image

AP hekelt plan kabinet voor centrale database met locatiegegevens taxiritten

donderdag 28 november 2024, 09:28 door Redactie, 24 reacties
Laatst bijgewerkt: 28-11-2024, 10:33

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft bezwaar tegen een plan van het kabinet om een centrale database taxivervoer op te zetten waarbij locatiegegevens in realtime worden aangeleverd. Volgens de AP valt niet uit te sluiten dat er persoonsgegevens worden verwerkt van passagiers. De toezichthouder vindt dan ook dat het kabinet de privacy van passagiers beter moet beschermen.

Het doel van de centrale database is dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) makkelijker kan controleren of taxichauffeurs zich aan de wet houden. Nu worden data over taxiritten alleen opgeslagen op de boordcomputer van de taxi’s. Inspecteurs van de ILT moeten de data in de taxi uitlezen. In het voorstel worden de gps-coördinaten van het vertrek- en eindpunt van elke rit naar de ILT verzonden. Daardoor ontstaat een database met álle taxiritten in Nederland.

"Met gps-coördinaten is vaak te achterhalen bij welke woning iemand is opgehaald, en wat de bestemming was", aldus de toezichthouder. Zodra de centrale database is aangelegd is er een risico op fouten. "Een datalek zit vaak in een klein hoekje. Door een foutje, een kwaadwillende medewerker of een hacker. We hebben dit vaak genoeg fout zien gaan, ook bij overheidsinstellingen", zegt AP-bestuurslid Katja Mur.

Een ander risico dat de AP noemt is het risico op 'function creep' bij dit soort databases. De gegevens worden dan voor zaken gebruikt waar ze oorspronkelijk niet voor zijn bedoeld. "Misschien wil de politie wel toegang. Of vinden de Belastingdienst en de gemeente dat wel handig, om te controleren of mensen niet frauderen met toeslagen of uitkeringen. Door die data weer te koppelen aan andere data, kan de overheid mensen op de voet volgen. Dat moeten we niet willen", merkt Mur op.

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft meerdere bezwaren tegen het huidige voorstel. Zo is het verzamelen van de locatie van vertrek en aankomst per rit ingrijpend maar wordt onvoldoende door het kabinet onderbouwd. Het kabinet heeft ook de subsidiariteit en proportionaliteit van het concept onvoldoende onderbouwd en in het voorstel is geen bewaartermijn voor opgeslagen gegevens opgenomen. De toezichthouder wil dat het kabinet met een nieuw voorstel komt waarin het de genoemde risico's wegneemt.

Reacties (24)
28-11-2024, 09:52 door majortom - Bijgewerkt: 28-11-2024, 09:54
Het wordt steeds gekker. Nu een database met alle taxiritten, gevolgd door een database met alle ritten van alle auto's?Massasurveillance, here we go. De onderwereld lacht zich een slag in de rondte, want deze gegevens zijn ook erg waardevol voor die doelgroep. En gelekt gaat er worden, dat is 100% zeker.

Het kan, dus we doen het is tegenwoordig het motto. Niet eens meer onderbouwd mbt proportionaliteit (die toch steeds zwakker wordt beoordeeld) en subsidariteit (de enige reden is dat het gemakkelijker is en dus goedkoper). Welke partijen ook aan de macht zijn: ze doen het allemaal. Wat een trieste bende.

Het 11e gebod: gij zult gevolgd worden.
28-11-2024, 09:57 door Anoniem
Tjeemig.
Bestaat er nog gemotoriseerd verkeer waarmee je je anoniem kunt verplaatsen, zonder dat die verplaatsing nog 125 jaar digitaal "ge-ahum-anonimiseerd" terug te herleiden is?

Verplicht Strava voor iedere fietser en iedereen die hard loopt!
De AP heeft hier gewoon gelijk.

