image

Minister spreekt met banken over voorkomen van fraude door deepfakes

vrijdag 24 mei 2024, 10:39 door Redactie, 14 reacties

Demissionair minister van Weyenberg van Financiën spreekt onder andere met banken over het voorkomen van fraude met deepfakes. Dat heeft de bewindsman laten weten op Kamervragen van de PVV. Aanleiding voor de vragen van PVV-Kamerlid is berichtgeving van De Telegraaf. De krant kwam vorige maand met een artikel genaamd 'Alarm om nieuwe criminele truc met deepfake: ’Hackers kopiëren je gezicht en plunderen je bankrekening’'.

Daarin wordt het gebruik van malware door een groep genaamd GoldFactory beschreven. "Cybercriminelen hebben een nieuwe manier gevonden om geld te stelen. Ze kunnen gezichten van telefoongebruikers stelen en zo toegang krijgen tot hun bankrekening om die te plunderen", aldus de krant. "Via phishing installeren dat soort kwaadaardige programma’s zich ongewild en vaak ongemerkt op telefoons. De hackers hebben vervolgens toegang tot de gegevens op dat apparaat, zoals inloggegevens, de vingerafdruk en gezichtsscan die mensen gebruiken om hun telefoon en apps te ontgrendelen."

In de uitleg van securitybedrijf Group-IB over GoldFactory, waar Security.NL drie maanden geleden over berichtte, wordt een andere werkwijze beschreven. Aanvallers weten slachtoffers zover te krijgen dat die zelf de malafide app installeren. Dit gebeurt niet onopgemerkt. Eenmaal actief kan de malafide app sms-berichten onderscheppen, maar ook om het identiteitsdocument van slachtoffers vragen.

Tevens zal de malware het slachtoffer vragen om een video van zichzelf op te nemen. De opgenomen video wordt dan bij 'face-swapping artificial intelligence services' gebruikt voor het maken van deepfake video's. Via deze deepfake is het dan mogelijk om de bankcontrole te omzeilen en fraude bij banken te plegen, aldus Group-IB. De malware was door het securitybedrijf alleen in Thailand en Vietnam aangetroffen.

"Hoe ziet de minister erop toe dat rekeninghouders beschermd worden tegen hackers die gebruik maken van AI?", wilde PVV-Kamerlid De Vree weten. De minister reageert door te stellen dat de beschreven fraude met gezichtsherkenning zich niet in Europa of bij een Nederlandse bank voordeed. "Om misbruik van identificatiemethoden door hackers te voorkomen nemen banken verschillende (technische) veiligheidsmaatregelen, zo ook bij gezichtsherkenning."

Verder merkt de bewindsman op dat AI een actuele ontwikkeling is die mogelijk ook misbruikt kan worden door criminelen. "Om dit te voorkomen en om in zijn algemeenheid het betalingsverkeer veilig te houden spreek ik in de werkgroep Veiligheid van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB) voortdurend met vertegenwoordigers van verschillende stakeholders zoals banken, betaalinstellingen, consumentenorganisaties, politie, OM en De Nederlandsche Bank. In het MOB volgen we de technologische ontwikkelingen en nieuwe fraudevormen, zodat telkens adequate veiligheidsmaatregelen getroffen kunnen worden."

