De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft Netflix een boete van 4,75 miljoen euro opgelegd voor het niet goed informeren van klanten over wat het bedrijf met hun persoonsgegevens doet. De wel verstrekte informatie was daarnaast op sommige punten onoverzichtelijk, zo stelt de AP. Netflix verzamelt verschillende soorten persoonsgegevens van klanten, zoals e-mailadres, telefoonnummer en betaalgegevens, alsmede wat klanten kijken op het platform en wanneer.
De AP startte een onderzoek naar Netflix nadat privacyorganisatie noyb een klacht had ingediend over de verwerking van persoonsgegevens door het bedrijf. Volgens de toezichthouder voldeed Netflix niet aan haar informatieverplichtingen doordat het niet duidelijk was over de doelen van en grondslag voor het verzamelen en gebruiken van persoonsgegevens, welke persoonsgegevens Netflix met andere partijen deelt en waarom precies, hoe lang Netflix persoonsgegevens bewaart en hoe Netflix ervoor zorgt dat persoonsgegevens veilig blijven wanneer het bedrijf die naar landen buiten Europa verstuurt.
Daarmee heeft de streamingdienst de AVG overtreden, aldus de Autoriteit Persoonsgegevens. "Een dergelijk bedrijf, met een miljardenomzet en miljoenen klanten wereldwijd, moet goed uitleggen aan klanten hoe het omgaat met hun persoonsgegevens", zegt AP-voorzitter Aleid Wolfsen. "Dat moet glashelder zijn. Zeker als de klant ernaar vraagt. En dat was niet op orde." De overtreding heeft betrekking op de periode tussen 2018 en 2020. "Netflix heeft inmiddels haar privacyverklaring geüpdatet en de informatievoorziening verbeterd", aldus de AP. Netflix heeft tegen de boete bezwaar gemaakt.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.