Wat ik me alleen afvraag, is wat de AP gaat doen als het kabinet weer eens lak heeft aan privacy en de betreffende privacy-aantastende wetgeving in haar totalitaire controlemanie toch gaat doordrukken, braaf gevolgd door ons parlement.
-- Alle burgers van deur tot deur gevolgd zodra ze afhankelijk worden van taxi-vervoer (bijvoorbeeld als ze slecht ter been zijn).
-- Alle taxichauffeurs van deur tot deur gevolgd omdat ze bij voorbaat verdacht worden van fraude (welke fraude? is het de taak van ILT om bijv. te controleren of de auto's van taxi-chauffeurs ritten maken die ze niet aan de Belastingdienst opgeven?)

Wat gaat de AP dan doen? Toont de AP dan ballen (onafhankelijkheid en moed) en gaat ze handhaven, en dan dus ook door tot aan de Europese rechter (ECJ) om dergelijke onrechtmatige wetgeving juridisch te laten toetsen?

Of krijgt de AP dan razendsnel slappe knietjes?

Want hoewel de AP op dit punt gelijk heeft, is dat niet hetzelfde als gelijk krijgen.

M.J.
28-11-2024, 10:02 door Anoniem
Eerst maken ze heel moeilijke wetten om te kijken of je teveel rijdt of niet. Want een chauffeur kan in meerdere bedrijven en auto's rijden, met of zonder kaart, met of zonder passagier. Deze data moet allemaal netjes bijeengevoegd worden om overtredingen te kunnen vaststellen. Om vervolgens allerlei extra eisen te kunnen stellen.

De echte vraag is: Waarom is dit bij beroepsvervoer op vrachtwagens dan niet ook de bedoeling om dit in te voeren?
28-11-2024, 10:49 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 28-11-2024, 11:16
Puur als gedachte-experiment... Als dit zo doorgaat, moeten er dan misschien maar informele netwerken worden opgezet waarin "vrienden" elkaar laten meeliften om met privacy ergens naartoe te kunnen gaan? Met als bedankje bijvoorbeeld een flesje wijn, of spiegeltjes en kraaltjes, of sigaretten, zoals in de oorlog. Mannen die in de buurt van stations geparkeerd staan en daar rondwandelen. Soms herkenbaar aan bepaalde tekenen, zoals dat ze één van de revers van hun jas of colbertje omhoog/verkeerd om hebben staan. Of dat die revers gewoon een beetje puntig zijn. Of een opvallende, plastic ring aan hun pink.

Komt de politie voorbij: "Meneer, wilt u uw handen even uit uw zakken halen.... Oh... We gaan u nu even fouilleren in uw zakken... Kijk aan: een ring met een afbeelding van Barbie erop. U bent een illegale taxi-chauffeur. Wat zegt u? Die hebt u van uw dochter gekregen?... Haha... Gaat u maar even mee naar het bureau."

Voor vrouwen die hechten aan hun privacy, zou dit tot een onprettige situatie leiden, gezien bepaalde risico's die helaas in de realiteit soms voorkomen. Maar dat zal dit kabinet niet erg vinden, want vrouwen horen toch achter het aanrecht of onder begeleiding van een man. Dat maakt deel uit van de islamo-judeo-christelijke traditie van dit kabinet.

Ja, beste mensen van regeringscoalitie PVV, VVD, NSC en BBB, jullie hebben meer gemeen met bepaalde culturele tradities die in de afgelopen eeuwen in het Midden-Oosten zijn ontstaan maar die niet in de Koran worden vermeld, dan het op het eerste gezicht lijkt. Ook hebben jullie meer gemeen met de Rooms-Katholieke Inquisitie van enkele eeuwen terug dan jullie waarschijnlijk denken.

Laten we van Nederland een Kerkelijke Staat voor Witte Welgestelde Mannen maken - waarin de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) real life en real-time controle faciliteert of taxi-klanten zich wel aan de geldende regels houden. Net zoals bijvoorbeeld de Revolutionaire Garde in Iran dat doet:
De Basij vormen een paramilitair onderdeel van de IRG, en zijn als zodanig de vijfde tak van de IRG. De Basij tellen naar eigen zeggen vijftien miljoen vrijwilligers, maar volgens internationale schattingen ongeveer drie miljoen. In vredestijd fungeren ze als orde/zedenpolitie. Zowel de IRG als de Basij hebben grote belangen in de Iraanse economie.