Reacties (14)
24-05-2024, 10:52 door Anoniem
zodat telkens adequate veiligheidsmaatregelen getroffen kunnen
Maar om nu eens eerlijk te zeggen dat internet bankieren niet veilig is nog steeds een te groot woord, als
de managers de schade zelf moesten betalen werd het probleem zeer snel opgelost.
24-05-2024, 12:05 door Anoniem
Door Anoniem:
zodat telkens adequate veiligheidsmaatregelen getroffen kunnen
Maar om nu eens eerlijk te zeggen dat internet bankieren niet veilig is nog steeds een te groot woord, als
de managers de schade zelf moesten betalen werd het probleem zeer snel opgelost.
Wat kan een bank nu doen, als het probleem begint bij de klant, die malware installeert op zijn eigen mobiel. De verantwoordelijkheid van de "plundering" ligt geheel bij de klant.
24-05-2024, 13:35 door Anoniem
Wat kan een bank nu doen, als het probleem begint bij de klant, die malware installeert op zijn eigen mobiel. De verantwoordelijkheid van de "plundering" ligt geheel bij de klant.
Kun je ook omdraaien, zeker bij computer ondeskundigen.
24-05-2024, 13:43 door Anoniem
Wat kan een bank nu doen, als het probleem begint bij de klant, die malware installeert op zijn eigen mobiel. De verantwoordelijkheid van de "plundering" ligt geheel bij de klant.
Dan moeten die apps makers maar de schaden gaan vergoeden zodat ze leren om fatsoenlijke en betrouwbare
apps te maken, en dat doen ze wat de banken beweren wat ze nu niet waar kunnen maken.
24-05-2024, 16:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat kan een bank nu doen, als het probleem begint bij de klant, die malware installeert op zijn eigen mobiel. De verantwoordelijkheid van de "plundering" ligt geheel bij de klant.
Dan moeten die apps makers maar de schaden gaan vergoeden zodat ze leren om fatsoenlijke en betrouwbare
apps te maken, en dat doen ze wat de banken beweren wat ze nu niet waar kunnen maken.
Wat heeft een veilige app nu te maken met mensen die op commando van een telefoontje van wie dan ook (bank, politie, de koning) een programma op hun PC installeren en deze volledig laten beheren?
Kinderen moeten vanaf de basisschool leren wat wel en niet kan. Ouderen moet dat ook duidelijk gemaakt worden, telkens weer. Banken doen dit bijvoorbeeld. De overheid gaat dit hopelijk ook nog een keer doen. Toch nog een zinnig postbus 51 spotje ;-)
24-05-2024, 20:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
zodat telkens adequate veiligheidsmaatregelen getroffen kunnen
Maar om nu eens eerlijk te zeggen dat internet bankieren niet veilig is nog steeds een te groot woord, als
de managers de schade zelf moesten betalen werd het probleem zeer snel opgelost.
Wat kan een bank nu doen, als het probleem begint bij de klant, die malware installeert op zijn eigen mobiel. De verantwoordelijkheid van de "plundering" ligt geheel bij de klant.

Terug gaan naar balie handelingen. Fysiek contact. Daar kan deep fake (nog) niet tegen op.
Maar wacht, al die kantoortjes. Dat kostte teveel geld.
En waar gaan ze al dat personeel vandaan toveren. (Zeker nu Wilder de grenzen sluit)

Misschien moeten banken wereldwijd al die AI bedrijven maar uitkopen. Dat kan op de lange termijn misschien nog de goedkoopste oplossing voor ze zijn.
24-05-2024, 22:39 door Anoniem
Door Anoniem:
zodat telkens adequate veiligheidsmaatregelen getroffen kunnen
Maar om nu eens eerlijk te zeggen dat internet bankieren niet veilig is nog steeds een te groot woord, als
de managers de schade zelf moesten betalen werd het probleem zeer snel opgelost.

Wanneer ITers aansprakelijk zijn met hun volledige salaris stoppen ze wel met fouten maken en bugs introduceren.
24-05-2024, 22:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
zodat telkens adequate veiligheidsmaatregelen getroffen kunnen
Maar om nu eens eerlijk te zeggen dat internet bankieren niet veilig is nog steeds een te groot woord, als
de managers de schade zelf moesten betalen werd het probleem zeer snel opgelost.
Wat kan een bank nu doen, als het probleem begint bij de klant, die malware installeert op zijn eigen mobiel. De verantwoordelijkheid van de "plundering" ligt geheel bij de klant.

Terug gaan naar balie handelingen. Fysiek contact. Daar kan deep fake (nog) niet tegen op.
Maar wacht, al die kantoortjes. Dat kostte teveel geld.
En waar gaan ze al dat personeel vandaan toveren. (Zeker nu Wilder de grenzen sluit)

Daar ga jij werken, voor 1,2x minimum loon , omdat je huidige bezigheid verder wel door ChatGPT vervangen kunt worden.

