Meta moet het gebruik van persoonlijke data voor het tonen van advertenties 'beperken', zo heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie geoordeeld in een zaak die privacyactivist Max Schrems tegen Meta had aangespannen. Volgens noyb, de door Schrems opgerichte privacystichting, gebruikt Meta op dit moment alle persoonlijke data die het ooit heeft verzameld om gerichte reclame te tonen.
De AVG verplicht het toepassen van dataminimalisatie, maar dat hebben Meta en andere partijen in de advertentie-industrie gewoon genegeerd, aldus noyb. "De toepassing van het 'dataminimalisatieprincipe' beperkt het gebruik van persoonlijke data voor adverteren radicaal. Het principe van dataminimalisatie is van toepassing ongeacht de grondslag gebruikt voor de verwerking, dus ook van een gebruiker die toestemming geeft voor gerichte advertenties kan zijn persoonlijke data niet oneindig worden gebruikt", legt de stichting uit.
"Meta legt eigenlijk al twintig jaar een gigantisch dataverzameling aan en die groeit elke dag. EU-wetgeving verplicht echter 'dataminimalisatie'. Op basis van deze uitspraak mag alleen een klein deel van Meta's dataverzameling worden gebruikt voor advertenties, zelfs wanneer gebruikers toestemming voor advertenties geven. Dit oordeel geldt ook voor andere online advertentiebedrijven die geen strikte gegevensverwijderingspraktijken hanteren", zegt Katharina Raabe-Stuppnig, de advocaat van Schrems.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.