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Iraanse_Revolutionaire_Garde

Een andere inspiratiebron kan bijvoorbeeld "The Handmaid's Tale" zijn, van Margaret Atwood.

Oh, wacht, ook de meeste "linkse" partijen in Nederland, met name PvdA/GL, zijn voorstanders van verregaande controle en uitsluiting van kritische andersdenkenden. Dat herinner ik me nog uit de corona-tijd (2020-2022). Nou, dan kan ook deze nieuwe, privacy-schendende wetgeving vast op een ruime kamermeerderheid rekenen.

Of nee, wacht, dat valt een beetje te veel op. Maar daarvoor is een oplossing. Snel de soevereiniteit over taxi-controle overdragen naar de EU! De EU komt dan met plannen voor een "ETDS" - een European Taxi Data Space, net als EHDS in de gezondheidszorg. En dan zegt de Nederlandse regering bijvoorbeeld dat we daar als EU-lidstaat niet tegen kunnen stemmen omdat we anders "onze onderhandelingspositie in Europa verliezen". Ja, ja, zo worden we door onze eigen politici een neo-middeleeuwse controlestaat ingerommeld.

M.J.
28-11-2024, 11:22 door Anoniem
Een ander risico dat de AP noemt is het risico op 'function creep' bij dit soort databases. De gegevens worden dan voor zaken gebruikt waar ze oorspronkelijk niet voor zijn bedoeld. "Misschien wil de politie wel toegang. Of vinden de Belastingdienst en de gemeente dat wel handig, om te controleren of mensen niet frauderen met toeslagen of uitkeringen. Door die data weer te koppelen aan andere data, kan de overheid mensen op de voet volgen. Dat moeten we niet willen", merkt Mur op.
We hebben gezien waar deze function creep toe leidde in de zaak van de ANPR-camera's. Eerst bedoeld om gestolen auto's te kunnen terugvinden, maar korte tijd later werd het ook ingezet door de Belastingdienst. Nu wordt iedereen die een personenauto heeft door de politie in heel Nederland gevolgd en deze routes voor lange tijd in een prachtige database vastgelegd.
28-11-2024, 11:39 door Anoniem
Wat erg merkwaardig is, is dat taxis ook nog wel eens worden gebruikt om discreet naar een bananenbar te rijden en zo. Met name politici staan daar bekend om, maar niet uitsluitend. Wat ik als geboren Hagenees kan bevestigen. Mijn oom kende de hele penose. Het is echter met name in die categorie taxigebruikers heel belangrijk dat je niet weet wie het was.

Wat nog schokkender is, is dat ik diverse meisjes van plezier ken, zelfs met zweepjes en zo, die op privacygebied een veel hoogstaandere moraal hebben. Die zouden er noooooit wat over zeggen. Beter diploma om minister van privacy zaken te worden kun je niet hebben.

Wat ik dus met totale verbazing lees is dat politici ervoor zijn om één van hun eigen favoriete hobbies in een centrale database op te laten nemen. Met alle risico's van dien! Kan de Raad van State niet ingrijpen want hier gaan ongelukken van komen.
28-11-2024, 11:41 door Anoniem
De echte vraag is: Waarom is dit bij beroepsvervoer op vrachtwagens dan niet ook de bedoeling om dit in te voeren?
Een heel goede vraag. Misschien komt dat nog.
28-11-2024, 11:44 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Puur als gedachte-experiment... Als dit zo doorgaat, moeten er dan misschien maar informele netwerken worden opgezet waarin "vrienden" elkaar laten meeliften om met privacy ergens naartoe te kunnen gaan? Met als bedankje bijvoorbeeld een flesje wijn, of spiegeltjes en kraaltjes, of sigaretten, zoals in de oorlog. Mannen die in de buurt van stations geparkeerd staan en daar rondwandelen. Soms herkenbaar aan bepaalde tekenen, zoals dat ze één van de revers van hun jas of colbertje omhoog/verkeerd om hebben staan. Of dat die revers gewoon een beetje puntig zijn. Of een opvallende, plastic ring aan hun pink.
Carpooling is goed voor het milieu. Die ring moet dan wel van gerecycled plastic zijn.
Als een "vriend" niet aan het begin van de rit een acceptabel cadeautje geeft dan raakt de bestuurder een beetje de weg kwijt. Moet de bestuurder natuurlijk wel stevig in zijn schoenen staan. Of plekken weten waar hij naartoe kan als er andere "vrienden" nodig zijn zodat de situatie niet gaat escaleren. Waar een wil is, is een weg.
28-11-2024, 11:59 door Anoniem
Door Anoniem: Wat erg merkwaardig is, is dat taxis ook nog wel eens worden gebruikt om discreet naar een bananenbar te rijden en zo. Met name politici staan daar bekend om, maar niet uitsluitend. Wat ik als geboren Hagenees kan bevestigen. Mijn oom kende de hele penose. Het is echter met name in die categorie taxigebruikers heel belangrijk dat je niet weet wie het was.

