image

Gebrek aan vaardige systeembeheerders belemmert Linux

vrijdag 3 september 2004, 10:22 door Redactie, 13 reacties

Het gebrek aan vaardige systeembeheerders is een obstakel voor bedrijven die Linux op de desktop willen implementeren, zo heeft Bdal Garbee, CTO van HP Linux, laten weten. Veel systeembeheerders zouden alleen via een user interface het netwerk kunnen beheren en daarmee het gebruik van Linux voor dagelijkse werkzaamheden vertragen.. Toch zijn ongetrainde systeembeheerders niet de enige schuldige, want ook het ontbreken van applicaties is een belemmering voor de verspreiding van Linux als desktop platform. In dit artikel gaat Garbee verder in op de samenwerking tussen HP en Linux.

Reacties (13)
03-09-2004, 10:49 door Anoniem
ze zijn er wel hoor, zitten genoeg thuis. Maar men wil
natuurlijk 10 jaar ervaring en dat is dus moeilijk. Ik heb
gelukkig zonder die ervaring een baan gekregen, alleen veel
bedrijven weren je bij voorbaat al, zonder enige kennis te
hebben van je weten.
03-09-2004, 10:57 door Anoniem
of je laat je certificeren..en geloof me..de Red Hat
certificeringen zijn best pittig (hands on exam).
In Europa is er nog niet echt veel vraag voor maar in
Amerika en Canada zijn er wel banen voor RHCE's en andere
certificeringen..

M.
03-09-2004, 11:09 door Anoniem
Door Anoniem
ze zijn er wel hoor, zitten genoeg thuis. Maar men wil
natuurlijk 10 jaar ervaring en dat is dus moeilijk. Ik heb
gelukkig zonder die ervaring een baan gekregen, alleen veel
bedrijven weren je bij voorbaat al, zonder enige kennis te
hebben van je weten.
Nou, alsjeblieft niet. Mensen die thuis een Linuxmachine
beheren en in hun dagelijks werk ook beheerder zijn hebben
over het algemeen wel voldoende kennis van het beheren van
systemen, maar mensen die alleen thuis wat ervaring opgedaan
hebben begrijpen over het algemeen helemaal niets van
systeembeheer in de praktijk.

Er is namelijk een heel groot verschil tussen een machine
thuis beheren, en een systeem beheren waar gebruikers hun
dagelijkse werkzaamheden mee uitvoeren, en die dus
afhankelijk zijn van het functioneren van dat systeem.
Omgaan met gebruikers, omgaan met management, problem
solving, backup- en restore procedures, disaster recovery,
system security, beheer op korte, middellange en lange
termijn, omgaan met budgetten, planningen maken,
documenteren... allemaal zaken waar iemand zonder ervaring
grote moeite mee heeft.

Het gaat er niet om wat je van een systeem weet, kennis kan
iedereen opdoen. (Kwestie van RTFM of Google). Het gaat om
je instelling, je inzicht in de materie en je drive om te
willen bijleren.

In het begin "beheer by Google" is geen probleem... als je
dat 6 maanden later nog moet doen dan heb je wel een
probleem... een persoonlijk ontwikkelingsprobleem wel te
verstaan, en moet je je afvragen wat je drive is om dit
werk te doen.
03-09-2004, 11:34 door Anoniem
Het 'kip en het ei' -probleem he... Zonder praktijkervaring
maak je vaak geen kans, maar de enige manier om
praktijkervaring op te doen
is............................(vul het maar in)
03-09-2004, 11:44 door Anoniem
Door Anoniem
Het 'kip en het ei' -probleem he... Zonder praktijkervaring
maak je vaak geen kans, maar de enige manier om
praktijkervaring op te doen
is............................(vul het maar in)

Goh, waarom is het mij met gelimiteerde ervaring dan wel
gelukt om beheerder te worden op een stapel p690's?

Het is helemaal geen probleem om ervaring op te doen... maar
als nerd een beetje achter je eigen doos blijven freaken om
nog 1 fps meer uit quake3 te halen is nou niet echt de manier...
03-09-2004, 12:56 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
ze zijn er wel hoor, zitten genoeg thuis. Maar men wil
natuurlijk 10 jaar ervaring en dat is dus moeilijk. Ik heb
gelukkig zonder die ervaring een baan gekregen, alleen veel
bedrijven weren je bij voorbaat al, zonder enige kennis te
hebben van je weten.
Nou, alsjeblieft niet. Mensen die thuis een Linuxmachine
beheren en in hun dagelijks werk ook beheerder zijn hebben
over het algemeen wel voldoende kennis van het beheren van
systemen, maar mensen die alleen thuis wat ervaring opgedaan
hebben begrijpen over het algemeen helemaal niets van
systeembeheer in de praktijk.

