Door Anoniem: Door waterlelie: De gehele AVG is doorgeslagen wetgeving. De enigen die er echt baat bij hebben, zijn mensen die het niet zo nauw met de regels nemen, en zich daardoor heel lang voor hun slachtoffers kunnen verbergen.
De GDPR voorziet gewoon in uitzondering regel voor een dienst als NCSC omdat het om veiligheid situatie gaat door een overheid organisatie met andere veiligheid organisaties. Dus er is helemaal geen datalek. IP informatie delen voor veiligheid is ook gewoon toegestaan los daarvan je mag het niet doen voor marketing etc maar je mag wel je informatie ophalen en delen als het netwerkveiligheid betreft ander kon elk cyber security bedrijf en ISP wel opdoeken.
Het is niet de doorgeslagen wetgeving maar de stupide niveau van kennis van leidinggevende die niets snappen van de wetgeving. paniek voetbal om niks.
Doel je op artikel 2 AVG ("Materieel toepassingsgebied"), tweede lid aanhef en onder d)? Dat luidt als volgt:
Deze verordening is niet van toepassing op de verwerking van persoonsgegevens.... door de bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, met inbegrip van de bescherming tegen en de voorkoming van gevaren voor de openbare veiligheid.
Dit roept twee vragen op:
1) Is het NCSC als het gaat om het delen van willekeurige (d.w.z. alle mogelijke) persoonsgegevens met de VS, het VK, Canada en Japan een
"bevoegde" autoriteit? Dit hangt af van de wettelijke taak van NCSC en de precieze omschrijving daarvan. Bestaat er eigenlijk wel een precieze omschrijving van die wettelijke taak, of heeft het NCSC misschien een mandaat gekregen om ALLES te doen zolang het maar op enige wijze kan worden beschouwd als zijnde "met het oog op de nationale cyber-veiligheid"? In dat laatste geval mag NCSC natuurlijk ook meteen camera's plaatsen in de slaapkamer van elke Nederlander.
Een subjectief gevoel van het NCSC dat het delen van bepaalde data met buitenlandse regeringen of instanties "wel eens in het belang zou kunnen zijn van de nationale veiligheid" zou dan al voldoende zijn...
2) Wat zijn in dit geval de
"strafbare feiten" met het oog waarop NCSC de betreffende (persoons)gegevens heeft gedeeld met de VS, het VK, Japan en Canada? Zijn die feiten enigszins concreet, of concreet voorzienbaar?
Of gaat het alleen om vage, onduidelijke, nog niet geconcretiseerde "gevaren voor de openbare veiligheid"? Als ik op straat mijn hond uitlaat en de drollen niet opruim, ben ik misschien ook wel zo'n "gevaar voor de openbare veiligheid", want er kan een politie-agent over het spulletje uitglijden, zeker als het vermengd is geraakt met vallende bladeren in de herfst.
NCSC is in 2012 opgericht en maakte tot 2019 deel uit van NCTV, waar Dick Schoof, onze huidige minister-president, destijds als directeur de scepter zwaaide. NCTV is nog steeds "opdrachtgever" van NCSC, en dus bepalend voor wat NCSC feitelijk doet. Op Wikipedia tref ik het volgende aan
Uit interne documenten opgevraagd door NRC bleek in 2024 dat Schoof sinds 2014 de NCTV burgers heeft laten volgen met online nepaccounts, terwijl juristen hem meermaals waarschuwden dat dit juridisch waarschijnlijk niet toegestaan was. Tegenover NRC bevestigden meerdere bronnen dat Schoof over de kwestie tegen een medewerker gezegd zou hebben dat "wie nog een keer over die grondslag begint, zijn spullen [kan] pakken". Het ging hierbij om het heimelijk volgen van onder meer "politieke campagneleiders, religieuze leiders, linkse en rechtse activisten".
In een uitzending van WNL op Zondag noemde Schoof Kick Out Zwarte Piet (KOZP) een beweging "die mogelijk extremistisch wordt en dan ook geweld kan gaan gebruiken", waardoor het in 2017 in het jaarlijkse Dreigingsbeeld Terrorisme Nederland werd opgenomen. Na een klacht van KOZP kwam de NCTV hier in 2019 op terug, en noemde het nu een "activistische organisatie" die "de politieke besluitvorming tracht te beïnvloeden binnen de grenzen van de wet".
Het lijkt er dus op dat het NCSC wordt aangestuurd door een organisatie waarvan de hoogste functionaris nog niet zo lang geleden welbewust het vereiste van een wettelijke grondslag terzijde heeft geschoven, en tevens een organisatie die begrippen zoals "extremisme" en "gevaar voor de nationale veiligheid" zo breed mogelijk opvat en zo ver mogelijk uitrekt.
De echte vraag die hier ligt, is dus eigenlijk: willen we überhaupt nog enige democratische en rechtsstatelijke controle uitoefenen over organisaties zoals NCSC en NCTV, die we destijds officieel hebben opgericht om onze democratische rechtsstaat te "beschermen".
M.J.