Wat nog schokkender is, is dat ik diverse meisjes van plezier ken, zelfs met zweepjes en zo, die op privacygebied een veel hoogstaandere moraal hebben. Die zouden er noooooit wat over zeggen. Beter diploma om minister van privacy zaken te worden kun je niet hebben.

Wat ik dus met totale verbazing lees is dat politici ervoor zijn om één van hun eigen favoriete hobbies in een centrale database op te laten nemen. Met alle risico's van dien! Kan de Raad van State niet ingrijpen want hier gaan ongelukken van komen.
Het verbaast mij niet, want dat zou vereisen dat politici verder dan één seconde vooruitdenken. Dat kan je niet van hun verwachten.
Alles hangt nu af van de hobbies van de leden van de Raad van State.
28-11-2024, 12:48 door Anoniem
En natuurlijk blijven de snorders (illegale taxichauffeurs) weer buiten schot. Want "kwetsbare groep" of zo.

https://www.amsterdam.nl/stadsarchief/nieuws/snorders/
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: Puur als gedachte-experiment... Als dit zo doorgaat, moeten er dan misschien maar informele netwerken worden opgezet waarin "vrienden" elkaar laten meeliften om met privacy ergens naartoe te kunnen gaan? Met als bedankje bijvoorbeeld een flesje wijn, of spiegeltjes en kraaltjes, of sigaretten, zoals in de oorlog. Mannen die in de buurt van stations geparkeerd staan en daar rondwandelen. Soms herkenbaar aan bepaalde tekenen, zoals dat ze één van de revers van hun jas of colbertje omhoog/verkeerd om hebben staan. Of dat die revers gewoon een beetje puntig zijn. Of een opvallende, plastic ring aan hun pink.
Carpooling is goed voor het milieu. Die ring moet dan wel van gerecycled plastic zijn.
Als een "vriend" niet aan het begin van de rit een acceptabel cadeautje geeft dan raakt de bestuurder een beetje de weg kwijt. Moet de bestuurder natuurlijk wel stevig in zijn schoenen staan. Of plekken weten waar hij naartoe kan als er andere "vrienden" nodig zijn zodat de situatie niet gaat escaleren. Waar een wil is, is een weg.
Het zou aan het begin van de rit grotendeels non-verbaal afgedaan kunnen worden. "Vriend" biedt aardigheidjes aan totdat er een blije glimlach op het gezicht van de bestuurder verschijnt. Als het geld is, dan is het natuurlijk alleen een vrijwillige onkostenvergoeding (inclusief de afschrijving) op initiatief van degene die meerijdt. Dat moet er door de gulle gever in sommige gevallen natuurlijk wel bij worden gezegd voor "plausible deniability", om misverstanden te voorkomen dat er iemand zou kunnen zijn ingestapt met een bijbaantje als stille met opname-apparatuur.

Beter is het natuurlijk dat je na een tijdje wat vaste "vrienden" hebt in plaatsen waar je vaker komt. Misschien vrienden die je ooit hebt leren kennen toen ze jou met de taxi ergens naartoe brachten en met wie er toen een goed gesprek en vriendschap ontstond. "Hai, lijkt me leuk je weer te spreken. Kun je me dan en dan even daar-en-daar ophalen? Kunnen we even bijkletsen."