Er is namelijk een heel groot verschil tussen een machine
thuis beheren, en een systeem beheren waar gebruikers hun
dagelijkse werkzaamheden mee uitvoeren, en die dus
afhankelijk zijn van het functioneren van dat systeem.
Omgaan met gebruikers, omgaan met management, problem
solving, backup- en restore procedures, disaster recovery,
system security, beheer op korte, middellange en lange
termijn, omgaan met budgetten, planningen maken,
documenteren... allemaal zaken waar iemand zonder ervaring
grote moeite mee heeft.

Het gaat er niet om wat je van een systeem weet, kennis kan
iedereen opdoen. (Kwestie van RTFM of Google). Het gaat om
je instelling, je inzicht in de materie en je drive om te
willen bijleren.

In het begin "beheer by Google" is geen probleem... als je
dat 6 maanden later nog moet doen dan heb je wel een
probleem... een persoonlijk ontwikkelingsprobleem wel te
verstaan, en moet je je afvragen wat je drive is om dit
werk te doen.

Eindelijk, een reactie waarover nagedacht is. Ik ben het in ieder geval
compleet met je eens.
03-09-2004, 15:25 door Anoniem
Het soms uitblijven van grafische beheersprogramma's heeft
een groot voordeel. Namelijk dat relatief kennisloze
hobbyisten niet zomaar een server tot hun beheer krijgen. Je
moet nadenken bij wat je doet in linux, dat verhoogt de kans
dat er iemand aan het roer staat die daadwerkelijk weet wat
hij ( of zij ;-) ) doet.
03-09-2004, 16:30 door Anoniem
In sommige grafische systemen klik je je wezenloos voor je bent waar je wilt
zijn, password resetten in XP is zo omslachtig tot je gewoon intypt wat je wilt;
DOE DIT en geen poespas dus: NET USER MARIEKE er$%ÛI0& /domain

Hoezo alleen kennis van grafische georienteerde systemen? Er zijn genoeg
windows beheerders die ook gewend zijn met de commandline interface te
werken!
03-09-2004, 19:27 door Anoniem
Het is helemaal geen probleem om ervaring op te
doen... maar
als nerd een beetje achter je eigen doos blijven freaken om
nog 1 fps meer uit quake3 te halen is nou niet echt de
manier...

Noem je dat nerd? Dat noem ik tweaker/gamefreak
03-09-2004, 20:38 door Anoniem
Door Anoniem
Het soms uitblijven van grafische beheersprogramma's heeft
een groot voordeel. Namelijk dat relatief kennisloze
hobbyisten niet zomaar een server tot hun beheer krijgen. Je
moet nadenken bij wat je doet in linux, dat verhoogt de kans
dat er iemand aan het roer staat die daadwerkelijk weet wat
hij ( of zij ;-) ) doet.
ben ik het mee eens. in de meeste gevallen zit het nog wel
goed. ik vrees alleen naarmate linux steeds populairder word
onder de thuisgebruikers, dat er ook meer mensen zullen
komen die alleen grafische tools gebruiken en mandrake
achtige distributies gewend zijn.
04-09-2004, 01:05 door Anoniem
Door Anoniem
en mandrake achtige distributies gewend zijn.

Ik ben een beheerder met 8 jaar ervaring bij diverse grote
ISP's en hosters. Thuis draai ik Mandrake. Om een voor de
hand liggende reden. Onder de grafische tools van Mandrake
zit een command-line gebaseerd systeem wat z'n gelijke niet
kent onder de drie of vier grote distro's. Yast, apt en
up2date/yam in een programma.

Ook voor de ervaren beheerder en zonder grafisch geweld is
Mandrake je aandacht zonder meer waard.
04-09-2004, 12:11 door Anoniem
Voor systeembeheer zijn Linux Unix en dergelijke veel
efficientere systemen dan die wirwar en ondoordringbaar
oerwoud van next-button 'nag'-screens. Terug naar dos, M$!
Fuk M$
06-09-2004, 14:15 door Anoniem
nou, ik ben het er mee eens :)
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.