Door Anoniem: Wat ik niet goed snap is het idee in bovenstaande postings dat "het feit dat de belastingdienst mensen opbelt" het risico veroorzaakt dat anderen dat ook gaan doen en dat dan de mensen die gebeld worden zouden denken "oh dat gaat over dat verhaal dat de belastingdienst mensen gaat bellen" en dat ze dan gemakkelijker slachtoffer zouden worden...
Volgens mij overschat men in grote mate het bereiken van dit soort doelgroepen met dergelijke communicatie.
"wij" lezen hier nu over het bellen door de belastingdienst, maar denk je nou echt dat de doelgroep van deze telefoontjes
1. al wist dat er misschien door de belastingdienst gebeld zou worden
2. dat telefoontje in een paar seconden relateert aan die mogelijkheid, en daardoor meteen gelooft dat het de belastingdienst is (terwijl dat misschien niet zo is)?
Ik geloof daar helemaal niks van.
Volgens mij valt dit in de categorie "ik wil geen slimme meter want misschien wordt die wel gehacked door criminelen en die weten dan uit mijn energiegebruik wanneer ik wel en niet thuis ben en dan kunnen ze bij me inbreken".
Dat zijn gewoon scenario's die niks te maken hebben met de praktijk van alledag.
Niet de aankondiging is het probleem, maar het bellen zelf.
Iemand wordt gebeld: "Met de belastingdienst."
(Maar is het de belastingdienst of een oplichter?)
"U kunt geld terug krijgen, maar dan moet u..."
(En dan kan de ellende beginnen. Of niet.)
Of mensen nu wel of niet eerder een brief gehad hebben (dat kunnen ze al weer vergeten zijn), of het bericht meegekregen hebben dat mensen gebeld kunnen worden, maakt allemaal niets uit.
De oplichters hebben nu gelezen of gehoord dat de Belastingdienst dit gaat doen.
Waarom zouden ze dan niet ook wat lijntjes uitgooien.
Niet geschoten is altijd mis.
Ik kan ook mijn nummer spoofen met dat van de Belastingdienst, en zomaar mensen gaan opbellen.
Betekent dat dan dat ik voor de Belastingdienst werk?
En mensen ga helpen om geld terug te krijgen?