Zoals de Belastingdienst het geloof ik ook wel eens heeft gezegd in reclame-uitingen: "Leuker kunnen we het niet maken, wel onprettiger, riskanter en spannender". Nederland als jongensboek.

In sommige landen in de wereld zijn dergelijke omgangsvormen overigens vrij normaal.

M.J.
28-11-2024, 13:13 door Anoniem
Door Anoniem: En natuurlijk blijven de snorders (illegale taxichauffeurs) weer buiten schot. Want "kwetsbare groep" of zo.

https://www.amsterdam.nl/stadsarchief/nieuws/snorders/
Een snorder ontstaat waar er een markt voor is.
Als je die gewone taxi's niet zo duur maakt, dan verdwijnt het snorren vanzelf.
28-11-2024, 14:39 door Anoniem
Ah, we gaan vanaf dan taxi's boeken vanaf een bushalte naar een bushalte vlak in de buurt van de bestemming? Veel succes met uitzoeken wie uit de wijk er in die taxi gezeten heeft.
28-11-2024, 14:56 door Anoniem
Beste dames en heren. En edelachtbaren. Het lied is al vele jaren geleden vertolkt. In het bijzijn van het halve kabinet. Kijk eens naar die snuitjes van die overigens verantwoordelijke ministers. Of kijk eens naar een minister president zonder priveleven maar wel met een oude Nokia.

Het zou wellicht niet zo een slecht idee zijn om een raad van commissarisen voor de AP in te voeren. Met gepensioneerde meisjes van plezier. Die hoeven geen rapporten te lezen over wat er wel en niet kan. Die weten dat gelijk al.

Kijk maar naar de snuitjes van de ministers van toen en wat ze wisten van wat je doet als je zo zwaar moet besturen. Daar hebben ze die bankdirecteuren ook leren kennen. In de wachtkamer. En dan om een centrale rittendatabase vragen. Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan. Met de taxi of de dienstauto.

https://www.youtube.com/watch?v=lkGqXEJQrzs
28-11-2024, 15:06 door Valheru
Door majortom: Nu een database met alle taxiritten, gevolgd door een database met alle ritten van alle auto's?

Die bestaat al, de ANPR camera's langs de snelwegen nemen precies op waar iedereen rijd, dit mocht de politie niet opslaan dus slaat de belastingdienst het nu op zodat ze kunnen controleren of jij niet je zakelijke leaseauto stiekem privé gebruikt. Op deze manier kan de politie mooi aan de belastingdienst vragen wie waar en wanneer gereden heeft indien ze het willen weten.
28-11-2024, 16:43 door majortom - Bijgewerkt: 28-11-2024, 16:44
Door Valheru:
Door majortom: Nu een database met alle taxiritten, gevolgd door een database met alle ritten van alle auto's?

Die bestaat al, de ANPR camera's langs de snelwegen nemen precies op waar iedereen rijd, dit mocht de politie niet opslaan dus slaat de belastingdienst het nu op zodat ze kunnen controleren of jij niet je zakelijke leaseauto stiekem privé gebruikt. Op deze manier kan de politie mooi aan de belastingdienst vragen wie waar en wanneer gereden heeft indien ze het willen weten.
Dit gaat nog verder. Ik kan nu ook reizen met de auto en ANPR vermijden (wel lastig), maar wordt sowieso niet van deur tot deur gevolgd zoals hier voorgesteld.
28-11-2024, 16:55 door Anoniem
Uit het artikel:
Het doel van de centrale database is dat de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) makkelijker kan controleren of taxichauffeurs zich aan de wet houden.
Door Anoniem: En natuurlijk blijven de snorders (illegale taxichauffeurs) weer buiten schot. Want "kwetsbare groep" of zo.
Zou het kunnen dat ze buiten schot blijven omdat ze illegaal zijn?
28-11-2024, 18:49 door karma4
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: .....
Want hoewel de AP op dit punt gelijk heeft, is dat niet hetzelfde als gelijk krijgen.
M.J.
Nou nee de AP zit er hier flink naast. Ze (de AP) zijn eerder terecht gewezen en dat zal vaker gebeuren.
28-11-2024, 18:54 door Anoniem
Goed, de AP is het er niet mee eens. De tandenloze tijger vindt er wat van.
Dus wordt het zo ingevoerd. En als dat teveel verzet oplevert dan in 2 stappen.
28-11-2024, 23:05 door Anoniem
Er is een paar jaar geleden een onderzoek door de New York Times gedaan waarbij ze personen achterhaald hebben uitsluitend met locatie gegevens als uitgangspunt. Deanonimiseren heet dat.
29-11-2024, 08:13 door Anoniem
Door karma4:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: .....
Want hoewel de AP op dit punt gelijk heeft, is dat niet hetzelfde als gelijk krijgen.
M.J.
Nou nee de AP zit er hier flink naast. Ze (de AP) zijn eerder terecht gewezen en dat zal vaker gebeuren.

