij noemen het een korting als je de app gebruikt, ik noem het een boete als je je data niet wilt delen.

Ik noem het ook zo. Gebeurt nu al bij de supermarkten.
Geen app geen korting. Dus betaal je een boete als je niet mee doet.
Zal hier ook zo gaan komen, stapje voor stapje.
Je hoeft niet mee te doen maar is wel gedacht als je niet mee wil doen.

Gebeurd ook bij de Praxis, ga ik niet meer naar toe. De Hornbach ligt iets verderop.
You can run but you cannot hide.

Uiteindelijk zal De Hornbach ook over gaan
19-03-2024, 13:54 door Anoniem
Door Anoniem: Goeie zaak. Misschien kan de data ook met justitie worden gedeeld. Dan kunnen de mensen ook automatisch een bekeuring krijgen. Misschien wordt er dan eindelijke eens netjes gereden op de weg.

Netjes en veilig is niet exact hetzelfde als voorspelbaar. Je kan rustig met 120 over de snelweg rijden langs een stilstaande auto. Heel voorspelbaar maar niet veilig.

Soms rem ik hard af omdat ik al zie dat mijn voorligger iets heel doms gaat doen. Dan wil ik afstand. Maar dat is alleen handig als ik geen achterliggers heb.
19-03-2024, 23:41 door Anoniem
"Maar ik heb toch niks te verbergen?"
Als mensen dat ooit zeggen, wijs ze dan masr op dit artikeltje.
Dit is één van de vele redenen waarom privacy zo belangrijk is.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.