image

10 tips voor een veiliger gebruik van e-mail

zaterdag 2 oktober 2004, 10:52 door Redactie, 5 reacties

E-mail is vandaag de dag voor de meeste personen en bedrijven een bijna onmisbare communicatievorm geworden. Ook virusschrijvers maken maar al te graag gebruik van de mogelijkheden die e-mail hun biedt. Onoplettende gebruikers of slecht beveiligde systemen kunnen snel geinfecteerd raken, met alle kwalijke gevolgen vandien. Een goed security en e-mail beleid is dan ook van groot belang. Dit artikel beschrijft tien tips die moeten leiden tot veiligere e-mail.

  1. Stel een communicatie beleid op dat het gebruik van e-mail binnen de organisatie beschrijft en communiceer dit regelmatig naar de werknemers.
  2. Organiseer e-mail training seminars waarin de security en privacy gevaren van e-mail besproken worden.
  3. Gebruik monitoring, inspecties en systeem checks om te controleren of het beleid wel wordt nageleefd.
  4. Waarschuw werknemers voor ongevraagde bijlages.
  5. Bewaar en scan bijlages eerst voordat ze geopend worden.
  6. Zet de optie dat bestanden automatisch gedownload worden uit.
  7. Kijk of een secure messaging systeem met de bestaande e-mail platformen kan samenwerken.
  8. Eis dat er in het aanwezige security systeem functionaliteiten zoals encryptie, authenticatie en auditing mogelijkheden aanwezig zijn.
  9. Zorg dat voor de security software nauwelijks of geen gebruikers training nodig is.
  10. Zorg ervoor dat secure messaging onderdeel van het jaarlijkse IT budget is.
Reacties (5)
03-10-2004, 13:40 door Anoniem
Hoe lager men in de organisatie een beleid wil doorvoeren, hoe
simpeler de instructies moeten zijn.

Deze regel wordt vaak vergeten.
03-10-2004, 15:27 door Anoniem
Gebruik geen Outlook (Express) >:)
04-10-2004, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem
Hoe lager men in de organisatie een beleid wil doorvoeren, hoe
simpeler de instructies moeten zijn.

Deze regel wordt vaak vergeten.

Bij ons is het net anders om , hoe hoger in de organisatie .......
04-10-2004, 21:00 door Anoniem
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Door Anoniem
Hoe lager men in de organisatie een beleid wil doorvoeren, hoe
simpeler de instructies moeten zijn.
--------------------------------------------------------------------------------
Bij ons is het net anders om , hoe hoger in de organisatie .......

De eerste opmerking is van iemand die veel heeft geleerd en nog weinig
IRL bezig is geweest ;-)
De tweede opmerking getuigt van realiteitszin.
Vaak is het zo dat hoe hoger iemand gevallen is, hoe minder deze persoon
meent te hoeven weten van iets banaals als computer veiligheid want dat
laat men gewoonlijk over aan anderen.

Als er dan iets echt goed fout gaat kunnen ze heel goed naar beneden
trappen. :-(
07-10-2004, 17:01 door Anoniem
Door Anoniem
Hoe lager men in de organisatie een beleid wil doorvoeren, hoe
simpeler de instructies moeten zijn.

Deze regel wordt vaak vergeten.
Begrijp je ze anders niet? Ach sorry, nee je bent vast zo'n naast z'n schoenen
lopende hoger opgeleide. Sukkel, heb je ooit iemand uit de hogere regionen
met zijn mail zien omgaan? Kijk eens in de spiegel als je bezig bent zou ik
zeggen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.