[s]
Want de staat moet alle reisbewegingen van alle burgers te alle tijden kunnen inzien?
[/s]

Het AP geeft op dit moment alleen maar aan dat het kabinet weer eens broddelwerk geleverd heeft om met geen of slechte onderbouwingen te komen waarom ze dit wil invoeren.
En dat het kabinet (ook zoals gewoonlijk) weinig oog heeft voor de privacy en gegevens-bescherming van de burgers.

Dat is een taak die het AP van diezelfde politiek gekregen heeft, en die ze zo goed mogelijk probeert uit te voeren.
Ga dus maar klagen bij de rupsje nooitgenoeg politici dat ze hun eigen huiswerk voortaan eindelijk eens beter gaan doen.
02-12-2024, 15:32 door Anoniem
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: (..) De EU komt dan met plannen voor een "ETDS" - een European Taxi Data Space, net als EHDS in de gezondheidszorg.(..)
Ik zou het wat ruimer nemen.
Ik dacht aan een "EMDS", een European Mobility Data Space, waarin alle voorkomende bewegingen van mensen in de openbare ruimte gemonitord en gesurveilleerd kunnen worden.
Dus het hele mobiliteitsspectrum van de hobbelende kleuter en de rollator gebruikende bejaarde - het nieuwe 5G-net kan hier zijn diensten bewijzen - tot aan de wekelijks vliegende moderne professional.

Akkoord?
02-12-2024, 19:22 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 02-12-2024, 19:45
Door Anoniem:
Door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ: (..) De EU komt dan met plannen voor een "ETDS" - een European Taxi Data Space, net als EHDS in de gezondheidszorg.(..)
Ik zou het wat ruimer nemen.
Ik dacht aan een "EMDS", een European Mobility Data Space, waarin alle voorkomende bewegingen van mensen in de openbare ruimte gemonitord en gesurveilleerd kunnen worden.
Dus het hele mobiliteitsspectrum van de hobbelende kleuter en de rollator gebruikende bejaarde - het nieuwe 5G-net kan hier zijn diensten bewijzen - tot aan de wekelijks vliegende moderne professional.

Akkoord?

Je hebt volkomen gelijk. I stand corrected...

In Hong Kong is er trouwens de afgelopen paar jaar al zo'n systeem geïnstalleerd. Dat kun je CMDS noemen. Op steeds meer plekken wordt daar ook gezichtsherkenning bij ingezet:

Surveillance has spread to every corner of life in Hong Kong. As well as the cameras with facial recognition technology installed on streets and alleys, cameras can be found in major shopping malls, shops, public transport, taxis and residential building lobbies and lifts.

Bron: https://www.theguardian.com/global-development/2024/dec/02/hong-kong-terror-laws-jailing-pro-democracy-activists-surveillance-police

Naar ik begrepen heb, worden mensen daar in sommige gevallen ook met sensors binnen woningen gevolgd. Het is een nachtmerrie. De stad is veranderd in één grote gevangenis. Uiteraard voor de bestwil van de bevolking.

In Nederland wordt MaaS door de overheid en commerciële firma's gepromoot: Mobility as a Service. Dat blijkt een eufemisme te zijn voor MaaM: Mobility as a Monitor.