Je werkt van 08-22 ma - za.
Zodat ik ook na _mijn_ werktijd terecht kan.
25-05-2024, 08:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
zodat telkens adequate veiligheidsmaatregelen getroffen kunnen
Maar om nu eens eerlijk te zeggen dat internet bankieren niet veilig is nog steeds een te groot woord, als
de managers de schade zelf moesten betalen werd het probleem zeer snel opgelost.
Wat kan een bank nu doen, als het probleem begint bij de klant, die malware installeert op zijn eigen mobiel. De verantwoordelijkheid van de "plundering" ligt geheel bij de klant.

drugsdealer argumenten! op gegeven moment faciliteer je gewoon de criminaliteit dus!
25-05-2024, 14:48 door Anoniem
Daar ga jij werken, voor 1,2x minimum loon , omdat je huidige bezigheid verder wel door ChatGPT vervangen kunt worden.

Je werkt van 08-22 ma - za.
Zodat ik ook na _mijn_ werktijd terecht kan.
Banken hebben een zorg plicht. Met winkelen ga ik nooit bij de zelf scan, ik ga niet gratis werken zodat
die aandeelhouders nog meer geld krijgen. Ik vergelijk het met bankieren wij steeds meer betalen en zij
meer geld binnen te harken.

Ik kan het alleen met jou eens zijn als de aandeelhouders voor eventuele schade op moeten komen zij hebben
ook de winst.

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/waarom-willen-banken-steeds-meer-zaken-digitaliseren-en-7-andere-van-jullie-vragen-beantwoord/
25-05-2024, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
zodat telkens adequate veiligheidsmaatregelen getroffen kunnen
Maar om nu eens eerlijk te zeggen dat internet bankieren niet veilig is nog steeds een te groot woord, als
de managers de schade zelf moesten betalen werd het probleem zeer snel opgelost.
Wat kan een bank nu doen, als het probleem begint bij de klant, die malware installeert op zijn eigen mobiel. De verantwoordelijkheid van de "plundering" ligt geheel bij de klant.

drugsdealer argumenten! op gegeven moment faciliteer je gewoon de criminaliteit dus!
Meest onzinnige reactie in lange tijd op dit forum. Moet je ook de leverancier aanklagen, die het mobieltje maakt en energieleverancier, waardoor de accu opgeladen kan worden. En uiteraard de ouders, die jou op de wereld gezet hebben. Iedereen de schuld, behalve jezelf, stel je voor, je wordt verantwoordelijk gehouden voor jouw eigen handelen.
26-05-2024, 15:39 door Anoniem
Een ubikey toevoegen aan je bankrekening kan veel schade beperken.
26-05-2024, 19:30 door Anoniem
Door Anoniem: Een ubikey toevoegen aan je bankrekening kan veel schade beperken.
Een reactie van een nerd, maar voor de normale mens totaal onbruikbaar.
27-05-2024, 13:12 door Agmalie
Door Anoniem:
Door Anoniem:

Kinderen moeten vanaf de basisschool leren wat wel en niet kan. Ouderen moet dat ook duidelijk gemaakt worden, telkens weer. Banken doen dit bijvoorbeeld. De overheid gaat dit hopelijk ook nog een keer doen. Toch nog een zinnig postbus 51 spotje ;-)

Ik ben het hier zeer mee eens. Zo'n spotje van postbus 51 registreren vooral ook ouderen die het vaakst slachtoffer worden. Er zijn maar een paar regels: nooit op een link klikken, nooit geloven dat je gebeld wordt door de bank. En als je denkt dat het misschien toch echt de bank is: leg neer en bel de bank zelf ter controle en vooral niet via het nummer dat je krijgt van degene die je opgebeld heeft. Dat moet erin geramd worden bij iedereen.

Het probleem is dat de meeste burgers niet de mindset van een crimineel hebben. Word je gebeld, ga je kijken of de naam waarmee gebeld wordt, wel echt bij de bank werkt. En verdomd: staat op LinkedIn. Mensen bedenken niet dat ook criminelen naar LinkedIn kijken om hun activiteiten te verbeteren.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.