image

Netflix krijgt boete van 4,75 miljoen euro voor niet goed informeren klanten

woensdag 18 december 2024, 09:58 door Redactie, 8 reacties

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft Netflix een boete van 4,75 miljoen euro opgelegd voor het niet goed informeren van klanten over wat het bedrijf met hun persoonsgegevens doet. De wel verstrekte informatie was daarnaast op sommige punten onoverzichtelijk, zo stelt de AP. Netflix verzamelt verschillende soorten persoonsgegevens van klanten, zoals e-mailadres, telefoonnummer en betaalgegevens, alsmede wat klanten kijken op het platform en wanneer.

De AP startte een onderzoek naar Netflix nadat privacyorganisatie noyb een klacht had ingediend over de verwerking van persoonsgegevens door het bedrijf. Volgens de toezichthouder voldeed Netflix niet aan haar informatieverplichtingen doordat het niet duidelijk was over de doelen van en grondslag voor het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens, welke persoonsgegevens Netflix met andere partijen deelt en waarom precies, hoe lang Netflix persoonsgegevens bewaart en hoe Netflix ervoor zorgt dat persoonsgegevens veilig blijven wanneer het bedrijf die naar landen buiten Europa verstuurt.

Daarmee heeft de streamingdienst de AVG overtreden, aldus de Autoriteit Persoonsgegevens. "Een dergelijk bedrijf, met een miljardenomzet en miljoenen klanten wereldwijd, moet goed uitleggen aan klanten hoe het omgaat met hun persoonsgegevens", zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen. "Dat moet glashelder zijn. Zeker als de klant ernaar vraagt. En dat was niet op orde." De overtreding heeft betrekking op de periode tussen 2018 en 2020. "Netflix heeft inmiddels haar privacyverklaring geüpdatet en de informatievoorziening verbeterd", aldus de AP. Netflix heeft tegen de boete bezwaar gemaakt.

Reacties (8)
18-12-2024, 10:15 door Anoniem
Boete van bijna 5 miljoen
Bedrijf met een marktkapitalisatie van bijna 400 MILJARD...

Als of je een speldenprik geeft aan een neushoorn...

~F
18-12-2024, 11:48 door Anoniem
4,75 miljoen boete omdat er niet duidelijk is wat er met de gegevens van klanten gebeurd. De boete zal naar de overheid gaan, de klanten (het slachtoffer) zien er niets van terug ...... Je zou eigenlijk verwachten dat de klanten gecompenseerd zouden worden en niet de overheid.
18-12-2024, 12:07 door Anoniem
Door Anoniem: 4,75 miljoen boete omdat er niet duidelijk is wat er met de gegevens van klanten gebeurd. De boete zal naar de overheid gaan, de klanten (het slachtoffer) zien er niets van terug ...... Je zou eigenlijk verwachten dat de klanten gecompenseerd zouden worden en niet de overheid.

"Niet de overheid" De overheid is de samenleving en dat zijn wij. Al dat geklaag over de overheid. Ik wordt er de laatste tijd niet goed van. Het is altijd wij en zij tegenwoordig. Mensen leer eens uit je eigen bubbel en belang te denken. Wat goed is voor de overheid is goed voor de samenleving en ons allen.
18-12-2024, 13:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: 4,75 miljoen boete omdat er niet duidelijk is wat er met de gegevens van klanten gebeurd. De boete zal naar de overheid gaan, de klanten (het slachtoffer) zien er niets van terug ...... Je zou eigenlijk verwachten dat de klanten gecompenseerd zouden worden en niet de overheid.

"Niet de overheid" De overheid is de samenleving en dat zijn wij. Al dat geklaag over de overheid. Ik wordt er de laatste tijd niet goed van. Het is altijd wij en zij tegenwoordig. Mensen leer eens uit je eigen bubbel en belang te denken. Wat goed is voor de overheid is goed voor de samenleving en ons allen.

PRECIES!
18-12-2024, 14:25 door _R0N_
Door Anoniem:
Door Anoniem: 4,75 miljoen boete omdat er niet duidelijk is wat er met de gegevens van klanten gebeurd. De boete zal naar de overheid gaan, de klanten (het slachtoffer) zien er niets van terug ...... Je zou eigenlijk verwachten dat de klanten gecompenseerd zouden worden en niet de overheid.

"Niet de overheid" De overheid is de samenleving en dat zijn wij. Al dat geklaag over de overheid. Ik wordt er de laatste tijd niet goed van. Het is altijd wij en zij tegenwoordig. Mensen leer eens uit je eigen bubbel en belang te denken. Wat goed is voor de overheid is goed voor de samenleving en ons allen.

Exact, je kunt het oneens zijn met sommige van de zaken die de overheid bepaalt maar dan stem je gewoon ander sde volgende keer.
Die boete komt zeker ten goede van de belastingbetaler aangezien de overheid van zichzelf geen geld heeft. De overheid kan niet uitgeven wat wij als bevolking binnen brengen via belastingen. Een boete als deze levert dus iets op wat niet betaald hoeft te worden uit het potje belastinginkomsten.
18-12-2024, 15:20 door Anoniem
Door Anoniem: 4,75 miljoen boete omdat er niet duidelijk is wat er met de gegevens van klanten gebeurd. De boete zal naar de overheid gaan, de klanten (het slachtoffer) zien er niets van terug ...... Je zou eigenlijk verwachten dat de klanten gecompenseerd zouden worden en niet de overheid.

Kan jij dan even kwantificeren welke financiële schade jij hierdoor hebt opgelopen? Of zoek je gewoon naar een mooie persoonlijke freebie?

Nu komt het geld (in wat voor vorm dan ook) terecht bij de maatschappij. Daar kopen we of een reservewiel voor een F35 voor; asfalteren we een extra afrit op de A4 of planten we wat bomen in de noord-oost polder.
18-12-2024, 20:44 door Anoniem
Misschien wel hun eigen schuld terwijl ik wel jaren lang trouwe klant ben van Netflix en er tevereden over ben,maar ze moeten uberhaupt geen persoonlijke gegevens gebruiken,enkel de gegevens die nodig zijn voor de abonnements facuratie of van welk type abonnement je hebt die nodig zijn. voor de rest niks meer of niks minder mogen ze over je vergaren aan data. Dus vandaar dat ik het hun eigen schuld wel vind dat ze 4,15 miljoen boete moeten betalen. Maar ja misschien vinden ze dan wel weer een argument de pzijzen omhoog te gooien als ze de boete moeten betalen.
20-12-2024, 08:23 door Anoniem
Door Anoniem: 4,75 miljoen boete omdat er niet duidelijk is wat er met de gegevens van klanten gebeurd. De boete zal naar de overheid gaan, de klanten (het slachtoffer) zien er niets van terug ...... Je zou eigenlijk verwachten dat de klanten gecompenseerd zouden worden en niet de overheid.
de overheid (zoals jij het noemt) ontvangt dit bedrag en dat gaat weer terug de maatschappij in. Wees blij dat er een organisatie is dit deze zaken controleert en voor ons burger in de bres springt.
Als jij wil dat dit geld bij jou als abonnement houder beland dan moet jij een rechtszaak beginnen. Dat doe jij ook niet dus niet klagen. Wel makkelijk om zo commentaar op de overheid te hebben natuurlijk. Helaas sla je hier de plank mis.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.