Mobility as a Service (MaaS): multimodaal reisadvies op maat

MaaS gaat om het plannen, boeken en betalen van al het mogelijke vervoer via apps. Bijvoorbeeld de deelfiets, -auto, -scooter, trein, tram, of (water)taxi. En zelfs de eigen auto of fiets. Maar vooral ook combinaties van al deze soorten vervoer. Zodat reizen van-deur-tot-deur op maat en volgens de wensen van de reiziger mogelijk is. Maar ook om het mobiliteitssysteem te verbeteren.

MaaS-apps: meer dan verwacht

In de MaaS-apps staat de reiziger centraal. Zijn reisgegevens zijn anoniem. Deze worden samen met die van andere gebruikers gebundeld en geanalyseerd. Daardoor ontstaan inzichten die bijdragen aan oplossingen. Voor bijvoorbeeld CO2-doelstellingen, fileproblematiek, druk op het openbaar vervoer en betaalbaarheid. Reizigers profiteren ook weer van deze inzichten.

Noodzaak van multimodaal reisadvies

De noodzaak van multimodaal reisadvies is groot. Ondanks nieuwe infrastructuur is de voorspelling dat files in en rond de steden groeien. En dat de druk op het openbaar vervoer in de spits toeneemt. Buiten de Randstad wordt het steeds moeilijker om betaalbaar en voor iedereen toegankelijk vervoer te bieden. Met geld voor nieuwe infrastructuur of extra subsidies voor openbaar vervoer worden deze problemen onvoldoende opgelost. Mogelijk helpt MaaS de reiziger te ‘ontzorgen’.

Bezit minder belangrijk

MaaS sluit aan bij een ontwikkeling die al gaande is: vooral de jongere consument vindt bezit, zoals een eigen auto, minder belangrijk. Aan de andere kant worden beschikbaarheid, flexibiliteit en dienstverlening belangrijker. Met MaaS kiest de reiziger op elk moment het vervoermiddel dat voor hem het gunstigst is. Daarbij spelen kosten, tijdsduur, flexibiliteit en duurzaamheid een belangrijke rol.

MaaS-apps in 7 pilots

Er zijn 8 MaaS-apps ontwikkeld. Zij zijn onderdeel van 7 nationale pilots. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) en 7 regio’s hebben die ontwikkeld. Elke pilot heeft een andere focus op een beleidsdoel of doelgroep. In de apps komt zoveel mogelijk vervoersaanbod dat de reiziger kan plannen, boeken en betalen. Als de pilots aanslaan, wil de Rijksoverheid met de makers van de apps verder gaan. Zodat de MaaS-apps blijven bestaan.

Wil je weten welke apps er zijn? Kijk dan op de website van Rijkswaterstaat.

Anonieme reisgegevens analyseren

Het ministerie, de regio’s, de makers van de apps en vervoerders gaan de via de MaaS-apps verkregen data (anonieme reisgegevens) analyseren. Om zo inzichten te krijgen waarmee het hele mobiliteitssysteem geoptimaliseerd kan worden.

Rol overheid bij MaaS

Bij de ontwikkeling van MaaS heeft de overheid een rol als actieve intermediair. Dit is van belang voor de standaardisatie, veiligheid en privacy.

Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/mobiliteit-nu-en-in-de-toekomst/mobility-as-a-service-maas, gedownload 2 dec. 2024

Ook de Nederlandse overheid wil een Alziend Oog worden. Al jouw bewegingen wil de overheid volgen. Voor jouw eigen bestwil natuurlijk. Het is dienstverlening. Alleen geen dienstverlening waar jij vrijwillig voor mag kiezen. Vandaar die wens van de overheid om een centrale database voor alle taxiritten op te zetten. Waarbij jouw gegevens uiteraard "geanonimiseerd" worden. Alsof dat zou kunnen wanneer je steeds "van deur tot deur" gevolgd wordt.

Jouw persoonlijke, maar "geanonimiseerde" locatiegegevens zijn bij de overheid precies even veilig als bij Facebook of Cambridge Analytica.

M.J.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.